Toon posts:

Goedkope computer

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een laptop uit 2007 en hij heeft z'n beste tijd duidelijk gehad. Als hij op tafel staat dan heeft hij soms zelfs moeite met facebook. In de laptopsteun kan hij beter koelen en presteert hij beter. Daarom ga ik hem volgende week uitelkaar halen en het stof verwijderen.

Echter, ook als het stof verwijderd is verwacht ik dat hij niet meer de snelste is. Daarom zit ik er al een poosje over te denken om een vervanging te zoeken. Aangezien ik als student altijd krap bij kas zit, zeker met die langstudeerboete nu, moet het eigenlijk zo goedkoop mogelijk. Daarom heb ik bedacht om een pc aan te schaffen en de laptop op te schonen zodat ik die alleen nog maar op de universiteit hoef te gebruiken.

De reden dat ik denk dat een pc goedkoper zal zijn is omdat ik veel dingen al heb of niet hoef. Ik heb nog een goeie monitor, toetsenbord en muis. Ik heb nog een externe harde schijf van 1 TB en ik hoef geen dure Windows erop.

Ik had al een lijstje gemakt met dingen die ik nodig heb en een raming gemaakt:
Geluidskaart - €15
Videokaart - €60-€70
Netwerkkaart - €25
USB-kaart - €10 (misschien niet nodig omdat behuizingen vaak ook USB poorten hebben)
Voeding - €25
Behuizing (MIDI tower) - €60
2x2GB geheugen - €25
DVD-writer - €25
Moederbord - ?
Processor - ?

Zoals je ziet, ik heb geen idee wat een moederbord of een processor moet kosten. Wel heb ik [url=hier]http://www.anandtech.com/bench/CPU/2[/url] gezien dat ik al een redelijke processor voor iets meer dan €100 zou kunnen krijgen.

Ik heb ook nog even op Marktplaats gekeken of ik een goedkope tweedehands computer/behuizing kon vinden omdat ik dacht dat het voor de behuizing niet zoveel uit zou maken als die wat ouder is. Toen kwam ik deze computer tegen die wel aardig aan mijn eisen leek te voldoen. Nu ben ik echter niet erg bekend in hardware-land dus vraag ik mij af wat jullie hiervan vinden.

Als je nog andere tips voor me hebt, laat het me dan weten.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Waarom investeren in een geluidskaart, videokaart, netwerkkaart en USBkaart? Pak een moederbordje met dat spul onboard icm een IGP en je hebt iets dat snel genoeg is.

Neem eens een kijkje in de BBGs om te zien wat je kunt krijgen voor je geld.

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16-02 16:28
stap1: schrap geluids/netwerk/usb kaart en leg dat bij de voeding. een normaal mobo van tegenwoordig heeft dit allemaal, ruimschoots aan boord, of heb je meer dan 14 usb poorten nodig? (in dat geval zou ik de usb rocket launcher schrappen en afwisselen met de usb minifridge, naargelang noodzaak :P )

voor de rest zou ik in de v&a zoeken naar een leuk s1155 mobo+cpu'tje

Verwijderd

Stel je budget vast en stel vast wat je ermee wilt doen.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de tips. Ik heb er nu al een stuk beter beeld bij. Ik heb wel eens eerder een PC gebouwd, maar toen had ik hulp van een vriend erbij en dat is al een flinke tijd geleden. Toen was het volgens mij wel nodig om dat allemaal apart te kopen.

@TERW_DAN: wat is/doet IGP en waarom wil ik dat graag hebben?

Ik heb ondertussen het volgende lijstje samengesteld:
Netwerkkaart € 25
Moederbord (1155/ATX):
- € 52 Asrock H61DEL
- € 56 Asrock H61DE/S3
- € 58 Asus P8H61 (B3)
- € 59 MSI P67A-C43 (B3)
Behuizing € 30
2x2GB geheugen € 25
DVD-writer € 25
Voeding € 25
Processor € 110 Intel Core i3 2120
Totaal € 300

De netwerkkaart staat er weer op, want als ik UTP kabeltjes moet leggen ben ik bijna net zoveel kwijt, maar dan heb ik er wel veel meer werk van.
Nu heb ik niet echt een idee waar ik bij het kiezen van de voeding op moet letten. Verder vraag ik mij ook af of het nodig is om allerlei extra ventilatoren bij te plaatsen. Verdere tips zijn welkom. Als ik iets vergeten ben hoor ik het graag.

