Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Onlangs ben ik er van overtuigd om een pc te kopen in plaats van een nieuwe laptop. Hiermee 'bespaar' ik geld om dezelfde specificaties te krijgen waardoor ik eventueel een tablet of netbook kan aanschaffen. Er staan verscheidene PC's op dit forum met dit budget echter heb ik een aantal vragen waarop ik geen antwoord kan vinden. Ook met googlen kom ik niet echt verder omdat er allemaal verschillende antwoorden krijg.

Ik wil graag dat de pc stil is aangezien ik er ook films mee ga kijken waarbij nog wel eens een stilte valt. Dan wil ik niet mijn PC horen razen. Eventueel wil ik gaan overklokken maar wanneer dit niet verstandig is met deze behuizing is zal ik overstappen naar een andere i5 waardoor ik een paar euro kan besparen.

Wat ga ik met deze PC doen?

Zoals de titel al zegt wil ik met de PC de nieuwste games kunnen spelen op 1080p. Verder ga ik er veel op tekstverwerken/andere office zaken en ga ik hem gebruiken als 'mediaspeler' op mijn tv. Dit betekend dat ik 5.1 surround wil hebben met mijn logitech Z-5500 om films te kijken. Bij het gamen ga ik waarschijnlijk alleen 2.1 geluid gebruiken.

Welke componenten heb ik al?

Niets

Wat is het budget?

Rond de 1000 euro incl. randapparatuur. De randapparatuur moeten een 24" beeldscherm en het liefst draadloos toetsenbord en muis zodat ik de pc kan bedienen vanaf mijn bank. Echter kan ik hier later altijd nog een mediakeyboard voor kopen dus heb voor nu maar even een bedraad setje erbij gezet.

Ik heb nog een aantal vragen waar in niet achter kan komen (lees: geen overeenkomende antwoorden te vinden):

Kan ik met dit moederbord volledig 5.1 Dolby geluid krijgen dankzij de Digitaal Optisch (S/PDIF) aansluiting? En is dit niet mogelijk met een 3,5mm aansluiting?

Is het weleens mogelijk om in deze behuizing te overklokken en zal de flow voldoende zijn met deze setup? Ik kan me namelijk voorstellen dat wanneer de warmte niet goed weg kan, het effect van een stille kast al snel weg is.

Gaat het allemaal goed passen? Volgens de specificaties zou het moeten kunnen maar misschien heeft er iemand ervaring met de combinatie van behuizing, videokaart en cpu-koeler?

Zijn er nadelen aan dit micro-ATX bord met betrekking tot de aansluiting voor de videokaart of aansluitingen van de kast aan de voorzijde? Toekomst 'proofheid' als ik eventueel een wifi-kaart en geluidskaart erbij wil plaatsen?

Alvast bedankt!

Ik heb het volgende samengesteld:
#ProductPrijsSubtotaal
1Sapphire HD 7870 GHz Edition OC 2GB GDDR5€ 222,99€ 222,99
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 94,80€ 94,80
1Iiyama ProLite X2377HDS-B1 Zwart€ 156,90€ 156,90
1LG GH24NS90 Zwart€ 14,57€ 14,57
1Cooler Master Silencio 550€ 64,58€ 64,58
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 26,-€ 26,-
1Logitech Media Keyboard 600 (Qwerty)€ 28,56€ 28,56
1Logitech G400 Gaming Mouse€ 28,90€ 28,90
1Intel Core i5 3570K Boxed€ 206,-€ 206,-
1XFX Pro 550W€ 55,90€ 55,90
1Samsung 830 series 128GB€ 91,60€ 91,60
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 39,99€ 39,99
1Asrock Z77 Pro4-M€ 84,80€ 84,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.115,59

Ik zit enigszins over mijn budget heen dus besparingen zijn van harte welkom. Ik zou eventueel een 1tb schijf kunnen nemen bijvoorbeeld. Verder nog verbeteringen voor dit systeem?

