Mid-range allround PC ~ € 550

Pagina: 1
Acties:

• Regeneration
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Nieuw PC
Ik ben toe aan een nieuw PC. Ik ga de PC met hulp van iemand anders zelf in elkaar zetten. Daarbij vroeg ik me af of anderen nog opmerken of suggesties hadden over mijn tot nu toe samengesteld systeem. Hieronder ben ik het DAA beleid langsgegaan, maar daaronder meer uitleg over wat ik nu in gedachte heb.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Min of meer standaard computer gebruik en speel geregeld relatief lichte games. Denk aan:
- Internetten, Muziek, Office (Writer, Calc, Impress), wat basis taken met GIMP
- Opslag van foto's en filmpjes
- Bij gaming met je denken aan Pro Evolution Soccer, Burnout en Command and Conquer
- Soms film kijken

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het budget is niet heel vast. Ik wil niet veel uitgeven dus ik dacht eerst zelf eigenlijk aan < 450 euro, maar dat gaat lastig worden. Met ~ 550 euro moet het wel lukken. Belangrijker is dat er uiteindelijk een goed uitgebalanceerd systeem komt.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
Ik neem de randspullen mee, geen inhoud van de computer, behalve mijn pricewatch: XFX Radeon HD 4770 HD-477A-YDFC. Ik heb verder de Samsung Syncmaster 2243BW monitor met een 1680 x 1050 resolutie.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
- Behuizing
- CPU
- Moederbord
- RAM
- CPU koeler
- 1x SSD
- 1x HDD
- DVD brander
- PSU
- Windows 7 HP 64 bit

Heb je nog bepaalde voorkeuren? Waarom?
Ik neig een beetje naar AMD, wat ik verder niet makkelijk kan uitleggen. Verder tja, "goede" onderdelen, maar dat lijk me logisch. Zie verder hieronder voor meer uitleg.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Zie ook hiervoor hieronder. Maar om toch hier op in te gaan. Ik heb het liefst een niet te grote behuizing. Liefst een laag geluidsniveau en energieverbruik. Dat niet alles mogelijk is bij mijn budget begrijp ik uiteraard.

Mijn Keuzes

Behuizing
Ik heb misschien wat vreemde wensen voor de behuizing, maar ik probeer ze toe te lichten
- Strak / Sober uiterlijk, dit is uiteraard erg persoonlijk
- USB 3.0
- Geen ventilatie gaten aan de zijkanten en bovenkant. Als de kast op de grond gaat staan is links een kastje. Verder zal mijn systeem niet zoveel warmte produceren, dat deze gaten echt nodig zijn. Daarnaast kunnen ze voor meer lawaai zorgen en is het een extra ingang voor stof. Dus mocht er een extra ventilatie gat zitten dan wel graag met een stoffilter.
- I/O frontpanel, ergens bovenin aan de voorkant, omdat ik mogelijk de kast op de grond neerzet. Liever niet aan de bovenkant, omdat er dan stof in kan komen en voor de bereikbaarheid als ik de kast op mijn bureau zet.
- Liefst niet te groot, oude is: ~46x43x19 (HxBxD). Ik hoef niet veel hardware kwijt in de kast dus eigenlijk zou een mini-tower al voldoen, helaas zie je deze schaars die ook voldoen aan mijn andere wensen.
- Liever geen deurtje, lastig en ik zie verder weinig meerwaarde.
- Als het kan, enigszins geluid isolerend.

Behuizing keuze: pricewatch: Sharkoon T9 Value Black edition, € 60
Eigenlijk die aan bijna alle wensen voldoet. Enige is dat hij niet heel compact is, maar daar valt nauwelijks rekening mee te houden. Verder past hier alleen ATX moederborden, dus ook niet het kleinere μATX.

Behuizing alternatief: pricewatch: Sharkoon MS140
Zou ook nog kunnen, maar deze heeft links een ingang voor lucht, waar verder ook geen stoffilter zit.

CPU + Mobo + RAM
Ik ga wellicht wat licht overklokken (met hulp van iemand anders). Met licht overklokken bedoel ik op lucht en tot je het standard voltage omhoog met zetten. Undervolten is ook nog een interessante optie. Dan is er altijd weer de dilemma Intel of AMD. Zoals ik eerder had gezegd heb ik een lichte voorkeur voor AMD. Ik weet dat AMD was prestaties en verbruik nu achterloopt en vooral op prijs moet concurreren. Maar goed ik zal beide opties even toelichten.