@ChicaneBT: de computer moet basic programma's kunnen draaien zoals: mijn browser/emailprogramma, tekstwerwerking/spreadsheet (Word, MiKTeX/Lyx, Excel), rekenprogramma's (Matlab, Maple), eventueel andere programma's die ik tijdens mijn studie nodig blijk te hebben.

Het zou leuk zijn als mijn computer spelletjes zoals deze zou kunnen draaien, maar dat is ook weer niet heel erg belangrijk. Verder is het belangrijk dat de computer 3 jaar "actueel" is. Als ik afgestudeerd ben heb ik meer geld voor een computer en dan kan ik wel iets nieuws kopen.

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 17:20:
Bedankt voor de tips. Ik heb er nu al een stuk beter beeld bij. Ik heb wel eens eerder een PC gebouwd, maar toen had ik hulp van een vriend erbij en dat is al een flinke tijd geleden. Toen was het volgens mij wel nodig om dat allemaal apart te kopen.

Netwerkkaart € 25
Moederbord (1155/ATX):
- € 52 Asrock H61DEL
- € 56 Asrock H61DE/S3
- € 58 Asus P8H61 (B3)
- € 59 MSI P67A-C43 (B3)
Behuizing € 30
2x2GB geheugen € 25
DVD-writer € 25
Voeding € 25
Totaal € 300

De netwerkkaart staat er weer op, want als ik UTP kabeltjes moet leggen ben ik bijna net zoveel kwijt, maar dan heb ik er wel veel meer werk van.
Nu heb ik niet echt een idee waar ik bij het kiezen van de voeding op moet letten. Verder vraag ik mij ook af of het nodig is om allerlei extra ventilatoren bij te plaatsen. Verdere tips zijn welkom. Als ik iets vergeten ben hoor ik het graag.

@ChicaneBT: de computer moet basic programma's kunnen draaien zoals: mijn browser/emailprogramma, tekstwerwerking/spreadsheet (Word, MiKTeX/Lyx, Excel), rekenprogramma's (Matlab, Maple), eventueel andere programma's die ik tijdens mijn studie nodig blijk te hebben.

Het zou leuk zijn als mijn computer spelletjes zoals deze zou kunnen draaien, maar dat is ook weer niet heel erg belangrijk. Verder is het belangrijk dat de computer 3 jaar "actueel" is. Als ik afgestudeerd ben heb ik meer geld voor een computer en dan kan ik wel iets nieuws kopen.
Ik zou wat meer geld voor de voeding uitrekken. Een slechte voeding kan alles kapot maken namelijk.
Je hebt niet veel power nodig voor die setup. Waarschijnlijk zul je rond de 40watt idle draaien.
Of zoek een kast van antec of andere voedingbouwer waar al een voeding bij zit.

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:55

Compizfox

Bait for wenchmarks

Verwijderd schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 17:20:

IGP staat voor Integrated Graphics Processor. Het is dus een GPU die ingebakken zit in je CPU (wat bij alle Sandy en Ivy Bridge CPU's van tegenwoordig zo is, bij AMD weet ik het niet)

Het is de opvolger van de on-board GPU die je een paar jaar terug nog op veel moederborden zag.

Voor jou is het handig omdat je dan geen losse videokaart hoeft te kopen.
Netwerkkaart € 25
Moederbord (1155/ATX):
- € 52 Asrock H61DEL
- € 56 Asrock H61DE/S3
- € 58 Asus P8H61 (B3)
- € 59 MSI P67A-C43 (B3)
Behuizing € 30
2x2GB geheugen € 25
DVD-writer € 25
Voeding € 25
Totaal € 300

Je wilt dus een draadloze netwerkkaart? Voor een vaste PC raadt ik dat altijd sterk af (Wi-Fi is imho iets voor telefoons, tablets en notebooks).

Oh, en een voeding van €25? Doe maar niet. Goedkoop is duurkoop, en al helemaal bij voedingen. Al moet ik erbij zeggen dat voor de kwaliteit het merk een meer bepalende factor is dan de prijs.
Zo te zien heeft BeQuiet! wel een voeding van €30: pricewatch: be quiet! Pure Power L7 300W
Dat is over het algemeen wel een prima merk. Ik weet niet of dat betreffende model ook goed is, dat zul je even moeten opzoeken.
Verder heb je nog deze:
pricewatch: Corsair Builder CX430 V2
pricewatch: Antec VP350P
pricewatch: Cooler Master GX-Lite 500W

[ Voor 29% gewijzigd door Compizfox op 07-09-2012 17:43 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Verwijderd

Heb je al in de BBG gekeken? Dat lijkt me een aardige basis om mee te beginnen :Y
Ik sluit me verder aan bij de heren hierboven; een goede voeding is één van de belangrijkste zaken in een PC. Hij hoeft niet honderdmiljoenmiljard watt te kunnen leveren, dat is iets anders, maar het moet een degelijke voeding van een degelijk merk zijn.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2012 17:30 ]

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-05 07:31
Waarom bijvoorbeeld geen setup met een Llano?

