Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:21
Ik ben op zoek naar een nieuwe printer waarbij ik een paar eisen heb. En specifieke eis geeft me nogal wat problemen.

Eisen:
- Laser printer (moet grote volumes printen)
- Ondersteuning voor 300 gram/m2 papier
- Kleur
- Ondersteuning voor glossy papier
- Budget rond de 100 euro

Met name het gewicht wat hij moet kunnen printen is nogal een probleem. De pricewatch vermeld het niet en fabrikanten vermelden het zelf vaker niet dan wel. Ik ben momenteel al bezig met het doorspitten van de websites van fabrikanten maar ik zoek eigenlijk naar wat ervaringen van tweakers die ook op zwaar papier printen.

Al gevonden:
- "Maar" tot 220gr/m2
pricewatch: Samsung CLP-325

- Tot 230gr/m2 maar duurder dan de samsung
pricewatch: Canon i-Sensys LBP5050

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 26-06 22:04
Wat zijn grote volumes?

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
Denk aan een paar 100 pagina's per maand. Ik sta eventueel ook wel open voor inkjetprinters die met het hoge gewicht om kunnen gaan. Iets zegt me dat het sowieso een moeilijke zoektocht gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
offtopic:
kick

[ Voor 130% gewijzigd door Craven op 16-09-2012 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
Niemand die uberhaupt ervaringen heeft met het printen op zwaar papier?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

3 pagina's per dag is geen hoog volume. Ik ros rustig 20.000 vel door een printer heen per dag. Soms wel meer ook. En dat is hoog volume. Maar die ga je niet kopen voor 100 euro. Denk ook niet dat je er de ruimte voor hebt :P

Anyways..

Je zou kunnen kijken naar een printer die niet het papier uit een lade moet trekken waarbij je face-down het papier moet inleggen, maar een printer die ook in staat is om bijvoorbeeld CD's te kunnen printen. Die gaan er dan kaarsrecht door heen. Dat zal direct een inkjet worden dan.

Ik heb vroeger een Epson gehad waar het papier dan aan de achterkant recht er in ging, en die voerde het papier dus rechtdoor.

Maar 300 grams papier, dan heb je het waarschijnlijk over (gestreken) sulfaat-karton, en dat is niet echt buigzaam. Voor het budget wat je hebt, zal je echt richting een inkjet moeten kijken waar je vanaf de achterkant kan invoeren. En dan zal je denk ik ook maar 1 vel per keer er in moeten leggen.

Een budget van 100 euro, is voor een duppie op de eerste rij willen zitten, gewoon niet realistisch. Het kan wel, maar dan denk ik niet dat je printer lang zal mee gaan. En je zal de invoer per vel moeten doen.

Edit: 300grams is gewoon niet echt een consumenten printer.
Een Bizhub kan het wel, maar dan moet je toch je budget iets wat opkrikken.

Ik zou het 300grams dan gewoon uitbesteden bij een Multicopy ofzo, en de rest dan wel zelf doen.

[ Voor 12% gewijzigd door RaZ op 16-09-2012 19:24 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11:58
Het probleem met dik papier (250gr/m2 +) en laserprinters is niet alleen dat het papier niet meer zo buigzaam is, maar door de dikte word het fusen van de toner ook problematischer omdat de hitte simpelweg niet goed door het papier kan komen zonder het risico dat het papier gaat verkleuren of kromtrekken vanwege te lange blootstelling aan de hitte van de fuser. Ik werk met een vrij uitgebreide printstraat van Océ wat ongeveer het maximale is wat je met toner kan bereiken, dat apparaat heeft al een limiet van 300gr/m2 en dan kan het alleen enkelzijdig.

Laserprinten is simpelweg echt een office-oplossing voor doorsnee drukwerk, misschien met een goede straat ook wel voor grote volumes, maar niet geschikt voor 'zwaarder' grafisch drukwerk zoals wat jij wilt... dan ben je met een goede inkjet beter af. Of je laat het goed doen door de plaatselijke drukker. Maar eigenlijk zeg ik niets anders dan boven mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkrain
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

darkrain

Moderator Discord

Geniet

Wat ik mijn persoonlijk afvraag is waarom het zo zwaar moet zijn? Kan hetgeen je wilt niet op lichter papier, of mogelijk nog een ander materiaal?