pricewatch: AMD Phenom II X4 965 Black Edition, goede prijs prestatie en beter dan de "quad core" FX 41xx
pricewatch: Asrock 970 Extreme3 AM3+ bord, eventueel mogelijk om later up te graden.
pricewatch: Corsair CMV8GX3M2A1333C9, deze AMD gaat niet verder dan 1333 MHz dus onnodig om sneller te nemen
87+70+33 = 190

pricewatch: Intel Core i3 3220 Boxed, de goedkoopste Ivy Bridge CPU
pricewatch: Asrock Z75 Pro3, om de CPU over te klokken moet voor de Z75 of Z77 chipset gekozen worden, zou ik hiervan afstappen dan zijn er wel goedkopere borden te koop.
pricewatch: Corsair XMS3 CMX8GX3M2A1600C9, deze Intel gaat tot 1600 MHz, hoewel dit wellicht niet pre se nodig is uiteraard
120+85+40 = 245

Ik neig naar de AMD variant, hoewel de Intel beter presteert en ook een lager verbruik heeft is de AMD wel 55 euro goedkoper. De Intel is vrij nieuw en nog niet geheel duidelijk hoeveel je bijvoorbeeld kan overklokken. De AMD zou het wel makkelijk zijn om over te klokken, zeker met de unlock multiplier. De AMD heeft verder betere upgrade mogelijkheid, maar ik betwijfel of ik ooit de CPU ga upgraden voordat ik een (bijna) geheel nieuwe PC koop. De keuze is niet makkelijk, maar ik kies nu voor AMD.

CPU koeler
pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2, € 30
Genoemd in de laatste BBG. De koeler is stiller en koelt beter dan de stock koeler. Deze koeler is verder iets minder hoog dan de Cooler Master Hyper 212 EVO, gezien de kast max 16 cm koelers past kies ik voor de Tranquillo. Deze koeler past zowel op AM3(+) als een 1155 socket.

Opslag
pricewatch: Samsung 830 series 64GB als bootschijf. € 70

pricewatch: Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB, € 75
pricewatch: Seagate Barracuda 7200.14 ST1500DM003 , 1.5TB, € 85
pricewatch: Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB, € 95
Een van de drie. Komt vaak voor in de BBG, althans de 2 TB en 1 TB versie. Ik verbaas me een beetje over waarom de 1,5 TB versie zo veel minder populair is? Is daar iets mis mee?

DVD brander
pricewatch: LG GH24NS90 Zwart, €20
Wordt veel genoemd bij de BBG. Nodig voor de games, film DVD's en handig om af en toe bijvoorbeeld een backup van iets te maken.

PSU
pricewatch: Corsair Builder CX430 V2, € 45
Komt vaak in de BBG, genoeg voor mijn systeem, lijkt me. Zelfs voor de overklok.

Windows
pricewatch: Microsoft Windows 7 Home Premium SP1 (NL, OEM, 64-Bit), € 85
Persoonlijke keuze.

Totaal
Totaal ~ 60+190+30+70+85+20+45+85=585

#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock 970 Extreme3€ 69,80€ 69,80
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1500DM003 , 1.5TB€ 82,99€ 82,99
1LG GH24NS90 Zwart€ 14,57€ 14,57
1Microsoft Windows 7 Home Premium SP1 (NL, OEM, 64-Bit)€ 80,63€ 80,63
1Sharkoon T9 Value Black edition€ 56,90€ 56,90
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 26,-€ 26,-
1Corsair Builder CX430 V2€ 38,94€ 38,94
1Samsung 830 series 64GB€ 66,60€ 66,60
1Corsair CMV8GX3M2A1333C9€ 31,50€ 31,50
1AMD Phenom II X4 965 Black Edition€ 85,95€ 85,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 553,88

Alles bij goedkoopste shop € 573 (Afuture). Het is wat boven het beoogde budget maar ik denk dat als ik (meer) zou moeten bezuinigen doen het een te grote aanslag zal maken op het geheel.

Tot slot
Dus nog wat specifieke vragen:
- Is er een reden waarom de pricewatch: Seagate Barracuda 7200.14 ST1500DM003 , 1.5TB zo impopulair is?
- Zijn er nog verder specifieke zaken waar ik op moet letten als ik de CPU zou willen undervolten? Hier is wat minder over te vinden dan overklokken heb ik het idee. Hoewel, een AMD Black Edition vraagt natuurlijk wel om overgeklokt te worden. :P
- Is de voeding goed genoeg ook voor een kleine overklok?

Nog suggesties of andere opmerkingen over het systeem?

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-02 22:33
Je grafische kaart heeft wel een beetje het einde van z'n levenduur bereikt, zoek je daar ook nog toekomstige versies van PES en C&C mee te spelen?

De HDD van 1.5TB is gewoon prijs technisch niet zo interessant denk ik maar is in principe even goed.

Ik zou een 550w voeding nemen met oog op toekomstige upgrades. Kost amper meer.

Undervolten ken ik niks van.

