Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Sapphire Radeon 7850 OC en.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• .pointer
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 10-11 18:55
Hoi tweakers,

Ik heb sinds kort (<1mnd) een nieuwe pc, met de Sapphire radeon 7850 OC edition erin.
Nu dacht ik, laat ik het eens overklokken, die GPU, ook gewoon om te kijken of het nou verschil maakt in fps in bijvoorbeeld metro 2033, waarbij ik op ultra net geen lekkere fps kreeg (<30, in-combad <20). *Ik vind het niet erg dat ik dit niet perfect kan spelen, begrijp me niet te zeikerig.) Dus ik OC het een beetje, restart de pc en, weinig effect in metro; niet meer dan 1 fps verschil, en heb het nu staan op (totaal onervaren in OC dus als het zal ook wel niet goed in verhouding zijn..): Memory clock 1303 MHZ
Core clock: 1Ghz.

Is toch wel wat verschil met de 860 mhz per core en 1200 mhz memory clock, of niet? In hoeverre moet ik het overklokken, wil ik een performance boost van toch 5 fps krijgen? (als dat mogelijk is, ik heb geen idee..) Of gewoon zoveel mogelijk? Heb direct na metro afgesloten te hebben, op MSI afterburner de temps bekeken en het was niet boven de 50 graden.

Hartelijk bedankt :)

• Pazienza
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 00:12
Probeer hem ook wat meer power te geven, dat zal waarschijnlijk een boost geven. ;)

• .pointer
Wat bedoel je met meer power? Ik ga niet met de voltages kloten, heb gelezen dat dat er echt niet goed voor is.

> Als je je GPU (en e.v.t. CPU) overklokt totdat de temperaturen te hoog worden, en je een stabiel systeem houd, slecht voor de levensduur van de componenten? Ik wil niet dat de R7850/i5 3570k van 5 jaar lifespan naar 3 jaar gaat, da's me net iets te veel.

• faust2016
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 05-11 23:51

faust2016

You yes have my shirt

Dan kun je die 5 fps extra wel vergeten.. Als je in combat op minder dan 20 fps zit, is 5 fps erbij dus een toename van meer dan 25%. Als je op stock volts/powertune settings blijft zitten ga je dat nooit halen..

• .pointer
Mag ik vragen wat het voordeel van een GPU overklokken is? Overklokken om een lage FPS hoog te krijgen leek mij het enigste nut, omdat 20 fps niet speelbaar is. Ik zou m'n god niet weten wat ooit het nut zou zijn, van 50 naar 55 omdat 10% e.v.t wel haalbaar is, terwijl je vanaf 40 het verschil niet waarneemt?
Dit is niet als aanval op jou, eigenlijk een serieuze vraag. Ik lees toch echt op andere sites, dat als je een GPU overklokt hij het volgende model kan halen (7850 OC't is gelijk aan 7870 niet geclockt)... Ik las ook, dat sommige nieuwere modellen alleen sneller zijn omdat ze hoger zijn geclockt, dat de hardware exact hetzelfde is. Is dit waar?

Is dus een zichtbare toename alleen mogelijk met volts veranderingen?

Nogmaals, tast het de levensduur ook aan (zowel zonder de volts te veranderen als met)?

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 10-11 01:09
Een zichtbare toename met volt verandering + vcore en memory boost is er zeker. Alleen het voltage verhogen heeft volgens mij weinig nut.

20-25% meer fps is met de 7850 echt mogelijk.

Mijn hardware: PS4, Macbook Pro Retina 15, Sony Xperia Z3 Compact

• PCBaas
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 20:28
Met de GPU overklokken kan je meestal wel ~20% snelheidswinst krijgen met een minimale bump in voltage, zodat hij inderdaad ongeveer even snel is als het betere model.

20 fps * 1.2 = 24 fps. Dit is alsnog niet speelbaar. Als je bij een spel 30-40fps haalt dan is het wel de moeite waard om te overklokken, zodat het spel toch een stuk vloeiender loopt.

Zoals jij waarschijnlijk bedoeld: van 20 fps 40 fps maken, gaat niet lukken zonder het uiterste randje op te zoeken van je GPU. In dit geval tast het de levensduur wel significant aan. Met alleen een kleine voltage bump is dit effect te verwaarlozen.

Antec 300 / Phenom II 955 @ 3.8GHz / CM Hyper 212+ / MSI HD6950 / Asus M4A79XTD EVO / 8GB DDR3

• .pointer
Kijk, daar heb ik wat aan. Bedankt!

> gaat de garantie er sws af als je overklokt, of alleen als je met voltages speelt? Gaat de fabrikant na of er is geOCt? Of als je het terugclocked (ook naar normale volts), kan de fabrikant nagaan dat er is geOCt? het is een best dure kaart, en mocht hij kapot gaan, is 't toch zonde een nieuwe te moeten kopen..

> Ik zal eens het e.e.a. opzoeken over dat voltages bumpen.

• nedernakker
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 08-09 14:02

nedernakker

Team HWI Pro OC

Tuurlijk vervalt de garantie als je overklokt, je laat de kaart zelf sneller lopen dan hoe hij verkocht wordt.

Nagaan kan de fabrikant het niet, maar je moet jezelf afvragen of het etisch verantwoord is om hem als hij stuk gaat rma te sturen...

Hardware.info Overclock Team

• .pointer
Ik heb via MSI afterburner de snelheden opgekrikt tot het maximale zonder voltages te veranderen; Core clock 1050Mhz en memory clock 1450 Mhz. Ik speelde BF 3 op een bepaalde missie op 29-33 fps, en nu met 40-43 fps. Dat is dus een 40% snelheidswinst zonder te veel risico, en temps blijven <70 (avg 65). Is dit netjes, of denk ik dit alleen maar?

Is dit dan aantastend voor de GPU levensduur?

EDIT: Furmark had de test op die OC goed voltooid, maar nu speel ik simpel minecraft, en crasht 'ie 2x achterelkaar. geen bluescreen, een hangend plaatje van een houten plank leek het op. Is dit dan te ver overclocked?

.pointer wijzigde deze reactie 15-09-2012 12:11 (21%)

• Timx2
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 09-11 18:09
Ja, dat is te ver overgeclocked. Hij zou, voor de perfecte overclock, onder geen enkele omstandigheid mogen crashen. Stapje terug kan wonderen doen. Vaak kan een paar Mhz al voldoende zijn maar dat is een kwestie van proberen.
Mijn sapphire 7850 draait op 1175/5800 op 1.225V en wordt niet warmer dan 54C met het fan-profile op 40% (dat hoor ik toch niet tijdens het gamen). Ik ben zéér tevreden over deze kaart. Helaas staat de sapphire bios geen hogere voltages toe anders had ik hem best naar 1250/5800 kunnen krijgen, denk ik.

• maks11223344
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 19:10
correct me if im wrong maar ik denk dat je je geheugen tehoog geklokt heb dat is het enige waarbij ik ook dat soort dingen kan kweken de core stuiterd de driver er alleen uit?
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Tesla

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True