Performance problemen gigabit

Pagina: 1
Acties:

• InflatableMouse
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 29-11 08:16

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Topicstarter
Hopelijk kan iemand me hier helpen ...

Ik heb sinds kort performance problemen, waar ik voorheen ~100MB/s haalde met grote bestanden kopieren naar mijn server, haal ik nu nog maar ~30% daarvan. iperf bevestigde dit ook.

Een aantal feiten:
Mijn pc i7, geintegreerde Realtek PCIe GBe NIC
Server, i5, geintegreerde Realtek PCIe GBe NIC
Bekabeling niet meer dan 10 meter per kabel, cat6e
2 switches, HP ProCurve 1810G - 8 GE, P.2.2, eCos-2.0, CFE-2.1 via poort 1 gelinked (eentje staat in de voorkamer, eentje in de achterkamer, ze heten ook heel toepasselijk VOOR en ACHTER).
Router TP-Link 4300, port 7 op VOOR.

Mijn PC zit op VOOR, server op ACHTER.

Beide pc's maken gebruikt van Drive Bender om fysieke disks te poolen (stripe op fileniveau, simpel gezegd). Kopieen tussen pools lopen op tot 250-400 MB/s, dit is geen bottleneck dus.

Ik heb een paar weken een paar dingen gedaan:
- VPN aangemaakt op de server
- Firmwares van de switches geupdate naar 2.2 (van 1.17)

Ik had na het aanmaken van die VPN server wel sporadisch problemen, server onbereikbaar soms en er stond altijd een geel uitroeptekentje door z'n netwerk verbinding (geen internet) terwijl internet het wel gewoon deed.

Ik heb op de switches gespeelt met instellingen voor jumbo frames en flow control (op de nic's ook aangepast uiteraard).

De switches hebben 2 firmware images, ik heb de backup ongemoeid gelaten (of beter gezegd, terug geflasht naar 1.17).

De switches hebben beide een factory reset gehad.

Beide PC's zijn van het weekend geherinstalleerd.

Het eindresultaat is dat ik nog steeds maar die ~30% haal en eigenlijk snap ik het niet meer omdat ondertussen alle wijzigingen zijn terug gedraaid en/of ongedaan gemaakt.

Ik ga zo nog even een lange kabel pakken (meter of 12) om de server op de VOOR switch aan te sluiten (zodat ik dus die uplink en tweede switch even buitensluit). Ik laat dat nog wel weten hoe dat afloopt.

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Topicstarter
Met m'n pc rechtstreeks aan dezelfde switch als de server heeft geen zin gehad, zelfde probleem.

Ik kan met iperf met een window size van 192K wel een hoge doorvoer halen, dan zit ik op 96%, 948Mbit/s.

Met Windows copieren haal ik nog steeds maar ~30-35MB/s en ik zie het iedere keer haperen/pauzeren.

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Topicstarter
Probleem is opgelost, ik had de TCPAckFrequency parameter in the registry nog niet aangepast na de herinstallatie. Dit heeft m'n doorvoersnelheid bijna verdubbeld. Ik denk dat die setting voor de herinstallatie gereset is door een update of een driver maar het had dus gelukkig niets te maken met de firmware updates.

Ik kwam ook nog een tooltje tegen, TCP Optimizer. Op 1 PC werkte het goed op de andere was m'n profiel na de reboot corrupt en moest ik een nieuw user profiel aanmaken. Daarna werkte de tool wel gewoon goed dus mischien was het toeval.

In ieder geval, deze tool kan ook de TCPAckFrequency parameter aanpassen maar kan nog een paar andere dingen aanpassen. Het lijkt er op dat dit ook wel een paar procent toevoegt.

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:45
Ik heb er verder nog weinig verstand van, maar wel mooi dat je het zo duidelijk hebt uitgeschreven incl. de weg naar de uiteindelijke oplossing. Interessant en hopelijk hebben anderen er ook wat aan bij problemen. ;)

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Topicstarter
Helaas is het nog niet helemaal zoals het was, het komt niet boven de 50-55% belasting uit en ik denk dat ik ondertussen toch wel alles heb geprobeert.

Als er ideen zijn dan hoor ik het graag.

• Pimmerd
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 02-12 22:20
Ook al eens geprobeerd om je link speed een vaste waarde te geven?

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Pimmerd schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 22:13:
Ook al eens geprobeerd om je link speed een vaste waarde te geven?
Als je problemen wilt moet je dat doen, idd

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Pimmerd
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 02-12 22:20
Omdat? Natuurlijk wel aan beide kanten doen.

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Topicstarter
Ik zit de linkspeed altijd vast omdat autosense (met name in het verleden) nog wel eens problemen gaf.

Tegenwoordig doe ik het dus meer uit gewoonte maar het maakt geen verschil.

Het is allemaal een beetje vaag aan het worden, ik lees dat verreweg de meeste mensen eigenlijk niet boven die 50-55% uitkomen, regelmatig niet eens boven de 35-40%.

Ik zou zweren dat ik toch echt op 70-80% zat maar dan begin je daar toch over te twijfelen...
Pagina: 1