Ik wil via het network een hele partitie vol files van de ene naar de andere computer kopieren.
Situatie:
Servertje (klein doosje van 12x12x4cm):
[list=1]
• Lege HD met een 60Gb Ext3 partititie (sda6)
• Partitie gemount op /mnt/sda6
• Systeem draait nu SystemRescueCd
[list]
Ik wil daarom met dd, tar en nc alle files van het servertje naar de laptop kopiëren:
Op de laptop:
Op de server:
Dat gaat een heletijd goed: ongeveer 7.5Mb/s, beperkt door de cpu van de server. Maar na 22 Gb stopt alles.
\Op de laptop zie ik dan:
Die laatste melding is niet erg accuraat: er is al 22Gb geschreven. Maar als ik ls /mnt/sda6 doe krijg ik een Input/output error. Bij opnieuw mounten krijg ik een foutmelding dat het superblock niet gelezen kan worden. Blijkbaar is het FS corrupt geworden. Doe ik iets fout?
Het filesystem heeft 4kb blokken en zou dus files van 2TB moeten kunnen opslaan. Bovendien is het FS ruim groot genoeg. Wat kan hier mis zijn?
Situatie:
Servertje (klein doosje van 12x12x4cm):
- 1 2.5" Schijf, geen ruimte voor een tweede.
- Reiserfs partitie (sda4, RO gemount als /home) van 29Gb met nog 2Gb ruimte
- Geen mogelijkheid voor een extra schijf
- Alleen USB1aansluiting.
- Netwerk is de aangewezen manier voor data transfer
- Systeem heeft een 933MHz SoC die met SCP snel tegen zijn grenzen aanloopt
[list=1]
• Lege HD met een 60Gb Ext3 partititie (sda6)
• Partitie gemount op /mnt/sda6
• Systeem draait nu SystemRescueCd
[list]
Ik wil daarom met dd, tar en nc alle files van het servertje naar de laptop kopiëren:
Op de laptop:
nc -l -p 2000 | pv -e -p -r -s 29000M | dd of=home.tar bs=1M
Op de server:
tar -cf - | netcat 192.168.0.x 2000
Dat gaat een heletijd goed: ongeveer 7.5Mb/s, beperkt door de cpu van de server. Maar na 22 Gb stopt alles.
\Op de laptop zie ik dan:
dd: writing 'home.tar': Read-only file system
Die laatste melding is niet erg accuraat: er is al 22Gb geschreven. Maar als ik ls /mnt/sda6 doe krijg ik een Input/output error. Bij opnieuw mounten krijg ik een foutmelding dat het superblock niet gelezen kan worden. Blijkbaar is het FS corrupt geworden. Doe ik iets fout?
Het filesystem heeft 4kb blokken en zou dus files van 2TB moeten kunnen opslaan. Bovendien is het FS ruim groot genoeg. Wat kan hier mis zijn?
[ Voor 6% gewijzigd door Sir Isaac op 10-09-2012 23:38 ]