Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvrijn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10-07 23:16
Binnenkort ga ik samenwonen met mijn vriendin.
Het eerste waar je dan natuurlijk aan denkt is: wat moet er aan elektronica komen.
Dit is natuurlijk het geen waar je het meest gebruik van maakt.

Vandaar graag jullie mening wat de beste opstelling is.
Ik heb ongeveer een budget van 4500-5000 euro voor alles en dat omvat dus:
Bank - Receiver - Speakers - TV - NAS - Mediaspelers

NOGMAALS: DIT IS HET BUDGET VOOR HOME ENTERTAINMENT. DE REST VAN DE SPULLEN IN HET HUIS ZIJN AL DOORBEREKENT)

Op het moment woon ik nog bij mijn ouders en heb ik al:
pricewatch: Philips 42PFL7675H
pricewatch: Sony PlayStation 3 Slim 320GB Zwart
pricewatch: Nintendo Wii Mario Kart Pack Zwart
Pioneer XV-DV303 (Homecinema systeem 5x 75watt)

De bedoeling is dat de televisie en de homecinema in de slaapkamer van het nieuwe huis komen.
De TV is namelijk te klein voor in een woonkamer, en de homecinema simpel ouderwets is.

Er zal een abonnement komen op Ziggo Alles in 1 Plus, hierbij gebruiken we alleen maar CAM.
De woonkamer zal ongeveer 30m2 zijn.

Ik had in gedachte voor de woonkamer:
pricewatch: Onkyo TX-NR515
pricewatch: Jamo S 426 HCS3 5.0 (Zwart)
pricewatch: Jamo Sub 210 (Zwart)
pricewatch: Samsung UE55ES6800
pricewatch: Synology Disk Station DS212J
2x pricewatch: Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001, 3TB
2x pricewatch: AC Ryan Playon!HD Mini 2 (ook 1x in slaapkamer)

Daarnaast om het makkelijk te maken:
2x KIVIK Chaise longue, Tenö lichtgrijs (IKEA)
1x KIVIK 2-zitsbank, Tenö lichtgrijs (IKEA)

Ik wil gewoon dat alles in 1x perfect is. Mijn vragen zijn daarom ook:
1) Is een 55" televisie groot genoeg voor de kijkafstand van 3-4 meter?
Is het niet beter een 60" televisie te nemen? Zoals:
pricewatch: Sharp LC-60LE635E
Of ga ik dan op kwaliteit te ver achteruit en moet ik eerder kijken naar deze:
pricewatch: Samsung UE60ES6100
Ik denk echter dat de laatste simpelweg te duur wordt, is het dan toch beter om bij 55" te blijven?

2) Ik heb gekozen voor de Onkyo receiver NR515, dit omdat pas vanaf deze serie alle bronnen worden geupconverteerd naar HDMI, bij de andere versies is dit niet zo. Dit is een pré.
Zijn hier nog andere alternatieven voor?

3) Voldoet deze JAMO set voor deze woonkamer? Of zal een HT set van Onkyo al voldoende zijn? (Bespaart een hoop geld?)

4) Ik lees verschillende meningen over een NAS, ik weet in ieder geval zeker dat eigenlijk iedereen hier 1 van moet hebben. Mijn doel is puur alle series en films erop zetten en als je het zat bent in de woonkamer, dat je dan direct verder kan kijken in de slaapkamer.
Is deze NAS dan goed genoeg, of moet worden gekeken naar zijn grotere broer?
pricewatch: Synology Disk Station DS212+

5) Gaan voor de 3TB schijven of wachten tot de 4TB verder in prijs zijn verlaagd?

6) Is de AC Ryan Playon!HD Mini 2 een goede mediaspeler voor het geen wat ik in gedachten heb?

De bedoeling is dat de PS3 + Mediaspeler + Wii en mijn PC direct worden aangesloten op de receiver.
Er zullen dan alleen 3 kabels lopen naar de TV: HDMI + Coax + Stroom.
Hiervoor wil ik voor in de muur een sleuf frezen.

