TFA weerstation - ontvangst (433Mhz) beter maken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:52
Sinds enige tijd heb ik een TFA weerstation (Sinus) bestaande uit een basisstation, temp/humidity , pluviometer en een windmeter.

De pluvio meter staat op ongeveer 15m, de temp een 2tal meter verder en de windmeter ongeveer 25m ver.

De ontvanger staat in de keuken achter het schuifraam (met gelaagd glas erin) - er is direct zicht tussen de ontvanger en de verschillende zenders.

De ontvangst is echter niet denderend te noemen: als het rolluik (alu) dichtgaat, verlies ik de verschillende sensoren (dikwijls blijft de pluvio meter goed).
Ook als de batterijen enkele maanden (3 tal maand) oud zijn, dan heb ik dikwijls overdag geen ontvangst meer. Naar buiten gaan lost het probleem direct op (dus de ruit is er teveel aan).
De batterijen hebben op dat moment nog een relatief goed voltage (geven een 1.4x volt voor een normale AA batterij).

Op een forum (link) kwam ik enkele mensen tegen die een gelijkaardig weerstation wat tweaken om een betere ontvangst te hebben. Zij hebben vooral last van interferentie van de usb prin (ik heb er geen kabel aanhangen)...

Ik heb de ontvanger eens opengemaakt, als voorbereiding om een externe antenne eraan te hangen, maar ik zit nog met enkele vragen:

- zal een externe 10cm antenne (link) de ontvangst verbeteren? (er zit nu immers een 10cm antenne in) of is het voldoende om enkel die 102pF te plaatsen?
- op de foto's (zie hieronder) zie ik een soort spoel (linkse fijne koperdraad) die precies de voeding geeft aan het ontvangst/verzend gedeelte... maar die koperdraad hangt daar precies heel los vanonder het usb gedeelte
- kan ik iets afschermen (vb het usb gedeelte) om betere ontvangst te krijgen?

Afbeeldingslocatie: http://www.hetgrensland.be/kleine/IMG_3510.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.hetgrensland.be/kleine/IMG_3511.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.hetgrensland.be/kleine/IMG_3513.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 28-09 14:11
Mogge,

Misschien heb je hier wat aan, daar zul je in ieder geval medegebruikers vinden volgens mij.
http://www.hetweeractueel...nc=fb_pdf&id=1777&lang=en
Daar is ook een forum
http://www.hetweeractueel.nl/forum/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
Ik had inderdaad dat topic ook al tegengekomen, maar er stond niet echt een oplossing erin...vandaar dat ik dacht dat er medetweakers waren met meer 433MHz ervaringen ;-)

dat koperdraadje is blijkbaar de radiogestuurde klok ontvanger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:20

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

http://www.rfm.com/corp/appdata/antenna.pdf

Een handig documentje over 433/866mhz antennes.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• webcamjan
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-06 21:38
Een andere antenne is niet gelijk dat het zoveel beter zou kunnen worden, bedenk dat wel.

Eerst even een waarschuwing over de gebruikte link op ebay.
Daar spreekt men wel over 433Mhz (wat je zou moeten hebben) maar vervolgens over GSM, dat zou deels nog kunnen maar niet in de lengte van 10 cm waar eerst nog een stukje scharnier afgaat en de plug.
Dit houd in dat de golflengte van de antenne op 433Mhz minder gaat worden dan een kwartgolf wat tov de interne antenne een minder resultaat zal geven..
Link ebay... kost niks...... maar tis ook niks....

Nu je foto's van de behuizing.
die spoel met draad is de ontvangst antenne van de kortegolf DCF77 voor de klok en heb je niets mee van doen. het printje aan de andere kant op het achterdeksel is wat je moet hebben....

Het printje wat aan de achterkant zit met het draadje eraan met open spoel overgaand in een haakse draad is de antenne van de 433mhz en deze moet je hebben.
Dit ziet er netjes gemaakt uit af fabriek een externe antenne zoals je wil zal hier geen uitkomst geven.

Wat je wel kan doen is het volgende. Om een antenne goed te laten werken mag deze niet beinvloed worden door andere metalen objecten in directe nabijheid omdat deze de radiogolflengte gaan beinvloeden met minder ontvangst als gevolg.
En dat is nu net wat er gebeurd in de meeste kastje, dit komt omdat het allemaal klein en compact moet zijn en er mag vooral niets uitsteken. Dat willen mensen graag. dus het resultaat is wat je nu ziet op je foto.

