Subwoofer vuurt op bepaalde momenten "salvo's" af

Pagina: 1
Acties:

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-01 10:48
Het is lastig uit te leggen, maar sinds enige tijd vuurt mijn subwoofer (Q-Acoustics Q2070) af en toe, by lack of a better word, een dubbele salvo af. In het begin dacht ik dat er festiviteiten of iets van dien aard waren in het centrum. Het klinkt alsof er kort achter elkaar een kanon wordt afgevuurd of anderszins een explosie plaatsvindt, heel in de verte. Een paar doffe knallen met een pauze van ongeveer een halve seconde. Het volume is heel laag, maar als het stil is hoef ik me niet in te spannen om het te horen.

Ik weet inmiddels 100% zeker dat het echt mijn subwoofer is, omdat ik mijn hand een keer op één van de woofers had liggen toen het salvo werd afgevuurd (de woofer trilde) en het ook harder klinkt wanneer ik dichter bij de subwoofer ben. Het valt me ook op dat het alleen lijkt plaats te vinden als ik kort daarvoor geluid heb afgespeeld (en dan nog niet altijd). Na een minuut of 10 lijkt het te stoppen.

Ook heb ik min of meer mijn receiver of een invoerappaart uitgesloten, omdat ik het ook hoor wanneer de receiver staat uitgeschakeld. Ik maak ook geen gebruik van iets als HDMI Through.

Verder functioneert mijn subwoofer nog perfect, maar ik vraag me wel af of iemand dit eerder heeft meegemaakt en dat het wellicht een teken aan de wand is en dat mijn subwoofer niet meer lang te leven heeft? Ik heb reeds geprobeerd de sensitivity op "low" te zetten, maar dat hielp ook niet. De kabel is verder ook gewoon goed aangesloten. Het is een 75 ohms coaxiale kabel met goede afscherming, wat dus eerder overkill is voor een simpele line-level subwooferkabel.

Weet iemand waardoor dit verschijnsel wordt veroorzaakt, wat het inhoudt en of er wellicht iets aan te doen is?

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:11

GaMeOvEr

Is een hork.

Komt dit voor als je gewoon muziek aan het draaien bent/film aan het kijken, of als je set niets staat te doen?

Als het namelijk voorkomt op het moment dat er signaal heen gaat, is er iets mis wat ik niet kan verklaren, maar als dit gebeurd als er niets speelt, is het dan niet gewoon een in-uitschakel plop die een beetje overdreven wordt?

Mijn sub springt automatisch aan en na 10 minuten geen signaal schakelt hij zichzelf weer uit. Dit gaat meestal ook samen met een "plop". Naja, plop, meer een "bwwooohhp". :P

Kortom, heeft het misschien iets met het automatisch in/uitschakelen te maken? Zet hem anders eens op handmatig om te kijken wat er dan gebeurd.

Ik kan me voorstellen dat er namelijk door ergens een storing in je circuit/versterker je sub onnodig aan en uit springt. :)

Aannames zijn fataal.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

De in/uitschakelplop kan ook nog door andere apparatuur veroorzaakt worden. Bijv. een oude koelkast die om de x tijd in/uit schakelt. Je kunt kijken of het wegblijft wanneer je de signaalkabel losneemt. Omdat je daarmee een eventuele aardlus losneemt. Dan heb je alleen nog de verstoringen uit de sub zelf, of vanaf het net.