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
@ RaZ
Daar heb je een punt ja, echt bijzonder veel is het natuurlijk ook weer niet. Wat betreft het budget... tsja het is een thuis hobby en als het teveel gaat kosten dan word het hem gewoon niet. Één vel per keer invoeren is niet zo'n probleem. Printsnelheid e.d. ook niet.

@ MicGlou
Mmmh, met andere woorden. Een laserprinter gaat hem gewoon niet worden.

Wat betreft het doel. Mijn vriendin wil als hobby/ semi professioneel wenskaarten gaan printen. Ze ontwerpt ze vaak zelf maar wil is gaan kijken of dit enigzins thuis is te printen. Des te zwaarder het papier is dat de printer kan printen des te mooier het is natuurlijk.

Het komt er een beetje op neer dat ik ga kijken naar een inkjet printer die papier er recht doorheen trekt. Bij voorkeur eentje die cd's kan printen.

Bedankt voor alle input in ieder geval. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Je hebt allerlei verschillende papier-soorten. Zo heb je een 80grams vel wat slapper aanvoelt dan een 60grams vel.

Glossy is leuk natuurlijk een hello glassy is erg mooi wit vel. Maar vooral de papierkeuze is belangrijk. Veel belangrijker dan de printer.

Je moet kosten/baten/kwaliteit naast elkaar leggen. Een vrachtwagen rijdt ook niet op bezine.

Een ansichtkaart is een 160grams 1zijdig gestreken sulfaatkartonnetje. Maar ook dit is lastig door de kleine bocht die die moet maken. Een inkjet waar het papier geen bocht hoeft te maken, kan daar heel mooi op printen. En dan is het verstandig om een wat duurdere printer te kopen, zodat je goedkopere inkt methodes kan gebruiken.

Dus je bent beter af met een printer van 200 euro, waar de inkt los vervangbaar is, dan een printer van 100 euro, waarbij als er 1 kleur op is, je de rest ook moet weggooien.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkrain
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

darkrain

Moderator Discord

Geniet

Zoals al meer aangegeven is kun je dus prima lichter papier gebruiken met een bepaalde coating erop. Daarmee kun je hele mooie wenskaarten maken. Dus ik sluit me aan bij mijn voorgangers, maak vooral een goede materiaal keuze!

Verdiep je eens in de verschillende materialen, ongetwijfeld is er bij je in de buurt een repro of printshop met verschillende materialen. Misschien kun je daar eens langsgaan om het één en ander te bekijken. Er is zo verschrikkelijk veel printbaar materiaal waaruit je kunt kiezen.

Tevens zou ik inderdaad ook voor inkjet gaan in dit geval, en dan inderdaad met een zo recht mogelijke papierbaan.

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 292340

Ik heb zelf enkele jaren voor een kennis zijn jaarlijkse kerstkaarten uitgeprint. Hiervoor gebruikte ik een Epson Photo Stylus 950 (inktjet) en fotopapier wat tussen de 175 gram en 200 gram lag (afhankelijk wat ik voor een leuke prijs kon krijgen). Papier van dit gewicht is meer dan geschikt om ansichtkaarten van te maken en heeft meestal een glossy coating, welke een mooi glanzend effect geeft. Papier van 300 gram is gewoon overkill en kan door bijna geen enkele printer verwerkt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
Anoniem: 292340 schreef op woensdag 19 september 2012 @ 00:41:
Ik heb zelf enkele jaren voor een kennis zijn jaarlijkse kerstkaarten uitgeprint. Hiervoor gebruikte ik een Epson Photo Stylus 950 (inktjet) en fotopapier wat tussen de 175 gram en 200 gram lag (afhankelijk wat ik voor een leuke prijs kon krijgen). Papier van dit gewicht is meer dan geschikt om ansichtkaarten van te maken en heeft meestal een glossy coating, welke een mooi glanzend effect geeft. Papier van 300 gram is gewoon overkill en kan door bijna geen enkele printer verwerkt worden.
Maar dat voelt nog steeds echt aan als papier of niet? Ik heb het hele papierselectie verhaal maar over de schutting (lees: bij mijn vriendin op schoot) gedonderd.

