Core i7 3770k GPU of moederbord defect?

Pagina: 1
Acties:

• nielsgeode
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-02 16:55
Toen ik mijn pc net aanzette kreeg ik dit te zien:

Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/2a0n5w7.jpg

Tijdens het opstarten van windows verdwijnt het beeld. Ik had nog een oud videokaartje liggen en die heb ik er even ingezet. Dan heb ik wel normaal beeld en kan ik gewoon werken.

Zou de GPU van de processor (Core i7 3770k) kapot zijn of is er iets met het moederbord (Asrock Fatal1ty Z77 Professional)? Ik baal als een stekker. Het spul is nog geen twee maanden oud...

Voor de duidelijkheid: ik had dus geeen videokaart en gebruik de GPU van de processor. Dan krijg ik het beeld zoals te zien op de foto.

[ Voor 15% gewijzigd door nielsgeode op 08-09-2012 10:26 ]

• ScreameR86
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-02 18:39
Oeps, verkeerd gelezen.

Aangezien het gaat om de ingebouwde GPU gaat kun je het best even ergens een goedkoop moederbordje ophalen(welke Ivy ondersteund) en het daarop testen. Indien het probleem zich dan alsnog voordoet, moet de CPU het wel zijn.

[ Voor 64% gewijzigd door ScreameR86 op 08-09-2012 10:31 . Reden: Verkeerd gelezen ]

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-02 10:00
ScreameR86 schreef op zaterdag 08 september 2012 @ 10:23:
Als je nog een ander systeem hebt, kun je daar je videokaart even in proberen. Als het probleem dan toch voorkomt, kun je de videokaart RMA sturen.
Of je herleest zijn probleem nog even?

Nickname does not reflect reality

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het probleem is alleen omdat het hier om een IGP staat, je niet weet of het probleem ligt bij de CPU (waar de IGP inzit) of bij het moederbord waar de aansluitingen opzitten.

De beste manier is om of een ander moederbord, of een andere CPU te testen.

• nielsgeode
TERW_DAN schreef op zaterdag 08 september 2012 @ 10:28:
Het probleem is alleen omdat het hier om een IGP staat, je niet weet of het probleem ligt bij de CPU (waar de IGP inzit) of bij het moederbord waar de aansluitingen opzitten.

De beste manier is om of een ander moederbord, of een andere CPU te testen.
Maar die heb ik natuurlijk niet....

• Stefan1987
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:49
Ai met een ingebouwde gpu idd een lastig probleem. Hoe heb je je beeldscherm aangesloten? Met VGA, HDMI of DVI? Is je bios up to date?
Wat je kan doen is even je GPU benchmarken in windows en vergelijkbare resultaten zoeken op internet.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Niet iemand in de buurt van wie je zoiets kan lenen? Als je direct het goede onderdeel kan RMAen scheelt je dat een hoop gezeik. Ik snap dat je niet gelijk dingen op reserve hebt liggen, maar kijken of je wat kan regelen heeft mij in elk geval al wel een boel gezeik bespaart ;)

• nielsgeode
Stefan1987 schreef op zaterdag 08 september 2012 @ 10:42:
Ai met een ingebouwde gpu idd een lastig probleem. Hoe heb je je beeldscherm aangesloten? Met VGA, HDMI of DVI? Is je bios up to date?
Wat je kan doen is even je GPU benchmarken in windows en vergelijkbare resultaten zoeken op internet.
Waarom zou ik de GPU willen benchmarken? Wat gaat dat voor info opleveren? Beeldscherm zit op HDMI. Bios is up to date (versie 1.30).

• Stefan1987
Wellicht dat de gpu onder stress foute meldingen geeft of sowieso niet naar behoren werkt (dus bv lage scores).

• nielsgeode
Stefan1987 schreef op zaterdag 08 september 2012 @ 10:59:
Wellicht dat de gpu onder stress foute meldingen geeft of sowieso niet naar behoren werkt (dus bv lage scores).
Ah. De interne GPU. Maar hoe kan ik die benchmarken als ik er een losse videokaart in heb zitten? Dan issie toch uitgeschakeld?

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Je kunt ook gewoon een moederbord halen bij één van de grotere computerwinkels. Daar test je vervolgens mee en als dat het niet is dan breng je het moederbord gewoon terug binnen 14 dagen. :)

• Stefan1987
nielsgeode schreef op zaterdag 08 september 2012 @ 11:01:
[...]

