HTPC samenstellen + advies

Pagina: 1
Acties:

• henv
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-09-2021
Hoi

Na een lange tijd mijn oude xbox 1 en popcorn c-200 te hebben gebruikt als media apparaten vind ik het tijd worden om deze apparaten te vervangen voor een HTPC. Heb de afgelopen tijd dit forum en diverse andere forums en blogs gelezen om kennis op te doen wat er in zou moeten en waar je op moet letten en zie de voordelen om over te stappen.

Ik heb ervaring met het bouwen van pc's maar niet van een HTPC, daarom heb ik dit topic geopend. Zodat de mensen welke er wel ervaring mee hebben kunnen kijken of het allemaal klopt en ik niet ergens tegenaan loop.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het word een HTPC welke word gebruikt om alle type media af te spelen (dvd's, mkv's etc). Daarnaast ga ik er ook spotweb en sabnzb op draaien. Ik wil hierop XBMC gaan draaien (ben ik nog steeds tevreden over op mijn xbox 1 :) ) met windows 7 of 8. Er worden geen spellen op gespeeld

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb geen budget. Moet gewoon een goed systeem worden

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
Ja een SSD OCZ Vertex 3 120GB en 2 keer een Hitachi Deskstar 7K3000, 3TB

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
#ProductPrijsSubtotaal
1Lian Li PC-C60B€ 178,30€ 178,30
1Lian Li PC-C50 (Zwart)€ 148,80€ 148,80
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 31,80€ 31,80
1Logitech K400 Wireless Touch Keyboard€ 29,50€ 29,50
1Soundgraph iMon VFD (5.25" Bay, LCD, Zwart)€ 0,-€ 0,-
1Intel Core i3 3225 Boxed€ 134,45€ 134,45
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 33,45€ 33,45
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 39,45€ 39,45
1Asus P8H77-M Pro€ 96,04€ 96,04
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 691,79

Ik heb op dit moment 2 kasten in de lijst gezet omdat ik daar nog het meest over zit te twijfelen. Dit vind ik ook het moeilijkste om te kiezen. Misschien wil ik er naast de Imon display ook een blueray speler inzetten dan kan alleen de 60B nog omdat ik dan 2 keer 5,25 nodig heb. Deze speler moet er dan wel mooi uitzien omdat je hem gaat zien. Tips zijn dus welkom. Mochten er betere adviezen zijn voor Soundgraph iMon VFD (5.25" Bay, LCD, Zwart) dan hoor ik dat ook graag.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Wil een Intel processor. Ben hier al jaren tevreden over. En heb al jaren Asus moederborden en daarom nu weer een Asus genomen

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Omdat het om een HTPC gaat moet het geen stroomvreter zijn. Maar hij zal geen 24*7 aanstaan. Zou wel een stil systeem willen. Dus zou wel advies willen of ik de standaard casefans enz. zal moeten vervangen door een andere

Verder zit ik nog te twijfelen of ik er een tv-kaart in moet doen. Ik heb nu een tv met ci+ (ziggo) maar het zou misschien makkelijk zijn om dit vanaf je htpc te doen en dan ook te kunnen opnemen. Ik weet dat XBMC dat op dit moment nog niet kan, maar dat de nieuwe release Frodo dit als test erbij krijgt.

Ben benieuwd naar jullie reactie en eventuele op- en aan-merkingen. Alvast bedankt

• bertp1
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
Je kan eigenlijk even goed een amd-apu nemen, de extra cpu-power van de i3 ga je wrs niet gebruiken. Beiden zijn ze in staat om alles perfect af te spelen, maar zijn ook niet future-proof ivm 4k videos (de hd4000 kan het in principe wel maar verwacht niet dat dit goed gaat). Dan bespaar je beter het geld.

Wat de kast betreft, als je 2x 5.25" drives wilt installeren is de c-60 idd een goede optie. De kast is in principe stil, maar je kan altijd later nog casefans vervangen als je dat wilt.
Ram-geheugen: 4gb is al meer dan genoeg.

[ Voor 11% gewijzigd door bertp1 op 09-09-2012 16:02 ]

• henv
dank je wel voor je input. Ik zie hier veel adviezen voor een amd. Maar de laatste keer viel amd mij tegen (ok is wel wat jaartjes geleden), maar ik ben de laatste jaren goed tevreden over intel. Dus dat zou wel een overstap voor me betekenen.

Ik denk dat ik inderdaad voor de C60 ga. Moet nog wel even naar een blue ray speler kijken. Ja ik zou op zich wel de case fans willen vervangen, had al beetje op forum gekeken. Maar dat zijn eigenlijk allemaal adviezen voor een 80 of 120, in deze kast blijken 140 te zitten. Ik kan het achteraf doen, maar vooraf is natuurlijk toch makkelijker. Zit er nog niets in.

- Zijn er mensen welke ervaring hebben met Soundgraph iMon VFD (5.25" Bay, LCD, Zwart), want in pricewatch is niets te vinden.
- Past het geheugen Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile met de Big Shuriken?

Ben ik verder nog iets vergeten?

• bertp1
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
Het geheugen past. De soundgraph zou ik niet weten, en ik vrees dat de kans klein is dat je hier iemand gaat vinden die hem ook heeft. Als google niets fatsoenlijks opbrengt zul je een alternatief moeten zoeken of de gok wagen. Anders heb ik overlaatst ergens een heel lovende commentaar gelezen (ik denk op S|A) over een bitfenix fancontroller, ik zou er verder niks meer over weten maar kijk er eens naar.

wat casefans betreft: op de site val lian-li staat dat het de volgende is (op een afbeelding): LI121425BE-4-A
Volgens een review op kitguru is de kast iig zeer stil.
Ik heb een review gevonden op silentpcreview van een andere kast waar deze fan getest wordt en hij komt hier goed uit: http://www.silentpcreview.com/article1146-page6.html (de 140mm fan). Ik ben er echter wel zo goed als zeker van dat de opgegeven cfm-waarde niet klopt. Lijkt wel te kloppen.

