KPN internet snelheid sinds upgrade.

Pagina: 1
Acties:

• Mattijs.id
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 30-11 21:36
Hoi medetweakers,

KPN heeft de snelheid van het premium 20Mbps verhoogt, en we nemen hier nu het middelste abonnement van 40Mbps af.

Echter haal ik maar 1/3 of 1/4 van de snelheid.

Voor de upgrade haalde ik zelfs een stabiele ~5 Mbps meer als dat ik nu doe.

Ik heb dit getest op speedtest.net, en ik heb op mijn vps een 100MB bogusbestand gezet.

Bij speedtest was het beste resultaat zo richting de 11 a 13 Mbps (van de beloofde max van 40), al haalde ik gisteren bevoorbeeld maar 8 (!! )

Bij het downloaden van het bogus bestand haalde ik gisteren niet meer als 1.5 Megabyte per sec. met torrents max ik op 1.7 Megabyte per sec( even vergelijkingsmateriaal; ik bedoel in de zin dat een normale kwaliteit (xvid) film richting de 700 Megabyte aankomt).

Nu heb ik even in mijn router rondgekeken en zag ik het volgende:

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/21393471/router_screenshot.png

Moet kpn mijn router upgraden?

Mogelijke andere oorzaken nog:

- Storing die al een paar maanden aanhoud (op kpn.nl zie ik niets gerelateerds )
- Andere mensen die de verbinding gebruiken. (Al heb ik steeds als ik het heb getest ervoor gezorgt dat b.v. de tv uitstaat (immers zelfde verbinding) en dat ik de enige computer ben in het netwerk die aanstaat.

Snap dat kpn het aanbied als 'max 40Mbps', maar ik heb zon vermoeden dat hier iets anders meespeelt.

Nog ideeen? Router resetten uiteraard al geprobeerd.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-12 23:56

Barrycade

Through the...

En wat was de snelheid waarop je modem intrainde voor de upgrade? Dit zegt niet zegt niet zo veel.

• webfreakz.nl
  • Laatst online: 21-08 15:56

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

De KPN servicedesk al gebeld?

Ik heb een tijd terug zelfs een meting laten doen door de servicedesk, zij kwamen tot de conclusie dat ik max 12 (of 14?) Mbps zou halen, dus upgraden naar een sneller abonnement had geen zin voor mij.

Weet niet hoe ver jij van de wijkcentrale verwijderd bent?

Mijn modem traint in op 10.900 Kbps, mijn maximum download snelheid met torrents/usenet ligt rond de 940-950KB/s (+- 7600Kbps => 70%). Dus 70% van de snelheid waarmee de modem intraint is uiteindelijk beschikbaar om te downloaden (VoIP wordt er onvoorwaardelijk vanaf gehaald). Dus in jouw geval: 70% à 16510Kbps = 1438KBps over

[ Voor 35% gewijzigd door webfreakz.nl op 08-09-2012 15:38 ]

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-12 21:06
Als je je router reboot zou die opnieuw moeten intrainen. Wie weet had je net een zonnewind toen je dat de vorige keer deed, en gaat het nu beter?

• Mattijs.id
webfreakz.nl schreef op zaterdag 08 september 2012 @ 15:34:
De KPN servicedesk al gebeld?

Ik heb een tijd terug zelfs een meting laten doen door de servicedesk, zij kwamen tot de conclusie dat ik max 12 (of 14?) Mbps zou halen, dus upgraden naar een sneller abonnement had geen zin voor mij.

Ik heb dus ook net even die servicedesk gebeld, alleen alle 5 de opties leken niet op 'meet even mijn max snelheid'. Wat heb jij toen gekozen?
Als je je router reboot zou die opnieuw moeten intrainen. Wie weet had je net een zonnewind toen je dat de vorige keer deed, en gaat het nu beter?

---------------------
En wat was de snelheid waarop je modem intrainde voor de upgrade? Dit zegt niet zegt niet zo veel.
Wat is 'intrainen' ? ;x

Dus als ik het nu even reset zou ik een ander resultaat kunnen krijgen?

[edit] stekker er een minuutje uit getrokken - Compleet geen effect.

[ Voor 3% gewijzigd door Mattijs.id op 08-09-2012 15:45 ]

• webfreakz.nl
  • Laatst online: 21-08 15:56

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Mattijs.id schreef op zaterdag 08 september 2012 @ 15:41:
Ik heb dus ook net even die servicedesk gebeld, alleen alle 5 de opties leken niet op 'meet even mijn max snelheid'. Wat heb jij toen gekozen?
Ik kan me zo'n uitgebreid keuze menu niet herinneren :? Kreeg een mevrouw aan de lijn, en die startte de test. Misschien hebben ze iets veranderd bij de servicedesk.

