Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpitfireNL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-08 15:24
pricewatch: Gigabyte GA-X58A-UD3R
Gekocht: 2 jaar en 3 maanden geleden
Gigabyte geeft 3 jaar garantie.

Mijn specs: inventaris: Game PC

Vandaag heb ik mijn moederbord GA-X58A-UD3R terug gekregen van Gigabyte. Ze hebben hem gerepareerd want het is nog steeds exact de zelfde.

Voor de RMA had ik 2 fouten aan Gigabyte opgegeven:

1. Er komt herrie uit de condensatoren rond het CPU gebied. Ik heb er al over gelezen dat meerdere mensen in het verleden dit probleem hebben gehad met dit specifiek model. Wanneer ik mijn muis beweeg begint het overduidelijk te ratelen en te sissen. En wanneer mijn systeem taken actief aan het uitvoeren is, dus wanneer ik een programma ofzo start.
De herrie is zo luid dat ik eigenlijk mijn kast maar beter altijd onder de tafel op de grond kan laten staan en dan moet ik een hoofdtelefoon opzetten om er geen last van te hebben.
Het enigste dat ik in mijn systeem heb zitten zijn verder een fanless videokaart en een redelijke nieuwe SSD van samsung. De voeding kan het ook niet zijn want de herrie heb ik alleen bij muis bewegingen en processor taken. De herrie was ook al aanwezig met mijn oude hardeschijf dus ook de nieuwe SSD daar kan het niet aan liggen.
Daarnaast had ik mijn zorgen aan gigabyte geuit over dat de overvoltage LED's naast het geheugen altijd oranje branden. Groen-oranje-rood.. zat er dus tussenin. En had ik geuit dat ik me zorgen maak over een verkorte levensduur van mijn moederbord door de overvoltage.
Nu dat ik het moederbord terug heb brandt er maar 1 groen LEDje idle en nog steeds meerdere LEDjes oranje tijdens opstarten. En nog steeds heb ik ongelooflijk veel last van de herrie wat uit de condensatoren komt.

2. De front-panel audio connector op het moederbord zou niet deugen want als ik een koptelefoon in zou pluggen in de kast zou hij constant blijven reconnecten en dan krijg ik non-stop de melding op mijn windows 7 bureaublad dat ik zojuist een device in de audio-jack heb gestoken. Hier heb ik op dit moment geen last van na de reparatie maar ze hebben de connector niet vervangen of er af gehad want ik had van te voren foto's gemaakt en er is niets aan de connector veranderd. Deze fout kan elk moment terug komen want soms had ik situaties dat de audio jack wel gewoon een uurtje goed bleef werken.

Ik kan alleen zien dat het moederbord schoon is geblazen. Verder is er helemaal niks zichtbaar aan het moederbord veranderd. Misschien dat ze toch een paar kleine dingen op het moederbord hebben vervangen zoals transistors of condensators.

Het model zelf heeft een fabrieks kwaaltje. Er staan B-merk condensatoren op, ja en nog steeds. Hoe ik dat weet? omdat mijn probleem nog steeds niet is opgelost. Velen van de revision 1.0 van dit model hadden last van overvoltage op het geheugen en deze herrie er bij. Gigabyte had een paar maanden nadat dit moederbord net nieuw was een nieuwere revision uitgebracht namelijk 2.0. Vermoedelijk is dit "overvoltage & herrie" probleem in deze nieuwe revision opgelost?

Nu is mijn vraag. Voor de herrie wat van mijn moederbord af komt , kan ik via garantie eisen dat ze me een nieuw moederbord sturen? Hoe kan ik dit het beste aanpakken? De herrie heb ik al zeker 1,5 jaar en de lichte overvoltage sinds het begin. het heeft me een tijd geduurd voordat ik wist waar die herrie vandaan kwam. Heb een lange tijd gedacht dat het door een oude hardeschijf kwam.

- Mijn PC -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:07
Ik neem aan dat dit probleem bekend staat als coil whine, iets waar menig moederbord (en andere onderdelen) in meer of mindere mate last van kunnen hebben. Is het meer zoiets al in dit filmpje? Of lijkt het meer hier op? Van wat ik even zo snel voorbij zag komen zou het misschien kunnen helpen om zaken als de C-States uit te schakelen in het bios en/of andere dingen die zorgen voor variabele voltages. In de comments van die 2e video staat bv. dat het uitschakelen van de C1 en C6 states zou (kunnen) helpen.
Of dit onder de garantie valt, geen idee.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpitfireNL
Het geluid lijkt meer op die van het eerste "dit filmpje".

