Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TGoC
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04-09 11:50
Beste mede-tweakers,

Ik ben van plan om 2 SSD's aan te schaffen. Na een periode van lezen en uitzoeken ben ik uiteindelijk gekomen op 2 kanshebbers. De intel 330 180GB en de Samsung 830 256GB.

de 180GB kost ongeveer 125 euries en de samsung zit op de 170 euro.

Mijn "rationele afweging":
Intel 330 180GBSamsung 830 256GB
VoordeelWegingVoordeelWeging
Goedkoper4Grootte3
Write sneller1Betrouwbaarder5
Zuiniger (stroom)Geen weging
Read sneller2
Totaal5Totaal10

Hieruit kwam de Samsung 830 toch echt als de winnaar uit.. Dus rationeel moet ik voor de Samsung 830 256GB gaan en niet zeiken over het prijsverschil.

Echter is er 1 extra factor die meespeelt. Als ik koop dan worden het er 2 en dan in een RAID1 configuratie, performance verlies vind ik minder erg dan dataverlies afgezien van de backups die je nog eens maakt.

Nu kan ik eventueel ook nog kiezen om de 2 merken te mixen (ik weet... niet een geweldig idee) dus 1 van 180GB en 1 van 256GB.
Dan de configuratie als volgt:
1 x RAID1 , 180GB Partitie (OS+documents)
1 x VOLUME, 76 GB Windows 7 VM.

Iemand nog aanvullende tips die ik wellicht over het hoofd zie?

Als alles fout gaat: Reset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Afgezien van welke je kiest, op wat vor een controller wil je die disks hangen, dat je met 2 verschillende groottes in een array kan werken en de overige ruimte kan partitioneren voor iets anders?

Als ik zou naar je lijstje kijk, pak gewoon die 830.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TGoC
Op basically iedere RAID controller kan jij een deel van de schijf "partitioneren" en het overige in een single volume stoppen, zolang de grootte op beide schijf maar gelijk is voor hetgeen wat je RAID1 wilt maken.

Het overige deel valt dan alsnog beschikbaar te maken door er gewoon een volume te maken.

bv: 2 schijven van 500GB en 600GB.
je hebt 2 x 500GB nodig voor RAID1 500GB. Dus er blijft op schijf 2 100GB over die je dan als een "volume" kunt configureren.

Ben nog nooit tegengekomen dat het niet werkt :)

[ Voor 26% gewijzigd door TGoC op 09-09-2012 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Samsung 830 is hier juist goedkoper per gigabyte:
http://tweakers.net/price...6tDJeTJZnLb7dp8X3xFgfH1Bg

De beste SSDs zijn nu zeer laag aan de prijs. Weinig reden om een andere SSD dan Samsung 830, Crucial M4 of in sommige gevallen de Intel 320 (met Intel controller en power-safe capacitors).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TGoC
@CiPHER: De prijs per GB is goedkoper bij de Samsung. Maar 125 euro is goedkoper dan 170 euro.

Enja, voor performance kunnen ze allebei bij mij... RAID1 + SATA-300...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat de intel sneller schrijft mag je ook wel eens natrekken lijkt mij. De specs van SSD's met een sandforce controller zijn doorgaans een bij elkaar gelogen zooitje. Helaas maakt zelfs intel zich daar schuldig aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4v3g0d
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-08 15:32
Verwijderd schreef op zondag 09 september 2012 @ 19:58:
Dat de instel sneller schrijft mag je ook wel eens natrekken lijkt mij. De specs van SSD's met een sandforce controller zijn doorgaans een bij elkaar gelogen zooitje. Helaas maakt zelfs intel zich daar schuldig aan.
Zijn we eigenlijk niet gewend van intel....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

TGoC schreef op zondag 09 september 2012 @ 19:36:
Op basically iedere RAID controller kan jij een deel van de schijf "partitioneren" en het overige in een single volume stoppen, zolang de grootte op beide schijf maar gelijk is voor hetgeen wat je RAID1 wilt maken.

Het overige deel valt dan alsnog beschikbaar te maken door er gewoon een volume te maken.

je hebt 2 x 500GB nodig voor RAID1 500GB. Dus er blijft op schijf 2 100GB over die je dan als een "volume" kunt configureren.

Dat is mij nog nooit gelukt moet ik zeggen. Heb het geprobeerd op een ICH10R, dan kun je heel leuk een volume maken van 500GB, maar die 100GB die je extra op die ene disk hebt is niet meer toe te wijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:17

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

TGoC schreef op zondag 09 september 2012 @ 19:36:

Geen idee over welke RAID controllers je hier spreekt, maar op geen enkele beetje fatsoenlijke RAID-controller is dit mogelijk. Alleen op hardware-assist controllers met een uitgebreide software support zijn dergelijk zaken wel eens mogelijk of een simpele RAID-software oplossing zoals de onboard Intel chips kunnen dergelijke grapjes uithalen mits je de RAID array aanmaakt vanuit de meegeleverde software, maar dat kun je moeilijk een fatsoenlijke RAID oplossing noemen. :)

Bij een fatsoenlijke RAID controller kun je er vanuit gaan dat rekening wordt gehouden met de kleinste hardeschijf, de ruimte die op de grotere hardeschijf(en) overblijft gaat als het ware verloren.

