[C++][Qt]2 manieren van initialiseren van een object

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-09 20:18

Compizfox

Bait for wenchmarks

Topicstarter
Hallo Devschuurders,

Ik ben aan het coden in Qt en liep tegen iets aan dat ik niet kan verklaren. Ik heb nog niet heel veel ervaring met C++ en Qt en ik hoop dat jullie dit kunnen ophelderen :)

Ik wil een item aan een QTreeWidget toevoegen. Mijn eerste idee was om dat op de volgende manier te doen:
C++:
1
2
3
4
QTreeWidgetItem item(ui->treeWidget);
item.setText(0, expression);
item.setText(1, QString::number(ans));
ui->treeWidget->addTopLevelItem(&item);

Na wat research blijkt de correcte manier er niet veel van te verschillen:
C++:
1
2
3
4
QTreeWidgetItem * item = new QTreeWidgetItem(ui->treeWidget);
item->setText(0, expression);
item->setText(1, QString::number(ans));
ui->treeWidget->addTopLevelItem(item);

Die eerste code werkt niet (er verschijnt geen item in de treewidget). De tweede wel.
Maar ik snap niet wat het verschil is tussen de twee. In de eerste code maak ik een object genaamd item van het type QTreeWidgetItem. Die geef ik een tekst en ik pass een pointer naar dat item naar addTopLevelItem.
In het tweede geval maak ik een pointer naar QTreeWidgetItem die ik initialiseer mbv new en daarna ook pass naar addTopLevelItem. Ik zou zeggen dat deze manier omslachtiger is en ik snap dan ook niet waarom dit blijkbaar wel zo moet.

Alvast bedankt voor de uitleg! :)

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoolGamer
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06-09 16:59

CoolGamer

What is it? Dragons?

In de eerste variant wordt het object verwijderd uit het geheugen zodra het einde van de functie wordt bereikt, terwijl de tweede variant pas wordt verwijderd zodra je delete item aanroept. Het geheugen in de eerste variant kan dus weer overschreven worden zodra de functie is afgelopen, wat kan lijden tot crashes of onverwachts gedrag.

Zodra je een object meegeeft als pointer zal je erop moeten letten dat het object nog bestaat zodra de functie er wat mee gaat doen, iets wat dus in de eerste variant niet gebeurd. In de tweede variant gebeurd dat wel.

¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸><(((º>¸.·´¯`·.¸><(((º>¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸<º)))><¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-09 15:42

Sebazzz

3dp

Het eerste voorbeeld maakt de QTreeWidgetItem op de stack, en die verdwijnt bij het verlaten van de functie. Bij de tweede maak je het op de heap aan. Objecten op de heap bestaan totdat ze door jou of andere code verwijderd worden.

Correct me if I'm wrong ;)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Topicstarter
Ah, ik snap het, thanks! :) Daar had ik totaal niet aan gedacht. Als ik het oject gedeclareerd had als
C++:
1
static QTreeWidgetItem item(ui->treeWidget);

zou het dus ook moeten werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:22

BoAC

Memento mori

Zou je dan al je items als static willen maken? Dat moet je niet willen.
Maak ze member van je klasse in bijvoorbeeld een list.

@Sebazzz: Correct.

[ Voor 22% gewijzigd door BoAC op 11-09-2012 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic007
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 25-08 11:27
Hier wat info over hoe Qt met objecten omgaat: http://doc.qt.nokia.com/4.7-snapshot/objecttrees.html

Qt objecten zorgen zelf voor het opruimen van child objecten. Een soort ingebouwde garbage collection dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Compizfox schreef op maandag 10 september 2012 @ 23:18:
Ah, ik snap het, thanks! :) Daar had ik totaal niet aan gedacht. Als ik het oject gedeclareerd had als
C++:
1

Ligt eraan of je de functie meerdere keren aanroept, want er wordt op die manier altijd maar 1 item voor de gehele looptijd (althans, vanaf de eerste aanroep van de functie) van het programma gemaakt, die dan vervolgens wel per functieaanroep wordt toegevoegd.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Je mag toch geen pointer naar statics in een functie buiten die functie gebruiken? Of vergis ik me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Why on earth not? Dan zou Stroustrup's singleton idiom ook niet mogen
C++:
1
2
3
4
5
SomeType & GetInstance()
{
    static SomeType instance;
    return instance;
}

:)

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-09 22:43
Compizfox schreef op maandag 10 september 2012 @ 23:18:
C++:
1

Je hebt dan in je hele applicatie maar 1 QTreeWidgetItem item, veranderingen aan dit object zullen dan ook te zien zijn in alle items in je tree ( als je hem meerdere keren toevoegt ).
Zoijar schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 11:14:
Je mag toch geen pointer naar statics in een functie buiten die functie gebruiken? Of vergis ik me?
Die staan ook in de static store dus dat is weldegelijk toegestaan.

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

.oisyn schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 11:34:
Why on earth not? Dan zou Soustrup's singleton idiom ook niet mogen
C++:
1
2
3
4
5
SomeType & GetInstance()
{
    static SomeType instance;
    return instance;
}

:)
:z :F Duidelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Evengoed mag de static niet met Qt. Qt gaat namelijk
delete
aanroepen op je object, en dat mag alleen als het object met
new
is aangemaakt.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC

BoAC

Memento mori

MSalters schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 13:16:
Evengoed mag de static niet met Qt. Qt gaat namelijk
delete
aanroepen op je object, en dat mag alleen als het object met
new
is aangemaakt.
Even correctie hierop. Static staat hier namelijk los van (je kunt ook een static pointer hebben ;) )
Je bedoeld dat Qt objecten altijd moeten gealloceerd worden met de new operator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Topicstarter
farlane schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 12:02:
[...]
Je hebt dan in je hele applicatie maar 1 QTreeWidgetItem item, veranderingen aan dit object zullen dan ook te zien zijn in alle items in je tree ( als je hem meerdere keren toevoegt ).
Duidelijk. De functie wordt inderdaad meerdere keren aangeroepen dus dat zal dan niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

BoAC schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 13:35:
Je bedoeld dat Qt objecten altijd moeten gealloceerd worden met de new operator.
Dat is dan ook weer niet waar :) Je mag prima een QObject op de stack zetten, en die wordt dan netjes door de dtor opgeruimd.

Je krijgt pas problemen als zo'n stack object een child is van een ander object. En, zoals boven uitgelegd, dan alleen als de parent als eerst wordt gewist. De dtor van een child ontkoppelt een child namelijk van zijn parent, dus als eerst de dtor van het child draait en dan de parent is er niks aan de hand.

Maar het is iha aan te raden QObjects op de heap aan te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC

BoAC

Memento mori

Zoijar schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 16:14:
[...]

..

Maar het is iha(=in het algemeen) aan te raden QObjects op de heap aan te maken.
You're right.. want het vinden van het probleem veroorzaakt door deze fout is zeer lastig als je nog slecht bekend bent met C++ en dtor's zoals de TS :)
Pagina: 1