[Testcase] Ochtenddauw in West-Friesland (nog een poging) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-09 19:01
Na een poging vorig jaar ergens rond pasen (deze testcase), heb ik vanochtend de wekker eens om 6 uur gezet, aangezien er nog weinig zon op komst was heb ik nog een klein uurtje doorgeslapen om daarna toch op de fiets te stappen en een stukje door de wijlanden en langs het water te fietsen.

Gebruikte apparatuur: Sony Nex5n, Nikkor 28mm f/2.8 AIS, Nikkor 50mm f/1.2 AIS, Nikkor 135mm f/2 AI. Ook had ik nog een 55mm Micro AI mee maar die heb ik niet hoeven te gebruiken omdat de 50mm het bereik dekt en ik met de 28mm tot iets van 20cm kan focussen en een soort van macro shots kan realiseren.

Bij deze dan wat fotootjes.

1
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8300/7961019626_2250f517c3_z.jpg
Sunrise 1 by Ivan Milo, on Flickr

2
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8031/7961021292_f84bedf0c4_z.jpg
Sunrise 2 by Ivan Milo, on Flickr

3
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8317/7961022140_3824f8c142_z.jpg
Sunrise 3 by Ivan Milo, on Flickr

4
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8176/7961023258_6cfd24162c_z.jpg
Sunrise 4 by Ivan Milo, on Flickr

5
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8300/7961023990_4a39f0c87e_z.jpg
Sunrise 5 by Ivan Milo, on Flickr

6
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8448/7961061696_2a95120ae4_z.jpg
Sunrise 6 by Ivan Milo, on Flickr

|| Flickr || 500px || Apple || Windows || Nikon || Canon ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mooi het ochtendlicht te pakken. :) Zo te zien heb je er geen natte knieen aan over gehouden. ;)

2, 4 en 5 vind ik het mooist. Bij 1 zijn de stralen wel vet, maar de rest oogt wat rommelig. 3 lijkt niet heel bijzonder, maar erg mooi hoe de druppeltjes geen CA bevatten, heb ik zelf nog al eens last van bij spinnenwebben met dauw. 6 vind ik een beetje leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-09 21:30

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik heb hier maar 1 woord voor: Showcase!

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zijn die kleuren in de ochtendauw cases in het echt ook altijd zo surreëel? Ik kom eigenlijk nooit in het landschap om die tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het duurt vaak niet lang, maar dit soort kleuren zijn inderdaad echt zo, tijdens de zonsopgang. Meestal is het afgelopen als de zon wat hoger komt en z'n oranje kleur verliest. Ik heb gele, oranje, en roze landschappen gezien. Icm met de mist is het geluid ook anders, zo lijkt het dan net of je in een sprookjeswereld rondloopt. Half uur later is de mist verdwenen en ziet het er allemaal weer heel anders/normaal uit. Ik raad aan om je wekker eens wat vroeger te zetten en zelf een natuurgebied op te zoeken op een dag met mist en bij voorkeur niet al te veel bewolking. Als het bewolkt is kan de zon niet op de mist schijnen en is alles gewoon grijs.(Tip: Hou geen rekening met de weersvoorspelling, het beste is om vroeg wakker te worden en dan te beslissen of het zin heeft om te gaan.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivos
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02-09 13:10
Mooie platen! Heb zelf laatst op de fiets naar t werk iets soortgelijks gezien, rond 8u. Het was al wel veel lichter, maar wel enigzins nog gele mooie zonnestralen door de bomen. Helaas mijn 600D niet mee, dus volgende keer beter plannen dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-11-2021

witeken

nieuwsgierig

Ik vind net als Sargonaut 2, 4 en 5 de mooiste foto's. Bij 2 is er zo'n mooie overgang van donker naar licht. Ik vind 4 de beste. Echt een heel mooie foto, die.

