[MacBook air] Lichtsensor werkt niet

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickvdB
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-04-2023
Ik heb gister een MacBook air aangeschaft. Prachtig ding, maar één ding werkt helaas niet: De lichtsensor. Als ik mijn hand voor de camera lens houd, verandert er niets aan de beeldscherm- of toetsenbordverlichting. Als ik met het felle licht van de camera LED in de sensor schijn, zie ik de verlichting pas veranderen.

Mij lijkt dus dat de sensor niet voldoende gevoelig is. Ik heb zelf al geprobeerd om het met een SMC en PRAM reset te verhelpen. Ook heb ik een schone herinstallatie uitgevoerd, dit heeft ook niets geholpen. Ik heb het vermoeden dat het een hardware probleem is.

De MacBook heb ik gekocht bij MyCom. Ik kan er daar mee teruggaan maar dan zal het wat langer duren voordat ik 'n nieuwe heb omdat zij er geen meer op voorraad hebben. Ik weet natuurlijk sowieso niet of ze de MacBook meteen zullen omruilen of dat deze opgestuurd wordt voor reparatie.

Mijn idee was om morgen even langs de Apple Store in A'dam te gaan. Ruilen zij 'm dan meteen om? Ik heb namelijk weinig zin om weken te gaan wachten voor een apparaat wat net één dag oud is. Ik vraag me sowieso af of de Apple store producten omruilt als deze niet daar gekocht zijn. Misschien in dit geval wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 458955

gewoon terug naar de winkel waar je 'm gekocht hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef42
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:09
Toch heel normaal gedrag lijkt het.... Als ik m'n hand op de camera houdt gebeurd er ook niks. Pas zodra je de helderheid heel laag zet zal na ongeveer 10 seconden de helderheid omhoog gaan. Volgens mij is er fysiek niets mis met het apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe.i
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 24-05 15:52
Als ik met het felle licht van de camera LED in de sensor schijn, zie ik de verlichting pas veranderen.
Dit duidt er op dat het gewoon werkt. Ik snap niet waarom je het test door je hand er voor te houden? Zo is het door Apple niet bedoeld. De lichtsensor meet omgevingslicht en past daarop de verlichting van je scherm en/of toetsenbord aan.

Probeer eens van een goed verlichte ruimte naar een donkere ruimte te gaan. Kijk dan of de helderheid van je beeldscherm wordt aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickvdB
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-04-2023
Ik test het door m'n hand er voor te houden omdat je dan hetzelfde effect krijgt als dat je van een goed verlichte ruimte naar een donkere ruimte loopt. Het licht kan dan de sensor niet meer bereiken.

Maar ook als ik van een goed verlichte ruimte naar een donkere ruimte loop verandert er helemaal niets. Er verandert alleen iets zodra ik heel fel licht in de sensor schijn.

De sensor reageert dus niet op normale veranderingen in het omgevingslicht. Pas bij een hele grote verandering past het licht zich aan (LED-licht van de telefooncamera). Hierdoor heb ik er dus eigenlijk niets aan. De verlichting van het toetsenbord is bijvoorbeeld ook altijd aan, ook als ik in de zon zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keanu_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:05
Mijn MBA verandert direct in lichtintensiteit als ik mijn hand er voor hou (ook op wat verdere afstand).
Als je aangeeft dat hij zelfs bij volle zon het toetsenbord verlichting aan laat staan, zit ik toch wel aan een relatief defect te denken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iichel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 25-05 13:54

iichel

Gazoooo

Even bellen naar A'dam morgen?

"It's called a motor race." - M. Masi 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:12
Zit de sensor bij de MBA bij de camera? Hier op mijn MBP (2008 that is) zit de lichtsensor achter de speaker-gaatjes. Als ik mijn hand over de speakers houd gaat het toetsenbordverlichting aan en dimt het scherm.

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:59
ZpAz schreef op zondag 09 september 2012 @ 12:30:
Zit de sensor bij de MBA bij de camera? Hier op mijn MBP (2008 that is) zit de lichtsensor achter de speaker-gaatjes. Als ik mijn hand over de speakers houd gaat het toetsenbordverlichting aan en dimt het scherm.
Jup, net naast links bij de webcam zit de sensor er zit rechts ook nog een gaatje maar dat is het ledje van de cam.

En ik heb hetzelfde als iemand hierboven, zodra ik het linker gaatje afdek gaat mijn scherm minder fel aan en mijn keyboard verlichting komt op. Zodra ik mijn hand dan weghaal gaat het de andere kant op.

Sowieso is de sensor vrij gevoelig, maar je helderheid van je scherm wordt MINDER he mensen als je in een donkere ruimte zit en niet meer, anders doet het pijn aan je ogen.

Het zou kunnen dat TS zijn scherm al vrij hoog staat op helderheid vandaar dat hij alleen effect ziet als hij er met een led in schijnt zodat het scherm nog helderder gaat.

Heb je al gekeken bij de instellingen van de sensor?

En het omruilen van een MacBook die niet bij de Store / rechtstreeks bij Apple is gehaald doen ze denk ik niet en anders gaat er iets veranderen aan je garantie denk ik.

Ben laatst met een iPhone 4 langs geweest in de Store welke ik via T-Mobile heb gehad, deze heeft een homeknop probleem. Ik kreeg in principe de volgende opties:

1. Homeknop laten reinigen door de Store (GRATIS)
2. Homeknop probleem claimen @ T-Mobile ivm de 2 jaar garantie
3. Refurb iPhone 4 meteen meekrijgen voor 149 euro met 90 dagen garantie waarvoor ik dan wel een afstandsverklaring moest accoord verklaren.

Mijn advies ga wel langs de Store om in ieder geval even een Genius te laten kijken en wat zijn bevindingen zijn. Indien toch garantieclaim of zelfs recht van retourneren (defect is namelijk al aanwezig sinds dag 1, dus DOA) ga langs de Mycom en vraag je geld terug indien ze niet per direct een vervangend exemplaar hebben.

[ Voor 30% gewijzigd door SpoekGTi op 09-09-2012 13:04 ]

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
vinger op de sensor en F6 drukken werkt ook niet? (misschien staat de toetsenbordverlichting gewoon uit)
Pagina: 1