Als je dus een echte verbetering wilt, zit je al snel aan de betere (en dus duurdere) 140mm casefans. Zoek het uit via google ;)

[ Voor 14% gewijzigd door bertp1 op 11-09-2012 23:59 ]

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:09
bertp1 schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 23:53:
Het geheugen past. De soundgraph zou ik niet weten, en ik vrees dat de kans klein is dat je hier iemand gaat vinden die hem ook heeft.
SoundGraph... Check :*)
Weliswaar niet de VFD, maar wel de VFD OEM en de UltraBay. Komt kortweg allemaal op hetzelfde neer. Je hebt een aansluiting voor de voeding, die je normaal gesproken vanaf de ATX-connector afneemt. Hier komt een kabeltje af met 3 aders; de nul, 5V en 5V standby. Daarmee voedt je de iMon. Je power-switch van je case zet je op de imon, en vanaf de imon ga je naar het Mobo. Hierdoor is het dus mogelijk om zelfs als je pc écht uit staat de pc weer aan te zetten met remote :)
In Windows maak je gebruik van de iMon software (iMon iMedian HD zal je niet gebruiken als je XBMC gebruikt, maar wel de iMon Manager die je de diverse keymaps laat maken).
De meegeleverde remote zal (zeer waarschijnlijk) een iMon Pad zijn. Dit is de meest gebruikte remote voor de wat luxere HTPC's, o.a. door Zalman en SilverStone in hun assortiment opgenomen.
Als google niets fatsoenlijks opbrengt zul je een alternatief moeten zoeken of de gok wagen. Anders heb ik overlaatst ergens een heel lovende commentaar gelezen (ik denk op S|A) over een bitfenix fancontroller, ik zou er verder niks meer over weten maar kijk er eens naar.

wat casefans betreft: op de site val lian-li staat dat het de volgende is (op een afbeelding): LI121425BE-4-A
Volgens een review op kitguru is de kast iig zeer stil.
Ik heb een review gevonden op silentpcreview van een andere kast waar deze fan getest wordt en hij komt hier goed uit: http://www.silentpcreview.com/article1146-page6.html (de 140mm fan). Ik ben er echter wel zo goed als zeker van dat de opgegeven cfm-waarde niet klopt. Lijkt wel te kloppen.

Als je dus een echte verbetering wilt, zit je al snel aan de betere (en dus duurdere) 140mm casefans. Zoek het uit via google ;)
De, naar mijn mening, beste fan-controller op dit moment is de Zalman ZM-MFC3, waarmee je 4 case-fans kunt aansturen, en ook het opgenomen wattage kan meten (je plaatst hiervoor een verloopkabel voor je voeding, dus meet je ook het daadwerkelijk opgenomen vermogen in plaats van wat de componenten verbruiken en je op basis daarvan een indicatie geven). Erg goedkoop is ie niet, en is ook slechts in 1 kleur te verkrijgen, maar het design is dan wel weer erg strak imho.

iRacing Profiel

• henv
@bertp1. Dank je wel voor je antwoord. Heb de reviews gelezen. Ik heb nu in ieder geval geen twijfel meer over de kast. KitGuru is lovend. De negatieve punten zijn voor mij niet van toepassing. Vind het geen probleem dat een kast niet tool-less is. Je opmerking over een fancontroller gaat denk ik over het eventueel stiller maken van de pc. Denk dat dat niet nodig is. Maar bedankt voor de heads up. Is eventueel later nog naar te kijken. Moet dan alleen geen blueray speler nemen. Je antwoord over geheugen ook thnx. Hierdoor denk ik dat ik er nu wel zo ongeveer uit ben. En mijn eerste overzicht compleet en goed is.

@kroegtijger. Ik begrijp dat jij ervaringen hebt met de VFD. Ik denk dat ik in andere topics ook opmerkingen van jou hierover ben tegengekomen en op deze manier ook dit onderdeel in mijn vizier kreeg. Die VFD doet dus precies wat ik wil. Je kan o.a. je computer er mee aan en uit zetten. Ik wilde eerst voor een antec fusion remote kast gaan. Maar deze is bijna niet meer leverbaar. Deze was ook aan en uit te zetten. Daarom was ik op op zoek naar een andere oplossing. Denk dat ik nu weet wat dat word. Namelijk een VFD. Op dit moment heb ik bij azerty gekeken en er staat alleen afstandsbediening bij. Als ik vervolgens op de link naar de producent en daar zit ik de afstandsbediening dan lijkt het plaatje op het plaatje van azerty (weet dus niet zeker of dit de daadwerkelijke afstandsbediening is), maar dan zou het idd de iMON Pad Remote Control moeten zijn. Ik weet niet of het een OEM is maar hij heet daar SoundGraph iMON VFD - Infraroodontvanger. Ook bedankt voor je info over een fancontroller, maar denk niet dat ik die op dit moment ga gebruiken. Maar hou het wel in gedachte eventueel als ik de kast toch nog stiller wil maken

Allebei bedankt voor de antwoorden. Denk dat ik er nu uit ben. En mijn spullen ga bestellen om vervolgens te gaan bouwen. Leuk nieuw project :)
Pagina: 1