Wat je nu gaat doen is het volgende, en kan je eerst los proberen je zal zien dat het beter gaat, is het printje los te halen van de achterkant en de kabel waarmee het aan het `moederbord`vastzit te verlengen zodat je het printplaatje van de onderzijde kast naar bovenzijde kast kan brengen, dit moet kunnen passen en let op de isolatie.
Nu buig je dat draadje met spoel even recht (de haakse hoek eruit) en dit draadje steek je dan door een dun gaat je door de bovenkant van je behuizing tot de spoel de behuizing raakt en klaar is klara.. Het mooiste kwa ontvangst zou zijn als je het printje mooi strak tegen de achterbehuizing zou kunnen laten uitkomen zodat je het draadje gelijk vanuit de print door de behuizing laat steken zodat de spoel in dat draadje direct buiten de behuizing zit, is iets minder mooi maar dan is de antenne wel optimaal. (spoel en draad is de antenne en horen bij elkaar)

En waarom heb je dit nu gedaan.?
De antenne op zijn huidige plaats heeft teveel invloed van de printplaat die er heel vlak naast zit. Op deze printplaat zitten kopersporen en juist deze beinvloeden de ontvangst van de antenne waardoor de golflengte sterk gaat afwijken en de antenne zijn functie gaat verliezen op de band waarvoor die is en daarmee een slechte ontvangst heeft.
verplaats je nu deze zodat er geen invloed meer is gaat ook je ontvangst omhoog, en dat is nu net wat je hele insteek was.

Daarom komt een laptop met wifi ook verder als een telefoon met wifi, we willen wel antennes maar we willen ze niet zien, maar wel maximaal bereik, en die dingen gaan nu eenmaal niet samen. denk hierbij aan de GSM masten en wifi antenne's.

Ik hoop dat je hiermee wat kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
Ik vermoed dat in plaats van het printje (ontvanger) te verplaatsen in de behuizing, ik ook de antenne kan lossolderen en tussen de antenne en printje een coax kabel plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webcamjan
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-06 21:38
Je zou daar inderdaad een stukje coax tussen kunnen zetten.

Maarrrrr.

De antenne aansluiting alsmede de antenne moeten dan een aansluitweerstand hebben van 50ohm, wat de kabel impedantie is van de coax.
En dat zal het printje en de antenne nu net niet zijn, hetgeen dan een misaanpassing geeft wat weer demping is en verlies geeft, om te gaan miereneuken hierop.
Kijk je dan naar de moeite van het een en ander is het veel beter om het printje te verplaatsen zodat er niet wat aangepast moet worden hierop.

Bij ander klein grut zoals video zenders heb ik dit ook al vaker toegepast en dat werkt beter als een stukje coax toepassen. In een ver vaag verleden (jaren 90) paste ik deze zelfde denkwijze toe in mobiele telefonie en was ook een groot sucses, wat collega bedrijven niet lukte met dezelfde hardware lukte mij wel. het verschil zat dus in het gebruik van coax of hardware aanpassen. De laatste 10 jaar pas ik dit ook toe bij wifi opstellingen waar ook weer hetzelfde naar voren komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Als je met een externe antenne wilt gaan werken: http://www.conrad.nl/ce/n...tegorycode=2401020&page=1 , staan er een paar voor oa. coax bekabeling. Je moet dan wel 50 ohm coax gebruiken. Overigens is zo'n GP antenne ook prima zelf te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
Nog een kleine kick...
Enkele weken geleden heb ik terug verder gewerkt hieraan: ik heb het printje eerst uit de ontvanger gehaald (kabeltjes langer gemaakt) zodat de stock antenne er volledig buiten was.
Ik had toen redelijke ontvangst: als het alu rolluik omhoog was, heb ik bijna altijd ontvangst van de verste zender (30m) en altijd ontvangst van de dichtere.
Deze namiddag heb ik de stock antenne vervangen door een oude radio-antenne (zo'n uitschuifbaar ding) en dit aan de zijkant van de ontvanger gemonteerd. De antenne heb ik getest op volledige golflengte (69.3cm) en halve (34.65cm)
Jammer genoeg heb ik met geen enkele van de 2 ontvangst als het rolluik naar beneden is.

Vandaar dat ik eventueel die condensator (zie starttopic) erbij zou solderen. Maar ik weet niet welke:
op die andere site staat 102pF, maar dat lijkt me een rare waarde. Ik vermoed dat het 102 is die op de condensator staat (dus 1pF).
Maar ik kan hier nergens iets over terugvinden, wat er juist een cut-off van de frequenties geeft rond de 600MHz?

