'Instap allround/game PC' met SSD

Pagina: 1
Acties:

• Holybuck
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-03 23:41
Ik ben nieuw aan een nieuw pc'tje waarbij ik een paar redelijk basic eisen heb:

- 'Normaal' office gebruik
- Media afspelen (film, foto's en muziek)
- In staat een spelletje te spelen
- 4-5 jaar 'bruikbaar' (niet nieuwste nog uit te komen spellen, maar wel bijv. Windows 8, evt nieuwe browser en weergave internetpagina's)

Ik heb hetvolgende systeem gecomponeerd:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G630 Boxed€ 52,45€ 52,45
1Microsoft Windows 7 Home Premium SP1 (UK, OEM, 64-Bit)€ 88,85€ 88,85
1Corsair Carbide 300R€ 65,50€ 65,50
1Sapphire HD 7770 GHz Edition 1GB GDDR5€ 117,80€ 117,80
1Super Flower Golden Green SF-400P14XE€ 64,-€ 64,-
1Samsung 830 series 128GB€ 91,60€ 91,60
1Corsair CMV8GX3M2A1333C9€ 31,50€ 31,50
1MSI H61MA-E35 (B3)€ 52,84€ 52,84
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 564,54

Inclusief bestelkosten komt die neer op ong. € 600.

Motivatie:

Processor:
G630 prijs/pre(s)t verhouding schat ik in als beste voor mijn budget/eisen. Ik heb een voorkeur voor Intel processoren (wellicht onterecht, maar heb totnogtoe (sinds 1989) altijd AMD vermeden)

Moederbord:
Instapbord' dat beschikt over SATA 600 en USB 3.0 passend bij de processor

Kast:
Ik zou wellicht een paar tientjes kunnen besparen op de kast, maar gezien de door mij te verwachten gebruiksduur gaat mijn voorkeur uit naar een kast met een goede airflow en bouwkwaliteit

Voeding:
Mijn ervaring is dat kwaliteit van voeding en energiegebruik hand in hand gaan. Deze voeding is iets duurder dan een echte instapper, maar door zijn 80+ Gold certificatie verwacht ik dat het verschil in prijs binnen een jaar of 2 al marginaal is gewordend door energiebesparing (mijn pc staat 24/7 aan). Sunflower staat bekend om zijn goed geprijsde effeciente voedingen (met name in de US).

Videokaart:
Volgens heb ik reëel gezien de keuze tussen of on board video of een kaart van rond de 100-120 euro. Een instapkaartje van rond de 60 euro is m.i. de investering niet waard. Ik kom dan uit op de Radeon 7770.

Harde schijf:
Voorlopig uit bestaand systeem, heb een aantal schijven die minder dan een jaar oud zijn.

SSD: Ik kies ervoor een SSD te plaatsen ivm het versnellen van het systeem bij schijfgebruik.
Geheugen: 4GB is op dit moment ook voldoende, maar ik verwacht dat met een jaar of 2 8GB echt noodzakelijk zal zijn. Gezien de 'geeiste' levensduur kies ik er dan ook voor nu al 8GB te plaatsen.

DVD-speler/brander:
Niet nodig, komt uit bestaand systeem

OS: Engelstalig OS OEM OS. Voor 10 euro upgrade naar Windows 8 in 2013. Bij een aan te schaffen PC moet het OS meegerekent worden, gezien het feit dat ik geen Linux zal gaan draaien.

Aftermarket koeler: Daar heb ik eigenlijk geen idee van. Is dit nodig bij deze configuratie? Hoe goed/slecht is de boxed koeler?

Klopt mijn redenering/motivatie? Of zouden jullie voor dit budget (ong. € 600 incl. licentie) andere keuzes maken?

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-02 22:33
Als je Windows elders voor 20€ koopt dan kan je een betere CPU kiezen die je PC iets meer toekomst bestendig maakt.

Case kan ook goedkoper en voeding zeker ook. Kijk eens naar de 430w voedingen van Be Quiet!

• Holybuck
Inrage schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 13:23:
Als je Windows elders voor 20€ koopt dan kan je een betere CPU kiezen die je PC iets meer toekomst bestendig maakt.
Erg interessant, maar... kun je me een link sturen waar ik Windows voor € 20 kan kopen? Ik kan dat niet vinden.

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-04 18:45

Madrox

Oh, Pharaoh!

Zou alleen het mobo veranderen:
pricewatch: Asrock B75 Pro3-M
B75 chipset is net ff beter dan de H61.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-02 22:33
Holybuck schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 13:58:
[...]

Erg interessant, maar... kun je me een link sturen waar ik Windows voor € 20 kan kopen? Ik kan dat niet vinden.
Via Culgame.com

Als mobo kan je idd beter die B75 nemen.

Alternatieve case: pricewatch: Antec One Hundred

Alternatieven voor voeding: pricewatch: Corsair Builder CX500 V2
pricewatch: be quiet! Pure Power L7 430W

• Holybuck
Inrage schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 15:19:
[...]

Via Culgame.com

Als mobo kan je idd beter die B75 nemen.

Alternatieve case: pricewatch: Antec One Hundred

Alternatieven voor voeding: pricewatch: Corsair Builder CX500 V2
pricewatch: be quiet! Pure Power L7 430W
Alle Windows 7 versies hebben status 'Out of Stock'. Zit ik straks met een PC zonder een OS, dat schiet niet op.