“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Sargonaut: Goh, ga ik misschien is doen aankomende week als mezelf gemotiveerd krijg om onnodig vroeg op te staan. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08 02:48

djunicron

*click-swoosh-thud*

#1 Heerlijke tinten, lekker rustiek, maar ergens is de compo toch niet helemaal perfect. Maar die warme flare-gloed in de hoek maakt alles goed.

#2 Erg prettig gezicht, niets mis mee.

#3 Mooi, close genoeg en de achtergrond komst best goed uit. De grijzige lijntjes boven de horizon had ik alleen misschien wat weggehaald, die doen een beetje afbraak heb ik het gevoel.

#4 Echt ontzettend mooi, hotshot wat mij betreft. De compositie is prachtig, de lichtomstandigheden zijn prachtig en het houd de blik lekker lang vast, waarna je de koeien (oid) in de mist ontdekt. En omdat dat allemaal niet helemaal duidelijk is en de hekken open staan laat dat nog wat aan de verbeelding over. De nevel en zongradatie zijn heerlijk om naar te kijken en kom je niet dagelijks tegen, maar zien er wel geloofwaardig uit. Deze foto was echt maar een paar minuten mogelijk, wat het nog indrukwekkender maakt.

#5 Mooi kwa belichting, alleen had er wat meer blur in gemogen van mij. Als deze slechts één meter scherp in beeld had gehad (de voorste) dan had dit nog net wat meer sfeer uitgedragen denk ik zo. Het blijft echter een heerlijk contrast.

#6 Deze is me eigenlijk een beetje te leeg, of anders: de achtergrond met het grasland en de zonnelicht gradient zijn me wat te simpel in deze plaat om de spinnenweb behangen plantjes interessant genoeg te laten zijn. het is nu net alsof het primaire onderwerp uit de plaat is gestapt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-09 19:01
Dank u

Sargonaut,
Tja bij foto 1 vond ik het juist wel leuk die steentjes enzo, en de soort van weg die naar de zon loopt. Bij foto 3 heb ik de Nikkor 28mm f/2.8 AIS gebruikt, dat is echt een geweldig klein lensje! Echt een aanrader, heb verder ook niets gedaan aan de foto's behalve wat gerommel met exposure enzo.
En nee ik heb er zeker geen natte knieën aan overgehouden haha, ik ben niet op de grond gaan liggen, al heeft de Nex wel zo een klapbaar schermpje dus dat is ook wel handig.

Deatchant, Ivos, Witeken,
Tnx!

Gadgetgek,
Ja de kleuren zijn echt zo, zelf kies ik het liefst dagen uit wanneer het heel heiig is. In het begin zie je niks, is alles grijs en zie je alleen een oranje zonnetje maar daarna is de zon snel krachtig genoeg om de mist/dauw te doorbreken en krijg je echt super mooie kleuren.

Djunicron,
Tnx, wat betreft foto 3, dat zijn ook spinnenwebben, zelf haal ik nooit iets weg of stop er wat bij, bij mn foto's, doe alles ook gewoon in apeture een beetje bijwerken qua kleur en belichting. Geen uren werken in fancy photoshop of lightroom programma's.
Bij foto 5 kon er helaas geen blur bij.. omdat het al een 28mm lens was dus veel DoF en ook was de zon erg erg fel dus kon geen groot diafragma hanteren, misschien volgende keer een pola filter enzo meenemen want een beetje meer blur was inderdaad wat leuker geweest denk ik.
En 6.. ja helaas, zelf vind ik het juist wel leuk zo, het ging mij ook echt om de spinnenwebben maar om nou een zo een plantje centraal of op 3/4 te hebben vond ik ook wat saai, dus had ik deze compo in gedachte, wel wat saaiig geef ik toe maar toch vond ik het wel rustgevend. In iedergeval bedankt voor je feedback!, zal volgende keer wel een pola en ND filter meenemen.

Zit er aan te denken om nog een keertje langs te fietsen en dezelfde shots maken maar dan met normaal licht, overdag ofzo, lijkt me wel grappig om het verschil te zien.

|| Flickr || 500px || Apple || Windows || Nikon || Canon ||

Pagina: 1