De totale kosten zoals ik nu bij elkaar in gedachten heb komen totaal op: 4500 euro excl. kabels
Als je een beter argument hebt voor iets hoor ik het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je als je gaat samenwonen je geld niet aan betere dingen uit te geven dan aan luxegoederen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvrijn
Verwijderd schreef op zondag 09 september 2012 @ 23:43:
Heb je als je gaat samenwonen je geld niet aan betere dingen uit te geven dan aan luxegoederen?
Overdrachtsbelasting is van 6% naar 2%, dus houd je heel makkelijk extra geld over.
De rest van de meubels zijn al berekend. Echter vind ik home entertainment iets belangrijker.
Dat is namelijk het geen waar je het meest gebruik van maakt.

Graag verder alleen zinnige opmerkingen m.b.t. tot advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:09

SmartDoDo

Woeptiedoe

Verwijderd schreef op zondag 09 september 2012 @ 23:43:
Het zou zomaar kunnen zijn dat voor die andere noodzakelijke spullen er een apart budget is? En als het financieel kan, dan snap ik wel dat het prettig is om e.e.a. gelijk naar wens in te richten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 01:54
Sinds wanneer is 42" niet groot genoeg voor zo'n kijkafstand? Tenzij TS & vriendin slechtziend zijn is alles vanaf 40" prima..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvrijn
Awsom schreef op maandag 10 september 2012 @ 00:02:
Sinds wanneer is 42" niet groot genoeg voor zo'n kijkafstand? Tenzij TS & vriendin slechtziend zijn is alles vanaf 40" prima..
Ik heb nu een ongeveer anderhalf jaar een 42" op een kijkafstand van 2,5 meter.
Ik het begin was het groot, nu valt het mee. In de woonkamer hebben we ook 55" maar dit valt al helemaal mee aangezien de kijkafstand daar 5 meter is. Ik ben daarom overtuigd dat minimaal 55" nodig is.
Daarom is de vraag meer gericht aan de mensen die 55" hebben en hun gedachten daarbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4v3g0d
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-08 15:32
*KNIP*

Hier is het forum niet voor bedoeld, sowieso riekt een dergelijke post naar spam.

[ Voor 82% gewijzigd door FeaR op 10-09-2012 00:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crizyz
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-02 11:21

crizyz

ne.t.weaker

Er is en apart budget voor andere meubels, ik neem aan dat koelkasten en ander witgoed daar ook onder vallen?

Niet echt duidelijk nl in de TS:
Ik heb ongeveer een budget van 4500-5000 euro voor alles en dat omvat dus:
Bank - Receiver - Speakers - TV - NAS - Mediaspelers
Persoonlijk ervaring met verhuizen, mooi dat je dit al allemaal geregeld wil hebben als je het geld ervoor hebt. Maar verhuizen pakt naar mijn idee toch altijd wat duurder uit dan je van tevoren verwacht.

Ontopic kan ik je niet echt helpen met de keuze voor apparatuur en dat zal ik dus ook niet doen. :)

Succes in ieder geval met de verhuizing alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:47
Voor de Samsung heb je geen mediaspeler nodig.
Je kan gewoon direct vanaf je NAS films kijken met smartTV apps

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvrijn
crizyz schreef op maandag 10 september 2012 @ 00:16:
Er is en apart budget voor andere meubels, ik neem aan dat koelkasten en ander witgoed daar ook onder vallen?

Niet echt duidelijk nl in de TS:
[...]

Persoonlijk ervaring met verhuizen, mooi dat je dit al allemaal geregeld wil hebben als je het geld ervoor hebt. Maar verhuizen pakt naar mijn idee toch altijd wat duurder uit dan je van tevoren verwacht.

