Intel Smart Response

Pagina: 1
Acties:

• Jaapio
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 29-01 22:17
Beste Tweakers,

Ik heb laatst een Dell Inspiron 14z Ultrabook gekocht en wilde hier een schone installatie van Windows 7 op zetten. Tijdens de installatie geeft Windows echter aan dat er geen schijven geinstaleerd zijn. Dat komt omdat Intel Smart Response staat ingesteld in de BIOS. Als ik deze uitschakel dan kan ik wel de 2 schijven (een SSD van 32 GB en een HDD van 500 GB) zien en kan Windows gewoon normaal installeren alleen dan kan ik Smart Response niet meer configureren omdat het niet ingeschakeld is in de BIOS. Nadat Windows geinstaleerd is kan je trouwens ook niets meer veranderen aan de SATA operation omdat Smart Response een soort RAID is begreep ik.

Het lijkt mij dat ik drivers moet instaleren maar ik heb bijna alles geprobeerd en niets helpt.

Iemand die hetzelfde probleem heeft gehad en er een oplossing voor heeft?

Groetjes Janjaap

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-01 13:01
Ik kan me iets herinneren van je SATA controller in Raid zetten en dan op de HDD installeren (niet op de SSD). Pas na installatie van de drivers configureer je SRT dan pas voor de SSD.
Op welke optie staat je SATA nu?

Edit: heb even eea gegoogled, maar bij de dell forums kom ik een hoop vergelijkbare issues tegen. Wellicht daar enkele van de stappen volgen. Het zijn wel 4 pagina's zonder echt een heldere conclusie (http://en.community.dell....19452285.aspx?PageIndex=1)

[ Voor 39% gewijzigd door TweakMDS op 07-09-2012 15:53 ]

• Jaapio
Ja dat klopt. SATA staat nu ingesteld als RAID/Intel Smart Response. Maar nu kan windows dus nieteens een harde schijf vinden.

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Jaapio schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 16:04:
Maar nu kan windows dus nieteens een harde schijf vinden.
Dat klopt ook. Klopt als in "niet onverwacht probleem" ;)

Zie bijvoorbeeld deze Microsoft-pagina voor mogelijke oplossingen.

[ Voor 20% gewijzigd door 3dfx op 07-09-2012 16:09 ]

• TweakMDS
Dit topic geeft iets duidelijkere stappen:
http://en.community.dell....83/20173450.aspx#20173450

Dus:
> Ensure Sata mode is set to RAID in BIOS or in some systems Intel Smart Response Technology

> Go to RAID BIOS and disable accelerate option for SSD (Only if HDDs are not detected while OSRI) (Use Ctrl+I)

> Initiate OSRI
etc

[ Voor 47% gewijzigd door TweakMDS op 07-09-2012 16:11 ]

• Jaapio
@Iva_Bigone

Dat heb ik inderdaad geprobeerd, en dat helpt ook niet.. Het Windows logo beweegt wel iets meer tijdens het booten voordat ik een blue screen krijg trouwens.

@SndBastard

Daar heb ik inderdaad al wat informatie vandaan, maar ik ben diezelfde Jaapio. :P
Ik krijg het alleen niet voor elkaar om in die "RAID BIOS" te komen. Dat zou iets met Ctrl+i moeten zijn?

• TweakMDS
Aja nu zie ik het ^^

Volgens mij komt je bios voorbij tijdens het Dell splash screen en kan je erin met ctrl-A, ctrl-I of ctrl-N spammen.

Eventueel kan je dat splash screen uitzetten in je bios (denk ik) of met escape afbreken.
Pagina: 1