Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• A87
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Hoe houden jullie het vol op die kamers van jullie met SLI setups zoals 280/580 etc??
En met een CPU die op 1,4 V draait oid...

Zelfs in idle word ik dus knettergek op mijn kamer, het is al snel 30+ graden zoals nu en vandaag.
Het is dat er een gigantische airco unit aan de muur hangt maar zelfs met 18graden op max houd dat apparaat het moeilijk bij!

Ook als je de fan voelt van de behuizing die blaast voel je de hitte uit de pc komen... in idle :S..
Is dit normaal of komt het door de overclocks?

Ik heb 1,5V CPU
En 1,213 op beide GTX 580's....... die doen dan 940mhz maar in idle schakelen ze gewoon naar 400mhz.

Als ik dan ga gamen kan ik geeneens woorden meer gebruiken zo heet het wordt 8)7.
Haalt iedereen er in de zomer 1 kaart uit ofso :+ ?.

Ik heb geen centen voor een GTX 690..... ;)

[ Voor 20% gewijzigd door A87 op 08-09-2012 21:18 ]

https://www.youtube.com/channel/UCl2XLRJ3VgCspwNG4_XCrkQ

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Zelfs met mijn oude AMD pc-tje voel ik 't :+
Al moet ik zeggen dat m'n receiver ook een hoop hitte afgeeft.

• w4v3g0d
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 04-10 09:57
Custom WC

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
Het is geen weer om achter de pc te zitten

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• yzx
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:35

yzx

nedernakker schreef op zaterdag 08 september 2012 @ 21:20:
Dit tis het laatste mooie moment van het jaar ;)

Hey, waar is Perry? III Hoezo Mentos verslaving ? III

• w4v3g0d
opzich :P
voor casemodden wel :D

• amas
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-11 22:56

amas

Law of Nature: Chaos

Ramen tegen elkaar open zetten, plafondventilator aan, casefans wat harder laten blazen. Valt eigenlijk prima vol te houden hoor ;)

Optimist: The glass is half full; Pessimist: The glass is half empty; Physicist: The glass is full of liquid and air.

• Sefyu
  • Niet online
Een kamerfan op je bureau zetten helpt wel, maar na een tijdje worden je ogen hartstikke droog...

• nedernakker
Overigens vind ik 1.213 v op je gtx 580 voor 24/7 geen slimme zet, zeker niet op luchtkoeling. Met deze ambients frie je je VRM's in een instant

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Verwijderd

Made my day. Vanachter de PC een ander vertellen dat 't geen weer is om achter de pc te zitten.

• nedernakker
Het is 2012 hoor.. je hebt tegenwoordig op meerdere apparaten internet....

Verwijderd

nedernakker schreef op zaterdag 08 september 2012 @ 21:26:
Het is 2012 hoor.. je hebt tegenwoordig op meerdere apparaten internet....
Het was geen commentaar, ik vond de samenloop van omstandigheden gewoon erg grappig. Niet bedoelt als bijdehand commentaar!

• A87
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 08 september 2012 @ 21:25:
[...]

Made my day. Vanachter de PC een ander vertellen dat 't geen weer is om achter de pc te zitten.
haha, geniaal.
Nee ik kan de komende maanden niets doen linker voetpees is kapot, dus ik zit vannacht enso maar te gamenn. want op stap of uit gaan kan ik nu niet omdat dat allemaal geloop wordt of gestaan.
Kan niets anders dan vooral achter de pc zitten :P, dat is zwaar shit omdat het maanden kan duren.
had het eerder, 3 maanden niet normaal kunnen staan ofso 8)7 ..

Die VRM's 'zal wel meevallen heb een GTX 580 Lightning on top een een gigabyte 580 Windforce 3
met gamen max 90 graden, beide, metro 2033.
Heb ook nog garantie :P, en die kaarten zijn fabriek ook al overclocked, dus ze vragen er ook lekker om :+

[ Voor 25% gewijzigd door A87 op 08-09-2012 21:45 ]

• w4v3g0d
A87 schreef op zaterdag 08 september 2012 @ 21:39:
[...]