Ah. De interne GPU. Maar hoe kan ik die benchmarken als ik er een losse videokaart in heb zitten? Dan issie toch uitgeschakeld?
Start windows helemaal niet meer zonder aparte videokaart? Of nog wel met gekke kleuren? Want dan kan je hem dus wel benchmarken (dit gaat idd niet als je er een losse videokaart in hebt).
Kijk ook even in je bios of je intel HD graphics (dus eerst aparte videokaart eruit halen) wordt herkend door het systeem.

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10-02 23:47
Bios reset to factory defaults al eens geprobeerd? Mogelijk dat er toch iets verkeerd 'getweaked' is in je bios? En toch eens aansluiten op VGA/DVi om bv. kabels of poorten uit te sluiten.

@Satch: jij moet echt je eigen winkel beginnen, man! Goed bezig, daar is die regeling echt voor bedoelt.

• nielsgeode
Stefan1987 schreef op zaterdag 08 september 2012 @ 11:09:
[...]

Start windows helemaal niet meer zonder aparte videokaart? Of nog wel met gekke kleuren? Want dan kan je hem dus wel benchmarken (dit gaat idd niet als je er een losse videokaart in hebt).
Kijk ook even in je bios of je intel HD graphics (dus eerst aparte videokaart eruit halen) wordt herkend door het systeem.
HD Graphics kan ik nergens in de BIOS vinden als ik mn losse videokaart eruit gehaald heb. Het gekke is dat ik nu plotseling weer normaal beeld heb en windows weer gewoon start (zonder losse videokaart dus).

Ik vertrouw het nog niet helemaal dus ben nu memtest aan het doen met memtest86+ versie 4.20

Verder heb ik het vermoeden dat ik het probleem kreeg nadat ik een aantal chassisfans bijgeplaatst heb. Alle zes de fans (Noctua) heb ik aangesloten direct op mn moederbord (met overal een Ultra Low Noise Adapter van Noctura ertussen) op CPU_FAN1, CPU_FAN2, CHA_FAN1, 2 en 3 en PWR_FAN1). Die laatste heet "Power Fan Connector" maar er staat verder niks over in de handleiding. Ik neem aan dat je daar gewoon een normale (120 mm) fan op kan aansluiten?

• Liveshort
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21-01 13:50

Liveshort

Certified Crazy Person

Powerfan moet je niets op aansluiten, alleen als je voeding daar een aansluiting voor levert. Deze is namelijk puur om de rpm van de fan van je voeding uit te lezen en kan dus zelf geen stroom leveren. Toch zou dat dit probleem op zich niet mogen veroorzaken. Het kán natuurlijk wel, want ik heb computers wel vaker rare dingen zien doen. Sluit je fan gewoon direct op je voeding aan of zoek een andere oplossing voor die fan.

Verder kunnen fans wel aangesloten worden op CPU1 en 2, maar dan is het wel handig als je in je bios het meeveranderen op temperatuur uitzet (als er alleen chassisfans opzitten).

Hope this helps.

There once was a lady of Wight --- Who travelled much faster than light --- She departed one day --- In a relative way --- And arrived on the previous night

• Stefan1987
Liveshort schreef op zaterdag 08 september 2012 @ 19:02:
Powerfan moet je niets op aansluiten, alleen als je voeding daar een aansluiting voor levert. Deze is namelijk puur om de rpm van de fan van je voeding uit te lezen en kan dus zelf geen stroom leveren. Toch zou dat dit probleem op zich niet mogen veroorzaken. Het kán natuurlijk wel, want ik heb computers wel vaker rare dingen zien doen. Sluit je fan gewoon direct op je voeding aan of zoek een andere oplossing voor die fan.

Verder kunnen fans wel aangesloten worden op CPU1 en 2, maar dan is het wel handig als je in je bios het meeveranderen op temperatuur uitzet (als er alleen chassisfans opzitten).

Hope this helps.
Inderdaad, PWR_FAN is om de koeling van je voeding te meten, niet van losse fans. Die zou ik dus niet aansluiten.
Nu je pc overigens weer (even?) normaal werkt, kun je mooi je intel hd graphics benchmarken ;)

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
nielsgeode schreef op zaterdag 08 september 2012 @ 17:47:
HD Graphics kan ik nergens in de BIOS vinden als ik mn losse videokaart eruit gehaald heb. Het gekke is dat ik nu plotseling weer normaal beeld heb en windows weer gewoon start (zonder losse videokaart dus).