Een simpele setup (uit mijn hoofd, je zou er zo een Pricewatch lijstje bij kunnen maken):
Behuizing: Fractal 1000 a 30 euro
Voeding: Be Quiet L7 300W a 30 euro
APU (CPU + GPU, doet alles wat je wilt, inc lichte spellen): AMD A8-3850 a 85 euro
Geheugen: Corsair DDR3-1600 4GB geheugen a ~30 euro
HDD (eigenlijk SSD, externe disk gebruik je voor opslag): Crucial v4 64 GB a 55 euro
Optical (DVD writer): De populairste in de PW, geloof van LG, a 20 euro
Netwerk: WiFi kaartje a 30 euro, een uit de populairsten kiezen

Dit opgeteld is 280 euro voor een PC die razendsnel aanvoelt en van goede kwaliteit is (voeding + kast wil nog wel eens van een hele slechte kwaliteit zijn bij goedkope pc's). Je kan er ook simpele spellen op spelen, zelfs BF3 op low op een lage resolutie gaat nog gewoon. Hij heeft 4 cores die niet zo snel zijn dan die van Intel (een Intel van die prijs is dan ook een dualcore), maar alle moderne programma's makkelijk zou moeten kunnen draaien. De GPU in dit dingetje is 10x zo goed dan de niet-HD4000 cpu's van Intel.

Owhja, je installeert er gewoon Ubuntu of Mint e.d. op heb je Windows niet nodig :)

[ Voor 3% gewijzigd door marcop23 op 07-09-2012 17:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt. Ik was de BBG ondertussen even vergeten.
Hieruit trek ik de volgende conclusies:
- Aangezien ik voor een ATX-moederbord gekozen heb, valt de prijs iets duurder uit.
- Processor: ik vind het moeilijk in te schatten wat een processor allemaal kan en ik ben bang dat een goedkope processor niet goed aankan wat ik met mijn computer wil doen en of dat over twee jaar nog steeds zo is. Daarom heb ik een processor gekozen die goed scoort maar toch niet heel duur is zie ook hier, maar misschien heb ik dit helemaal niet nodig?
- Geheugen: 2x2GB is even duur als 1x4GB, maar de verschillen in prestaties zijn minimaal. Het verschil is dat wanneer ik voor de 4GB ga ik dit in de toekomst vrij goedkoop kan uitbreiden naar 2x4GB.
- SSD: heb ik op dit moment niet nodig. Ik vind het best als mijn computer wat langer met opstarten nodig heeft.
- Optische schijf kan blijkbaar nog iets goedkoper.
- Behuizing+voeding kan ik misschien beter als een onderdeel zien en voor €40 kan ik blijkbaar al iets moois krijgen. Toch blijft mijn vraag, indien ik niet voor deze specifieke kast/voeding kies, waar moet ik op letten? €25 is blijkbaar een goedkope schatting voor een voeding, maar een behuizing alleen hoeft dan dus ook geen €30 te kosten.

