Hulp gevraagd bij low budget: Upgraden of 2ehands?

Pagina: 1
Acties:

• eswa
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-04 22:20
Ik ben momenteel mij aan het oriënteren om met een minimaal budget toch een mwah aardig systeempje te krijgen. Het budget is €100-150 en het gaat alleen om een gevulde kast (rest heb ik al)
Ik zit nu op een PackardBell Imedia 5170:
Processor: Intel(R) Pentium(R) 4 CPU 2.93GHz, Prescott 90nm Technologie,
RAM: 3,00 GB Dual-Kanaal DDR @ 131MHz (3-3-3-8) (zelf wat bijgestoken)
Moederbord: NEC COMPUTERS INTERNATIONAL GA-8I915PM (Socket 775)
Graphics: X192W (1440x900@75Hz) NVIDIA GeForce 6200SE TurboCache(TM) (Microsoft Corporation - WDDM) (Leadtek)
Harde schijven: 149GB Seagate ST3160023AS ATA Device (SATA)
Optische schijven: LITE-ON DVDRW SOHW-1633S ATA Device, LITE-ON DVD SOHD-16P9S ATA Device
Audio: Realtek High Definition Audio

Hij is al tijden traag maar zit nu wel echt te overwegen een bescheiden upgrade te plaatsen. Ik wil er niet teveel aan uitgeven omdat ik voorzie binnen een jaar een goede laptop te nemen die waarschijnlijk mijn desktop grotendeels zal gaan vervangen. Ik game nooit, surf en download veel, gebruik vrijwel alleen office, gebruik hem als muziekbron, kijk films en series, en ik edit foto's met lightroom. Kortom: vooral ontspanning en beetje werk/studie zo nu en dan.
Eisen die ik heb:
- Windows 7 soepel
- Lightroom vlot (maar snap dat gezien mijn budget dat niet razendsnel kan zijn)
- Bij voorkeur 1080p films/series kijken

Ik vroeg mij de volgende dingen af:
- Is het beter om een volledig 2ehands systeem te nemen over het upgraden van mijn huidige? Kan ik beter 100 euro uitgeven om een paar onderdelen in mijn huidige pc te vervangen, of is dat een hopeloze zaak en ga ik er meer op vooruit door 100-150 euro aan een "nieuw" 2ehands systeem uit te geven?
- Oriënterend op de 2ehands markt: hoe verhoudt een budget onderdeel van 1-2 jaar oud zich tot een high-end onderdeel van 5 jaar oud? (bij wijze van spreke: is een high-end maar oudere processor aan te raden over een nieuwere budget processor?)

Bij voorbaat dank!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-05 18:44
Je zou eens het V&A gedeelte in de gaten kunnen houden voor een degelijke upgradeset. Probleem is hier vaker dat het dan gaat om een moederbord/cpu/ram combinatie, zonder videokaart. De videokaart die jij hebt is toch een behoorlijk limiterende factor. Wanneer er wel een GPU bij zo'n upgrade set wordt aangeboden is het of a) behoorlijk oud, of b) flink over je budget.

Ik heb eens even gekeken wat er mogelijk zou zijn bij aanschaf van nieuwe producten. Naar mijn inziens zou je dan het beste uit zijn met de aanschaf van een moederbord/cpu/ram combo, waarbij de cpu al het grafische werk kan doen. Ter illustratie heb ik 2 setjes samengesteld, een op basis van AMD, de ander op basis van Intel.

AMD
#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-A75M-S2V€ 45,90€ 45,90
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 39,99€ 39,99
1AMD A8-3850 Boxed€ 83,-€ 83,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 168,89

Intel
#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock B75M-GL€ 52,35€ 52,35
1Intel Pentium G840 Boxed€ 57,90€ 57,90
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 39,99€ 39,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 150,24

De AMD set komt iets duurder uit, maar dat zou je kunnen rechttrekken door een iets zwakkere CPU te nemen, bv. een A6 3650. Over het algemeen zijn de budget AMD APU's een stuk beter op grafisch vlak. Voor een vergelijk, bekijk maar eens deze review. In deze review wordt de G840 en G850 zowel met de A8 3850 als met de A6 3650 vergeleken. Gezien de resultaten daar lijkt mij een AMD setup beter.

Mocht je later nog dingen willen upgraden, bv. een grotere HDD of een losse videokaart, dan kan dat natuurlijk gewoon. Met beide setups zal Windows 7 gewoon prima lopen, 1080p kijken is ook geen probleem. Wat betreft Lightroom, geen idee.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-02 22:33
eswa schreef op maandag 10 september 2012 @ 11:32:
Ik vroeg mij de volgende dingen af:
- Is het beter om een volledig 2ehands systeem te nemen over het upgraden van mijn huidige? Kan ik beter 100 euro uitgeven om een paar onderdelen in mijn huidige pc te vervangen, of is dat een hopeloze zaak en ga ik er meer op vooruit door 100-150 euro aan een "nieuw" 2ehands systeem uit te geven?
Als je lightroom vlot wil gebruiken vrees ik dat een 2de hands systeem van 150€ ook niet zal voldoen. Dus enkele onderdelen upgraden lijkt me nog de beste keuze tussen de 2.