haha, geniaal.
Nee ik kan de komende maanden niets doen linker voetpees is kapot, dus ik zit vannacht enso maar te gamenn. want op stap of uit gaan kan ik nu niet omdat dat allemaal geloop wordt of gestaan.
Kan niets anders dan vooral achter de pc zitten :P, dat is zwaar shit omdat het maanden kan duren.
had het eerder, 3 maanden niet normaal kunnen staan ofso 8)7

Die VRM's 'zal wel meevallen heb een GTX 580 Lightning on top een een gigabyte 580 Windforce 3
met gamen max 90 graden, beide, metro 2033.
Heb ook nog garantie :P, en die kaarten zijn fabriek ook al overclocked, dus ze vragen er ook lekker om :+
Nvidia kaarten flippen helemaal op Metro 2033 _O-

• A87
  • Niet online
Daarom gebruik ik metro als referentie, erg zwaarder krijgen ze het niet te verduren, tegen de tijd dat die 580 sli setup op 30fps draait in elk spel heb ik die kaarten al langggg niet meer.

Ik wacht op Kepler GK 110. :( duurt zo lang

Metro is wel hard .. maar wel 1213 mv heh :P O-)

[ Voor 13% gewijzigd door A87 op 08-09-2012 21:47 ]

• w4v3g0d
hehe, met Battlefield doen die kaarten gekgenoeg bijna geen moeite maar op Metro 2033 lopen ze vast :P

• A87
  • Niet online
battlefield draait 120 fps ofso op ultra ;P, metro soms 40 XD mja 4x aa..

[ Voor 87% gewijzigd door A87 op 08-09-2012 21:54 ]

• w4v3g0d
op 2 x gtx 580 haal je wel zoiets ja :)

• l3p
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-11 23:43

l3p

www.^.nl

Destijds met mijn GTX295 op lucht, als ik in de zomer een spelletje opstartte ..

Afbeeldingslocatie: http://images.blokker.nl/products/238_238/VB_1728674.jpg

DE reden dat ik 2.5 jaar geleden ben overgestapt op waterkoeling. :+

L3p - MK - PV - WP

Verwijderd

Daar wordt de warmte die uit je PC komt niet minder van ;) Tenzij je radiator buiten hangt wellicht, maar dat hebben maar weinigen.

• faust2016
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21-11 23:59

faust2016

You yes have my shirt

Nou, eigenlijk wel.. Het zal misschien maar een paar W schelen, maar een GPU/CPU die 30-40c is ipv 80-90c verbruikt wel degelijk minder stroom op dezelfde settings.

Verwijderd

faust2016 schreef op zaterdag 08 september 2012 @ 22:28:
Nou, eigenlijk wel.. Het zal misschien maar een paar W schelen, maar een GPU/CPU die 30-40c is ipv 80-90c verbruikt wel degelijk minder stroom op dezelfde settings.
Theoretisch klopt dat, maar ik wil wel eens dubbelblind gemeten zien of er iemand bestaat die dat verschil voelt :p

Overigens scheelt het meestal niet zoveel hoor, dezelfde CPU komt tegenwoordig op water misschien net 300 MHz verder dan op lucht.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2012 22:37 ]

• w4v3g0d
Verwijderd schreef op zaterdag 08 september 2012 @ 22:13:
[...]

Daar wordt de warmte die uit je PC komt niet minder van ;) Tenzij je radiator buiten hangt wellicht, maar dat hebben maar weinigen.
licht geheel aan je zelf, hoe jij je fans plaast, als jij vanuit de binnenkant naar buiten blaast, dat heeft geen ruk zin.
Andersom wel, en het lijkt me sowieso niet dat je je computer in de zon gaat zetten.

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:57

Format-C

Tracing Rays

Zo ist. :)

Ik zou lekker op een terras gaan zitten met een pot bier.

Tis dat ik vandaag een nieuwe PC gekocht heb en in elkaar geschroefd heb, anders zat ik nu achter t bier ipv achter een PC. :D

[ Voor 33% gewijzigd door Format-C op 08-09-2012 23:24 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team M2 1TB SSD/ MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX/ LG 65" OLED TV

• w4v3g0d
Format-C schreef op zaterdag 08 september 2012 @ 23:18:
Ik zou lekker op een terras gaan zitten met een pot bier.

