nielsgeode schreef op zaterdag 08 september 2012 @ 19:59:
Ik heb een uurtje zitten prutsen met de fanheaders, adapters & biosinstellingen. Ik wil al mn fans op ongeveer 500 tot 700 RPM hebben. Op de CPU_FAN2 moet ik daarvoor wel een ULNA gebruiken, andrers draait ie op de laagste snelheid nog steeds 1200 RPM. Hetzelfde geldt voor PWR_FAN1. De rest kan ik inderdaad direct aansluiten en in de UEFI BIOS regelen.
Kan je met een splitter twee fans op 1 fanheader op je mobo zetten en ze dan tegelijk regelen in het BIOS?
De HDMIkabel moet echt goed zijn. Zoals je op de foto kan zien heb ik een NEC monitor waar je wel wat van mag verwachten, inclusief een fatsoenlijke kabel

Wat betreft die PWR_FAN1 klopt het inderdaad dat je die niet kan instellen en die zou ik ook niet gebruiken om daar een casefan op aan te sluiten want die is veelal bedoeld voor de fan van voedingen met een externe fan aansluiting.
Qua instellen in het bios weet ik niet direct hoe het bios van een Asrock eruit ziet maar ik neem aan dat je temperaturen en rpm kan instellen, en dan kan je bv tot pak weg 50 graden de min temp instellen en het aantal rpm dan rond 700.
Jazeker kan je gewoon een splitter ertussen zetten en dan beide fans via je bios regelen maar houd er wel dan rekening mee dat het rpm tegelijk voor beide fans op die splitter geld. Nu is het sowieso ook toch veel handiger wanneer je beide intakefans op gelijk rpm zet en net zoals de outtake topfans die je ook het beste gelijk kan houden.
Maar ik gok toch erop dat die ULN adapters vreemde effecten hebben op het moederboard aangezien dat gewoon weerstandjes zijn die het voltage omlaag halen, maar tegelijkertijd word dit ook al via je bios geregeld en dat zal denk ik voor problemen zorgen.
Dus ik zou sowieso om dat uit te sluiten eens al die ULN adapters er tussenuit halen en kijken of je dan nog dat vreemde probleem qua beeld hebt.
Ook zou je nog eens kunnen kijken met bijvoorbeeld Aida64 hoe de temperaturen van je cpu zijn en of vooral de temperaturen van de cores niet te ver uit mekaar liggen. Het zou namelijk kunnen zijn dat je koeler niet helemaal goed op de cpu zit en daardoor de cpu niet helemaal fris in het socket zit. Reseaten wil sowieso ook nog wel eens helpen dus m.a.w. je cpu even eruit halen en weer opnieuw in het socket plaatsen. Wel natuurlijk dan de oude koelpasta verwijderen met alcohol, en een rijstkorreltje nieuwe pasta in het midden doen.
[
Voor 12% gewijzigd door
Roel1966 op 08-09-2012 20:31
]