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-12 21:06
als je je router opstart gaat die de verbinding naar de centrale testen, en bepalen wat de maximale snelheid is die stabiel haalbaar is.

Hoe groter de afstand naar de centrale en/of hoe slechter de kabel (binnenkabel is vaak extreem slecht ivm de grondkabel van KPN, vandaar dat altijd geadviseerd wordt de modem zo dicht mogelijk bij het ISRA punt te zetten), hoe lager die snelheid is.

Dat proces heet intrainen en dat is de snelheid die jij daar in je router ziet. Als die niet verandert is dit blijkbaar de maximaal haalbare snelheid naar jouw modem.

• Mattijs.id
mcDavid schreef op zaterdag 08 september 2012 @ 15:53:
als je je router opstart gaat die de verbinding naar de centrale testen, en bepalen wat de maximale snelheid is die stabiel haalbaar is.

Hoe groter de afstand naar de centrale en/of hoe slechter de kabel (binnenkabel is vaak extreem slecht ivm de grondkabel van KPN, vandaar dat altijd geadviseerd wordt de modem zo dicht mogelijk bij het ISRA punt te zetten), hoe lager die snelheid is.

Dat proces heet intrainen en dat is de snelheid die jij daar in je router ziet. Als die niet verandert is dit blijkbaar de maximaal haalbare snelheid naar jouw modem.
Router hangt zon... 20 cm van het isra punt vandaan.
Net na de stekker eruit + erin te doen veranderde het niet. ook via de webinterface nog ff een reboot gedaan. Ook daar geen verandering. Wat jammer nou =/
webfreakz.nl schreef op zaterdag 08 september 2012 @ 15:52:
[...]

Ik kan me zo'n uitgebreid keuze menu niet herinneren :? Kreeg een mevrouw aan de lijn, en die startte de test. Misschien hebben ze iets veranderd bij de servicedesk.
Ik heb het hier over dit telefoonnummer (rechts, 0800 0402).

Heb jij iets anders gebeld? Anders neem ik die verandering inderdaad aan.

Puur even 100% zekerheid =P

• Mattijs.id
webfreakz.nl schreef op zaterdag 08 september 2012 @ 15:34:

Volgens
http://www.speedtest.nl/ADSL/default.asp liggen de afstanden tussen de 850 en 2200 meter (3 centrales).

Meh, denk dat dit dan het maximum is :(

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Welke modem heb je nu?

Ik heb het idee dat je nu nog gebruik maakt van ADSL2+. Dan is 16Mbit, afhankelijk van de afstand, op zich een nette waarde.

Voor 24+ pakketten heb je VDSL nodig, en de zwaarste abbonementen (premium) VDSL bonding.
In die gevallen wordt het DSL signaal vanuit de wijkkast (en centrale) geleverd, waardoor de afstanden korter zijn en je dus hogere snelheden kunt halen.

Als je een ADSL verbinding hebt blijft echter je verbinding vanuit de centrale geleverd worden. Alleen VDSL wordt vanuit de straatkast geleverd (indien beschikbaar).
In die gevallen heb je dus wel een VDSL modem nodig en zal KPN je over moeten zetten op VDSL. Dan pas kun je >24Mbit halen in theorie.

PM eens je postcode/huisnr?

• Mattijs.id
DJSmiley schreef op zaterdag 08 september 2012 @ 18:05:
Welke modem heb je nu?

Ik heb het idee dat je nu nog gebruik maakt van ADSL2+. Dan is 16Mbit, afhankelijk van de afstand, op zich een nette waarde.

Voor 24+ pakketten heb je VDSL nodig, en de zwaarste abbonementen (premium) VDSL bonding.
In die gevallen wordt het DSL signaal vanuit de wijkkast (en centrale) geleverd, waardoor de afstanden korter zijn en je dus hogere snelheden kunt halen.

Als je een ADSL verbinding hebt blijft echter je verbinding vanuit de centrale geleverd worden. Alleen VDSL wordt vanuit de straatkast geleverd (indien beschikbaar).
In die gevallen heb je dus wel een VDSL modem nodig en zal KPN je over moeten zetten op VDSL. Dan pas kun je >24Mbit halen in theorie.

PM eens je postcode/huisnr?
Ik heb nu gewoon nog de Experia box (Thomson TG789vn ), dit pakket.

Waar heb je precies mijn postcode/huisnr voor nodig? Ik snap even de link niet helemaal. Is daar een website voor?

op bbned.nl kom ik trouwens uit op 2200 meter (blijkbaar in het centrum van de stad).