Tis dat ik vandaag een nieuwe PC gekocht heb en in elkaar geschroefd heb, anders zat ik nu achter t bier ipv achter een PC. :D
THIS ^

+1

• A87
  • Niet online
LOL, ik heb dus kort een 2e 580 , een 1200w en battlefield premium........ en veeeeeeeeel te veel vrije tijd ^^.
En een voet die ik voorlopig niet kan belasten.
Dusja goed gespendeerd het geld :+... laat de winter maar komen 8)

[ Voor 40% gewijzigd door A87 op 09-09-2012 00:27 ]

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:57

Format-C

Tracing Rays

Als je pols het maar doet...

Proost! :)

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team M2 1TB SSD/ MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX/ LG 65" OLED TV

• A87
  • Niet online
Binnenkort nieuw toetsenbord, krijg af en toe last van een pijnlijke onderhand......... vooral in double XP weekend een paar weken geleden... lol.
Gelukkig sport ik nog genoeg.

Alleen ik hoop dat Antec een keer met een kast komt met buizen die je uit het raam kan hangen.
Of dat je een gat in de muur maakt om de lucht van je PC af te voeren, ff een buis er door heen trappen _/-\o_

[ Voor 47% gewijzigd door A87 op 09-09-2012 00:29 ]

Verwijderd

hardwarejunk schreef op zaterdag 08 september 2012 @ 23:09:
licht geheel aan je zelf, hoe jij je fans plaast, als jij vanuit de binnenkant naar buiten blaast, dat heeft geen ruk zin.
Andersom wel, en het lijkt me sowieso niet dat je je computer in de zon gaat zetten.
Je snapt niet helemaal wat ik bedoelde ;) Van het type koeling gaat een computer niet meer of minder verbruiken (even afgezien van het hierboven besproken marginale fenomeen). Dat betekent dat een computer met luchtkoeling of waterkoeling in beide gevallen evenveel energie verbruikt en dus ook uitstoot. Dat betekent weer dat het voor de temperatuur in de kamer helemaal *niets* uitmaakt of je waterkoeling of luchtkoeling hebt.

• Sefyu
  • Niet online
Ik denk dat het wel invloed heeft of de warme lucht direct de kamer in geblazen wordt, of dat de warmte eerst overgaat in de koelvloeistof die vervolgens zelf weer gekoeld wordt. Het zal er in ieder geval voor zorgen dat de kamer minder snel warm wordt, 1g water 1 graad verwarmen kost immers veel meer energie dan 1g lucht 1 graad verwarmen.

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:08

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

A87 schreef op zondag 09 september 2012 @ 00:27:
Binnenkort nieuw toetsenbord, krijg af en toe last van een pijnlijke onderhand......... vooral in double XP weekend een paar weken geleden... lol....
Everest Poker?

Geen last van de zon hier, pc staat vanachter waar alleen 's avonds de zon wat warmte binnen gooit.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Verwijderd

Sefyu schreef op zondag 09 september 2012 @ 09:49:
Ik denk dat het wel invloed heeft of de warme lucht direct de kamer in geblazen wordt, of dat de warmte eerst overgaat in de koelvloeistof die vervolgens zelf weer gekoeld wordt. Het zal er in ieder geval voor zorgen dat de kamer minder snel warm wordt, 1g water 1 graad verwarmen kost immers veel meer energie dan 1g lucht 1 graad verwarmen.
Het duurt door de overgang > overgang misschien marginaal langer voordat de warmte de kamer bereikt, maar uiteindelijk wordt die kamer even warm. De mitsen en maren zijn te nihil om een merkbaar verschil in kamertemperatuur op te leveren; de stroom die je uit het stopcontact trekt komt daar linksom of rechtsom toch terecht.

Bovendien is dat effect van zeer korte duur; als het water eenmaal een hogere temperatuur bereikt heeft is de doorvoer niet anders dan op lucht.

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Sefyu schreef op zondag 09 september 2012 @ 09:49:
Oei wat een tenenkrommend incorrecte opmerking.
Zodra je koelwater opgewarmd is tot bedrijfstemperatuur is de vrijkomende warmte uit je pc gelijk tussen de luchtgekoelde versie en de watergekoelde versie.

