Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N3oC
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23-10 15:35
Ik ben een aantal weken geleden gevraagd door een sportgenoot of ik de lokale VVD zou willen versterken, ze zijn op zoek naar wat "jongere" mensen aangezien de gemiddelde leeftijd aardig is opgelopen in de afgelopen jaren :+ Lokaal is de VVD hier 1 van de grootste partijen.

Ik heb mij intussen lid gemaakt en heb al een paar mensen leren kennen/gesproken, in de komende tijd wil ik kijken wat ik precies kan doen binnen de gemeente en wat mij ook aanspreekt om te kunnen doen. Eerste kennismaking was van het formaat, wie ben je en een omschrijving wat ik allemaal zou kunnen doen (waar gewoon lid zijn ook toe behoorde 8) ). De mogelijkheden waren van meedoen met overleggen, gemeenteraadslid, wethouder, penningmeester etc, hangt af van hoeveel tijd je er in wil en kan steken en waar je voorkeur is natuurlijk.

Het eerste dat op de planning staat is een overleg met de <35 jarigen wat wij van de gemeente verwachten/willen in de komende jaren (gemeenteraadsverkiezingen worden weer voorbereid). Ik ben heel benieuwd hoe dat gaat uitpakken!

Om een beeld te krijgen van de Tweakers ben ik eigenlijk wel benieuwd of hier mensen zijn zich ook hebben ingeschreven bij 'een' partij en wat zij hier voor doen!? Wat zijn de ervaringen, maar ook hoe je inbreng wordt ontvangen en of je van plan bent bijvoorbeeld actiever te worden voor de partij?

Het is niet de bedoeling een links/rechts/VVD/PvdA discussie topic te maken maar ik ben heel benieuwd wat anderen zoals doen voor een partij!

[ Voor 6% gewijzigd door N3oC op 09-09-2012 23:36 ]

https://www.linkedin.com/in/coenversluis || http://www.judovianen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Hoewel ik zeer politiek bewust/begaan ben ben ik niet lid van een politieke partij.

Waarom?

Omdat de richting van een partij zo enorm kan wijzigen in korte tijd.

Voorbeelden:
VVD is meer naar rechts conservatief opgeschoven tov. jaren terug.
CDA heeft ook een ruk naar rechts gemaakt, met als beste voorbeeld het marginaliseren van Ab Klink.
De PVDA onder de tijden van Paars met Wim Kok was ook een andere PVDA die we nu hebben, echter ging daar wat langer overheen.

Het is ook niet voor niets dat soms oud partij prominenten met gigantische kritiek komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

GoldenSample schreef op zondag 09 september 2012 @ 23:36:
Hoewel ik zeer politiek bewust/begaan ben ben ik niet lid van een politieke partij.

Waarom?

Omdat de richting van een partij zo enorm kan wijzigen in korte tijd.
Het idee is natuurlijk dat je met het lid zijn van een partij (uitgezonderd pvv) ook een stem hebt in het beinvloeden van de richting van die partij.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Klopt echter is die zo marginaal tov de rest v/d partij dat ik me dan beter vertegenwoordigd zou voelen door over te stappen naar een andere partij.

Ik stem overwegend voornamelijk ideologisch dus vrijwel altijd in de zelfde hoek (qua landelijke verkiezingen) echter als er teveel belangrijke partijstandpunten zijn waar ik het fundamenteel oneens ben switch ik naar iets wat qua droombeeld van maatschappij misschien verder weg zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
GoldenSample schreef op zondag 09 september 2012 @ 23:44:
Klopt echter is die zo marginaal tov de rest v/d partij dat ik me dan beter vertegenwoordigd zou voelen door over te stappen naar een andere partij.

Ik stem overwegend voornamelijk ideologisch dus vrijwel altijd in de zelfde hoek (qua landelijke verkiezingen) echter als er teveel belangrijke partijstandpunten zijn waar ik het fundamenteel oneens ben switch ik naar iets wat qua droombeeld van maatschappij misschien verder weg zit.
Ik zie hier toch eigenlijk geen probleem in om lid te zijn van een politieke partij (ben ik niet, maar ik zie in deze uitleg simpelweg geen reden). Ik neem aan dat een ideologisch verschil gewoon reden kan zijn om op staande voet uit een partij te stappen, ik neem niet aan dat een partijlidmaatschap verplicht voor 4 jaar is en dat er geen mogelijkheid is om tussentijds eruit te stappen.