Echter, als het aan mij lag, dan spaarde ik nog even door tot ik een nieuw systeem kon kopen. Lightroom is echt enorm frustrerend om mee te werken op trage systemen.

Waarom een laptop? Om mobiel te zijn? Als het als desktop replacement is dan zou ik eerder naar een PC in een compactere case kijken... meer performance voor hetzelfde geld.
- Oriënterend op de 2ehands markt: hoe verhoudt een budget onderdeel van 1-2 jaar oud zich tot een high-end onderdeel van 5 jaar oud? (bij wijze van spreke: is een high-end maar oudere processor aan te raden over een nieuwere budget processor?)

Bij voorbaat dank!
Op sites als: http://www.cpubenchmark.net/common_cpus.html kan je snel even verschillende CPU's vergelijken. Het is wel maar een indicatie natuurlijk.

• eswa
Een laptop is inderdaad om mobiel te zijn (ook tussen werk en huis), en ik voorzie dat ik dan niet meer vaak achter een bureau ga zitten maar meer om op de bank mee te surfen e.d.
Ik zit nu naar iets als dit te kijken:
V&A aangeboden: Acer Aspire X3300
Of een paar andere systemen als:
V&A aangeboden: Goedkoop volledig systeem
V&A aangeboden: C2D, 2GB, 250GB systeem in kleine kast
En ik neem de upgrade opties die jullie hierboven aangeven ook zeker in overweging!

Verwijderd

eswa schreef op maandag 10 september 2012 @ 17:40:
Een laptop is inderdaad om mobiel te zijn (ook tussen werk en huis), en ik voorzie dat ik dan niet meer vaak achter een bureau ga zitten maar meer om op de bank mee te surfen e.d.
V&A aangeboden: Acer Aspire X3300
Of een paar andere systemen als:
V&A aangeboden: Goedkoop volledig systeem
V&A aangeboden: C2D, 2GB, 250GB systeem in kleine kast
En ik neem de upgrade opties die jullie hierboven aangeven ook zeker in overweging!
Heb je zelf al een Win7 licentie?

• Moi_in_actie
eswa schreef op maandag 10 september 2012 @ 17:40:
...
Het voordeel van de systemen die jij hier toont is dat je in één keer een complete upgrade koopt. Echter zijn die pc's niet zoveel sneller. Zo is een Intel E6600 toch alweer 6 jaar oud. Daarbij hebben die systemen slechts 2-3GB aan RAM, wat voor huidige (Windows 7) standaarden gewoon (te) weinig is. Ook het "grafische geweld" van die systemen komt bij lange na niet in de buurt van de iGPU in een AMD A6 3650 of A8 3850.

Ja, je hebt voor iets minder geld wel een compleet systeem, maar waarom zou je dingen als de kast, voeding, dvd drive en harddisk vervangen als dat niet 100% noodzakelijk is? Hier komt ook bij dat het voorbeeld van het systeem met de E6600 nog altijd op socket 775 draait, zwaar veroudert en over een jaar voelt die weer net zo traag aan als je huidige systeem.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Plus dat die oudere systemen vaak nog met DDR2 werken, wat een stuk duurder is om uit te breiden dan DDR3.

• eswa
Nielson schreef op maandag 10 september 2012 @ 19:57:
Plus dat die oudere systemen vaak nog met DDR2 werken, wat een stuk duurder is om uit te breiden dan DDR3.
Moi_in_actie schreef op maandag 10 september 2012 @ 19:53:
[...]

Het voordeel van de systemen die jij hier toont is dat je in één keer een complete upgrade koopt. Echter zijn die pc's niet zoveel sneller. Zo is een Intel E6600 toch alweer 6 jaar oud. Daarbij hebben die systemen slechts 2-3GB aan RAM, wat voor huidige (Windows 7) standaarden gewoon (te) weinig is. Ook het "grafische geweld" van die systemen komt bij lange na niet in de buurt van de iGPU in een AMD A6 3650 of A8 3850.

Ja, je hebt voor iets minder geld wel een compleet systeem, maar waarom zou je dingen als de kast, voeding, dvd drive en harddisk vervangen als dat niet 100% noodzakelijk is? Hier komt ook bij dat het voorbeeld van het systeem met de E6600 nog altijd op socket 775 draait, zwaar veroudert en over een jaar voelt die weer net zo traag aan als je huidige systeem.
Die Acer bijvoorbeeld, is pas 3 jaar oud, draait met DDR3 geheugen, heeft een niet heel onaardige videokaart en een dito processor. En met RAM is het zo dat zelfs een leek als ik dat later nog uit kan breiden mocht dat noodzakelijk zijn. Ik heb nu ook 3GBRAM (zeker geen DDR3) en windows 7 draait aardig.
Maar je hebt een punt dat ik met een 'nieuw' volledig 2ehands systeem een deel mijn schamele 150 euro natuurlijk ook aan de dvdbrander, hdd en kast moet uitgeven...We zoeken weer even verder! :)
Oh en ik las dat je niet zeker was of jou voorgestelde uitbreidingssetje ook sterk voor dingen als Lightroom zou zijn. Heeft iemand daar meer informatie over?

