Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Joost van Tweakers.net heeft een uitgebreide analyse gemaakt van de ICT-standpunten van een hoop politieke partijen.

Dit artikel staat op de frontpage en wel hier.

Of als je direct naar een pagina of onderwerp wil gaan, heb ik de verschillende pagina's voor het gemak hieronder gezet.
1. Inleiding
2. Copyright or copyleft
3. Het belang van privacy
4. De keerzijde van de medaille
5. Cybercrime en datalekken
6. Netneutraliteit en cookieverbod
7. Open data en het EPD
8. Onderzoek en groene energie
9. Overzicht

Wat naast deze analyse ook nog handig is, is de Digitale Vrijheidswijzer van Bits Of Freedom.

Discussieer!

Welke belangrijke standpunten missen jullie nog in de politieke partijen wat betreft ICT?
Zijn er dingen die je vreemd vindt of opvallen?
Vind je dat, over het algemeen, de politieke partijen genoeg aandacht geven aan ICT-gerelateerde onderwerpen?
Bepalen digitale onderwerpen je keuze? Zo ja, welke?

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malthus
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23-09 15:03
Ik vind het vooral verrassend dat iedere partij bij de stelling "Het auteursrecht moet worden gemoderniseerd" voor is, of geen antwoord heeft. Dat geldt ook voor de partijen die de afgelopen decennia geregeerd hebben. Ik ben wel benieuwd of er nu echt iets aan gaat gebeuren, of dat dit verkiezingspropaganda is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-10 13:47
Deze korte samenvatting is leuk, maar je hebt er vrij weinig aan. Bijvoorbeeld dat van "auteursrecht moderniseren". Daar mogen dan wel nodige voorstanders voor zijn, maar dat wil niet zeggen dat ze overal dezelfde ideeën hebben over de manier waarop.

En dat geldt eigenlijk voor vrijwel al die 'balkjes'. Iedereen (behalve SGP) is voor meer privacy. Maar hoe kan het dan toch dat ik de afgelopen 10 jaar steeds meer van mijn privacy ben kwijtgeraakt? Blijkbaar is niet ieders definitie van privacy hetzelfde als wat ik eronder versta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Ik vind het ook dubieus.... het lijkt me ook puur verkiezingsretoriek.

Als je bijvoorbeeld naar de Privacy Barometer kijkt, zie je dat er maar drie partijen zijn waar je netto er op vooruit gaat qua privacy: SP, Groen Links, en de PvdD. Bij alle andere partijen ga je erop achteruit (bij VVD, CDA, SGP en PVV het hardste).

En die barometer is gebaseerd op het daadwerkelijke stemgedrag van de politieke partijen bij wetsvoorstellen, dus wat meer zeggend dan loze verkiezingsprogramma's die na 12 september 21:00 toch vaak grotendeels overboord gaan.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haribold
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Inderdaad. En dan grote woorden over dat alle wetsvoorstellen moeten worden onderworpen aan een strenge privacytoets, maar ondertussen hebben de meeste partijen wel kilometerheffing in hun plannen staan. Wat dus per definitie weer een verdere inbreuk op de privacy inhoudt en daarnaast ook niet echt getuigt van een realistisch beeld van de praktische haalbaarheid van zo'n enorm project. Dat is immers ook IT/technologie-gerelateerd: in hoeverre zijn de plannen technisch haalbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:44
Nou ja, iets als kilometerheffing kan natuurlijk prima aan de privacy-wetgeving voldoen en hoeft geen inbreuk op de privacy te zijn, mits goed geborgd etc., maar vormt wel een potentieel risico voor misbruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
rik86 schreef op zondag 09 september 2012 @ 20:24:
privacy-wetgeving voldoen… mits goed geborgd etc.,
En daar wringt de schoen vaak bij de overheid. Het is zéér zeldzaam dat deze twee punten écht hand in hand gaan en dat het 100% waterdicht is zoals het zou moeten zijn.

De overheid mag toch het goede voorbeeld geven aan het bedrijfsleven?
Pagina: 1