Of zou het verlengen van de antenne van de zender een beter idee zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan ook de zendertjes voorzien van een klein eindtrapje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke-san
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-10 20:17
Vandaar dat ik eventueel die condensator (zie starttopic) erbij zou solderen. Maar ik weet niet welke:
op die andere site staat 102pF, maar dat lijkt me een rare waarde. Ik vermoed dat het 102 is die op de condensator staat (dus 1pF).
Maar ik kan hier nergens iets over terugvinden, wat er juist een cut-off van de frequenties geeft rond de 600MHz?

Die 102 is 9/10 100pF, maar als ik jou was zou ik eens naar de zendertjes kijken.
Weet niet of ze gemakkelijk te openen zijn, maar met een dun stukje coax om de antenne beter te kunnen positioneren en een stuk draad als antenne van ongeveer 15cm kom je waarschijnlijk al verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky Luke 008
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-05-2024
Promy schreef op zondag 03 februari 2013 @ 22:08:
ik heb het printje eerst uit de ontvanger gehaald (kabeltjes langer gemaakt) zodat de stock antenne er volledig buiten was.
Ik had toen redelijke ontvangst: als het alu rolluik omhoog was, heb ik bijna altijd ontvangst van de verste zender (30m) en altijd ontvangst van de dichtere.
Deze namiddag heb ik de stock antenne vervangen door een oude radio-antenne (zo'n uitschuifbaar ding) en dit aan de zijkant van de ontvanger gemonteerd. De antenne heb ik getest op volledige golflengte (69.3cm) en halve (34.65cm)
Jammer genoeg heb ik met geen enkele van de 2 ontvangst als het rolluik naar beneden is.

Heb je ook 17,3cm geprobeerd? (kwartgolf). De stock antenne van 10cm zit daar nog redelijk in de buurt, icm met het spoeltje zou dat wel goed uit kunnen komen.

Je kan ook lompweg een zo lang mogelijke antenne gebruiken (veel langer dan de golflengte). Of een richtantenne. Ook kant en klaar te koop voor 433Mhz, maar bij wijze van experiment met wat draadjes van de juiste lengte op de juiste afstand zo in elkaar te prutsen.

• Promy
blijkbaar is m'n vorige reactie verdwenen...

ik heb ondertussen het probleem opgelost door het basisstation te voorzien van een antenne van 34.6cm en ook de verste zender van een koperdraad (1.5mm2) van 34.6cm te voorzien.
Nu heb ik goede ontvangst (zonder de condensator) ook bij gesloten rolluiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
een kleine update..

Het weerstation draait nu al een hele tijd, maar de betrouwbaarheid van de verste zender (windmeter) is nog steeds niet zo goed... omdat ik die graag wil gebruiken om de rolluiken in geval van te hoge wind naar boven te sturen, moet de betrouwbaarheid beter :)
Nu heb ik voorlopig aan zowel de zender als de ontvanger een 34.6cm lange antenne hangen. De zender staat mooi verticaal , en de ontvanger werkt blijkbaar het beste onder ongeveer 45°

nu is natuurlijk de vraag wat ik het beste kan aanpassen... hiervoor denk ik aan:
  • een andere antenne bij zender en/of ontvanger. bv een yagi, maar die moet dan ook met stukje coax aangesloten worden vermoed ik (en dat was negatief volgens webcamjan), of zijn er beter types. Bij de zender (windmeter) kan een gerichte antenne zonder probleem, de ontvanger iets moeilijker, aangezien deze ook andere sensoren moet ontvangen (die niet op dezelfde lijn staan). ook de WAF factor van het aanpassen van de binnenantenne is wat lastig (staat in het zicht). Maar of een yagi interessant is om te verzenden?
  • antenne van de ontvanger buitenshuis brengen. Ook hier moet er terug met een 50ohm coax gewerkt worden. lengte zal iets van een 2 a 3m zijn.
  • iets achter de draadantenne van de zender zetten zodat alles gericht wordt?
  • een repeater buiten zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
een kleine kick , met een bijkomende vraag...
Kan een dergelijke repeater (die dan net buiten de woning staat) het probleem verhelpen of zal er net een probleem ontstaan omdat er (vermoed ik toch) 2keer hetzelfde signaal direct na elkaar wordt gestuurd (origineel, soms ontvangen) en het versterkte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Eerlijk is eerlijk, betrouwbaar en 433mhz gaan niet echt hand in hand. Er hoeft maar een buurman te zijn die de babyfoon aan zet en jij kunt je signaal al verliezen.
Zo'n repeater werkt denk ik niet. Iig is die van klikaaanklikuit niet geschikt, die leer je namelijk in, en aangezien de verzonden data telkens verandert heeft dat geen nut/lukt dat niet. Uiteindelijk heeft het gebruik van een draadantenne van een cm of 16,5 het meeste effect als vervanging van de standaard antennes. Anders moet je met speciale antenne constructies gaan werken. Of de lengte van de antenne afstemmen met een swr meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
Daar vreesde ik eigenlijk al een beetje voor. Nu hangt er aan de "zender" reeds een antenne (een 1.5mm2 solid core elektriciteitsdraad van 34.6cm en aan de ontvanger een schuifantenne die nu op 68 a 69cm uitgeschoven staat.
Ik merk wel dat de oriëntatie van de ontvangstantenne belangrijk is (30a 45° tov de horizontale werkt blijkbaar beter dan 90° (90° is evenwijdig met de zendantenne) )

