[Vista] Infinite reboot loop door mislukte windowsupdate

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
De PC van mijn ouders heeft sinds een weekje een probleem. Na het doen van een windows update en de daarna volgende reboot verschijnt de volgende melding "De updates zijn niet juist geconfigureerd. De wijzigingen worden ongedaan gemaakt. Schakel de computer niet uit". Dit bleef zo na iedere door windows gedane reboot en na een paar uur hebben ze het ding dus uitgezet (en helpdesk Jeroen gebeld :-)).

Opstarten in veilige modus geeft hetzelfde resultaat, teruggaan naar de laatst bekende configuratie ook, foutopsporingsmodus en logboekmodi helpen ook niets. Ik heb alle opties die in het F8 menutje staan geprobeerd, zonder resultaat.

Met de hardware lijkt niets aan de hand, vanuit de bios konden een aantal checks gedaan worden en daar komt alles goed doorheen.

Het is al weer een wat ouder systeem, een core2 duo, in elkaar gezet door Alternate. Windows dvd's zijn er niet, eea moet op een recovery partitie staan, maar hoe ik daarbij kom? Ik heb alle F-toetsen geprobeerd maar ik kom nergens in een menutje waar ik de repair mode van windows zelf kan kiezen.

Iemand ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:56

D4NG3R

kiwi

:)

DVD downloaden en de repair tool haar werk laten doen. Als dit niet werkt zal er toch een schone installatie overheen moeten.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dus je kunt niet meer in de safe mode komen?

Ik heb me al een paar keer een PC uit zo'n loep kunnen halen door in safe mode te gaan en dan daarin netjes af te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
Er komt nooit een desktop, ook niet in safe mode, voordat de inlogkeuzes naar voren komen staat die melding er alweer.

Ik zal eens een dvd'tje met die recoverytool maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:32

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Ik ook gehad. Na een paar uur herstarten gaf ie t op

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
Nou de DVD met de repairmogelijkheid hielp ook niet, die ontdekte geen problemen, reverten naar een eerder restore point kon ook niet want die waren er niet. Aardig frustrerend. Daarachteraan kwam mijn vakantie maar gelukkig was er nog een iPad waar de dagelijkse dingen ook op gedaan konden worden.

Ik ben vanmiddag met Linux, XP en Win7 dvd's weer aan de slag gegaan. Met een bootable linux kon ik de schijf in ieder geval benaderen om de belangrijke dingen te backuppen alvorens aan een nieuwe install te beginnen. Toen zag ik dat de C: schijf volkomen vol was (nog 200 meg vrij), daar ging uiteraard geen nieuwe windows naast passen, en daarbij bedacht ik me ook dat de windowsupdates, of het terugdraaien daarvan, wellicht niet meer lukte wegens de te volle schijf. Vanuit die Linux omgeving mocht ik geen files deleten (zal wel eoa windows bescherming overheen liggen) maar de Vista repair CD had goddank wel de mogelijkheid om een dosbox te krijgen. Daarvanuit mocht ik wel dingen deleten en na een stel spelletjes eraf gegooid te hebben was er weer een paar gigabyte vrij. Toen dacht ik: laat ik het ding gewoon weer eens een reboot geven en kijken wat hij nu doet.

Het "wijzigingen worden ongedaan gemaakt" verhaal stond een stuk langer op het scherm, toen volgde nog een reboot, daarna weer een tijdje "wijzigingen worden ongedaan gemaakt" en toen, toen kwam het inlogscherm weer naar voren! Inmiddels werkt alles weer, heb ik mijn ouders (weer... :P ) uitgelegd dat ze alles op de grotere andere schijf moeten zetten en uitgelegd hoe ze (vooral mijn moeder met haar spelletjes) uitgelegd hoe je dingen er ook weer afgooit.

Wijze les uit dit alles: check bij dit probleem ook eens hoe vol de schijf is. Wel suf van die melding, wellicht had men bij Microsoft ook niet getest hoe het softwareupdateproces loopt bij een bijna volle schijf. Kennelijk was er nog wel genoeg ruimte om de updates te downloaden maar niet meer genoeg om ze helemaal te installeren, en toen ook niet meer om ze te deinstalleren. Als bij die foutmelding had gestaan: mogelijk is de schijf te vol was dit probleem heel veel sneller verholpen geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06-10 12:59
Ook wel eens gehad met een Vista Business SP2 machine. Alles geprobeerd (ook repair DVD, previous known good, safe mode, etc.), mooi nooit meer werken.

Vista is gewoon buggy, wordt waarschijnlijk een clean install. Uiteraard kun je je data nog wel bewaren, het is alleen het OS wat niet meer werkt.

Edit: oh het is gelukt, you lucky mister!

[ Voor 6% gewijzigd door rookie no. 1 op 13-10-2012 00:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
Lezen is ook een kunst ;)

Dikke kans dat andere problemen ook oplosbaar zijn maar als je geen hints voor de oplosrichting krijgt wordt het wel moeilijk. Ik was al bezig met de voorbereidingen voor de clean install (wel zonder format, gewoon eroverheen) maar daar moet je wel ruimte voor hebben, toen ik zag dat de disk bijna vol was begonnen er wat belletjes te rinkelen en lampjes te branden :)
Pagina: 1