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Intrainen is het begrip voor de eerste stappen die je modem doet. Als eerste gaat je modem zich aanmelden aan het netwerk met de benodigde gebruikersnamen/wachtwoorden/instellingen, daarna gaat je modem doormiddel van tests de lijn meten. Daar komt een bepaalde waarde uit waarmee je modem gaat werken.
In deze metingen wordt onder andere gemeten wat de weerstand is, impendatie, spanningsval en nog veel meer. Op basis van deze metingen berekent je modem de meest geschikte modus om data over te brengen.

• DJSmiley
Mattijs.id schreef op zaterdag 08 september 2012 @ 18:37:
[...]

Ik heb nu gewoon nog de Experia box (Thomson TG789vn ), dit pakket.

Waar heb je precies mijn postcode/huisnr voor nodig? Ik snap even de link niet helemaal. Is daar een website voor?

op bbned.nl kom ik trouwens uit op 2200 meter (blijkbaar in het centrum van de stad).
Die modem kan iig VDSL2. Alleen in jouw screenshot zie ik bij DSL type G992.5 staan, en dat is ADSL2. En dan kun je niet hoger dan 24Mbit halen. KPN zal je dus om moeten zetten naar VDSL wil je hoger halen. En dan zijn de kabellengtes vaak een stuk korter. Of het nut heeft ligt eraan. Op 2.2km vanaf de centrale gaat dat niet helpen, maar het KAN zijn dat er FttC (vdsl vanuit de straatkast) beschikbaar is en dan kun je wel een hogere snelheid halen.

Met je PC+huisnr kan ik kijken of dat daadwerkelijk mogelijk is, en zoja op welke straatkast je zit. Niet alle informatie is met publiekelijke postcodechecks te zien...

Die 16Mbit is voor ADSL2+, en zeker als het 2.2km is, heel netjes! (op 2.2km zou ik eerder 12-14 verwachten)

Anyway: Met de huidige implementatie heb je gewoon een prima snelheid. Hoger is misschien mogelijk, maar dan moet kpn je wel overzetten op vdsl.

[ Voor 9% gewijzigd door DJSmiley op 08-09-2012 19:11 ]

• Mattijs.id
DJSmiley schreef op zaterdag 08 september 2012 @ 19:09:
[...]

Die modem kan iig VDSL2. Alleen in jouw screenshot zie ik bij DSL type G992.5 staan, en dat is ADSL2. En dan kun je niet hoger dan 24Mbit halen. KPN zal je dus om moeten zetten naar VDSL wil je hoger halen. En dan zijn de kabellengtes vaak een stuk korter. Of het nut heeft ligt eraan. Op 2.2km vanaf de centrale gaat dat niet helpen, maar het KAN zijn dat er FttC (vdsl vanuit de straatkast) beschikbaar is en dan kun je wel een hogere snelheid halen.

Met je PC+huisnr kan ik kijken of dat daadwerkelijk mogelijk is, en zoja op welke straatkast je zit. Niet alle informatie is met publiekelijke postcodechecks te zien...

Die 16Mbit is voor ADSL2+, en zeker als het 2.2km is, heel netjes! (op 2.2km zou ik eerder 12-14 verwachten)

Anyway: Met de huidige implementatie heb je gewoon een prima snelheid. Hoger is misschien mogelijk, maar dan moet kpn je wel overzetten op vdsl.
Kortere route genomen.

Net gebeld met de kpn helpdesk, binnen nu en 14 dagen sturen ze een nieuw modem op.

Enigzins vreemd want volgens jou kan het wel. Maargoed, dan hebben we dat straks ook uitgesloten als het niet werkt.

Plus, de snelheid nu is niet om van te huilen en nu hebben we iig de stappen ondernomen om over 2.5 week te kunnen bellen met ' ET WERKT NOG NIET!!!' =P

Enorm bedankt allen :)

• DJSmiley
Mattijs.id schreef op zaterdag 08 september 2012 @ 19:48:
[...]

Kortere route genomen.

Net gebeld met de kpn helpdesk, binnen nu en 14 dagen sturen ze een nieuw modem op.

Enigzins vreemd want volgens jou kan het wel. Maargoed, dan hebben we dat straks ook uitgesloten als het niet werkt.

Plus, de snelheid nu is niet om van te huilen en nu hebben we iig de stappen ondernomen om over 2.5 week te kunnen bellen met ' ET WERKT NOG NIET!!!' =P

Enorm bedankt allen :)
Modem is niet het probleem, die kan vdsl aan. In de screenshot in je startpost staat ITU-T G.992.5
En dat is ADSL2+ (zie oa http://www.alcadis.nl/fil...lor_datasheet_tg789vn.pdf )

De modem *kan* wel VDSL2 aan, maar dan moet ie door kpn wel op een VDSL dslam of straatkast aangesloten worden. Dat is iets wat niet spontaan gebeurt door een nieuwe modem te krijgen. Of het nut heeft is niet te zeggen. Op 2.2km afstand ga je alleen hoger kunnen halen als er vdsl uit de straatkast geleverd wordt. En als je je postcode/huisnr niet wilt geven gaat niemand dat voor je kunnen bekijken.
Tenzij kpn stiekem naast een nieuwe modem je ook overzet op vdsl gaat een nieuwe modem 0,0 helpen.