Aan de zender kan ik zonder probleem een andere antenne hangen (is weinig zichtbaar). Wat zou de beste optie zijn? Ik vermoed dat het gebruik van coax om de antenne verder te hangen weer problemen gaat geven volgens webcamjan of is dat verlies te verwaarlozen tov de winst? (want als coax geen probleem is, kan ik een "oude" rol netwerkkabel (RG58 coax) gebruiken om de antenne een heel stuk (10 a 20m) dichter te brengen... O-)

[ Voor 21% gewijzigd door Promy op 14-04-2015 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Je maakt een denkfout door de juiste golflengte te pakken, eenhalve of een kwart golflengte werkt over het algemeen beter.

Misschien is dit iets?
https://www.conrad.nl/nl/...ne-bouwpakket-190073.html

Of zoiets?
http://www.radiometrix.com/content/afs2-0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
@memphis: begrijp ik het goed dat als ik de ontvanger terug inschuif to een halve golflengte zou ik betere ontvangst moeten hebben? (met de stock antennes van 1/4 golflengte had ik geen ontvangst voor die verste)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

In de praktijk zou een volle golflengte vaak tegen je werken. Heb je alleen een zgn whip antenne (simpele spriet) of ook al een dipole of een ground plane geprobeerd?

Om eerlijk te zijn heb ik voor mijn telemetrie ook diverse simpele AM zenders op de 433mhz geprobeerd met div antennes maar de beloofde 100 meter en meer werd bij lange na niet gehaald. Nu gebruik ik een smalbandige FM set (25mW) op de 433mhz en ik geloof wel dat de beloofde 500 meter gehaald wordt, zelfs op 50 meter heb ik maximale uitslag op de ontvangststerkte zonder data verlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
Ik heb enkel een simpele staafantenne geprobeerd, nog geen andere types antennes. Maar ik vermoed dat je niet zomaar dat soort AM / FM zender kunt veranderen.
Dipole heb ik nog niet geprobeerd omdat hoger in het topic werd aangegeven dat je daarvoor ook de ground nodig hebt en dat net dit weer voor vermindering kan zorgen als de print er niet op is voorzien (wat waarschijnlijk het geval zal zijn).
Misschien moet ik het gewoon eens proberen. Heb je een type dat je zou aanraden? (bv yagi, gewone dipole,...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Simpele dipole is zo gemaakt, 2 koperdraadjes van 17cm in een rechte lijn op een klein stukje print solderen met aan de ene draad het signaal en aan de andere draad de aarde.

En o ja, als je een stuk antennekabel gebruikt, moet je geloof ik wel 50 ohm coax hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
Een kleine update: ik heb geprobeerd een maxon antenne te maken en via een stukje coax (50ohm) te verbinden met het weerstation. De antenne is gemaakt uit 1.5mm installatiedraad en berekend volgens moxgen. De isolatie van de draad heb ik verwijderd.
Op het printje in het weerstation heb ik de buitenmantel aan de gnd gehangen en de binnenste kabel aan het signaal.
Het resultaat was...niks, geen enkele ontvangst.
Enig idee wat ik misdoe?

De antenne aan de verste zender had ik vervangen door een 2.5mm installatiedraad van 1/2 golflengte (met isolatie er nog rond). Ik las nu ergens (weet niet meer waar) dat die isolatie het signaal zou verzwakken, klopt dit?
Is het net niet erger als je de isolatie verwijderd en het geheel gaat oxideren door de buitenomgeving?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
Wederom een update met een vraag:
voor zover ik zie was de oorspronkelijke antenne een dipole: een metaalkleurige antenne (onder op de middelste foto uit de startpost) en een rood draadje aan de gnd.
Omdat het verplaatsen van de antenne dmv een coax geen succes was, dacht ik het volledige printje te verplaatsen en de 3aderige flatcable te vervangen door een utp of een telefoondraad (4paar) van ongeveer 2m). Die kabel zal wel naast een 220V kabel door de muur moeten )

Ik vraag alvast eerst eens jullie idee voor ik het weer uit elkaar ga solderen :)
Pagina: 1