• marcop23
Verwijderd schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 17:59:
Bedankt. Ik was de BBG ondertussen even vergeten.
Hieruit trek ik de volgende conclusies:
- Aangezien ik voor een ATX-moederbord gekozen heb, valt de prijs iets duurder uit.
Waarom dan? Kan je ook geen (bijvoorbeeld) Fractal 1000 nemen, en als je de slots toch niet gebruikt lijkt het me onzin om voor ATX te gaan.
- Processor: ik vind het moeilijk in te schatten wat een processor allemaal kan en ik ben bang dat een goedkope processor niet goed aankan wat ik met mijn computer wil doen en of dat over twee jaar nog steeds zo is. Daarom heb ik een processor gekozen die goed scoort maar toch niet heel duur is zie ook hier, maar misschien heb ik dit helemaal niet nodig?
Een AMD A8-3850 doet alles wat je beschrijft, maar dan met kleine games erbij. Heeft volgens mij ongeveer net zoveel power als een i3-2120, maar daar zou je benches voor op moeten zoeken. Intel heeft in ieder geval meer power per core, maar daar heb je alleen wat aan als de applicaties niet (goed) miltithreaded zijn.
- Geheugen: 2x2GB is even duur als 1x4GB, maar de verschillen in prestaties zijn minimaal. Het verschil is dat wanneer ik voor de 4GB ga ik dit in de toekomst vrij goedkoop kan uitbreiden naar 2x4GB.
Eensch
- SSD: heb ik op dit moment niet nodig. Ik vind het best als mijn computer wat langer met opstarten nodig heeft.
Maar waarom? Een relatief goedkope 64GB SSD (Crucial v4) kost 55 euro, waar je geen geweldige harddisk ofzo voor kan krijgen. En de snelheid van een SSD verwacht ik wel nodig te hebben in de toekomst, itt cpu snelheid. En storage heb je toch op je externe schijf?
- Optische schijf kan blijkbaar nog iets goedkoper.
- Behuizing+voeding kan ik misschien beter als een onderdeel zien en voor €40 kan ik blijkbaar al iets moois krijgen. Toch blijft mijn vraag, indien ik niet voor deze specifieke kast/voeding kies, waar moet ik op letten? €25 is blijkbaar een goedkope schatting voor een voeding, maar een behuizing alleen hoeft dan dus ook geen €30 te kosten.
Een goede voeding (300W ongeveer) kost wel 30 euro, en een goede kast eigenlijk ook. Die combi's die je voor 40 euro ziet zijn eigenlijk allemaal troep.

Owh, BTW, ik ben in mijn eerste advies keihard het moederbord vergeten. Neem daar gewoon een mATX bordje voor 60 euro, hebben gewoon USB3 en SATA-600 e.d. en doen wat ze moeten doen :)

[ Voor 3% gewijzigd door marcop23 op 07-09-2012 18:13 ]

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:58

Quad

Doof

De AMD A8-3850 is een quadcore CPU met een relatief vlotte HD6550 GPU aan boord. Je kan gerust Dirt 3 met medium settings spelen..
Hij kan prima meten met de i3, maar grafisch stukken beter!

Een SSD kan ik je van harte aanbevelen, voor 50€ 500GB aan opslag en een systeem wat na verloop van tijd trager aanvoelt, of een met 64GB (Crucial V4) die over een half jaar nog als nieuw aanvoelt.

Kan met je leven op het gebied van geheugen. Zou zelf voor 2x 2GB gaan, maar als je twee tientjes kan missen gelijk 2x 4GB.

Een optical drive kan je al voor minder als 20,- oppikken.

Behuizing en Voeding, ik zou de tip die marcop23 aangaf mee pakken.

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:55

Compizfox

Bait for wenchmarks

Verwijderd schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 17:59:
Niet helemaal waar. Als je 2x2GB neemt gebruik je dual channel. Dit betekent dat je theoretisch 2x zo snel kunt lezen en schrijven (beetje vergelijkbaar met RAID-0 voor HDD's is)
Hier kun je dan inderdaad wat geld op besparen. Je kunt dan gewoon de HDD gebruiken die je nog had liggen.
Voedingen van behuizingen inclusief voeding zijn vaak slecht. Kan zijn dat er uitzonderingen bestaan natuurlijk.
€30 is een goede schatting van een cheapo behuizing. Met €40 voor een voeding ben je ook wel redelijk klaar.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Verwijderd

Topicstarter
Als ik het advies van marcop volg en voor de AMD A8-3850 ga, is dit moederbord dan geschikt? Juiste socket, genoeg USB-poorten, ik zie twee PCI-slots, 6 SATA-slots, twee memory-slots (DDR3).

Verwijderd

Voeg even alle onderdelen die je wilt aanschaffen toe aan een wenslijst (zie pricewatch) en klik dan op de link genereer RML (zie onderaan de wenslijst) en copy/paste het resultaat in dit topic. We hebben dan gelijk een goed beeld van je hele setup inclusief prijzen en de totaalprijs.

Verwijderd

Topicstarter
#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock A75M-HVS€ 47,45€ 47,45
1Cooler Master GX-Lite 500W€ 39,95€ 39,95
1Corsair CMV4GX3M2A1333C9€ 19,33€ 19,33
1AMD A8-3850 Boxed€ 83,-€ 83,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 189,73

Voor de behuizing kijk ik nog even op marktplaats.

• marcop23
Waarom zou je die voeding nou nemen, en geen Corsair of Antec of Be Quiet? Die zijn goedkoper en beter. En, 500 watt is gewoon onzin in dit systeem, inclusief een extra HD7770 zou je nog genoeg hebben aan een 300 of 350W kwaliteitsvoeding.