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2012 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjtm
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-09 18:58
je samenstelling is helaas niet zichtbaar ;)

Met 3.5mm zul je geen 5.1 signaal kunnen doorsturen. Daar heb je inderdaad de optische aansluiting voor nodig of 3 tulp aansluitingen.

edit: Correctie: ik bedoel als tweede optie 3x 3.5mm aansluiting een geen tulp aansluitingen uiteraard

[ Voor 22% gewijzigd door kjtm op 10-09-2012 15:44 ]

Intel Core i5 3570K @4.2ghz -- Asus P8Z77-M -- 2x4GB G.Skill Ares -- Asus GTX660-DC2T-2GD5 -- Crucial M4 128GB -- Seasonic G-Serie 550 -- BitFenix Prodigy M -- Asus Xonar D1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
kjtm schreef op maandag 10 september 2012 @ 14:12:
je samenstelling is helaas niet zichtbaar ;)

Met 3.5mm zul je geen 5.1 signaal kunnen doorsturen. Daar heb je inderdaad de optische aansluiting voor nodig of 3 tulp aansluitingen.
Moest het lijstje nog even snel maken. ;)

Bedankt voor de snelle reactie. Wat raar dan dat er maar zo weinig moederborden zijn die dit hebben in deze prijsklasse. Meestal zijn het dan ook micro-ATX borden. Of ben ik nou helemaal verkeerd aan het denken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjtm
haha ok.

Op dat asrock moederbord kun je inderdaad de z-5500 set door middel van S/PDIF aansluiten om 5.1 door te sturen. Correctie van mijn vorige post: ik bedoel niet tulp aansluitingen op je moederbord, maar ook gewoon 3.5mm, echter heb je voor 5.1 dan dus wel 3 aansluitingen nodig, eentje voor front, eentje rear en een voor center en subwoofer. De optische S/PDIF aansluiting is dan toch wel idealer.

Ik verwacht dat het meestal de z77 borden zijn die S/PDIF aansluitingen hebben, aangezien deze vaak wat rijker zijn uitgerust. Al durf ik dit niet zeker te zeggen. Op mijn asus p8z77-m zit ie ook.

Ik heb trouwens een hd6950 van sapphire met een vergelijkbare koeler. Tijdens het kijken van een 1080p filmpje blijft deze lekker stil (in tegenstelling tot een twin frozr III die juist op de markt wordt gebracht als extreem stil en koel).

Je kunt die i5 3570k ook prima overklokken in die behuizing hoor. In mijn behuizing zitten ook slechts 2 fans die ik via de bios vrij traag laat lopen waardoor hij lekker stil blijft. Ik heb mijn 3570k op 4,2ghz lopen en merk vrij weinig temperatuurverschil t.o.v. stock speeds. De cpu-koeler van mij is trouwens maar met een 92mm fan, die Gelid zal zeker beter presteren.

Wat betreft die wifi-kaart of geluidskaart moet je even goed opletten of ze een PCI of PCI express aansluiting nodig hebben. Ik heb vanwege mijn geluidskaart gekozen voor de asus p8z77-m omdat deze een PCI aansluiting heeft, die deze asrock z77 pro4-m niet heeft. Verder moet je er rekening mee houden dat die PCI express aansluiting onbruikbaar zal worden door de koeler van je videokaart.

Intel Core i5 3570K @4.2ghz -- Asus P8Z77-M -- 2x4GB G.Skill Ares -- Asus GTX660-DC2T-2GD5 -- Crucial M4 128GB -- Seasonic G-Serie 550 -- BitFenix Prodigy M -- Asus Xonar D1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
kjtm schreef op maandag 10 september 2012 @ 15:12:
haha ok.

Op dat asrock moederbord kun je inderdaad de z-5500 set door middel van S/PDIF aansluiten om 5.1 door te sturen. Correctie van mijn vorige post: ik bedoel niet tulp aansluitingen op je moederbord, maar ook gewoon 3.5mm, echter heb je voor 5.1 dan dus wel 3 aansluitingen nodig, eentje voor front, eentje rear en een voor center en subwoofer. De optische S/PDIF aansluiting is dan toch wel idealer.

Ik verwacht dat het meestal de z77 borden zijn die S/PDIF aansluitingen hebben, aangezien deze vaak wat rijker zijn uitgerust. Al durf ik dit niet zeker te zeggen. Op mijn asus p8z77-m zit ie ook.

Ik heb trouwens een hd6950 van sapphire met een vergelijkbare koeler. Tijdens het kijken van een 1080p filmpje blijft deze lekker stil (in tegenstelling tot een twin frozr III die juist op de markt wordt gebracht als extreem stil en koel).

Je kunt die i5 3570k ook prima overklokken in die behuizing hoor. In mijn behuizing zitten ook slechts 2 fans die ik via de bios vrij traag laat lopen waardoor hij lekker stil blijft. Ik heb mijn 3570k op 4,2ghz lopen en merk vrij weinig temperatuurverschil t.o.v. stock speeds. De cpu-koeler van mij is trouwens maar met een 92mm fan, die Gelid zal zeker beter presteren.