Maar TOP! ik heb de instelling van C1 state in mijn bios gevonden en disabled en de herrie is hierbij opgelost :) Ik schaam me er eigenlijk best wel voor dat ik dit niet eerder heb ontdekt.
Maarja ik had toch nog dat andere probleem dus is hij niet voor niks terug naar Gigabyte geweest :)

- Mijn PC -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:07
Nou, mooi toch dat het zo snel opgelost is. Scheelt weer een bak frustratie en geklooi met garantie :)

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpitfireNL
Update: ik heb het geluid nog steeds... het is alleen wat zachter nu maar wel nog steeds hoorbaar met gesloten kast.
Ik laat het alleen nog even weten. Want ik denk dat ik niet nog een keer aan RMA wil beginnen voor dit probleem. Gigabyte komt er toch nooit achter wat het probleem is, als zij het moederbord testen in hun stal dan werkt natuurlijk gewoon alles en het geluid valt hun niet op of maakt ze niks uit.

- Mijn PC -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

probleem is ook niet op te lossen met een RMA,ik meen dat ze allemaal in die serie er last van hebben,ook mijn x58 ud5 heeft dit ook ,maar het is grotendeel weg inderdaad door de c1 uit te zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07-09 20:45

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Gigabyte ''repareerd'' coil whine niet, ze doen er helemaal niks mee.
Ik had ook een luid piepend bord van Gigabyte die via de winkel RMA naar Gigabyte opgestuurd is geweest, maar noppes. Wel zeggen ze dan vrolijk: niet defect bevonden of iets in die richting.

Het piepen was bij mij ook alleen maar als de cpu uit de neus stond te boren, en de c1 optie werkte bij mij niet.
Dus tijdens het internetten en dergelijke lichte taken had ik een potje transport tycoon op de achtergrond draaien om de processor ietsjes te belasten en zo van de piep af te komen.

Uiteindelijk wel netjes opgelost door de winkel, heb hem om mogen ruilen tegen een Asus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hippocampus schreef op zondag 09 september 2012 @ 05:22:
Gigabyte ''repareerd'' coil whine niet, ze doen er helemaal niks mee.
Ik had ook een luid piepend bord van Gigabyte die via de winkel RMA naar Gigabyte opgestuurd is geweest, maar noppes. Wel zeggen ze dan vrolijk: niet defect bevonden of iets in die richting.
Strikt genomen is het dan ook geen defect, want het ding werkt naar behoren. Dat het het gebruiksplezier en -gemak voor een groot deel teniet doet vergeet men voor het gemak dan maar even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2012 06:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 09 september 2012 @ 06:46:
Ik zou mij niet zo eenvoudig laten afschepen. 8)
Het is een buitengewoon irritant probleempje en voor hetzelfde geld begeeft het bord het morgen.
Dus garantie claimen nu het nog kan en voet bij stuk houden voor een correcte bord wissel.
Coil whine is niet van invloed op de levensduur of prestaties van het product. Strikt genomen is het geen defect en juridisch valt dat heel lastig onderuit te halen.

Wat betreft wat je kunt verwachten van een moederbord heb je gelijk, maar dat gelijk ook halen is waarschijnlijk een beste opdracht. Dan mag je maar hopen dat je rechtsbijstand of iets dergelijks hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er valt niets te repareren, het product functioneert naar behoren. Het beste dat je kunt hopen is dat de webshop coulant is en je een ander bord laat kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 09 september 2012 @ 07:07:
Als Gigabyte de coil whine niet als feature in hun Glossy Brochure opneemt, dan hoort het daar dus óók niet thuis.
Dit valt onder "verborgen gebreken" waarvoor een onomkeerbare en heldere juridische meldplicht geldt. 8)

Al te nadrukkelijke rammeltjes horen ook niet thuis in nieuwe dure auto's en coil whine is bij voedingen een reden voor een instant swap.
Een fabrikant die dat niet doet verkoopt niet één voeding meer.

Juridisch gesproken is dit zo klaar als een klontje hoor. ;)
Door het vaker te roepen wordt het niet opeens waar hoor ;) Elektronische componenten maken nu eenmaal soms geluid en daarom valt enig geluid ook gewoon binnen de normale parameters. Over tot welk punt dat acceptabel is valt een hele discussie te voeren, maar het is lang niet zo simpel als jij het doet voorkomen. Volgens de interne criteria van Gigabyte is het moederbord in orde, niet defect, werkt het en is het dus prima.

Dat je bij extreme geluiden wel enige rechten hebt klopt, maar dan komt het secundaire verhaal van recht hebben en recht krijgen weer om de hoek. Als al vast te stellen is dat je ergens recht op hebt. Zonder een beetje medewerking van de andere kant kom je echt nergens.

