Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Badkamer: vloerverwarming en raditor, hoe?

Pagina: 1
Acties:

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 24-11 17:33
kaniemand de totpictitel veranderen in "badkamer: vloerverwarming en raditor, hoe?"

Iin mijn badkamer wil ik vloerverwarming aanlegen als hoofdverwarming, en een handdoekradiator als ijverwarming.

maar nu zal de vloerverwarming door het geringe oppervlak slechts weinig vermogen kunnen leveren.
en de radiator eigenlijk de ruimte moet opwarmen, terwijl de vloer "warm gehouden wordt. als het echt al warm genoeg is gaat de radiator dicht dmv de thermostaatkraan.

ik stook met de aanvoer op 45 tot 55 graden, afhankelijk van seizoen. Ik heb beneden ook vloerverwarming, en op de verdieping radiatoren, dit voldoet in principe prima.
de retour van de vloerverwarming beneden is ingeveer 30 tot 35 graden

Nu vraag ik mij af hoe ik dit het beste kan combineren, en of ik niet beter electrische vloerverwarming kan toepassen

ten eerste, hoe bepaal ik het benodigde radiatorvermogen, en ten tweede, hoe schakel ik de vloerverwarming?

de badkamer is 2,4 bij 2,8 meter, en 2m6 m hoog. ik denk dat ik een badkamer va 23 graden warm genoeg vind.

mijn eerste berekening is gebaseerd op een tabel, het verogen bij 45 graden gemidedelde watertemperatuur is dan 142 Watt de correctietabel voor lagere gemiddelde watertemperatuur is 59 % ik kom dan op 83 watt /m2
langs deranden kun je geen vloerverwarming plaatsen, en dan kom ik op 430W totaal. de benodigde Watts bereken ik op basis van 87 watt benodigd per m3 en dan komik op ongeveer 1460 W waardoor de radiator 1460-430 =1050 Watt.

ik kan niet echt een tabel vinden waaruit ik kanopmaken hoe groot de radiator moet zijn. ik vind wel tabellen en zo van radiatoren, maar die geven alleen een waarde bij regimes van 75/55/20 bijvoorbeeld.
hoe reken ik dit om?

en wat voor radiator is dan aan et raden. aluminium, staal, rvs, verchroomd?

een badkamerverkoper vertelde mij dat ze altijd een rtl ventiel gebruiken, maar dan is mijn vloer niet als hoofdverwarming, en zal eze traag reageren lijkt mij.

als laatste wat voor vloerpbouw kies ik. vlgens de badkamerverkoper kon ik het gewoon in 1 keer opnemen in de cementdekvloer die nog gestort moet worden ( en waar dus ook electra, riool, waterleiding in komt, op een kanaalplaatvloer. de cement dekvloer wordt dan totaal 12 cm dik.

dit is volgens mij niet effeicient ( onder de badkamer is een ganh en hal, die met 18 graden al warm genoeg is)

zelf hadik gedacht dat een badkamer verkoper wel een goed advies kon geven, en dat deze dan een systeem zou voorstellen met een eerste cement dekvloer om de leidingen weg te werken, en de boel te egaliseren, zodat je een isolatielaag kunt toepassen onder de vloerverwarming, zodat deze snel reageert, je niet onnodig veel vloer warm zit te stoken, en je minder warmte verliest naar beneden.

maar wat is dan nu het beste, of moet ik dan kiezen voor electrisch, wat veel makkelijker aan te leggen is.

ik heb bijvoorbeeld al een 1 groeps verdeler, en kan hem gemakkelijk ergens aansluiten.svp ook commentaar op het duurzame aspect van e.e.a. maar wel gestelddat het comfort van de warme voeten wel gewenst is.

[ Voor 3% gewijzigd door engelbertus op 08-09-2012 23:55 ]

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 29-11 00:01
Ik wilde eerst ook vloerverwarming, eventueel met radiator. De radiator is er gekomen, lekkere warme handdoeken. De vloerverwarming is vervangen voor kleedje. Warme voeten voor een paar centen. Vloerverwarming is te traag bij directe warmtevraag, continu aanlaten is niet echt energiezuinig. Vooral niet met open raam enzo.