Het maakt niet uit hoeveel conversies je doet (lucht -> water oid), vermogen is vermogen.
Alle opgenomen vermogen door een pc wordt omgezet in warmte.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Verwijderd

Juup schreef op zondag 09 september 2012 @ 16:03:
Zodra je koelwater opgewarmd is tot bedrijfstemperatuur is de vrijkomende warmte uit je pc gelijk tussen de luchtgekoelde versie en de watergekoelde versie.
Bovendien wordt de warmte die in die bedrijfstemperatuur is gestoken alsnog vrijgegeven na het afsluiten van de PC :Y

• fynrd1
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:08

fynrd1

Fooled by Randomness

1e wet thermodynamica al over again 8)7

||| F1-aeroblog || Battlelog |||

Verwijderd

fynrd1 schreef op zondag 09 september 2012 @ 16:44:
1e wet thermodynamica al over again 8)7
Ja, daar doelde ik gelijk natuurlijk al op. Hoe vaak je op dat vlak geen verkeerde aannames ziet voorbijkomen...

Dat niet iedereen er even goed van op de hoogte is kan ik me nog voorstellen, maar ook bij mensen die echt beter zouden moeten weten.

• real[B]art
  • Laatst online: 01-11 00:41

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Ik zie het altijd maar zo, als je nu een stabiele OC neerzet hoef je je de rest van het jaar geen zorgen meer te maken :)

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

• fynrd1

fynrd1

Fooled by Randomness

In een geventileerde ruimte warmt de kamer relatief gezien wel minder ver op (met wc), dit komt omdat dezelfde uitstoot aan energie minder tijd heeft, en daardoor veel meer volume moet opwarmen.

Verwijderd

fynrd1 schreef op zondag 09 september 2012 @ 17:11:
In een geventileerde ruimte warmt de kamer relatief gezien wel minder ver op (met wc), dit komt omdat dezelfde uitstoot aan energie minder tijd heeft, en daardoor veel meer volume moet opwarmen.
Dat gaat er van uit dat je de PC kort aanzet, maar bij een langer spelen maakt dat geen donder meer uit. De energieoutput naar de kamer toe is en blijft hetzelfde en stabiliseert zich dan ten opzichte van de ventilatie.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2012 17:18 ]

• fynrd1

fynrd1

Fooled by Randomness

Verwijderd schreef op zondag 09 september 2012 @ 17:13:
[...]

Dat gaat er van uit dat je de PC kort aanzet, maar bij een langer spelen maakt dat geen donder meer uit. De energieoutput naar de kamer toe is en blijft hetzelfde.
Ja maar er is ook aanvoer en afvoer van lucht. Relatief gezien warmt de kamer dan veel minder ver op, omdat er meer energie nodig is om hetzelfde resultaat te behalen als in een geïsoleerde ruimte. Dit komt omdat er met een langzamere warmte afdracht meer volume moet worden opgewarmd. Dus minder tijd, meer volume, gelijke energie afdracht is een lagere netto kamer temperatuur. Met de ramen dicht maakt het geen donder uit wat voor koeling je hebt.

[ Voor 5% gewijzigd door fynrd1 op 09-09-2012 17:20 ]

Verwijderd

fynrd1 schreef op zondag 09 september 2012 @ 17:19:
Ja maar er is ook aanvoer en afvoer van lucht. Relatief gezien warmt de kamer dan veel minder ver op, omdat er meer energie nodig is om hetzelfde resultaat te behalen als in een geïsoleerde ruimte. Dit komt omdat er met een langzamere warmte afdracht meer volume moet worden opgewarmd. Dus minder tijd, meer volume, gelijke energie afdracht is een lagere netto kamer temperatuur. Met de ramen dicht maakt het geen donder uit wat voor koeling je hebt.
Na het opwarmen van het water in de WC wordt dat effect teniet gedaan en zullen de temperaturen vrij rap gelijk zijn (iets met delta T en dat grotere verschillen sneller verdwijnen). Dat is het enige verschil, maar dat is tijdelijk en volgens mij ook niet erg relevant gezien de vrij grote hoeveelheid energie die zo'n rig er uit kan pompen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2012 17:23 ]

• ImdaMned
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:10
Airco in je kamer : )

• fynrd1

fynrd1

Fooled by Randomness

Verwijderd schreef op zondag 09 september 2012 @ 17:22:
[...]

