Toon posts:

Win7 of Win8: advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste mede computerprofessionals c.q enthousiastelingen,

Binnenkort is mijn systeem toe aan een herinstall. Ik heb gepoogd dit zo lang mogelijk uit te stellen aangezien herinstallatie een hoop werk is waar ik toch wel even zoet mee ben. Van alle data heb ik een dubbele backup.

Nu begin ik toch tegen wat probleempjes aan te lopen die stuk voor stuk geen herinstall waard zijn, maar gecombineerd wel.

Om een gedegen advies mogelijk te maken, hier mijn systeemspecs:

Processor: Core i5, 2400, 3100 Mhz
Geheugen: 16 GB DDR3
Grafisch: Nvidia Geforce 550 Ti (1 GB ram videogeheugen).

Dit zijn de belangrijkste gegevens.

Mijn PC ondersteunt geen IDE meer, althans zoals dat vroeger ging (alles sata, sata 2 en sata 3 en esata), floppy noch aanwezig noch ondersteund, alleen usb 2 en 3.

Met vroegere versies van Windows 8 heb ik geëxperimenteerd, maar die gaven me te vaak problemen, hoewel ik Windows 8 op zich wel goed vond werken. Dual-boot configuraties sloopten soms om één of andere vage reden de bootloader en Windows 8 in een VM of op een VHD installeeren is natuurlijk niet helemaal een eerlijke manier om Windows 8 te testen.

In een eerdere versie van dit topic heb ik al aangegegeven dat ik Metro haat en flauwekul vind op een desktop systeem. Toch zou er in de toekomst wellicht een app kunnen zijn dat mijn idee hierover verandert.

Inmiddels heb ik al gelezen over een patch die metro zo goed als uitschakelt, maar dat vind ik te ver gaan. Start8 lijkt mij een goed programma om de overstap te maken.

De PC gebruik ik hoofdzakelijk voor office-werk (MS-Office 2010), foto- en videobewerking, webdesign en heel af en toe een game (Voornamelijk NFS varianten en Simcity 4).

Wellicht nog een zeer belangrijke aanvulling: Moederbord: Asus P8Z68 deluxe. Perfect moederbord (voor mij) en in combinatie met mijn huidige kast fluisterstil.

maar OK, on topic again: Windows 7 of Windows 8 op dit systeem (ik ben zeker in voor vernieuwing als het een verbetering is)?

Aanvulling: Ik volg het Windows 8 topic en ook overige Windows 8 topics op het WWW.

Als ik zou besluiten te upgraden naar Windows 8, dan wil ik dat netjes doen. Dus geen hack en/of crack-oplossing.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2012 06:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou het voorlopig even bij Windows 7 houden, zeker als je Metro niet ziet zitten. Windows 7 is volwassen, up to date en modern.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegir81
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:20
Alles wat je opsomt is perfect op beide OS'en uit te voeren. Het maakt dus niet echt uit.

Je zegt dat je in de toekomst mogelijk overhaald zult worden door een Metro app, installeer dan misschien meteen Win8? Die Metro interface zie je inderdaad af en toe passeren maar dat is toch maar enkel bij het starten/afsluiten/instellingen veranderen en niet bij het werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rafe
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-06 13:12
Verwijderd schreef op zondag 09 september 2012 @ 05:59:
Windows 8 [..] op een VHD installeeren is natuurlijk niet helemaal een eerlijke manier om Windows 8 te testen.
Hoezo niet? Met een fixed size VHD scheelt het (uit mijn hoofd) een of twee procent I/O-performance tov native, en een dynamic VHD daarvan hooguit het dubbele. Verder draai het direct op de hardware. Gezien het gemak dat daar tegenover staat lijkt me dit de beste manier om Win8 te testen als je verder nog tevreden bent over Win7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:16
Windows 8 is gewoon Windows 7 + Metro + een hele hoop verbeteringen aan de desktop. Zie ook Wikipedia: Windows 8 voor een lijst van nieuwe features. Het is aan jou om bepalen of je die nieuwe features interessant vind of niet.

Voor mij persoonlijk kan ik niet wachten om al mijn PC's over te zetten naar Windows 8. Het werkt gewoon allemaal net even dat beetje lekkerder dan Windows 7 imho. Syncen van desktop settings, nieuwe task manager, snel booten, alleen door die dingen al wint Windows 8 bij mij.

Misschien moet je hem gewoon proberen met de 90 dagen trial? :)

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:48

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Omdat je een herinstallatie overweegt en Windows 8 nog niet in de schappen ligt (vziw), en bij Windows 7 ook niet alles perfect werkte tot de eerste updates waren geweest (niet eens SP1, daarvoor was 't al goed te doen), zou ik zeggen, wacht een paar maanden met Windows 8 en neem nu een verse Windows 7 installatie. Dan kan je later altijd nog besluiten om over te stappen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

TheVMaster

Moderator WOS
Verwijderd schreef op zondag 09 september 2012 @ 05:59:

[.....] Windows 8 in een VM of op een VHD installeeren is natuurlijk niet helemaal een eerlijke manier om Windows 8 te testen.