• Moi_in_actie
eswa schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 09:27:
..., heeft een niet heel onaardige videokaart en een dito processor.
Nou, vergeleken met de iGPU van een A8 3850 is het een vergelijking van een 15 jaar oude Fiat Panda met een nieuwe Porsche. Even ter illustratie, scores bij 3DMark 2006:

Geforce 9200: 1370
A8 3850 (HD6550): 7650 stock / 10,492 overclock

Natuurlijk is de GeForce 9200 een upgrade t.o.v. jouw GeForce 6200, maar ik ben van mening dat de upgrade in verhouding minimaal is. De HD6550 iGPU in de A8 3850 is een midrange chip uit 2011-2012, de GeForce 9200 was in 2008 al een lowend chip.

Qua CPU kracht is het verschik iets minder drastisch, maar toch aanzienlijk, zie bijvoorbeeld deze vergelijking (even bij de tab "Performance" kijken").

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-02 22:33
eswa schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 09:27:
[...]

[...]

Die Acer bijvoorbeeld, is pas 3 jaar oud, draait met DDR3 geheugen, heeft een niet heel onaardige videokaart en een dito processor. En met RAM is het zo dat zelfs een leek als ik dat later nog uit kan breiden mocht dat noodzakelijk zijn. Ik heb nu ook 3GBRAM (zeker geen DDR3) en windows 7 draait aardig.
Maar je hebt een punt dat ik met een 'nieuw' volledig 2ehands systeem een deel mijn schamele 150 euro natuurlijk ook aan de dvdbrander, hdd en kast moet uitgeven...We zoeken weer even verder! :)
Oh en ik las dat je niet zeker was of jou voorgestelde uitbreidingssetje ook sterk voor dingen als Lightroom zou zijn. Heeft iemand daar meer informatie over?
Ik heb geen echte benchmarks voor handen die aantonen op welk systeem Lightroom 4 vlot draait of niet maar als voorbeeld kan ik uit eigen ervaring zeggen dat op mijn oude pc (C2Duo E6600, 4gb Ram, GTX460, SSD en Windows7 64b) het werkt en mits wat geduld en wat staren naar het "loading" berichtje ik er mee verder kan. Ga je dit vergelijken met een recent i5 systeem dan is het echt wel om te huilen...

Van de drie 2de handssystemen die je vermeldt is er geen enkel sneller dan mijn oude systeem dus ga je in dezelfde situatie komen, het werkt maar traag.

Met de door "Moi_in_actie" voorgestelde uitbereidingssetjes ga je volgens mij wel een vlotte Lightroom 4 belevenis hebben. De Intel G840 is 2x zo snel als mijn E6600 (volgens deze site http://www.cpubenchmark.n...re2+Duo+E6600+%40+2.40GHz) + 8gb ram vs 4gb... Gfx kaart is niet zo belangrijk bij lightoom.

Verwijderd

Een E6600 is inderdaad totaal niet snel! Deze is langzamer dan de E7500 in deze benchmark.
We have also performed some tests in Adobe Photoshop Lightroom 3 program. The test scenario includes post-processing and export into JPEG format of a hundred 12-megapixel images in RAW format.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/oEpmB.png
http://www.xbitlabs.com/a...ium-g850-g840-g620_5.html

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/2cnKX.png
http://www.tweaktown.com/...ipset_review/index10.html

Ik heb nog geen directe comparison gevonden tussen de G850/G860 en AMD A8 3850 maar deze verschillende benchmarks geven wel een aardig idee. Dat de AMD A8 3850 sneller is dan genoemde Intel processoren. Echter ga je in de tweedehands markt zoeken dan is een AMD X3 455 bijvoorbeeld een goede keus.

• eswa
Anders dan ik had verwacht begin ik meer en meer overtuigd te raken van upgraden ipv. een 2e hands kopen. Zeer veel dank voor het duidelijke advies!
Ik zit nu te kijken naar upgrade setjes, en vind er 3 in de Vraag en Aanbod:
V&A aangeboden: Upgradeset: X58, i7 920, 6GB DDR3
V&A aangeboden: The koop leuk upgrade set. AMD Phenom II x4 940 BE (inc moederbord, ram en videokaart)
V&A aangeboden: AMD Phenom II X4 955 BE + Gigabyte GA-MA785GT-UD3H + 8GB DDR3-1333
Vooral het eerste en laatste setje zou interessant kunnen zijn, hoe verhouden die zich tot de samengestelde setjes van Moi_in_Actie? Mogelijk wat gedateerd, maar daarom ook trager?
Ik zit verder nu ook door de pricewatch te bladeren, en zie dat beide processoren genoemd dual cores zijn. Maar voor zeg 70 euro zijn er ook quadcores te krijgen (vooral AMD's). Gezien het feit je die niet kiest, neem ik aan dat dat veelal mindere opties zullen zijn?
Pagina: 1