ESD electrostatic discharge

Pagina: 1
Acties:
  • 866 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spelvout
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13-05 15:06
Dag medetweakers,

Ik heb een week terug mijn eerste probleem gehad met ESD. Ik was met een computer bezig waar een harde schijf vervangen moest worden, plotseling viel de PC uit en startte hij nagenoeg niet meer op. Na alle componenten te hebben vervangen. Blijkt nu dat het moederbord defect is door ESD. Heel erg vervelend, want de PC was namelijk van een cliënt.

Nu wil ik graag een compleet verslag gaan uitwerken omtrent ESD. Op school heb ik wel eens instructies gehad over werken met ESD, alleen weet ik hier nog bar weinig van.

Ik heb reeds al wat informatie gegoogled alleen vaak kom ik uit op cursussen waarvoor je dan moet betalen. Dat is niet mijn intentie ;)

Graag hoop ik dat jullie nog wat extra informatie kunnen geven, eventuele duidelijke bronnen en tips.

Het verslag komt ook op tweakers te staan.

Bij voorbaat dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gravit0n
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Wat wil je er allemaal over weten?
Zodra ik aan mn PC werk, of in het verleden van een klant in mijn tijd bij een electronicaketen, heb ik er altijd voor gezorgd dat ik een ESD polsbandje om heb.

Met deze werkwijze heb ik nog nooit een dergelijk incident meegemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
maar wat ik begrijp was je dus in de pc bezig TERWIJL hij aan stond?

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:41
http://esd.startpagina.nl/prikbord/
http://esd.startpagina.nl/

Alvast veel succes, er is genoeg te vinden op internet erover.

De leraar die je de instucties heeft gegeven op school wil je vast ook wel graag het een en ander vertellen erover.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spelvout
Niet goed geformuleerd, excuses!

Nadat ik de HDD had aangesloten.. De PC stond op dat moment uit. De voedingskabel niet losgekoppeld (stom)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spelvout
kfaessen schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 09:35:
http://esd.startpagina.nl/prikbord/
http://esd.startpagina.nl/

Alvast veel succes, er is genoeg te vinden op internet erover.

De leraar die je de instucties heeft gegeven op school wil je vast ook wel graag het een en ander vertellen erover.
Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:11

Fordox

00101010

tegenwoordig is esd niet meer zon enorm probleem in de computerbouw. alle pcb's hebben nu een coating, maar dit betekend nog steeds dat je van alle componenten erop af moet blijven.
voordat je aan de slag gaat is het ook handig om een verwarmingsbuis of randaarde van een stopcontact aanraakt.

als je dit ontwijkt, heb je een goeie 95% kans dat je pc niet kapot gaat door esd.
en altijd de voeding knop omzetten is ook een goeie tip :)

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:41
Zalmrocks schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 09:36:
Niet goed geformuleerd, excuses!

Nadat ik de HDD had aangesloten.. De PC stond op dat moment uit. De voedingskabel niet losgekoppeld (stom)
Kortom er is waarschijnlijk stroom vanuit de pc via jou lichaam weggestroomt en ja dan kan je moederbord kapot gaan. Dit is echter iets anders dan via ESD. Als de stekker erin zit dan staat er op het moederbord al stroom, bepaalde onderdelen zijn namelijk dan permanent van stroom voorzien. Hieronder valt onder andere: de bios (dit is om de batterij te besparen), de netwerkkaart (voor wake on lan) en nog enkele onderdelen.

Voor het bovenstaande helpt een ESD polsbandje ABSOLUUT niet, sterker nog, die zorgt er alleen maar makkelijker voor dat de stroom vanuit je moederbord naar buiten kan. Voor het bovenstaande is maar 1 oplossing: de stekker eruit trekken of de schakelaar bij de voeding (als die erop zit) omzetten. Het beste is om erna ook nog even op de power knop te drukken zodat je meer zekerheid hebt dat overal het stroom eraf is (100% garantie heb je nooit aangezien er ook condensators zijn welke volgeladen kunnen zijn en heel langzaam leeg lopen).