Ik vertrouw het nog niet helemaal dus ben nu memtest aan het doen met memtest86+ versie 4.20

Verder heb ik het vermoeden dat ik het probleem kreeg nadat ik een aantal chassisfans bijgeplaatst heb. Alle zes de fans (Noctua) heb ik aangesloten direct op mn moederbord (met overal een Ultra Low Noise Adapter van Noctura ertussen) op CPU_FAN1, CPU_FAN2, CHA_FAN1, 2 en 3 en PWR_FAN1). Die laatste heet "Power Fan Connector" maar er staat verder niks over in de handleiding. Ik neem aan dat je daar gewoon een normale (120 mm) fan op kan aansluiten?
Eigenlijk zijn die Ultra Low Noise adapters niet direct bedoeld ervoor wanneer je de fans op de moederboard fanheaders aansluit en meer ervoor bedoeld wanneer je de fans direct op de voeding aansluit. Het heeft namelijk ook weinig nut want wanneer je de moederboard fanheaders gebruikt kan je gewoon vanuit je bios de fans sturen qua rpm.

Het zou dus niet zo gek zijn dat je moederboard inderdaad moeite ermee heeft met zowel die ULN adapters en die aansluiting op de Powerfan header, waarbij ik sowieso gewoon splitters zou gebruiken. Bij mijn pc heb ik ook alles Noctua en in groepen verdeeld namelijk de 2 fans voor op 1 splitter en dan naar 1 fanheader, de 2 topfans via een splitter naar 1 fanheader en dan de backfan en de onderste fan op 1 header.

Maar ik zou zo zeggen van trek eens de fans eruit en probeer dan eens want dan weet je het snel genoeg of het daar aan gelegen heeft. Ook zou ik eens de hdmikabel vervangen want het kan best dat die niet helemaal fris is hetgeen wel eens voorkomt bij goedkopere hdmi kabeltjes.

• nielsgeode
Roel1966 schreef op zaterdag 08 september 2012 @ 19:24:
[...]

Eigenlijk zijn die Ultra Low Noise adapters niet direct bedoeld ervoor wanneer je de fans op de moederboard fanheaders aansluit en meer ervoor bedoeld wanneer je de fans direct op de voeding aansluit. Het heeft namelijk ook weinig nut want wanneer je de moederboard fanheaders gebruikt kan je gewoon vanuit je bios de fans sturen qua rpm.

Het zou dus niet zo gek zijn dat je moederboard inderdaad moeite ermee heeft met zowel die ULN adapters en die aansluiting op de Powerfan header, waarbij ik sowieso gewoon splitters zou gebruiken. Bij mijn pc heb ik ook alles Noctua en in groepen verdeeld namelijk de 2 fans voor op 1 splitter en dan naar 1 fanheader, de 2 topfans via een splitter naar 1 fanheader en dan de backfan en de onderste fan op 1 header.

Maar ik zou zo zeggen van trek eens de fans eruit en probeer dan eens want dan weet je het snel genoeg of het daar aan gelegen heeft. Ook zou ik eens de hdmikabel vervangen want het kan best dat die niet helemaal fris is hetgeen wel eens voorkomt bij goedkopere hdmi kabeltjes.
Ik heb een uurtje zitten prutsen met de fanheaders, adapters & biosinstellingen. Ik wil al mn fans op ongeveer 500 tot 700 RPM hebben. Op de CPU_FAN2 moet ik daarvoor wel een ULNA gebruiken, andrers draait ie op de laagste snelheid nog steeds 1200 RPM. Hetzelfde geldt voor PWR_FAN1. De rest kan ik inderdaad direct aansluiten en in de UEFI BIOS regelen.

Kan je met een splitter twee fans op 1 fanheader op je mobo zetten en ze dan tegelijk regelen in het BIOS?

De HDMIkabel moet echt goed zijn. Zoals je op de foto kan zien heb ik een NEC monitor waar je wel wat van mag verwachten, inclusief een fatsoenlijke kabel ;)

• Roel1966
  • Niet online
nielsgeode schreef op zaterdag 08 september 2012 @ 19:59:
Ik heb een uurtje zitten prutsen met de fanheaders, adapters & biosinstellingen. Ik wil al mn fans op ongeveer 500 tot 700 RPM hebben. Op de CPU_FAN2 moet ik daarvoor wel een ULNA gebruiken, andrers draait ie op de laagste snelheid nog steeds 1200 RPM. Hetzelfde geldt voor PWR_FAN1. De rest kan ik inderdaad direct aansluiten en in de UEFI BIOS regelen.