Hooguit zou het wat onhandig zijn om per jaar van partij te wisselen als je altijd het gezicht van de partij bent, waardoor het raar overkomt dat je dit jaar flyert voor partij x en volgend jaar flyert voor partij y. Maar zoals TS al zegt, je kan ook enkel lid zijn, of er zal ook genoeg werk aan de achterkant zijn.

Als je politiek begaan zou willen zijn (not me) dan lijkt het mij geen probleem dat je switched van partij naar partij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-10 13:47
CyBeR schreef op zondag 09 september 2012 @ 23:38:
Het idee is natuurlijk dat je met het lid zijn van een partij (uitgezonderd pvv) ook een stem hebt in het beinvloeden van de richting van die partij.
Is niet helemaal waar. Ik ben ook lid van een politieke partij, en daar heb ik in het verleden een tijdje op niveau van gemeentelijke belangen meegeholpen. Bij die partij had je wel degelijk veel invloed op de manier waarop de partij dienst deed/doet, dus los van wat er in Den Haag plaatsvindt. Zo heb ik letterlijk aan de onderhandelingstafel gezeten om een coalitie te sluiten en onderhandeld over een aantal voorgestelde bezuinigingsmaatregelen die nodig waren om het gemeentebudget op orde te houden in de plaats waar ik toen woonde. Als dat geen politieke invloed is weet ik het ook niet.

Er zijn overigens partijen die dat wel streng reguleren, zoals de SP bijvoorbeeld. Daar bepaald het landelijke bestuur precies conform welke regels een bepaald gemeenteraadslid moet handelen. Bij de VVD wordt bij het toekennen van een wethouder altijd iemand genomen uit een andere gemeente (ander raadslid), om interne machtsspelletjes in lokale afdeling te voorkomen. Iedere partij heeft zo z'n regels aangaande de lokale afdelingen.

Daarnaast krijg je als partijlid (bij de meeste partijen) directe invloed op de richting die de partij op moet. Vrijwel alle grote partijen houden congressen, en op die congressen wordt gestemd over één of meerdere onderwerpen. Als de meerderheid van de leden iets aannemen, dan is het aan de partij (de fractie) om hier naar te handelen.

Overigens ben ik nu slapend lid zoals dat heet. Ik heb (volgens mij) al een tijdje de contributie niet betaald, ik krijg ook niet zoveel post meer van ze, en ik heb ook geen stemrecht meer tijdens congressen tot ik mijn contributie weer betaal. Prima, daar kan ik mee leven. Op dit moment staat de politieke ambitie op een wat lager pitje in m'n leven, ik praat graag over politiek en ben benieuwd wat mensen beweegt om te stemmen en voor wie, maar ik ga niet continu de boodschap uitdragen die 'mijn' partij verkondigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IStealYourGun
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-10 21:36

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

Hangt er een beetje van af hoe de structuur is binnen je partij. Ik ben al enkele jaren lid van de SP.a en Animo (de jongeren afdeling van de SP.a). Op vlak van SP.a nationaal heb ik het gevoel dat leden maar weinig invloed kunnen uitoefenen. Enerzijds doordat de partijtop er niet voor openstaat (er heerst bij velen een "wij weten het beter" mentaliteit), maar anderzijds doordat de leden weinig of geen druk uitoefenen. Typisch links. ;)

Maar binnen Animo heb ik wel het gevoel dat ik mee de visie kan bepalen. Via de lokale afdeling van Animo kunnen we de lokale afdeling van Sp.a beïnvloeden. Op nationaal vlak neem ik deel aan werkgroepen om de standpunten te bepalen. Die standpunten worden in een later stadium dan weer verfijnd door amendementen. En die teksten worden dan gepresenteerd aan de Sp.a partijtop.

