Ik heb een tuner die ook DAB(+) zou kunnen ontvangen, ware het niet dat de meegeleverde draadantenne vrij waardeloos lijkt voor binnengebruik... Ik zou eventueel wel wat DAB zenders kunnen ontvangen als ik op kaartjes voor dekking binnenshuis kijk, wat is een compacte goede AM&DAB antenne voor binnengebruik. (Zonder versterker/stroomgebruik). Hoe kan ik eventueel de ontvangst met de draadantenne optimaliseren? Verticaal ophangen?
Van Wiki:
Een stukje draad zou ontvangst moeten opleveren. Evt kan je dat verlengen met wat COAX. Wat voor plug zit er eigenlijk op?
edit:// eventueel zou je het eens met een DVB-T / Digitenne antennetje kunnen proberen als je die hebt liggen?
Dat ga je met een AM antenne denk ik niet optimaal ontvangen (die is ontwikkeld voor ronde de 1000Khz, niet Mhz maar niets is onmogelijk.TV-band III (174–240 MHz) (VHF)
L-Band (1452–1492 MHz) (UHF)
Een stukje draad zou ontvangst moeten opleveren. Evt kan je dat verlengen met wat COAX. Wat voor plug zit er eigenlijk op?
edit:// eventueel zou je het eens met een DVB-T / Digitenne antennetje kunnen proberen als je die hebt liggen?
[ Voor 12% gewijzigd door franssie op 10-09-2012 16:32 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Nee, het zou voor AM&DAB inderdaad een soort combinatie van antennes moeten zijn gezien de frequenties, een DAB/AM combinatie lijkt me wel handig als ik toch bezig ha (DAB verbeteren is voor mij het belangrijkst, AM lukt wel redelijk met de huidige lusantenne), maar als het niet te vinden is heeft DAB dus prioriteit.
De aansluiting van de DAB-draad is een soort F-connector.
De aansluiting van de DAB-draad is een soort F-connector.
Maar bij die aansluiting staat dus ook DAB/AM? Opmerkelijk, maar ik zie wel eens gekkere dingen.
Wat voor tuner radio is het? Kan je de gebruiksaanwijzing linken want dat wil ik wel eens zien.
Wat voor tuner radio is het? Kan je de gebruiksaanwijzing linken want dat wil ik wel eens zien.
[ Voor 23% gewijzigd door franssie op 10-09-2012 16:39 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Nee, de aansluiting is DAB, de AM aanluiting heeft de standaard-draadaansluitingen..
Als dergelijke combinatieantennes niet te krijgen zijn, neem ik natuurlijk graag genoegen met een betere DAB-antenne.
Als dergelijke combinatieantennes niet te krijgen zijn, neem ik natuurlijk graag genoegen met een betere DAB-antenne.
ah ok, dan ga je de combi denk ik niet vinden. Goede AM antenne's zijn best wel groot (reken maar uit, kwart golflengte van een signaal van maar 1000Khz, past niet in je woonkamer) terwijl zo'n DAB frequentie op de centimeters ipv meters zit (DVB-T is bijvoorbeeld tussen de 8 en 11 cm op kwart golf als ik het goed onthouden heb).
Met specifieke DAB antennes heb ik geen ervaring maar zoiets is prima zelf wel te prutsen (hee, het is tweakers.net) dus: http://www.m0ukd.com/Calculators/Slim_Jim/index.php en Slim Jim is dus je zoekwoord voor achtergrondinfo. Antenne kan je via de f-connector naar buiten brengen op coax als je wilt. Impendantie omvormers (baluns) zijn voor ontvangst niet zo relevant, gewoon wat proberen.
Misschien dat iemand anders nog ervaringen heeft met een conrad-antenne oid?
Met specifieke DAB antennes heb ik geen ervaring maar zoiets is prima zelf wel te prutsen (hee, het is tweakers.net) dus: http://www.m0ukd.com/Calculators/Slim_Jim/index.php en Slim Jim is dus je zoekwoord voor achtergrondinfo. Antenne kan je via de f-connector naar buiten brengen op coax als je wilt. Impendantie omvormers (baluns) zijn voor ontvangst niet zo relevant, gewoon wat proberen.
Misschien dat iemand anders nog ervaringen heeft met een conrad-antenne oid?
[ Voor 9% gewijzigd door franssie op 10-09-2012 21:18 ]
Zelf iets maken is natuurlijk het beste, ik zal eens zoeken, bedankt voor de tip.
precies. En je kan ook twee breinaalden of lasdraden op een stuk Coax solderen zolang ze zo'n 29cm zijn (iig de lengte C uit het rekenvoorbeeld waarnaar ik linkte). Zou ook moeten werken. Wil je niet solderen dan pak je een flinke kroonsteen, werkt ook (of misschien wel beter omdat het dan al wat stevigheid heeft). F-connector koop je voor veel bij de bouwmarkt of voor geduld en weinig op ebay (china).
Succes!
Succes!
[ Voor 7% gewijzigd door franssie op 10-09-2012 23:24 ]
Pagina: 1