Wat betreft die wifi-kaart of geluidskaart moet je even goed opletten of ze een PCI of PCI express aansluiting nodig hebben. Ik heb vanwege mijn geluidskaart gekozen voor de asus p8z77-m omdat deze een PCI aansluiting heeft, die deze asrock z77 pro4-m niet heeft. Verder moet je er rekening mee houden dat die PCI express aansluiting onbruikbaar zal worden door de koeler van je videokaart.
Thanks again. Nu weet ik dus zeker dat ik een moederbord wil met S/PDIF uit. Dat bordje van asus is dan inderdaad een mooie keuze. Die viel bij mij af omdat in de pricewatch staat dat hij slechts 2 kanaals audio ondersteund. Echter blijkt dit op andere websites niet zo te zijn, gewoon 7.1. Dan wordt het de asus.

Had al veel over die Sapphire gelezen en leek me inderdaad de beste keus. Verder geen opmerkingen over de setup?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjtm
Verwijderd schreef op maandag 10 september 2012 @ 18:04:
[...]
Dat bordje van asus is dan inderdaad een mooie keuze.
Ik gebruik het bord nu iets langer dan een maand en ben er erg tevreden over. De voordelen van de z77 chipset, voldoende aansluit- en instelmogelijkheden.
[...]
Verder geen opmerkingen over de setup?
Ziet er prima uit denk ik.

Je zou een modulaire voeding nog kunnen overwegen. Ik vind het zelf wel zo fijn om geen overbodige kabels in mijn behuizing te hebben. Kan de airflow en dus de koeling en het geluidsniveau ook bevorderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

[...]

Thanks again. Nu weet ik dus zeker dat ik een moederbord wil met S/PDIF uit. Dat bordje van asus is dan inderdaad een mooie keuze. Die viel bij mij af omdat in de pricewatch staat dat hij slechts 2 kanaals audio ondersteund. Echter blijkt dit op andere websites niet zo te zijn, gewoon 7.1. Dan wordt het de asus.

Had al veel over die Sapphire gelezen en leek me inderdaad de beste keus. Verder geen opmerkingen over de setup?
Die 7.1 zal wel via HDMI gaan verwacht ik? Spdif gaat dacht ik t/m 5.1 maar dit is in de meeste gevallen toch afdoende. Edit: ondersteund zelfs nog meer kanalen maar dit is afhankelijk van het apparaat wat aan de andere kant van de optische kabel hangt.

Even over de behuizing. Weinig mis mee, fijne stille kast, ik heb er 2 staan. Houd er wel rekening mee dat het in deze behuizing allemaal wat warmer wordt dan in een andere, meer open behuizing. Echt geschikt voor zwaarder overclocken is hij daarmee niet.
De lengte van de video-kaart is ook iets om rekening mee te houden. Je kunt kaarten kwijt met een lengte tot ± 275mm als ik het me goed herinner. De video-kaart die jij nu hebt gekozen zou probleemloos moeten passen maar het houd niet over.
Een modulaire voeding komt de algehele setup inderdaad wel ten goede. Je kunt dan op een nette wijze, alleen de noodzakelijke kabels, keurig door je behuizing leiden, volop mogelijkheden daarvoor.

[ Voor 4% gewijzigd door hardware-lover op 10-09-2012 20:29 ]

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjtm
hardware-lover schreef op maandag 10 september 2012 @ 19:38:
[...]

Houd er wel rekening mee dat het in deze behuizing allemaal wat warmer wordt dan in een andere, meer open behuizing. Echt geschikt voor zwaarder overclocken is hij daarmee niet.
Zwaar overclocken waarschijnlijk niet inderdaad, maar ik denk dat in zekere mate overclocken wel te doen is zonder al te hoge temperaturen. Ik verwacht dat de silencio 550 redelijk vergelijkbaar zal zijn met mijn lian li pc-a05fna qua koelingsmogelijkheden. pricewatch: Lian Li PC-A05FNA
In de Lian Li haal ik ook acceptabele temperaturen met een overclock tot 4,2ghz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijntjuhh
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-05 19:15
Misschien had je het zelf al gezien maar in je OP staat dat je een 24 inch monitor wil, maar op je wenslijst staat een 23 inch :P