Ontopic kan ik je niet echt helpen met de keuze voor apparatuur en dat zal ik dus ook niet doen. :)

Succes in ieder geval met de verhuizing alvast.
Excuus, ik bedoelde hiermee:
Ik heb ongeveer een budget van 4500-5000 euro voor alles (alles = elektronica in de gedachte van home entertainment)
Ik heb al redelijk in kaart gebracht wat er nodig is bij de verhuizing, 3 van mijn vrienden zijn onlangs ook op hun zelf gegaan dus weet ik wat ik kwijt ben, (heb er ook nog 15% extra risico op berekent)
RocketKoen schreef op maandag 10 september 2012 @ 00:17:
Voor de Samsung heb je geen mediaspeler nodig.
Je kan gewoon direct vanaf je NAS films kijken met smartTV apps
Zijn deze apps al zover gevorderd dat het elke codec afspeelt?
Heb namelijk zelf die Philips en daar hoef je niet aan te kloppen voor een paar diverse mkv's.
Ik wil namelijk dat ook simpele dvd's (video_ts) netjes worden afgespeeld met ondertitels etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:47
Ik heb Plexapp (nog in beta) en Samsungs eigen allshare.
Die werken beide met alle codex (ook mkv)
Alleen je moet even kijken of het server deel ook werkt op je NAS.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjen9551
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:08
Samsung TV icm Synology werkt prima, wanneer ik hier voor "source" kies op mn TV, staat de Synology server er gewoon tussen. (synology ds209+II en Samsung UE40D6000). Speelt in principe alles af hier, alleen pakt hij geen subs die in de .mkv zelf zitten geloof ik. Wanneer ik deze los als srt erbij gooi doen ze het prima.

Met video_ts heb ik zelf geen ervaring wat dat betreft.

n.a.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spenser
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-09 15:03
Kwa tv's kun je makkelijk groter gaan dan je denkt.

Bij 1080 en 3 m kijkafstand kun je maximaal 70 inch gaan.

bron : http://s3.carltonbale.com/resolution_chart.html

Zelf heb ik synology nas aan mijn samsung tv en dat werkt erg goed. (alleen spijt dat ik voor de 50 inch ben gegaan)
Een smartphone of tablet kan dan mooi als afstandbediening dienen.

als ik jou was zou ik wel de 213+ pakken.

Succes met verhuizen.

[ Voor 5% gewijzigd door Spenser op 10-09-2012 22:05 ]

• lvrijn
Spenser schreef op maandag 10 september 2012 @ 22:04:
Kwa tv's kun je makkelijk groter gaan dan je denkt.

Bij 1080 en 3 m kijkafstand kun je maximaal 70 inch gaan.

bron : http://s3.carltonbale.com/resolution_chart.html

Zelf heb ik synology nas aan mijn samsung tv en dat werkt erg goed. (alleen spijt dat ik voor de 50 inch ben gegaan)
Een smartphone of tablet kan dan mooi als afstandbediening dienen.

als ik jou was zou ik wel de 213+ pakken.

Succes met verhuizen.
Kijk, een antwoord waar ik wat aan heb.
Kan je me ook uitleggen waarom ik voor de 213+ zou moeten gaan?
Ik dacht eerst de 212J, en als het moet de 212+.
Maar de 213+ is gelijk 320 euro? Is het dan echt waard?

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:20
ik moet wel een beetje lachen.

titel is: samenwonen.
inhoud: ik wil, ik vind, ik moet, ik heb... ;)

wat vindt je vriendin? Lijkt mij handig om te weten hoe zij er over denkt. Ik betrek mijn vrouw in alles, wat twee voordelen heeft:
- ze staat achter alle aankopen,
- meestal wordt er nog een type beter gekocht dan ik in eerste instantie wilde, aangezien ze een heel goed gehoor en een goede smaak (mijn smaak :D ) heeft.

Verder inhoudelijk:
  • de uitgezochte banken lijken mij ruk. Een beetje scheef hangen in de bank is niet mogelijk door de vierkante leuningen.
  • Gezien het budget zou ik geen 2000 euro voor een TV uittrekken. Gewoon een mooie 55 inch Samsung. Overige geld besteden aan betere speakers.
  • Mediaspeler: ik ben zeer gecharmeerd van Dune spelers. Zeer goed beeld, en ook met iPhone / Android aan te sturen.
  • Luidsprekers. pfff heel persoonlijk. Moet je gaan luisteren, met partner. Vrouwen hebben vaak een beter gehoor dan mannen (bron: Google er maar op los). En zeker als ze betere speakers horen, dan is het formaat ineens van minder belang ;) Ik zelf ben erg gecharmeerd van Teufel, vanwege de prijs/kwaliteit verhouding. Maar ja, dan gaat het luisterverhaal niet op aangezien je ze alleen af fabriek in Berlijn kunt kopen.
  • NAS: Hier lopen veel mensen rond die er veel verstand van hebben. Ik geef dus geen mening.
succes er mee, en laat weten wat het wordt!