Elektrisch vloerverwarming is eventueel ook een optie, makkelijker aan te leggen, minder dikke laag erboven, dus sneller warm. Maar ook niet echt zuinig. Een aantal jaar geleden zou zo'n systeem mij ongeveer € 450,- kosten. Daar koop ik een hoop kleedjes voor, niet gedaan dus.

Succes met je zoektocht....

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:18

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Hetzelfde hier. Ik heb expres geen vloerverwarming laten aanleggen in de badkamer maar wel een enorm grote design radiator opgehangen ( 80cm breed, 190cm hoog ).

Een kleedje bij de wastafels en ik heb nog geen seconde vloerverwarming gemist.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14:23
Ik daar jaren geleden een tabelleke voor gemaakt, de zogenaamde EN442 omrekening van de "oude" normering bij "hoge" temperaturen naar een situatie van LTS (lage-temperatuurs-verwarming)

Een manier (er zijn er meerdere) van aanpakken is :

1// HOEVEEL vermogen wil je nu effectief hebben dat de radiatoren afgeven in die ruimte (dat weet je , zo'n 1050W)
2// Je past de correctie factor toen indien je vb eerder met een 60/40/20 regime zit zal je dus afgifte dus moeten VERMENIGDVULDIGEN met 1,99 (dus ja, je "virtuele radiator" moet dus 2x zoveel vermogen afgeven bij 60/40/20
3// Je kiest dus een radiator uit het boekje door te kijken naar z'n "klassiek" EN442 75/65/20 afgifte dat dan op 1,99*1050 moet zitten.

...en je zal merken dat ie dan best groter is, maar da's normaal hé...minder warm water erin is minder warmte-afgifte etc.

Hier de link naar het prentje

Bij Brugman radiatoren vind je ook van die berekeningsbladen etc.

Ook bij Henrad de volledig tabel is wel wat je zoekt denk ik

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:38

FeaR

In GoT we trust

engelbertus schreef op zaterdag 08 september 2012 @ 23:53:
kaniemand de totpictitel veranderen in "badkamer: vloerverwarming en raditor, hoe?"
Een TR indienen met behulp van de Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/forum/images/icons/icon_hand.gif bovenaan de pagina is wat makkelijker. Al had een behulpzame mede-tweaker dat nu al voor je gedaan :)

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Een elektrisch straalkacheltje even laten aanspringen voor het badkamergebruik is ook nog een optie.
Met radiatoren loop je de kans dat ze hele dag warmte afgeven (sluipverbruik) omdat iemand vergeet om de knop weer dicht te draaien.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

• engelbertus
De radiator krijgt een thermostaatknop, dus die kun je niet vergeten.

De vloerverwarming is bedoeld als de basisverwarming, tegen koude voeten en om water snel weer te laten verdampen.
Dat het niet de meest duurzame manier is, wist ik uiteraard.

Bedankt voor de omrekening voor een ander regime. Dat valt wel erg tegen eigenlijk. De meeste radiatoren die ik tegen kwam gingen tot 1700 w. Of inderdaad, met nogal grote afmetingen...

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

orf

Ik vind elektrische vloerverwarming ideaal naast hoofdverwarming door CV. Als je een beetje vast ritme hebt kan de vloerverwarming prima werken met een schakelklok. Overigens vind ik spiegelverwarming ook een geweldig gevoel voor luxe geven. Zo'n kleine investering voor nooit meer het gedoe van een spiegel droog maken.

• Touchdomex
  • Laatst online: 21:00

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Je kan de buizen van je CV terug laten lopen door de vloer en dan een zo groot mogelijk oppervlak laten bestrijken. Dit aangevuld met kleedjes zorgt bij ons voor een bijzonder aangename vloertemperatuur. Geen vloerverwarming alleen een grote verwarming achterin de badkamer.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• engelbertus
Met rtl ventielnwordt de vloer pas opgewarmd als de radiator vindt dat dat moet, en dan wordt de vloer volgens mij niet erg snel opgewarmd denk ik?
Kleedjes kunnen ook aangenaam zijn, maar ik hou er niet zo van in een badkamer, met natte voeten en zo?
Pagina: 1