Dus ja, van achter je toetsenbord de internetcowboy uithangen is makkelijk, maar in de praktijk toch iets lastiger ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 09 september 2012 @ 07:13:
Nee, het product functioneert natuurlijk niet naar behoren.
Ik durf te wedden dat het alle functionele test met vlag en wimpel zal doorstaan. Dan wordt het toch al een stuk gecompliceerder.
Iedereen weet en mag er terecht van uitgaan, dat een mobo het werk gewoon in volledige stilte kan verrichten.
Een gillende kat in doodsnood in het vooronder hoort daar echt niet bij en is een über geldige reden voor afkeuring. ;)
Een condensator is ontworpen om z'n ding te doen, als een sirene janken hoort daar echt niet bij.
Onwaar. Dat jij de aanname doet dat elektronica absoluut stil is maakt het geen waarheid. Praktisch ieder apparaat produceert wel een brom, zoem of swoosh van fans. Schakelende zaken produceren niet zelden wisselende tonen.

Dit is precies wat ik nu al meerdere berichten duidelijk probeer te maken: jij maakt de zaak zwart-wit, maar dat is hij domweg niet. Dat je als consument redelijkerwijs iets anders mag verwachten is waar, maar dat is omgezet in garanties e.d. nog niet zo makkelijk. Garantie is voor defecten en dit product is simpelweg niet defect. Wat dat betreft heeft Gigabyte gelijk. Dat het niet zo hoort spreekt weer voor de consument, maar ja, vervangen heeft geen zin, want alle borden van dit type hebben het schijnbaar.

Ps. een coil is geen condensator :)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2012 07:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 09 september 2012 @ 07:33:
Ik zou niet durven beweren dat jij geen gezond verstand hebt, maar iemand met maar dát beetje common sense accepteert zo'n tergend gejank uit z'n pc niet. _/-\o_
I rest my case. :+
Ugh, je leest simpelweg niet wat ik schrijf of je wilt het niet begrijpen. Lang verhaal kort: cool story bro, maar succes met het daadwerkelijk ook voor elkaar krijgen. Want dat is steeds maar mijn punt; zo makkelijk is dat niet. Vooral ook omdat Gigabyte er met gemak op kan wijzen dat alle tests met succes doorlopen worden. Daar hebben ze immers gelijk in, niet? Hippocampus schrijft hierboven al dat ze dat zo aanpakken, dus rare dingen zeg ik niet. Hij is er uiteindelijk vanaf gekomen door coulance van zijn winkel.

Die no-brainer van jou is niet zo zwart-wit als je hem voorstelt. Ja, ik vind ook dat er wat aan moet gebeuren, maar ik voorzie dat dat ook behoorlijk lastig kan worden. Onder garantie valt het in ieder geval niet (want: niet stuk, wel slecht gebouwd/ontworpen), ik denk dat je eerder moet gaan zoeken bij non-conformiteit of iets van dien aard. Dat is nu juist de hele moeilijkheid waar ik het alsmaar over heb.

Nu heb ik het wel vaak genoeg gezegd. Als je het niet wilt begrijpen, ook goed.
Verwijderd schreef op zondag 09 september 2012 @ 07:46:
Als Gigabyte dit betreffende bord niet economisch kan herstellen uit rationele overwegingen, dan zenden zij de TS een betere release, of stellen zij hem een mobo voor uit een andere serie.
Mogelijkheden te over.
Ideaal gezien wel. Praktisch gezien zeg ik: succes!

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2012 07:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou, ik zie het graag gebeuren, maar tegelijk ben ik niet erg hoopvol :) Mooie woorden, maar de praktijk moet nog blijken. Grote bedrijven zijn nu eenmaal niet groot geworden door snel onder de indruk te zijn van dergelijke dreigementen/campagnes.

Als je het voor elkaar krijgt, sure, dan heb je zo wat je wilt. Maar een beetje vuile dingen zeggen op Facebook en wat fora is niet zomaar genoeg, dan moet je echt mazzel hebben dat het opgepikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpitfireNL
Wooow volgens mij is dit topic een beetje uit te hand gelopen :+ maar wel voordelig gezien voor mij. Ik hoor jullie mening graag over het wel of niet garantie claimen.
Stel dat ik hem weer voor garantie weg stuur. Nu zou ik eventueel om aan gigabyte het probleem uit te leggen, ze dit topic kunnen vragen te lezen.

Zercom zegt dat ze niks meer doen hiervoor want zij geven maar 2 jaar winkel-garantie en dat is al verstreken. Bij Gigabyte kan je 3 jaar lang aan de deur komen kloppen.