ESD is in het kort gezegd dat je zelf geladen bent en je via de pc gaat ontladen (als je een chip aanraakt dan kan er wel eens een vonkje tussen je vinger en de chip komen). Je word in de winter snel opgeladen door droge lucht en wolle kleding.

Er is dus een groot verschil tussen wat er bij jou waarschijnlijk is gebeurd en was ESD is, ik hoop dat het een beetje duidelijk is en anders kan een andere tweaker het misschien nog wel verduidelijken.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Voor het bovenstaande helpt een ESD polsbandje ABSOLUUT niet, sterker nog, die zorgt er alleen maar makkelijker voor dat de stroom vanuit je moederbord naar buiten kan
Een polsbandje heeft minstens Megaohm weerstand, anders is het niet veilig. Dus de stroom die door jou naar aarde loopt vanuit het moederbord is nihil.

Verder zijn ESD maatregelen gewoon te koop:
- Matten, vloeren, tafelkleden, schoenen, jassen, tafels.

Betaalbaarder is een polsbandje of een tafelmat.
Eventuele vloerbedekking weghalen.

Zoek nog eens verder hier op het forum, er is genoeg over gesproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

ik dacht altijd dat een polsbandje aan aarde lag en daarom dus juist geen weerstand had waar al jou opgeladen spanning naartoe kon vloeien?
heb je een bron voor me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Een polsband maak je zo vast zodat het contact heeft met de massa ven een apparaat. als het apparaat goed geaard is, fine aarde is goed dan
Als je aparaat niet is geaard heeft een polsband op aarde 0,0 nut

Alles gaat om ladings verschilen die lading kan hoger zijn of lager. het probleem is de stroom die gaat lopen dankzij het ladingsverschil. die 1 megaohm in een polsband zorgt dat de lading op een gecontroleerde manier zich vereffend.

Een polsband heeft eigenlijk altijd wel 1 megaohm of iets in die orde weerstand

verwarminsbuis aanraken is ook een beetje nutteloos als je net weet waar je mee bezig bent, helemaal met de nieuwe kunstof leidingen.
Komt ie weer : je verwarming is geen aardpunt,klaar.

[ Voor 15% gewijzigd door Fish op 11-09-2012 23:11 ]

Iperf

• .pointer
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 27-09 10:12
Geen idee of het ermee te maken heeft, maar als een pc losgekoppeld is van de voeding en uit staat, zit er nog stroom in. Als je de aanknop dan even indrukt, gaat alle stroom er in ieder geval uit uit. (Is te zien, als er ledjes inzitten, gaan vaak de ledjes 0.5 seconden even aan en dan uit.)

Negeer me maar als het onbelangrijk is :P

• Fordox

Fordox

00101010

fish schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 23:08:

Komt ie weer : je verwarming is geen aardpunt,klaar.
lange discussie :P
ik gebruik het zelf niet als aarde voor randapparatuur, maar iets is beter dan niets. je verdeelt in ieder geval wel een beetje lading zodat je niet de maximale schade aanricht. maargoed, schade is schade en de verwarming is geen garantie. maar het werkt wel iets, er is niets beters dan iets dat is aangesloten op je aarde pin in het huis.
.pointer schreef op woensdag 12 september 2012 @ 07:37:
Geen idee of het ermee te maken heeft, maar als een pc losgekoppeld is van de voeding en uit staat, zit er nog stroom in. Als je de aanknop dan even indrukt, gaat alle stroom er in ieder geval uit uit. (Is te zien, als er ledjes inzitten, gaan vaak de ledjes 0.5 seconden even aan en dan uit.)

Negeer me maar als het onbelangrijk is :P
dat is restspannig waar je ook vanaf moet. na een paar minuten is dit ook weg als je er niet aan zit met de aan knop. het is altijd verstandig om de aanknop nog even in te drukken nadat je pc van het net af is.