Het is bedoening, niet bedoeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

kjtm schreef op maandag 10 september 2012 @ 23:15:
[...]
Zwaar overclocken waarschijnlijk niet inderdaad, maar ik denk dat in zekere mate overclocken wel te doen is zonder al te hoge temperaturen. Ik verwacht dat de silencio 550 redelijk vergelijkbaar zal zijn met mijn lian li pc-a05fna qua koelingsmogelijkheden. pricewatch: Lian Li PC-A05FNA
In de Lian Li haal ik ook acceptabele temperaturen met een overclock tot 4,2ghz.
Je Lian Li is niet van een lekker isolerende deken voorzien aan de binnenzijde van de behuizing en dat geldt wel voor de Silencio 550. Bij de Silencio is die bekleding natuurlijk bedoelt als geluidsisolatie maar de warmte wordt ook wat meer vastgehouden door de isolatie. Kan allemaal prima hoor, maar je dient er wel rekening mee te houden vooraf.

reviews: Cooler Masters Silencio 550-behuizing getest

De geluidsisolatie van de Silencio werkt uitstekend: we hebben in de recente geschiedenis geen stillere kasten in ons testlab gehad. De isolatie heeft echter ook een keerzijde: niet alleen het geluid, maar ook de warmte wordt in de behuizing gevangen. Voor een high-end systeem is de Silencio dan ook al snel te warm, maar een niet-overgeklokt systeem, gezien de beperkte ruimte bij voorkeur in een micro-atx-jasje, zal zich prima in de behuizing thuisvoelen.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hardware-lover schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 00:22:
[...]

Je Lian Li is niet van een lekker isolerende deken voorzien aan de binnenzijde van de behuizing en dat geldt wel voor de Silencio 550. Bij de Silencio is die bekleding natuurlijk bedoelt als geluidsisolatie maar de warmte wordt ook wat meer vastgehouden door de isolatie. Kan allemaal prima hoor, maar je dient er wel rekening mee te houden vooraf.

reviews: Cooler Masters Silencio 550-behuizing getest

De geluidsisolatie van de Silencio werkt uitstekend: we hebben in de recente geschiedenis geen stillere kasten in ons testlab gehad. De isolatie heeft echter ook een keerzijde: niet alleen het geluid, maar ook de warmte wordt in de behuizing gevangen. Voor een high-end systeem is de Silencio dan ook al snel te warm, maar een niet-overgeklokt systeem, gezien de beperkte ruimte bij voorkeur in een micro-atx-jasje, zal zich prima in de behuizing thuisvoelen.
Bedankt voor de info! Ik ga ook zeker niet zwaar overklokken maar begin nu toch wel te twijfelen om een andere i5 te nemen.

Een modulaire voeding lijkt mij ook zeer praktisch. Echter zit ik al over mijn budget heen een een goede modulaire voeding wordt me dan toch iets te duur. Wel iets om nog even over na te denken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik888
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 31-10-2023
Om wat meer binnen budget te blijven zou je als GPU een HD7850 kunnen overwegen en als CPU een i5 2320, dan heb je bijna € 90,- bespaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjtm
Erik888 schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 14:10:
Om wat meer binnen budget te blijven zou je als GPU een HD7850 kunnen overwegen en als CPU een i5 2320, dan heb je bijna € 90,- bespaard.
Dan zou ik toch eerder aanraden om de i5 3450 ivy bridge te nemen die gemiddeld een tientje duurder is . Deze is wat sneller, zuiniger en ondersteund 1600mhz ram.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geforce660
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16-09-2024
Je kan ook gewoon eens kijken bij de Best Buy Guide hier op tweakers. Heeft mij alvast geholpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saveljos
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:00
Je gaat alleen gamen en films bekijken? Dan is zo'n cpu toch overkill? Een AMD voldoet dan toch ook?

Nu ben je +/- 300 euro kwijt voor intel, terwijl je naar mijn mening niets zult merken tegenover een 150 +/- AMD.

Verder vind je geluid alleen belangrijk bij idle?(films 1080p) Dan zou ik er een fan controller erbij doen.
Tijdens het kijken van een film kun je alles heel laag laten draaien, wat met een moederbord niet kan dacht ik.

• kjtm
saveljos schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 19:00:
Je gaat alleen gamen en films bekijken? Dan is zo'n cpu toch overkill? Een AMD voldoet dan toch ook?