Na het opwarmen van het water in de WC wordt dat effect teniet gedaan en zullen de temperaturen vrij rap gelijk zijn (iets met delta T en dat grotere verschillen sneller verdwijnen). Dat is het enige verschil, maar dat is tijdelijk en volgens mij ook niet erg relevant gezien de vrij grote hoeveelheid energie die zo'n rig er uit kan pompen.
Alsnog neemt water langzamer warmte op en staat het ook langzamer af. Dus in een geventileerde ruimte en het hele verhaal hierboven.

Verwijderd

fynrd1 schreef op zondag 09 september 2012 @ 17:27:
Alsnog neemt water langzamer warmte op en staat het ook langzamer af. Dus in een geventileerde ruimte en het hele verhaal hierboven.
Bedoel je nou het op bedrijfstemperatuur komen en weer afkoelen na uitschakelen van de computer? Want anders klopt het natuurlijk niet, de throughput is in bedrijf gewoon hetzelfde.

Die opwarming is zo gebeurd en zeker met het oog op delta T zal dat nauwelijks enige invloed hebben op de temperatuur in de kamer.

Verwijderd

Ik weet overigens niet wat normaal is voor een i5 760, maar voor zijn nieuwere broertjes is 1,5V wel erg veel 24/7.

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

Is idd veel, maar dat is in het 3Dmark topic al besproken ;)

Verwijderd

faust2016 schreef op zondag 09 september 2012 @ 17:39:
Is idd veel, maar dat is in het 3Dmark topic al besproken ;)
Da ken ik vanaf hier nie ruiken, natuurlijk :p

• fynrd1

fynrd1

Fooled by Randomness

Verwijderd schreef op zondag 09 september 2012 @ 17:29:
[...]

Bedoel je nou het op bedrijfstemperatuur komen en weer afkoelen na uitschakelen van de computer? Want anders klopt het natuurlijk niet, de throughput is in bedrijf gewoon hetzelfde.

Die opwarming is zo gebeurd en zeker met het oog op delta T zal dat nauwelijks enige invloed hebben op de temperatuur in de kamer.
Tuurlijk, de computer verdwijnt niet nadat deze uitgeschakelt is :P Ik denk als je een wc setup op 60 graden oid uitschakelt dat het wel minsten een uur duurt voordat deze geheel op kamer temp komt. (schatting)

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

Maar dat water wordt nooit 60 graden. 10 graden verschil tussen kamertemp en watertemp is al veel..

• fynrd1

fynrd1

Fooled by Randomness

faust2016 schreef op zondag 09 september 2012 @ 18:09:
Maar dat water wordt nooit 60 graden. 10 graden verschil tussen kamertemp en watertemp is al veel..
Houdt deze setup hem ook op +10 ambient? Maargoed daar ging het niet om.. Theorie blijft hetzelfde slechts de getallen zijn anders,

[ Voor 15% gewijzigd door fynrd1 op 09-09-2012 18:11 ]

• l3p
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-11 23:43

l3p

www.^.nl

Daarom, 2 gaatjes in je muur, plafond of vloer ... huge radiator met fans.
Heerlijk gamen met OC zonder enig geluid. :+
(Dan heeft iemand anders last van de warmte en geluid)

L3p - MK - PV - WP

• real[B]art
  • Laatst online: 01-11 00:41

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

l3p schreef op zondag 09 september 2012 @ 18:22:
(Dan heeft iemand anders last van de warmte en geluid)
Wie woont er in jouw kruipruimte dan? :+

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

• Gravit0n
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Same here, alleen de hitte die van mn radiator af komt... Net een Sahara... :')

• marco282
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-11 00:33
het verschil met waterkoeling en gewone koeling is dat er meer oppervlakte is voor lucht, de reden dat de lucht die eruit komt kouder is komt omdat als je dezelfde energie (je processor) verspreid over meer m3 lucht, je een lagere temperatuur krijgt.