[ Voor 38% gewijzigd door Fordox op 12-09-2012 15:47 ]

• nedernakker
maar als die radiator zit aangesloten dmv kunstof leidingen dan gebeurt er niets... daarnaast geleid de lak op een radiator ook niet, dus zal je altijd kaal ijzer moeten aanraken. kortom wat fish al zegt.. radiator is no go

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Fordox schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 18:17:
tegenwoordig is esd niet meer zon enorm probleem in de computerbouw. alle pcb's hebben nu een coating, maar dit betekend nog steeds dat je van alle componenten erop af moet blijven.
Waar haal je dat vandaan? :o
Een elektrostatische vonk is al snel 5000-8000 volt, en dat slaat dwars door die coating heen. Daarbij zijn er genoeg onderdelen zonder coating. Een CPU aansluiten met coating op de pootjes doet zo weinig... En hoe kleiner de onderdelen, hoe meer schade je hebt.

• rsnubje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23-09 12:43

rsnubje

Testlabcoördinator

BDO: SweatyRs

Basicly, als jij je behuizing aanraakt met je voeding nog aangesloten zou je ook ontladen moeten worden aangezien die meestal ook geaard is(afhankelijk van je stopcontact). Overigens maak ik me niet zo druk om ESD, daar is bij mij nog nooit iets door dood gegaan, althans, ik heb me nooit ontladen aan hardware, zo moet ik het zeggen :P

[ Voor 33% gewijzigd door rsnubje op 12-09-2012 16:09 ]

Uplay: Red--Death

• Fordox

Fordox

00101010

RemcoDelft schreef op woensdag 12 september 2012 @ 16:01:
[...]

Waar haal je dat vandaan? :o
Een elektrostatische vonk is al snel 5000-8000 volt, en dat slaat dwars door die coating heen. Daarbij zijn er genoeg onderdelen zonder coating. Een CPU aansluiten met coating op de pootjes doet zo weinig... En hoe kleiner de onderdelen, hoe meer schade je hebt.
ik zei ook, van de componenten moet je af blijven. de printplaat zelf, de sporen ervan, zijn bedekt met een coating. en deze coating is o.a. gemaakt dat het wat van de ESD tegen houd.

@nedernakker, je hebt gelijk, maar je hebt ook nog vaak verwarmingen waarvan sommige onderdelen niet geverft zijn. dat was ook natuurlijk het gedeelte van de verwarming dat ik bedoel.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

nedernakker schreef op woensdag 12 september 2012 @ 15:56:
maar als die radiator zit aangesloten dmv kunstof leidingen dan gebeurt er niets... daarnaast geleid de lak op een radiator ook niet, dus zal je altijd kaal ijzer moeten aanraken. kortom wat fish al zegt.. radiator is no go
sterker nog je kan het daardoor zelfs erger maken,afhankelijk van potiaal van het esd object

wanneer je beide een potentiaal hebt van bijv, +2000 volt tov aarde is er in princiepe niets aan de hand . maar als je met je hand dan aardcontact hebt gemaakt heb je een verschil van 2000 volt

Iperf

• nedernakker
Fordox schreef op woensdag 12 september 2012 @ 16:21:
[...]

ik zei ook, van de componenten moet je af blijven. de printplaat zelf, de sporen ervan, zijn bedekt met een coating. en deze coating is o.a. gemaakt dat het wat van de ESD tegen houd.

@nedernakker, je hebt gelijk, maar je hebt ook nog vaak verwarmingen waarvan sommige onderdelen niet geverft zijn. dat was ook natuurlijk het gedeelte van de verwarming dat ik bedoel.
dan nog kunnen de leidingen in de vloer/wand van kunstof zijn.. je pc aarden doe je maar op 1 manier, dat is gewoon via een geaard stopcontact.

jezelf ontladen via de aardaansluiting van een stopcontact is nog dommer.. stel dat er een apparaat in huis een aardlek heeft en de groepenkast is hier niet op ingericht, ontlaadt dat lek via jouw... en dat is geen pretje..

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-10 15:01
Net een trui aangedaan, dan eerst aarde vastpakken.
Hetzelfde als je net uit de auto komt en naar binnen loopt.

