Sommige collega's op het werk maken gebruik van een loginscriptje dat ik ooit eens heb gemaakt.
Dit wordt uitgevoerd in een DOS-venster en dat ziet er natuurlijk wat gedateerd uit. Nog een nadeel van dit venster is: Bij het invoeren van het wachtwoord, ziet de gebruiker niets. Geen sterretjes of iets dergelijks, hierdoor zijn tikfouten een veel voorkomend probleem.
Het oog wil ook wat, dus wilde ik proberen dit script om te zetten in Visual Basic. Hiertoe heb ik Visual Basic 2010 Express gedownload.
Inmiddels heb ik al verschillende tutorials gelezen en op Youtube het één en ander aan informatie gevonden, wat ik alleen niet kan vinden is het antwoord op de vraag zoals in de titel: Kan ik vanuit Visual Basic naar de Active Directory een gebruiker aanmelden?
Het is de bedoeling dat in het venster alleen een username+password wordt gevraagd, bij het drukken op de knop "Volgende" moeten deze credentials worden geverifiëerd in de AD en als het klopt, moet een share worden gemaakt.
Hieronder het cmd-scriptje dat op dit moment wordt gebruikt:
Het gaat vooral om deze regel: NET USE Z: "\\10.0.1.200\gedeeldemap" /user:domein\%GEBRUIKER%
Ik hoef niet uitgekouwd te hebben hoe ik het in VB moet gaan doen (hoewel hulp natuurlijk welkom is) maar wil wel graag weten of het uberhaupt kan, anders is het een beetje zonde van m'n moeite.
Alvast dank!
Dit wordt uitgevoerd in een DOS-venster en dat ziet er natuurlijk wat gedateerd uit. Nog een nadeel van dit venster is: Bij het invoeren van het wachtwoord, ziet de gebruiker niets. Geen sterretjes of iets dergelijks, hierdoor zijn tikfouten een veel voorkomend probleem.
Het oog wil ook wat, dus wilde ik proberen dit script om te zetten in Visual Basic. Hiertoe heb ik Visual Basic 2010 Express gedownload.
Inmiddels heb ik al verschillende tutorials gelezen en op Youtube het één en ander aan informatie gevonden, wat ik alleen niet kan vinden is het antwoord op de vraag zoals in de titel: Kan ik vanuit Visual Basic naar de Active Directory een gebruiker aanmelden?
Het is de bedoeling dat in het venster alleen een username+password wordt gevraagd, bij het drukken op de knop "Volgende" moeten deze credentials worden geverifiëerd in de AD en als het klopt, moet een share worden gemaakt.
Hieronder het cmd-scriptje dat op dit moment wordt gebruikt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
| @ECHO OFF :BEGIN CLS NET USE Z: /D /Y CLS SET GEBRUIKER= SET KEUZE= ECHO. ECHO. ECHO ÚÄÂÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÂÄÂÄÂÄ¿ ECHO ³Û³ Inloggen ³_³þ³X³° ECHO ÃÄÁÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÁÄÁÄÁÄ´° ECHO ³ ³° ECHO ³ Voer hieronder uw gebruikersnaam in ³° ECHO ³ Druk daarna op enter ³° ECHO ³ ³° ECHO ÀÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÙ° ECHO °°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°° ECHO. ECHO. ECHO. SET /P GEBRUIKER=Gebruikersnaam: SET GEBRUIKER=%GEBRUIKER% CLS ECHO. ECHO. ECHO ÚÄÂÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÂÄÂÄÂÄ¿ ECHO ³Û³ %GEBRUIKER% ³_³þ³X³° ECHO ÃÄÁÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÁÄÁÄÁÄ´° ECHO ³ ³° ECHO ³ Een ogenblik geduld alstublieft, ³° ECHO ³ De verbinding wordt gemaakt... ³° ECHO ³ ³° ECHO ÀÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÙ° ECHO °°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°° ECHO. ECHO. ECHO. ECHO. ECHO Gebruikersnaam: %GEBRUIKER% ECHO Geef hieronder het wachtwoord op voor gebruiker %GEBRUIKER%: ECHO Let op: Het door u ingetikte wachtwoord verschijnt niet op het scherm! ECHO. NET USE Z: "\\10.0.1.200\gedeeldemap" /user:domein\%GEBRUIKER% > NUL IF ERRORLEVEL 1 GOTO NOK :OK CLS ECHO. ECHO. ECHO De verbinding is succesvol tot stand gebracht ECHO. ECHO Een ogenblik geduld alstublieft START Z: GOTO END :NOK CLS ECHO. ECHO. ECHO Let op: De ingevoerde gebruikersnaam ( %GEBRUIKER% ) of het wachtwoord is onjuist, ECHO of u beschikt niet over de benodigde rechten. ECHO Neem contact op met de helpdesk om te controleren ECHO of u de juiste rechten hebt voor deze map. ECHO. ECHO Opnieuw proberen? ECHO. ECHO (J/N?) SET /P KEUZE= SET KEUZE=%KEUZE% IF %KEUZE% == N GOTO NEND IF %KEUZE% == n GOTO NEND IF %KEUZE% == J GOTO BEGIN IF %KEUZE% == j GOTO BEGIN GOTO NOK ECHO. PAUSE > NUL GOTO BEGIN :NEND NET USE Z: /D /Y SET GEBRUIKER= SET KEUZE= CLS :END CLS |
Het gaat vooral om deze regel: NET USE Z: "\\10.0.1.200\gedeeldemap" /user:domein\%GEBRUIKER%
Ik hoef niet uitgekouwd te hebben hoe ik het in VB moet gaan doen (hoewel hulp natuurlijk welkom is) maar wil wel graag weten of het uberhaupt kan, anders is het een beetje zonde van m'n moeite.
Alvast dank!