netwerk koppelen

Pagina: 1
Acties:

• mathiasc
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 28-11 11:02
allen,

wij zijn momenteel bezig bij een klant die op een netwerk zit met wel zeer veel restricties (netwerk met +5000 hosts) .

Bedoeling is dat wij het huidige (geresticteerde) netwerk gaan scheiden en een eigen apart netwerk opzetten.

Echter dienen zij voor bepaalde functies, waaronder printing nog steeds een koppeling met het huidige netwerk te behouden. het is niet nodig dat het huidige netwerk met het nieuwe netwerk zal communiceren. kortom 1 wegs verkeer dien mogelijk te zijn

mijn vraag hoe we dit het eenvoudigst bekomen.

Er zijn hiervoor uiteraard verschillende manieren, wij zoeken de meest kost/effort/security efficiënte met de mogelijkheid dit later uit te breiden (koppeling met nog andere netwerken).

1) gewoon beide netwerken in de router definieren en routen met elkaar.
2) dit doen met een L2/3 switch waardoor niet al het verkeer (wat miniem is) over de router moet passeren
3) 2 vlans maken en deze met elkaar routen
4) op de (nieuw te plaatsen) server 2de netwerkkaart gebruiken en deze zo routen

graag jullie input.

• plizz
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Je kan kijken naar VRF als je router het ondersteunt. Hier maakt 2 of meer route tabellen in je router en kan verschillende netwerk "scheiden van elkaar. Anders misschien met ACL netwerk "filteren".
Het moet wel prof. netwerk spullen zijn zoals Juniper, Cisco, Brocade, etc.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-12 21:58

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Denk ik te simpel als ik zeg dat je de centrale gedeelde delen in een 3e centraal (V)LAN moet hangen, waar beide gescheiden netwerken een routing naartoe hebben?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• mathiasc
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 28-11 11:02
The Eagle schreef op zondag 09 september 2012 @ 18:27:
Denk ik te simpel als ik zeg dat je de centrale gedeelde delen in een 3e centraal (V)LAN moet hangen, waar beide gescheiden netwerken een routing naartoe hebben?
weet dat wij geen beheersmogelijkheden hebben op het huidige netwerk, daarom misschien de voorkeur geven aan 2 vlan's met trunking ofwel de netwerken koppelen op de router ...