Bij wijze van pompt je normale cpu koeler 1m3 van 50 graden je kamer in per 1 minuut.
Je water koeling pompt misschien wel 2 m3 lucht je kamer in per minuut. maar met dezelfde energie als een normale cpu, alleen omdat het "te verdelen is" krijg je een lagere temperatuur, bijvoorbeeld 35c.

dat betekent dat energie uit voor beiden hetzelfde zijn en dus de opwarming van je kamer ook. echter verdeelt dit zich sneller over de kamer ipv een hotspot rondom je pc (bureau etc)

3X Multiplus II 10KVA, 2x MPPT RS 450/200, 48v 82kWh LiFePO4, 21kwp PV

• Gravit0n
  • Niet online
Ja, in de winter is het niet verkeerd moet ik zeggen. :p

• fynrd1

fynrd1

Fooled by Randomness

marco282 schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 09:01:
het verschil met waterkoeling en gewone koeling is dat er meer oppervlakte is voor lucht, de reden dat de lucht die eruit komt kouder is komt omdat als je dezelfde energie (je processor) verspreid over meer m3 lucht, je een lagere temperatuur krijgt.

Bij wijze van pompt je normale cpu koeler 1m3 van 50 graden je kamer in per 1 minuut.
Je water koeling pompt misschien wel 2 m3 lucht je kamer in per minuut. maar met dezelfde energie als een normale cpu, alleen omdat het "te verdelen is" krijg je een lagere temperatuur, bijvoorbeeld 35c.

dat betekent dat energie uit voor beiden hetzelfde zijn en dus de opwarming van je kamer ook. echter verdeelt dit zich sneller over de kamer ipv een hotspot rondom je pc (bureau etc)
De discussie gaat over een niet gesloten (theoretisch 100% geisoleerd) ruimte, zoals wij allemaal hebben. een waterkoeling geeft per tijdseenheid veel minder warmte af dan een luchtkoeler. Aangezien een kamer nooit hetzelfde volume lucht vasthoudt, maar er altijd af en toevoer (en een ruimte kan vrijwel nooit 100% rendabel zijn als het gaat om isolatie) is, zal een waterkoeling set een veel groter volume lucht van energie moeten voorzien. Iedereen die beweerd dat dit niet klopt mag per direct een nobel prijs gaan ophalen voor de beste ontdekking sinds het bestaan van de mens.

• Juup
  • Niet online
fynrd1 schreef op woensdag 12 september 2012 @ 01:22:
een waterkoeling geeft per tijdseenheid veel minder warmte af dan een luchtkoeler
Nee, nee, nee!

Het punt wat iedereen aan jou probeert duidelijk te maken is dat waterkoeling per tijdseenheid evenveel warmte afgeeft als luchtkoeling.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• Sefyu
  • Niet online
Juup schreef op zondag 09 september 2012 @ 16:03:
[...]

Het maakt niet uit hoeveel conversies je doet (lucht -> water oid), vermogen is vermogen.
Alle opgenomen vermogen door een pc wordt omgezet in warmte.
En hoe lang duurt het voordat de koelvloeistof die temperatuur bereikt?

• Gravit0n
  • Niet online
Sefyu schreef op zaterdag 15 september 2012 @ 01:15:
[...]

Hangt van je systeem af, en de hoeveelheid vloeistof in je loop.

• marco282
Hier komt stuk uitleg, skip t maar als t je niet interesseert, maar is voor diegene die t wellicht wel interesseert
Juup schreef op zaterdag 15 september 2012 @ 00:59:
[...]

Nee, nee, nee!

Het punt wat iedereen aan jou probeert duidelijk te maken is dat waterkoeling per tijdseenheid evenveel warmte afgeeft als luchtkoeling.
Dit is inderdaad correct. De hoeveelheid energie is hetzelfde.
Omdat een water koeling meer koel opervlak heeft (de radiator). Word deze energie over een grotere oppervlak verdeeld.
Soortelijke warmte van lucht is bijvoorbeeld 710joule/kg
Dat betekent dat je in 1 kg lucht ( 1/1.3)= 0.77 M³ 710 joule energie moet steken om die 0.77 m³ lucht 1 graden te verhogen. Dus als je koeler meer lucht kan verplaatsen in dezelfde tijd, en je hebt beetje wiskundige kennis dan zie je dat dit in een lagere lucht temperatuur resulteert. echter pomp je ook meer lucht je kamer in. Waardoor je kamer 2x zo snel warm word. maar 2x zo langzaam omdat de temperatuur lager is. iets x 2 daarna delen door 2 blijft hetzelfde.