♥ Under Construction ♦ © 1985 - 2013 and counting. ♣ Born to be Root ★ In the end, we are all communists ♠ Please, don't feed me meat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01:05
Ik heb het wel eens overwogen maar nooit echt in verdiept. Daarnaast ben ik ook niet echt een constante kiezer (ik wil nog wel eens uit protest op bv SP of PVV stemmen als ik het niet eens ben na een aflopende regeerperiode).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben alweer sinds 1993 lid van de SP. Als lid heb je een beetje invloed, en als actief lid heb je veel invloed. Natuurlijk is het waar dat het partijbestuur een dikke vinger in de pap heeft over het partijbeleid, maar dat neemt niet weg dat je op een partijcongres volop ruimte krijgt om er desgewenst tegenin te gaan. Of je dan een congres meekrijgt heb je in eigen hand. Ben je goed, dan maak je een kans. Zoniet niet. Heel overzichtelijk dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

IStealYourGun schreef op maandag 10 september 2012 @ 12:31:
[...]

Hangt er een beetje van af hoe de structuur is binnen je partij. Ik ben al enkele jaren lid van de SP.a en Animo (de jongeren afdeling van de SP.a). Op vlak van SP.a nationaal heb ik het gevoel dat leden maar weinig invloed kunnen uitoefenen. Enerzijds doordat de partijtop er niet voor openstaat (er heerst bij velen een "wij weten het beter" mentaliteit), maar anderzijds doordat de leden weinig of geen druk uitoefenen. Typisch links. ;)

Maar binnen Animo heb ik wel het gevoel dat ik mee de visie kan bepalen. Via de lokale afdeling van Animo kunnen we de lokale afdeling van Sp.a beïnvloeden. Op nationaal vlak neem ik deel aan werkgroepen om de standpunten te bepalen. Die standpunten worden in een later stadium dan weer verfijnd door amendementen. En die teksten worden dan gepresenteerd aan de Sp.a partijtop.
Wat ik bedoel, als de koers van een partij wijzigt in een richting die mij niet bevalt springt er vaak een andere partij in dat gat. Zie de ruk naar rechts bij VVD & CDA. Dan kan ik proberen daar tegenin te gaan (lukte zelfs Ab Klink niet) binnen de partij maar ik kan ook kiezen om te switchen van partij welke mijn ideeën beter vertegenwoordigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-09 11:31

ATS

Ik ben ook lid van een partij: D66. Ik heb het idee dat je bij D66 weldegelijk een stem hebt, en hoe actiever je bent, hoe meer je gehoord wordt. Op het congres, waar het programma wordt vastgesteld, is elk lid welkom, mag elk lid spreken, en heeft elk lid één stem.

Dat vind ik een prettig principe. Ik voel me daar ook veel beter bij dan ik mij voelde toen ik nog lid was van GroenLinks. Hoewel ik dat in principe nog steeds een sympathieke club vindt, is het niet mijn club. Er was veel minder ruimte voor eigen inbreng. Bij D66 voelde en voel ik me juist welkom, ook als mijn mening op punten afwijkt van de partijlijn.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
CyBeR schreef op zondag 09 september 2012 @ 23:38:
[...]

Er zijn veel partijen waar communicatie van consistent belang is. Er is echter geen enkele partij waar dit ook in volledigheid onderdeel is van instrumentatie en organisatie.

Best case: je krijgt het gevoel dat er naar je geluisterd wordt.
Median case: je krijgt het gevoel dat de top toch best ver weg zit.
Worst case: je stopt er mee.

Er is best veel toestroom, ook buiten het fenomeen van generatie overdracht, van jongeren naar politieke partijen. Meestal achter vanuit sociale dan wel belangen optiek. Denk aan voortvloeing vanuit vereniging, buurt, maar denk ook aan netwerken en job hunting.

Iets wat erg interessant is dit jaar, en in veel gevallen ook atypisch voor de bekende evoluties en stromen is het G500 initiatief. Erg interessant, juist omdat het de regulieren trends apart zet. Misschien dat het nog bijdraait en terug in de gebruikelijke stromen komt, maar het blijft erg interessant. Het zou zo slecht nog niet zijn voor komende generaties van politici als men zou "opgroeien" in de politiek zonder dat men enkel in een loopgraaf zit, maar in meerdere en ook op het veld.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Pagina: 1