• Bigg Balls
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:16

Bigg Balls

Screw you guys, I'm going

Als TV kan ik de Panasonic VT50 je aanbevelen. Deze zijn in voldoende grote maten te krijgen en begint bij 50" als ik mij niet vergis. Beeldkwaliteit is fenomenaal tov andere LCD tv's en de 55" is een mooie tussenmaat.

Home entertainment moet je samen met je partner uit gaan zoeken. Ik weet niet hoe hij/zij er tegen aan kijkt en uit ervaring weet ik dat 'speakers' nogal anders gewaardeerd worden door je wederhelft...

Succes met je keuze en veel plezier met samenwonen. Het begin in het leukst dus maar er wat van.

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-09 09:42
Dan zou ik liever voor een panasonic ST50 gaan gezien het budget. 50" is ook groot zat voor 3-4 meter al is groter altijd beter in mijn ogen. Maar liever een kwaliteits 50" dan een ruk 65". Prijs stijgen wel exponetieel boven de 50" dus gezien je budget zou ik toch voor een ST50 gaan.

Qua receiver kan ik je een marantz altijd aanraden, in combinatie met Klipsch speakers is dat echt geweldig voor home cinema. Ik heb zelf RF83's maar die vallen waarschijnlijk buiten budget, ooit gestart met f1's en volgens mij heb ik nog nooit betere prijs kwaliteit gezien dat die speakers.

Ik zelf maak daarnaast gebruik van een Dune mediaspeler. Dit is echt 1 van de beste aankopen die ik ooit heb gedaan en werkt veel beter dan die in de tv ingebouwde mediaspelers.

Overigens zal ik extra geld reserveren voor de verhuizing, je vergist je enorm in de onverwachte kosten. Stekkerdoosjes, potje verf, kwasten, rollers, schroevedraaiertje, nieuwe boortjes, lampje hier, lampje daar, karretje huren, etc etc. Ik kan nog wel 100 dingen verzinnen maar voor je het weet ga je 3x per dag naar de bouwmarkt en je loopt helemaal leeg. En dan is je vriendin nog niet eens begonnen met vrouwentroep kopen, dat gaat pas echt hard :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadowlyse
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-09 10:52
Als je een bank gaat kopen kun je het beste naar een meubelzaak gaan er eens op gaan zitten/liggen/hangen. Dat werkt toch het beste is mijn ervaring...

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06:47
In dit schuitje zit ik ook! Echter heb ik hier losse topics lopen :P .

Wat is je situatie? Gewoon verhuizen, of ook verbouwen?
Wij hebben het namelijk van top tot teen afgebroken, en zijn nu weer bezig alles op te bouwen naar eigen smaak.
En ja, je begroting gaat waarschijnlijk niet kloppen :)
Qua financiën niet, maar ook qua tijd niet 8)7
Je schrikt je rot wat een bundel schakelmateriaal kost bijvoorbeeld.
Ga je ook nog witten (is wel zo fris, als het niet nieuwbouw is)? Dan kan ik je 1 ding zeggen: de 100M² wat op de emmer staat, die klopt niet :+
Wij dachten aan 1 genoeg te hebben, en zitten nu al aan de 6e, en we zijn nog niet klaar.