Nu ben je +/- 300 euro kwijt voor intel, terwijl je naar mijn mening niets zult merken tegenover een 150 +/- AMD.

Verder vind je geluid alleen belangrijk bij idle?(films 1080p) Dan zou ik er een fan controller erbij doen.
Tijdens het kijken van een film kun je alles heel laag laten draaien, wat met een moederbord niet kan dacht ik.
Het is juist algemeen bekend dat de 3570k ongeveer de beste game-cpu van dit moment is. Er komt gewoon niet echt iets van AMD in de buurt wat gelijkwaardig presteert qua gamen. Zie bijvoorbeeld onderstaande review waar verschillende cpu's worden getest op performance in far cry 2 en crysis 2. De bovenste helft bestaat uit intel cpu's en de onderste helft uit AMD cpu's
http://www.guru3d.com/art...d-3750-review-with-z77/24

Fan controller kan handig zijn, maar is waarschijnlijk overbodig. Met de meeste moederborden (iig het bovengenoemde asus p8z77-m bord) kun je een fanprofiel opstellen waarbij je precies aangeeft op welke snelheid de fan moet draaien bij hoeveel graden.

• Antigoon84
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 13-01-2024
Dit is de build die ik vorige week besteld heb met jouw randapparatuur bijgevoegd.
Kleine besparing op de gpu, HD en cpu.

#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 69,90€ 69,90
1Samsung SH-D163C Zwart€ 12,85€ 12,85
1Intel Core i5 3450 Boxed€ 167,-€ 167,-
1MSI R7850 Twin Frozr 2GD5/OC€ 194,-€ 194,-
1XFX Pro 550W€ 56,-€ 56,-
1Corsair XMS3 CMX8GX3M2A1600C9€ 35,50€ 35,50
1Asrock Z75 Pro3€ 81,60€ 81,60
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.013,39

Het is blijkbaar zelfs mogelijk om je i5 3450 iets te OC'n (heb me dit laten wijsmaken in mijn topic toen)

Groetjes

Verwijderd

Topicstarter
saveljos schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 19:00:

Hoe kom je op 300 euro? De i5 kost 206 euro en je betaald misschien 20 euro extra voor het moederbord. De opties van het moederbord zullen wel voldoen voor de settings van de fans.

Toch bedankt!
JeNaTeGe schreef op woensdag 12 september 2012 @ 11:21:
Dit is de build die ik vorige week besteld heb met jouw randapparatuur bijgevoegd.
Kleine besparing op de gpu, HD en cpu.

#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 69,90€ 69,90
1Samsung SH-D163C Zwart€ 12,85€ 12,85
1Intel Core i5 3450 Boxed€ 167,-€ 167,-
1MSI R7850 Twin Frozr 2GD5/OC€ 194,-€ 194,-
1XFX Pro 550W€ 56,-€ 56,-
1Corsair XMS3 CMX8GX3M2A1600C9€ 35,50€ 35,50
1Asrock Z75 Pro3€ 81,60€ 81,60
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.013,39

Het is blijkbaar zelfs mogelijk om je i5 3450 iets te OC'n (heb me dit laten wijsmaken in mijn topic toen)

Groetjes
Mooie build, hoor graag van je hoe hij bevalt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:29
kjtm schreef op woensdag 12 september 2012 @ 10:14:
[...]
Het is juist algemeen bekend dat de 3570k ongeveer de beste game-cpu van dit moment is. Er komt gewoon niet echt iets van AMD in de buurt wat gelijkwaardig presteert qua gamen. Zie bijvoorbeeld onderstaande review waar verschillende cpu's worden getest op performance in far cry 2 en crysis 2. De bovenste helft bestaat uit intel cpu's en de onderste helft uit AMD cpu's
http://www.guru3d.com/art...d-3750-review-with-z77/24
Farcry heeft altijd al een voorliefde gehad voor intel processors, het is een oude game en zelfs een a6-3500 perst er 60fps uit...
Als ik kijk naar crysis 2 doet de amd het helemaal niet slecht op 1600x1200 en 1920x1200, sterker nog, de fps van een FX4100 (€90) is exact gelijk aan die van een 3770k@4.9GHz (€300).

(niet dat ik je nu een FX4100 aanraad, maar het is wel handig om eens te zien dat een dure processor zeker niet altijd meer prestaties geeft, je kunt het geld vaak beter ergens anders besteden)

[ Voor 10% gewijzigd door mitsumark op 14-09-2012 00:11 ]

Pagina: 1