Maar goed, het staat je vrij om over een week of 2 t topic opnieuw omhoog te trappen omdat je nog altijd geen 24+ Mbit haalt......

• Mattijs.id
DJSmiley schreef op zaterdag 08 september 2012 @ 19:59:
[...]

Modem is niet het probleem, die kan vdsl aan. In de screenshot in je startpost staat ITU-T G.992.5
En dat is ADSL2+ (zie oa http://www.alcadis.nl/fil...lor_datasheet_tg789vn.pdf )

De modem *kan* wel VDSL2 aan, maar dan moet ie door kpn wel op een VDSL dslam of straatkast aangesloten worden. Dat is iets wat niet spontaan gebeurt door een nieuwe modem te krijgen. Of het nut heeft is niet te zeggen. Op 2.2km afstand ga je alleen hoger kunnen halen als er vdsl uit de straatkast geleverd wordt. En als je je postcode/huisnr niet wilt geven gaat niemand dat voor je kunnen bekijken.
Tenzij kpn stiekem naast een nieuwe modem je ook overzet op vdsl gaat een nieuwe modem 0,0 helpen.

Maar goed, het staat je vrij om over een week of 2 t topic opnieuw omhoog te trappen omdat je nog altijd geen 24+ Mbit haalt......
O ik snap je ook compleet, maar nu is het bij kpn ook bekend dat we deze stap hebben gedaan. Had nu even weinig zin om in discussie te gaan. Over 2 weken kan ik dan dus bellen met ' ' t was niet de router, nu vdsl please'.

Ik ben niet goed in overtuigend discussie voeren, maar even roepen ' die stap heb ik al ondergaan' kan nog net =P

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-12 06:15
Ga eerst eens controleren of jou straatkast/wijkcentrale is aangepast.

[ Voor 78% gewijzigd door DaRk PoIsOn op 09-09-2012 03:59 ]

who put a "stop payment" on my reality check

Verwijderd

Vanaf 2.2km vanaf WC wordt er niet eens VDSL geleverd. Bel eens met de helpdesk en vraag op wat voor profiel je staat ingesteld, wellicht laat de DLM (Dynamic Line Management) je laag omdat anders wellicht je lijn (te) instabiel wordt.

Sowieso zou ik even vragen wat het max. aantal mbit wat je mogelijk binnen kan halen is, daaruit kan je meestal al direct een conclusie trekken. Ik denk zelf, naar aanleiding van jouw reacties (20cm van IS/RA et cetera), dat het gewoon niet mogelijk is om sneller te kunnen dan ± 15mbit. DLM kan er vervolgens wel eens voor zorgen dat je op max 8mbit staat 'ingetrained'.

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-12 06:15
DLM is een mooi stuk techniek, tenzij alles wat je in huis hebt ruk is.
Mooie voorbeelden zijn bijv. 200 meter van de WC maar je isra in de keuken en de buitenlamp met sensor op een stopcontact in dezelfde ruimte....
Vergeet dan maar een gewone internetsnelheid.
isra in de kelder maar je kunt verder daar niets aansluiten, 2A isra (varkenssnuit en lege aansluiting) in de woonkamer, bagger internet (oude bedrading in de muur).
Stap 58 isra en ga dan is kijken of je een lekkere lijn hebt :P
Heb je een rot aderpaar in de grond liggen, halen je buren bijvoorbeeld 37Mbit en jij maar 16.
Nog een veel leukere, zet jij 's avonds je modem uit als je gaat slapen, zegt DLM: ow, de lijn is instabiel, we gaan lager intrainen....

@Dennis.deVries, FttC zorgt er dus voor dat je VDSL2+ snelheden kunt halen.
Heeft jou straatkast/verdeelpunt FttC geldt de regel van max 1500 meter vanaf dat punt en niet vanaf de wijkcentrale.
Woon je 3km van de wijkcentrale, en jou wijkverdeelpunt staat op 800 meter en heeft FttC, dan kun je makkelijk 40+ Mbit trekken....

[ Voor 45% gewijzigd door DaRk PoIsOn op 09-09-2012 04:28 . Reden: typo's ]

who put a "stop payment" on my reality check

Pagina: 1