Geen hardware op je antistatische zak leggen waar je hardware mee geleverd wordt, dit geleid juist stroom, dus indien je je pc hierop wilt gaan testen, buiten de kast.

Altijd schoenen aan.
Polsbandje.
Ook altijd eerst de kast vastpakken en dan pas bijv een onderdeel vastpakken(zeker zonder polsbandje).
Pc loskoppelen van stroom en ook andere hardware, als in andere hardware een fout zit en er staat stroom op de aarde, die dus dan op alle andere hardware staat, dus ook je pc.
Pc dan starten zonder stroom, houd de knop 5 seconde vast, dan loopt de stroom weg, doe maar eens meten met multimeter, stroom kan er lang op staan.

• rsnubje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23-09 12:43

rsnubje

Testlabcoördinator

BDO: SweatyRs

jan99999 schreef op donderdag 13 september 2012 @ 05:49:

Geen hardware op je antistatische zak leggen waar je hardware mee geleverd wordt, dit geleid juist stroom, dus indien je je pc hierop wilt gaan testen, buiten de kast.
Ik weet niet of ik het daar helemaal mee eens ben. In wat voor zin geleidt dit stroom? Als ik meetpennen op een anti statisch zakje prik heb ik echt nul komma nul. Of bedoel je misschien dat de buitenkant makkelijk statisch geladen kan worden.

Uplay: Red--Death

• Spelvout
Bedankt voor de replies.

Nu valt het mij op dat de stopcontacten in mijn 'werkplaats' niet geaard zijn..
Is dit een probleem?

• nedernakker
op het moment dat jij jezelf ontlaadt via je pc kan het zondewr aarde nergens heen.

een pc moet op een geaard stopcontact aangesloten zijn voor een correcte veilige elektriscje werking..

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

nedernakker schreef op donderdag 13 september 2012 @ 10:58:
op het moment dat jij jezelf ontlaadt via je pc kan het zondewr aarde nergens heen.

een pc moet op een geaard stopcontact aangesloten zijn voor een correcte veilige elektriscje werking..
En daar is technisch niet mis mee. wanneer jij een "iets" hebt die je in je pc wil stoppen. (mits je het geleiden deel/mass van je pc aanraakt. dan creeer je hetzelfde potentiaal en kun je gewoon verder gaan
Dat is wat veel monteurs "on the road" doen, een polsband op de behuizing ven het apparaat aansluiten
nedernakker schreef op donderdag 13 september 2012 @ 00:21:
[...]

dan nog kunnen de leidingen in de vloer/wand van kunstof zijn.. je pc aarden doe je maar op 1 manier, dat is gewoon via een geaard stopcontact.
eens
jezelf ontladen via de aardaansluiting van een stopcontact is nog dommer.. stel dat er een apparaat in huis een aardlek heeft en de groepenkast is hier niet op ingericht, ontlaadt dat lek via jouw... en dat is geen pretje..
En daar is de aarde voor. Volgens jou theorie mag je in de badkamer dan niet lopen. de kraan aanraken, in het metalen bad stappen etc. En de kinder stopcontact beveiligers zijn volgens jou theorie dan ook bullshit want die contacten blijven bloot

Of je koelkast .. ow die is geaard .. niet aanraken ..

zal ik maar stoppen
rsnubje schreef op donderdag 13 september 2012 @ 09:05:
[...]

Ik weet niet of ik het daar helemaal mee eens ben. In wat voor zin geleidt dit stroom? Als ik meetpennen op een anti statisch zakje prik heb ik echt nul komma nul. Of bedoel je misschien dat de buitenkant makkelijk statisch geladen kan worden.
Met name de grijzige zakjes zijn geleidend (hoogohmig) het object zit in een kooi van faraday.

Je hebt ook bijv de roze esd zakjes die zijn van een materiaal gemaakt welke geen/slecht lading kunnen bevatten.

[ Voor 57% gewijzigd door Fish op 13-09-2012 20:15 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
ESD?

Extra Slotje D'rop! :+

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.