Kan je met een splitter twee fans op 1 fanheader op je mobo zetten en ze dan tegelijk regelen in het BIOS?

De HDMIkabel moet echt goed zijn. Zoals je op de foto kan zien heb ik een NEC monitor waar je wel wat van mag verwachten, inclusief een fatsoenlijke kabel ;)
Wat betreft die PWR_FAN1 klopt het inderdaad dat je die niet kan instellen en die zou ik ook niet gebruiken om daar een casefan op aan te sluiten want die is veelal bedoeld voor de fan van voedingen met een externe fan aansluiting.

Qua instellen in het bios weet ik niet direct hoe het bios van een Asrock eruit ziet maar ik neem aan dat je temperaturen en rpm kan instellen, en dan kan je bv tot pak weg 50 graden de min temp instellen en het aantal rpm dan rond 700.

Jazeker kan je gewoon een splitter ertussen zetten en dan beide fans via je bios regelen maar houd er wel dan rekening mee dat het rpm tegelijk voor beide fans op die splitter geld. Nu is het sowieso ook toch veel handiger wanneer je beide intakefans op gelijk rpm zet en net zoals de outtake topfans die je ook het beste gelijk kan houden.

Maar ik gok toch erop dat die ULN adapters vreemde effecten hebben op het moederboard aangezien dat gewoon weerstandjes zijn die het voltage omlaag halen, maar tegelijkertijd word dit ook al via je bios geregeld en dat zal denk ik voor problemen zorgen.

Dus ik zou sowieso om dat uit te sluiten eens al die ULN adapters er tussenuit halen en kijken of je dan nog dat vreemde probleem qua beeld hebt.

Ook zou je nog eens kunnen kijken met bijvoorbeeld Aida64 hoe de temperaturen van je cpu zijn en of vooral de temperaturen van de cores niet te ver uit mekaar liggen. Het zou namelijk kunnen zijn dat je koeler niet helemaal goed op de cpu zit en daardoor de cpu niet helemaal fris in het socket zit. Reseaten wil sowieso ook nog wel eens helpen dus m.a.w. je cpu even eruit halen en weer opnieuw in het socket plaatsen. Wel natuurlijk dan de oude koelpasta verwijderen met alcohol, en een rijstkorreltje nieuwe pasta in het midden doen.

[ Voor 12% gewijzigd door Roel1966 op 08-09-2012 20:31 ]

• nielsgeode
Roel1966 schreef op zaterdag 08 september 2012 @ 20:28:
[...]

Jazeker kan je gewoon een splitter ertussen zetten en dan beide fans via je bios regelen maar houd er wel dan rekening mee dat het rpm tegelijk voor beide fans op die splitter geld. Nu is het sowieso ook toch veel handiger wanneer je beide intakefans op gelijk rpm zet en net zoals de outtake topfans die je ook het beste gelijk kan houden.
Lijkt me inderdaad een strak plan. Weet je zo waar ik die dingen kan krijgen kopen met fatsoenlijke kwaliteit stekkers (alleen 3-pins) en vooral niet te lang (teveel kabelzooi in mn kast dan)? Het mag best wat kosten.

Thanx!
Niels

• Roel1966
  • Niet online
nielsgeode schreef op zaterdag 08 september 2012 @ 21:43:
Lijkt me inderdaad een strak plan. Weet je zo waar ik die dingen kan krijgen kopen met fatsoenlijke kwaliteit stekkers (alleen 3-pins) en vooral niet te lang (teveel kabelzooi in mn kast dan)? Het mag best wat kosten.

Thanx!
Niels
Ik weet niet welk type Noctua fans je in de pc gezet hebt maar bij sommige types zit er al standaard een splitter bij. Anders kan je altijd b.v. deze http://www.highflow.nl/aa...litter-y-kabel.html?sl=NL bestellen die ik zelf ook meestal gebruik.

• nielsgeode
Roel1966 schreef op zaterdag 08 september 2012 @ 22:29:
[...]

Ik weet niet welk type Noctua fans je in de pc gezet hebt maar bij sommige types zit er al standaard een splitter bij. Anders kan je altijd b.v. deze http://www.highflow.nl/aa...litter-y-kabel.html?sl=NL bestellen die ik zelf ook meestal gebruik.
Onder andere de NF-S12B en nog 1 80 mm fan. Bij mij zitten er geen splitters bij, alleen ULNA en LNA adapters. Heb ze net twee dagen in huis (nieuw gekocht).
Pagina: 1