Voor wat betreft mijn keuzes voor kast en voeding heb ik een motivatie gegeven waarom ik niet voor de lager geprijsde (instap/starter) modellen heb gekozen maar voor een iets duurdere, m.i. kwalitatief betere.

Kun je aangeven waarom jouw keuze uit zou gaan naar de voedingen die je linkt ipv de door mij voorgestelde zuiniger Super flower?

De Antec One Hundred mist front USB 3.0, wat wat mij betreft de kast laat afvallen wegens niet toekomstvast.
Daarnaast moet ik een bracket kopen om de door mij gewenste SSD in te bouwen. Dit maakt hem ong. € 7,50 minder voordelig.
Bovengenoemde 2 redenen in combinatie met het feit dat de airflow van de Corsair Carbide beter is volgens diverse reviews, heeft mij deze kast doen selecteren. Jij linkt enkel naar de Antec One Hundred. Is dat puur vanwege prijs, of heb je andere redenen?

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-05 18:44
Holybuck schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 15:50:
[...]
Kun je aangeven waarom jouw keuze uit zou gaan naar de voedingen die je linkt ipv de door mij voorgestelde zuiniger Super flower?
Goed A merk met gerenommeerde status en producten vs. B merk zonder dat voorgaande. Bij keuze uit een voeding zou ik daarom altijd kiezen voor merken als Corsair of Seasonic, of wanneer je iets speciaals zoekt als bv. een witte voeding dingen als NZXT.
Daarnaast moet ik een bracket kopen om de door mij gewenste SSD in te bouwen. Dit maakt hem ong. € 7,50 minder voordelig.
Je kunt de SSD ook gewoon met dubbelzijdige tape ergens tegen de achterkant van de moederbord tray plakken, of waar dan ook plaats is. Een bracket of plaatsing in de normale HDD bays is geen vereiste :)

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• lutkeveld
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15-04 23:11
AMD is ook geen goede optie voor jou eisen. Als je een a8 3870k met een a75 bord neemt heb je een snelle overklokbare cpu icm met bovengemiddelde grafische kracht. Is ook nog energiezuinig ;). Daardoor hoef je een minder dure voeding te kopen, zoiets als de Be Quiet 300 watt 80+. Samen met een ssd kan het een zeer snel pc'tje worden voor weinig geld.

druk en typefouten voorbehouden

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:34
Moi_in_actie schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 16:08:
[...]
Goed A merk met gerenommeerde status en producten vs. B merk zonder dat voorgaande. Bij keuze uit een voeding zou ik daarom altijd kiezen voor merken als Corsair of Seasonic, of wanneer je iets speciaals zoekt als bv. een witte voeding dingen als NZXT.
De Super Flower is beter dan alles wat je hier noemt.

• Holybuck
Moi_in_actie schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 16:08:
[...]

[...]
Voordat je de Super Flower een B-merk noemt moet je wellicht iets meer onderzoek doen.
Kijk bijvoorbeeld eens naar dit artikel over hoe een PSU te kiezen van Tomshardware. En bekijk dan eens de 3 voorbeeldscenario's. Voor de Amerikaanse markt maken ze gebrande Kingwin PSU's (Review)
Onbekend maakt onbemind.
Je kunt de SSD ook gewoon met dubbelzijdige tape ergens tegen de achterkant van de moederbord tray plakken, of waar dan ook plaats is. Een bracket of plaatsing in de normale HDD bays is geen vereiste :)
Ja... dat kan natuurlijk. Maar ik was eigenlijk van plan een kast te kopen waar mijn componenten in passen, zonder het risico te lopen dat de lijm van tape na enige tijd loslaat en mijn ssd door mijn kast stuitert bij een verplaatsing.

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-04 18:45

Madrox

Oh, Pharaoh!

mitsumark schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 17:03:
[...]

De Super Flower is beter dan alles wat je hier noemt.
Beter dan SEasonic? Leg uit!

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• Holybuck
Nog even terugkomend op de Superflower PSU. Hier nog een review (van de 450W versie).

Ik heb de setup licht aangepast. Neig kwa toekomstvastheid toch meer naar I5.

Dit is de aangepaste setup (alleen processor en mobo aangepast):
#ProductPrijsSubtotaal
1Microsoft Windows 7 Home Premium SP1 (UK, OEM, 64-Bit)€ 86,-€ 86,-
1Corsair Carbide 300R€ 65,50€ 65,50
1Intel Core i5 3450 Boxed€ 167,-€ 167,-
1Sapphire HD 7770 GHz Edition 1GB GDDR5€ 117,80€ 117,80
1Super Flower Golden Green SF-400P14XE€ 64,-€ 64,-
1Samsung 830 series 128GB€ 91,60€ 91,60
1Corsair CMV8GX3M2A1333C9€ 31,50€ 31,50
1Gigabyte GA-Z77M-D3H€ 85,95€ 85,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 709,35

Iets meer dan € 100 extra tov Pentium based, waar ik volgens mij geen spijt van zal krijgen.

Verwijderd

Madrox schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 20:25:
[...]

Beter dan SEasonic? Leg uit!
Zijn de enige twee voedingen die genoemd werden als alternatief. Er werd geen alternatief van Seasonic genoemd.
Pagina: 1