Alle warmte van jouw processor word ALTIJD hoe dan ook wat voorn koeler je ook hebt altijd 100% van verbruik omgezet naar 100% warmte, dus verbruikt je cpu 95 watt = 95 joule /s

Wat het verschil is tussen een waterkoeling en stock koeler is dat een water koeling groter koel oppervlakte heeft dus hoe groter het oppervlak is des te meer joules je nodig hebt voor DEZELFDE temperatuur verhoging van DAT OPPERVLAK. en omdat de power output hetzelfde blijft, resulteert dit in een lagere temperatuur. Dit maakt jouw water koeler effectiever. omdat de vloeistof binnenin een lagere temperatuur kan hebben dan je stock koeler, zorgt dit ervoor dat het blok wat tegen je processor aan zit kouder is dan met stock koeler. en dus sneller de warmte kan afvoeren.

Ik hoop dat het zo ook een beetje duidelijk word voor je hoe het werkt.

En als je nu nog steeds zegt dat ik tegen de wetten in ga, zie dan dit.
Wikipedia: Wet van behoud van energie

Alle energie die IN gaat moet er ook UIT komen.
aangezien alle energie die je computer in gaat er uit komt als warmte betekent dit dat hoe je het ook koelt. je altijd dezelfde hoeveelheid er uit krijgt. Dat betekent, verbruikt jouw processor 95 watt bij 100%. dat je hoe dan ook water of stock koeling altijd 95 j/s aan warmte produceert
Sefyu schreef op zaterdag 15 september 2012 @ 01:15:
[...]

Zie soortelijke warmte,
Hangt dus af van de hoeveelheid vloeistof en de soort.
stel in je water koel circuit zit 1 liter aan water, dit betekent dat er bij een processor verbruik van 95watt.
((4186)/95) = 44 seconde nodig hebt om het water 1 graden aan temperatuur te doen laten stijgen. Nu zit de vloeistof er niet ge isoleert in maar ook in een radiator die warmte aan de omgeving af geeft, dus zelfs zonder fans zou dit langer dan 44 seconde duren. Vaak word de vloeistof niet meer dan 10 graden warmer dan omgeving temperatuur. Op dit moment is mijn radiator maar 27 graden, en op mijn kamer 23 graden. mijn cpu is hierbij 30 - 34 graden. Tijdens een burntest loopt mijn radiator op naar 35, hoger niet. of het is warmer op mn kamer zelf :)

+ Bedrijfstemperatuur = de temperatuur die je radiator/vloeistof nodig heeft om de ontstane energie van je processor aan de omgeving af te geven.

Hoe groter het temperatuur verschil van de radiator en de lucht, des te meer joule / s je radiator kan afgeven.

De temperatuur loopt dus op tot die het evenwicht heeft gevonden van energie in = energie uit.

[ Voor 22% gewijzigd door marco282 op 15-09-2012 18:56 ]

• fynrd1

fynrd1

Fooled by Randomness

marco282 schreef op zaterdag 15 september 2012 @ 18:35:
Hier komt stuk uitleg, skip t maar als t je niet interesseert, maar is voor diegene die t wellicht wel interesseert

[...]

Dit is inderdaad correct. De hoeveelheid energie is hetzelfde.
Omdat een water koeling meer koel opervlak heeft (de radiator). Word deze energie over een grotere oppervlak verdeeld.
Soortelijke warmte van lucht is bijvoorbeeld 710joule/kg
Dat betekent dat je in 1 kg lucht ( 1/1.3)= 0.77 M³ 710 joule energie moet steken om die 0.77 m³ lucht 1 graden te verhogen. Dus als je koeler meer lucht kan verplaatsen in dezelfde tijd, en je hebt beetje wiskundige kennis dan zie je dat dit in een lagere lucht temperatuur resulteert. echter pomp je ook meer lucht je kamer in. Waardoor je kamer 2x zo snel warm word. maar 2x zo langzaam omdat de temperatuur lager is. iets x 2 daarna delen door 2 blijft hetzelfde.