In een eerdere versie van dit topic heb ik al aangegegeven dat ik Metro haat en flauwekul vind op een desktop systeem. Toch zou er in de toekomst wellicht een app kunnen zijn dat mijn idee hierover verandert.

Inmiddels heb ik al gelezen over een patch die metro zo goed als uitschakelt, maar dat vind ik te ver gaan. Start8 lijkt mij een goed programma om de overstap te maken.

[...]

Als ik zou besluiten te upgraden naar Windows 8, dan wil ik dat netjes doen. Dus geen hack en/of crack-oplossing.
Windows 8 installeren in een VHD (dus wel native op je hardware) is hetzelfde als Windows 8 installeren op een fysieke partitie. Ik ben het wel eens met het feit dat Windows 8 in een VM installeren niet lekker werkt, dan kun je het beter in een VHD (of native op disk) installeren.

Als ik jou verhaal verder zo lees, dan zou ik (op dit moment) gewoon Windows 7 installeren. Je geeft namelijk eerst aan dat je Metro toch helemaal niets vind, wil dan Start8 gaan gebruiken om toch dat lelijke startmenu weer terug te krijgen. Vervolgens geef je aan het eind van je verhaal aan dat je geen hack en/of crack wilt gebruiken?

Maar goed...ik zou als ik jou was op Windows 7 blijven, al moet ik zeggen dat ik (ik heb het al veel vaker gezegd) die afkeer van Metro niet zo snap. Ik zit voor 99% op de desktop te werken enneh...tja..op een tablet/touchdevice komt Metro beter tot z'n recht, maar op de desktop hoef je er geen last van te hebben hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Reserveer meteen wat ruimte voor Windows 8, als je Windows 7 gaat installeren. Dan kun je deze twee later in dual boot gebruiken. Makkelijk, dan heb je het beste van twee werelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de reacties!

Met geen hack of crack bedoelde ik dat ik alles officieel wil doen, dus keurige licentie etc. Ik weet dat ik een paar keer kan re-armen, maar wil daarna toch wel voor een officiële licentie gaan, net zoals ik die heb voor windows 7.

Inderdaad beging ik een vergissing door te denken dat installatie op een VHD toch anders zou zijn dan een normale installtie. Waarschijnlijk was ik in de war gebracht door installatie in een VM. Dank voor de correcties.

Over de metro-interface is al het nodige gezegd, ook in het Windows 8 ervaringen topic. Ik ben nu eenmaal meer een liefhebber van de klassieke Windows desktop (met een leuke foto als achtergrond :) ). Daarnaast gebruik ik het startmenu regelmatig en zou ik dus bij metro erg moeten wennen (wat natuurlijk op zich niet erg is). Mijn meestgebruikte apps heb ik trouwens sowieso gepind op de taakbalk.

Wellicht dat ik toch voor Windows 8 ga. Ik ben best voor vernieuwing en ik geloof ook wel dat ik eraan kan wennen. De start8 applicatie zou ik dan tijdelijk willen gebruiken om de overgang wat te vergemakkelijken.

Misschien maar gewoon de overstap maken en eraan wennen.

Tijdens tests van eerdere publieke testversies was ik op zich wel onder de indruk van de performance en wat nieuwe features van Windows 8.

Ik kan me nog heel goed de overgang van Windows 3.11 (for workgroups) naar Windows 95 herinneren. Duurde destijds best even (maar nu lach je daarom). Eerste tijd gebruikte ik toen nog regelmatig de meegeleverde progman.exe totdat ik zo gewend was, dat ik niet anders meer wilde dan de Windows 95 interface te gebruiken.

Tenzij verdere reactie me aan het twijfelen gaan brengen ( :) ), denk ik dat ik bij de aankomende herinstall zal gaan voor Windows 8 (maar ik moet nog wel even nakijken of al mijn programma's het dan blijven doen. Dat laatste was in Windows 7 64-bits geen probleem: ik vond toen zelfs een driver voor een wel erg oud webcammetje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:48

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

En daar moet je dus rekening mee houden, dat bepaalde programma's het niet meer doen, totdat er een update van komt. En dat kan nog wel even duren bij sommige. Als je nu al wat nukken hebt waar je je aan stoort, zou ik persoonlijk een nieuwe installatie van 7 doen, om over een jaar naar 8 te verhuizen. Of eerder, in geval je je Windows op een of andere manier weet op te blazen :+.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Pagina: 1