Echt advies met elektronica kan ik je echter niet geven.
Zal dit wel blijven volgen, aangezien ik ook zo'n soort setup wil.
Echter alleen TV - receiver - speakers - NAS, (rest is er al)

• NightWish1978
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 24-08 09:24
Ik zie dat je al heel veel tips qua apparatuur hebt gekregen maar die banken van ikea zou ik dus echt niet doen, wij hebben sinds kort ook een nieuwe bank ook licht grijs.
Qua prijs zit je misschien net iets duurder (ong. 200€) maar daar krijg je wel 6 zitplaatsen voor en als je beide op de bank wilt liggen kan dat ook prima.
Is overigens een hoekbank van Sanders Meubelstad

• dik_voormekaar
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-09 22:00
Wat is er mis met Ikea? Is dat jouw smaak, of heb je concrete bezwaren?

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06:47
Heb je de banken in OP gezien?
Nightwish geeft toch commentaar daarop?
Met zijn bank kun je samen lekker liggen.
Dat kan bij die banken van Ikea in OP niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvrijn
NightWish1978 schreef op zaterdag 29 september 2012 @ 11:17:
Ik zie dat je al heel veel tips qua apparatuur hebt gekregen maar die banken van ikea zou ik dus echt niet doen, wij hebben sinds kort ook een nieuwe bank ook licht grijs.
Qua prijs zit je misschien net iets duurder (ong. 200€) maar daar krijg je wel 6 zitplaatsen voor en als je beide op de bank wilt liggen kan dat ook prima.
Is overigens een hoekbank van Sanders Meubelstad
Zo ben er helemaal uit.
Ik was 4 januari begonnen en 18 januari was alles af.
In totaal 3 muren helemaal op nieuw laten stucen.
De vloeren en muren zijn open gefreesd om alle kabels te laten 'verdwijnen'.
Hiervoor zijn de muren opnieuw gestucd, en de vloeren opgevuld met demping.

De bank is perfect, jullie hebben blijkbaar niet mijn opstelling voor ogen.
Zal binnenkort even wat foto's uploaden.

De keuze is het volgende geworden:
tv: Samsung 55ES7000 (vond de 7000 serie toch een grotere meerwaarde hebben)
audio: Jamo S608HCS5 + sub210 (kan net zo goed gelijk voor de top in de serie gaan, die dingen gaan toch eindeloos mee)
mediaspeler: 2x mede8er med600x3d (perfect voor 3d en videowall)
NAS: Synology DS213 (2x 3tb red WD (tja waarom een oud model kopen als een nieuwe net wat sneller is en meer kan)
receiver: Onkyo Tx-nr515 (prijs/kwaliteit verhouding is overdonderd, merk wel na al een paar keer de max (vol:70) aan gehad te hebben dat ik denk, dit zou nog wel harder moeten kunnen) tv kijken doen we ongeveer met de volume op 35.

Ik kijk op 3 meter afstand naar 55", het midden van de tv zit op 1,40. De vogels meerbeugel staat 7graden naar voren gedraaid. Dit is perfect als je lekker onderuit gezakt zit.

Waarom geen plasma? Wij hebben een lichte woonkamer, dan komt dat veel mooier uit. Plasma vind ik alleen mooi staan in woonkamers waar amper licht in komt of donker is ingericht.

Tevens ook nog de reden waarom ik dit topic een half jaar geleden heb aangemaakt, waarom er juist precies eerst naar de media entertainment werd gekeken.
Dat komt dus, wat is nou verstandiger, kabels gaan trekken voordat je je spullen neer zet,. of voordat je de verbouwing begint? Juist ja, voor de verbouwing. Dan is het wel belangrijk wat je allemaal gaat neerzetten.
Er lopen 4 HDMI kabels, 4 coax kabels, 6 speakerdraden en 6 utp kabels door de vloer. Dit had nooit via een plintje kunnen worden weggewerkt, en zeker niet in lengte (sommige lengtes zijn 15 meter).

Voor die gene die zich druk maakte over de rest (waar ik me zo genaamd op zou verkijken), we waren voor het complete stucwerk 1000 euro kwijt, het verven 500 euro, laminaat + demping 1600 euro, en de rest aan losse kleine dingetjes 3000 euro. (wasmachine, droger, magnetron, en al die ongein).

Geen onvoorziene kosten, een blije vriendin, ik ook blij.
Pagina: 1