Verwijderd

Mobo is het meest populaire mobo met een FM1 socket, dus het zal wel goed zijn ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb er niet zo hel goed naar gekeken, hij stond bovenaan bij meest populair, dus ik dacht dat hij wel goed was. Andere voedingen waren minder dan 10 euro goedkoper. En waarom zijn de voedingen die jij voorstelt dan beter?

• Uncle Mel
Je vraagt hier toch om advies over een nieuw systeem? iedereeen adviseert om een betere voeding te kiezen maar jij negeert dit. Geen flame of zo maar vertrouw gewoon de mensen die al tientallen PC's in elkaar hebben geduwd en koop een fatsoenlijke voeding. Corsair of Antec of Be Quiet zijn gewoon kwalitatief hartstikke goed. Die GX-Lite 500W is gewoon crap, vet hoge ripple, korte kabeltjes, instabiel als de pest en ga zo maar door. Koop nou gewoon een Corsair CX430 of zo. Kost je €43,- by de MyCom en s gewoon bewezen kwalitatief beter dan waar je nu je oog op hebt.

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil graag leren en daarom vraag ik waarom de andere voeding beter is. Mijn excuses als ik betweterig overkom, dat was niet de bedoeling. Ik zie een populaire voeding die beter lijkt, maar wanneer dit niet zo blijkt te zijn wil ik graag weten waarom dat zo is.

• Uncle Mel
Geen probleem. het (grootste) probleem van de hardware in de GX lijn is de ripple. Deze is soms 1,5 keer zoveel als wordt aanbevolen als maximale waarde. Hoe lager de ripple, hoe stabieler. ik heb moederborden gehad die niet eens aan gingen bij dergelijke PSU's en gewoon werkten bij een andere (in dat geval een OCZ)

Feitelijk wordt er vaak slecht getest op voedingen, kijk eens hier naar de resultaten van een ander model uit de GX lijn. deze site test voedingen zoals ze getest horen te worden.

Verwijderd

Zoals al gezegd neem geen slechte voeding. Die GX 750W is niet 1 op 1 te vergelijken met een 500W exemplaar uit de Lite lijn maar het zegt wel iets over de kwaliteit van de voedingen van deze fabrikant.

Wat ik momenteel een erg goede deal vind is de 43 euro kostende Antec 450W. Voor 43 euro zou ik lekker de pricewatch: Antec VP450P nemen. Heb je meer vermogen voor hetzelfde geld en is een prima voeding. Hardwaresecrets.com Gold: http://www.hardwaresecret...wer-Supply-Review/1487/11

Ik weet niet wat de anderen hiervan vinden?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2012 02:06 ]

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:58

Quad

Doof

Voor deze setup is hij overkill, en vol staat de Be Quiet 350 makkeljk. Maar het is geen slechte voeding nee.

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

• Uncle Mel
Echter wil de TS in de toekomst zeg een eurotje of 100 aan een deftig grafisch kaartje uit de V&A spenderen, kan hij toch beter iets van 400-450 W hebben. Anders moet ie weer een nieuwe voeding.

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-04 18:45

Madrox

Oh, Pharaoh!

Netwerkkabels hoeven echt niet zo duur te zijn:
http://www.kabeltje.com/c...utp-c-463_35_36_1726.html

als je geen losse videokaart gaat gebruiken of niks zwaarders dan bijv een HD7770, kan je ook dit overwegen: http://tweakers.net/price...jLNE1ysS5EPDPpKXIhBOZ5fgM

[ Voor 63% gewijzigd door Madrox op 09-09-2012 10:00 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• marcop23
Uncle Mel schreef op zondag 09 september 2012 @ 09:33:
Echter wil de TS in de toekomst zeg een eurotje of 100 aan een deftig grafisch kaartje uit de V&A spenderen, kan hij toch beter iets van 400-450 W hebben. Anders moet ie weer een nieuwe voeding.
Toch zal een 3850 niet meer dan 100W verbruiken stock, plus 50 voor de rest van het systeem. Heb je nog (bij een goede voeding die alles op de 12V levert) 150W over voor een videokaart. Een HD7770 heeft volgens mij een TDP van 80W. 300W zal dus al voldoende zijn in princiepe.

Dat neemt niet weg dat een Antec VP450P gewoon een erg goede voeding is, eigenlijk wat beter dan de VP350P, en dat je dus beter die eerste kan nemen als je dat er voor over hebt :)

http://www.hardwaresecret...wer-Supply-Review/1500/11
Pagina: 1