Het geluid is iets minder geworden sinds het uitschakelen van de C1-state... maar hoe meer uren het bordje zijn werk doet hoe harder het geluid toch weer gaat worden.

Nu zit ik dus weer met een grote twijfel. Wel of niet opnieuw garantie claimen want ik zou het probleem toch eigenlijk wel heel graag opgelost zien worden. Dan kan ik hem eindelijk ook als media-PC gaan gebruiken zonder irritante piepjes door mijn films heen.

- Mijn PC -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kunt het proberen, maar bedenk wel dat het bord volledig functioneel is en dat de kans dus bestaat dat je hem terug krijgt tegen onderzoekskosten, omdat er volgens hun niets mis is. Ik zou proberen dat bij voorbaat te ondervangen, want achteraf is het vooral gezeur.

Overigens mag je een reed bestaand probleem nog na die twee jaar melden, daar zijn standaardtermijnen voor. Je kan nog tot best lang na het verlopen van de garantie een probleem melden dat al in de garantieperiode bestond.
Verwijderd schreef op zondag 09 september 2012 @ 08:43:
Nu ben ik niet meer helemaal piep en heb ik intussen al meer van dit soort zaken tot "wederzijds genoegen" weten af te sluiten. 8)
Niet alleen voor mijzelf, ook voor anderen.
Eerlijk gezegd moet ik de eerste brute teleurstelling nog tegenkomen, dus ja ik heb het volste vertrouwen in het afwikkelen van zo'n pietluttig geschil.
Ik heb wel erger meegemaakt. ;(
Ik ook, maar ik weet ook dat dergelijke zaken energie kunnen vreten. Soms moet je je afvragen of zo'n in jouw woorden pietluttig geschil al die tijd en moeite wel waard is. Immers is zo'n moederbord niet goedkoop, maar als je er avonden mee in de weer bent kan je beter gewoon een nieuwe kopen, nadat je uiteraard wel eerst flink aangedrongen hebt. Je moet het ze ook niet te makkelijk maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devil-strike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03-09 17:54
Als een mobo geluid maakt door belasting dan werkt het board simpelweg niet goed, board hoort geen geluid temaken zo simpel is het, dus (winkel waar gekocht) moet dit product gewoon omruilen, kunnen ze het niet maken/ruilen hoor je je geld terug tekrijgen.

Je hebt dus niets met gbyte temaken maak met de winkel die moet zorgen dat je een goed product krijgt(wat je dus niet hebt)

[ Voor 19% gewijzigd door devil-strike op 09-09-2012 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpitfireNL
Ik ga ze nog wel een keer bellen denk ik. Maar dan wil ik eerst weten waar ligt het nu aan?
Buiten deze post om lees ik verhalen dat het aan de corsair voeding zou liggen(maar het geluid komt wel van het CPU gebied vandaan) of aan de combinatie van voeding en moederbord. En in dit topic wordt weer gesuggereerd dat het voor de volle 100% aan het moederbord ligt.
Als gigabyte het test met een totaal andere voeding, tja dan zullen ze het geluidje dus veel kans niet horen.

Ik ben van mening dat ik toch eigenlijk een behoorlijk goede voeding heb, namelijk: pricewatch: Corsair HX850W

- Mijn PC -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2012 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07-09 20:45

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Even voor de duidelijkheid:
In mijn geval onstond het piepen pas na 11 maanden na aanschaf, en het werd langzaam steeds luider.
Ik heb toen uitgezocht wat de oorzaak van de piep was door mijn videokaart eruit te halen en de igp te gebruiken, twee andere voedingen te gebruiken, en alle andere hardware zoals de fans en harde schijven uit te schakelen en zelfs de cpu koeler vervangen door de stock koeler.
Het enige wat dus overbleef was het moederbord zelf.
Het is natuurlijk erg belangrijk zeker te weten waar de piep vandaan komt en wanneer het zich voordoet voor je iets gaat opsturen.

Verder snap ik ergens wel dat het moederbord niet defect is, maar het is echt een dusdanig hoge luide piep dat je er snel genoeg van hebt. :(

Alleen als de winkelmedewerker een goed oor heeft en je probleem wil snappen kom je misschien nog ergens. Maar als je bij de winkel geen garantie meer hebt zie ik het somber in voor je, want zoals ik ervaren heb gaat Gigabyte het piepen niet als een defect zien en je dus ook niet verder helpen.

[ Voor 10% gewijzigd door Hippocampus op 09-09-2012 18:23 ]

Pagina: 1