Maar of het gebruik van SSD's in een RAID array gebruiken nu al zo slim is betwijfel ik. Houd er in iedergeval rekening mee dat TRIM niet zal werken, waardoor de performance overtime zal afnemen, tenzij je enige voorzorgsmaatregelen treft.

Verder is dit een aankoop advies topic welke in CAA thuis hoort, bij deze een kleine verhuizing.

[ Voor 22% gewijzigd door _Dune_ op 09-09-2012 21:55 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TGoC
Als ik 2 verschillende SSD's zou kopen uiteindelijk en ze koppel met de RAID controller onboard en het lukt of niet, dan zal ik dat posten. (Incl. type controller die onboard zit)

Mijn excuus voor het verkeerd plaatsen van het topic, dacht dat ik goed zat, blijkbaar had ik mijn vorige topic ergens anders dan neer gezet.

Dat TRIM niet gaat werken kan overigens wel rampzalig zijn... toch sterke afweging dan om het anders aan te pakken.

Echter, als je 10% over laat, lost dit probleem zich niet vanzelf op? Heb gelezen dat als je een SSD niet volledig partitioneert dat de controller uit "zichzelf" garbage collect daarheen.... Klinkt natuurlijk te mooi om waar te zijn...

[ Voor 22% gewijzigd door TGoC op 09-09-2012 23:49 . Reden: onderzoek naar TRIM en RAID short... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-09 21:32

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Is de Samsung veel betrouwbaarder? Neig zelf er naar om misschien die Intel te gaan kopen. Maar betrouwbaarheid zit bij Intel toch ook meestal wel goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Meestal wel. De intel 330 is echter geen intel drive, maar een sandforce gebaseerd ding met custom intel firmware. Sinds de introductie van dat apparaat zijn de return rates bij hardware.fr gestegen van 0.1% naar 1.73% bron. Ik geloof er dus helemaal niets van dat hij betrouwbaarder is dan de samsung.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TGoC
Ik heb besloten om toch geen RAID te gaan gebruiken. De gevolgen voor TRIM en dergelijke lijkt mij niet wenselijk.

Ik heb 1 x Samsung 830 - 256 GB gekocht, ingebouwd met een verse Windows 8 installatie. :)

Binnenkort komt er een review.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingeling
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14-04 19:07
Zoals eerder werd gezegd ondersteunen RAID controllers het TRIM commando niet, wat er voor zorgt dat je SSD snel blijft door de lege ruimte daadwerkelijk te wissen. Van deze schijven weet ik alleen van de Samsung zeker dat hij deze garbage collection zelf uitvoert, en je dus niet afhankelijk bent van het TRIM commando hiervoor. Misschien een +tje voor de samsung daarmee?
Verder zou ik zeker voor 2 dezelfde schijven gaan als je de keuze hebt. Je kan wel gaan mixen in Raid maar dat is vragen om problemen.

• Faraz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 28-08 20:49
TGoC, houd ons maar op de hoogte!

[ Voor 84% gewijzigd door Faraz op 26-09-2012 17:48 ]

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Ja hoor, kan prima. Heb ik zelf ook. Die SATA300 trekt 'ie natuurlijk wel met gemak vol, maar het is een mooie vooruitgang.

Toen ik hem kocht waren de samsungs ook nog ongeveer het goedkoopste (rommel-SSD's uitgezonderd misschien), nu zou ik misschien ook eens naar de budget-SSD's kijken. Maar ik wil hem sowieso meenemen naar een volgende pc dus dan is de overkill aan snelheid niet verkeerd.

Een beetje je post editen, hé! :P

[ Voor 6% gewijzigd door bwerg op 26-09-2012 17:52 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12-09 19:01
TGoC schreef op zondag 23 september 2012 @ 11:22:
Ik heb besloten om toch geen RAID te gaan gebruiken. De gevolgen voor TRIM en dergelijke lijkt mij niet wenselijk.

Ik heb 1 x Samsung 830 - 256 GB gekocht, ingebouwd met een verse Windows 8 installatie. :)

Binnenkort komt er een review.
Ik ben benieuwd wat er uit komt, hoop dat je wat inzoomt op de werking met Windows 8, aangezien dat ik dat niet heb gedaan bij mijn review van dezelfde SSD:)

[ Voor 7% gewijzigd door thof op 28-09-2012 10:45 ]

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-09 17:23
Jij hebt de lat dan ook wel gelijk heel hoog gelegd thof1 ;)
Ik heb naar aanleiding van jou review ook de 830 gekozen.
Ik ben ook wel benieuwd naar de performance van win8.

Carpe Diem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12-09 19:01
muppet99 schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 10:51:
Jij hebt de lat dan ook wel gelijk heel hoog gelegd thof1 ;)
Ik heb naar aanleiding van jou review ook de 830 gekozen.
Ik ben ook wel benieuwd naar de performance van win8.
Zodra Windows 8 uitkomt wil ik de Pro versie aanschaffen (voor het gereduceerde tarief). Die komt dan op de SSD, eventueel kan ik dat dan nog toevoegen. Maar als een ander dat wil doen vind ik dat uiteraard ook prima. ;) Thnx voor het compliment, heeft ook aardig wat tijd in gezeten. Hoop dat je tevreden bent met de SSD.

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Pagina: 1