Alle warmte van jouw processor word ALTIJD hoe dan ook wat voorn koeler je ook hebt altijd 100% van verbruik omgezet naar 100% warmte, dus verbruikt je cpu 95 watt = 95 joule /s

Wat het verschil is tussen een waterkoeling en stock koeler is dat een water koeling groter koel oppervlakte heeft dus hoe groter het oppervlak is des te meer joules je nodig hebt voor DEZELFDE temperatuur verhoging van DAT OPPERVLAK. en omdat de power output hetzelfde blijft, resulteert dit in een lagere temperatuur. Dit maakt jouw water koeler effectiever. omdat de vloeistof binnenin een lagere temperatuur kan hebben dan je stock koeler, zorgt dit ervoor dat het blok wat tegen je processor aan zit kouder is dan met stock koeler. en dus sneller de warmte kan afvoeren.

Ik hoop dat het zo ook een beetje duidelijk word voor je hoe het werkt.

En als je nu nog steeds zegt dat ik tegen de wetten in ga, zie dan dit.
Wikipedia: Wet van behoud van energie

Alle energie die IN gaat moet er ook UIT komen.
aangezien alle energie die je computer in gaat er uit komt als warmte betekent dit dat hoe je het ook koelt. je altijd dezelfde hoeveelheid er uit krijgt. Dat betekent, verbruikt jouw processor 95 watt bij 100%. dat je hoe dan ook water of stock koeling altijd 95 j/s aan warmte produceert

[...]

Zie soortelijke warmte,
Hangt dus af van de hoeveelheid vloeistof en de soort.
stel in je water koel circuit zit 1 liter aan water, dit betekent dat er bij een processor verbruik van 95watt.
((4186)/95) = 44 seconde nodig hebt om het water 1 graden aan temperatuur te doen laten stijgen. Nu zit de vloeistof er niet ge isoleert in maar ook in een radiator die warmte aan de omgeving af geeft, dus zelfs zonder fans zou dit langer dan 44 seconde duren. Vaak word de vloeistof niet meer dan 10 graden warmer dan omgeving temperatuur. Op dit moment is mijn radiator maar 27 graden, en op mijn kamer 23 graden. mijn cpu is hierbij 30 - 34 graden. Tijdens een burntest loopt mijn radiator op naar 35, hoger niet. of het is warmer op mn kamer zelf :)

+ Bedrijfstemperatuur = de temperatuur die je radiator/vloeistof nodig heeft om de ontstane energie van je processor aan de omgeving af te geven.

Hoe groter het temperatuur verschil van de radiator en de lucht, des te meer joule / s je radiator kan afgeven.

De temperatuur loopt dus op tot die het evenwicht heeft gevonden van energie in = energie uit.
Leuk TNA-3;) en nu de praktijk, je was al op weg, en dan maak je het niet af. Ten eerste lees eerst goed terug wat ik schreef, ten tweede energie in is groter dan energie uit voordat het spul op bedrijfstemperatuur loopt. Het derde punt moet ik op een scheve manier formuleren, maar computertje uit geen energie in meer, maar nog wel een bepaalde tijdsduur een afdracht van energie. Op dat moment dus energie in is kleiner dan energie uit. Uiteindelijk ja uiteindelijk heb je een balans energie in is energie uit. Dit duurde in tijd langer dan een luchtkoeler (met dezelfde koelprestaties) tegenover de volume lucht die de computerkamer is gepasseerd. En al is het verschil laat ik maar zeggen een seconde, het is een verschil;)

Verwijderd

fynrd1 schreef op zondag 16 september 2012 @ 19:54:
En al is het verschil laat ik maar zeggen een seconde, het is een verschil;)
Waar begonnen we? Bij een kamer die te warm was voor de gebruiker. Gaat die gebruiker iets voelen van 0,1 graad een seconde later? Neen.

Dus, er is geen verschil. Praktisch niet en theoretisch eigenlijk ook niet :)

• marco282
enige verschil is dat de waterkoeler als een buffer optreed, bij het aanstaan duurt het even voor die op temperatuur is, maar als die dat eenmaal is dan IN = OUT.
Maar uiteraard als je computer uit is de radiator en alles alsnog warmer dan kamer temp dus blijft de kamer (heel klein beetje) doorverwarmen voor korte tijd.

Anyway energie in = uit, dit word wellicht vertraagd, maar op een meet tijds duur van 1 uur zal dit verschil miniem zijn. op een meet tijdsduur van 1 minuut zal jouwn punt enorm groot zijn.

Pagina: 1