Wat betreft de printer, dat blijkt nog niet zo'n makkelijke opgave. De pricewatch geeft me 2 printers in mijn prijsklasse als ik kijk naar inkjets die het papier er recht doorheen kunnen trekken.
pricewatch: Canon Pixma iP4850
pricewatch: Canon Pixma iP4950
Opzich lijken deze prima te voldoen. Ze printen ook tot 300mg papier volgens de specs en hebben losse cartridges. Iets meer keus zou wel leuk zijn. Iemand hier nog ervaringen met printers die het papier er recht doorheen trekken? Het is niet echt een veel voorkomende eis en op internet word er derhalve ook niet echt veel over gepraat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ik heb ooit een Epson Styles II gehad die het papier recht doorvoerde, en dus geen bocht hoefde te maken. Maar daar nooit zulk zwaar papier door heen gehad. Ik vond de kleuren ook niet denderend, en heb ik hem vrij snel de kliko in gemikt.

Maar wenskaarten die je wil maken, blijf ik het toch bijzonder raar vinden dat je 300 grams wil gebruiken. Een ansicht kaart is net iets meer dan de helft, een 1-zijdig gestreken sulfaatkartonnetje.

Zo heb ik ook 100grams papier in m'n handen gehad wat slapper aanvoelde dan een 70grams papiertje.

Als je je wat verdiept in de vele soorten papier, dan zal je daar denk ik wel een mooi velletje kunnen vinden welk kwalitatief het zelfde is, en lang niet zo dik.

Want een Hello Gloss HV MC vel is erg mooi, en 120 grams voelt als een normaal el cheapo 80 grams velletje.

Een grote papierleverancier is BuhrmannUbbens en die kan je wellicht wat goeie informatie verstrekken. Hoewel ik 20 jaar ervaring heb in de grafische afwerking, ben ik simpelweg geen drukker. Je hebt zoveel verschillende soorten dat je al snel door de gekapte bomen het bos dus niet meer ziet :P

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
De eis voor 300mg papier heb ik ook wel laten vallen. Maar het geeft voor mij wel een beetje aan dat hij in ieder geval wat dikker/ zwaarder papier goed aan kan. Papierselectie laat ik ook lekker over aan mijn wederhelft, als grafisch vormgever weet ze daar ook wel wat van af.

Ik ben nu puur op zoek naar ervaringen of tips omtrent printers die het papier er recht doorheen trekken in plaats van in een bocht. Ze zijn namelijk gewoon rete moeilijk te vinden. Ik ben nog geen fabrikant tegen gekomen die het noemt in de specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ik verwacht wel dat die Canon printers kunnen wat jij wil. Zolang er maar een rear-tray is (al noemen sommige het een toploader)

Je kan ze natuurlijk ook eens bellen, en de vraag voorleggen. Als iemand het weet, is het Canon zelf wel ;)
020 - 54 58 545

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 292340

Craven schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 08:08:
[...]

Maar dat voelt nog steeds echt aan als papier of niet? Ik heb het hele papierselectie verhaal maar over de schutting (lees: bij mijn vriendin op schoot) gedonderd.
Het voelt aan als een foto, dus ook een gladde achterkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
Ze is uiteindelijk voor de pricewatch: Canon Pixma iP4950 gegaan. Eerste printjes op hp glossy fotopapier zien er goed uit. Als ze nog wat zwaarder papier uit probeert zal ik de bevindingen nog wel hier posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahoog
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-12-2023
Het drukwerk van laterprinters is watervast. Dat van inktjet niet. Een beetje vocht kan je drukwerk verknoeien met inktjet. Ik druk kaarten af op 300 grs. papier met een canon laserprinter. Kan ook bij een copy-shop.

Gr, Arjen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:26

br00ky

Moderator Harde Waren
Bedankt voor de info, maar hiervoor een topic van 12 jaar oud pakken is niet de bedoeling @ahoog .
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.