• Regeneration
  • Niet online
Inrage schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 12:10:
Je grafische kaart heeft wel een beetje het einde van z'n levenduur bereikt, zoek je daar ook nog toekomstige versies van PES en C&C mee te spelen?
Klopt ja, misschien had ik dat nog moeten vermelden maar wat ik nu speel kan ik nog bijna allemaal op high spelen. Dus ik kijk wel wanneer dit naar beneden gaat en dan zal ik wel overgaan op een nieuwe videokaart.
De HDD van 1.5TB is gewoon prijs technisch niet zo interessant denk ik maar is in principe even goed.
Hoe bedoel je precies. Want als ik kijk naar de prijs per GB:
De 1 TB kost 0,072 euro / GB
De 1,5 TB kost 0,055 euro / GB
De 2 TB kost 0,047 / GB

Is het gewoon een verloop naar hoe meer opslag hoe lager de prijs in per GB.
Ik zou een 550w voeding nemen met oog op toekomstige upgrades. Kost amper meer.
550 W lijkt me wat veel. Maar ik kan anders nog wel de pricewatch: Corsair Builder CX500 V2 nemen die overigens gekozen was in de laatste BBG.

• MartijnLoarne
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-05 11:15
Systeem ziet er goed uit. Denk dat ivm een toekomstige upgrade van de videokaart de CX500 een betere voeding is. Daarmee kun je praktisch alle midrange en high-end kaarten probleemloos mee draaien, en je hebt ook wat meer ruimte om te overklokken :)

Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996

• Regeneration
  • Niet online
Misschien is het inderdaad beter om toch gewoon voor de CX500 te gaan. Inderdaad met de videokaart upgrade en het overklokken in de achtergrond.

• Regeneration
  • Niet online
Ik heb wat aanpassingen gedaan aan mijn systeem.

- Ik heb na suggesties een sterkere voeding gekozen. + 20
- Ik ga toch voor de 2 TB HDD, omdat deze een betere prijs/GB verhouding heeft. Bovendien gebruiken de foto's en filmpjes van de nieuwe compact camera toch een stuk sneller de opslag. :P +10
- Ik heb toch gekozen voor de 128 GB SSD, omdat een flink beter prijs/GB verhouding heeft en omdat ik heb gelezen dat het voor de prestaties beter is wat ruimte over te houden op je SSD. Zo hoef ik ook minder moeilijk te doen wat ik (tijdelijk) op de SSD of op de HDD moet zetten. +30

+€ 60

#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock 970 Extreme3€ 68,50€ 68,50
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 94,80€ 94,80
1LG GH24NS90 Zwart€ 14,57€ 14,57
1Microsoft Windows 7 Home Premium SP1 (NL, OEM, 64-Bit)€ 78,86€ 78,86
1Sharkoon T9 Value Black edition€ 56,90€ 56,90
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 26,-€ 26,-
1Corsair Builder CX500 V2€ 53,60€ 53,60
1Samsung 830 series 128GB€ 91,60€ 91,60
1Corsair CMV8GX3M2A1333C9€ 31,50€ 31,50
1AMD Phenom II X4 965 Black Edition€ 85,95€ 85,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 602,28

= 621 bij goedkoopste shop (Afuture)

+ mijn oude pricewatch: XFX Radeon HD 4770 HD-477A-YDFC (voor de duidelijkheid)

Nog andere tips of suggesties?

[ Voor 3% gewijzigd door Regeneration op 10-09-2012 15:32 ]

• Wing Ho
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23-04 10:35
Goede keus.

Kanttekening bij je behuizingen. Omdat je mobo geen interne USB connector heeft, zal de USB op je front panel doorgelust moeten worden op de USB connector op je backpanel. Bij de MS140 wordt deze "doorluskabel" genoemd in de manual (p6). Bij de T9 Value niet. Uit deze review blijkt de kabel mogelijk wel standaard geleverd te worden.

Kanttekening bij je mobo. Hoewel in de PW vermeld staat dat je 10x USB 2.0 hebt, betekent dit niet dat deze allemaal op de backpanel zitten. Uit het plaatje blijkt dat je daar in totaal 4x USB 2.0 en 2x USB 3.0 hebt. Mocht je meer nodig hebben (geen idee waarvoor), dan zou je de Asrock 870 Extreme3 R2.0 (bp: 6 x USB 2.0 + 2 x USB 3.0 | iets goedkoper | moeilijker verkrijgbaar | AMD 870 ipv 970 chipset) of de MSI 970A-G46 (bp: 6 x USB 2.0 + 2 x USB 3.0 | iets duurder | moeilijker verkrijgbaar | AMD 970 chipset) kunnen overwegen.

Heb je geen DVD brander in je oude PC?

• Regeneration
  • Niet online
Wing Ho schreef op maandag 10 september 2012 @ 16:04:
Goede keus.

Kanttekening bij je behuizingen. Omdat je mobo geen interne USB connector heeft, zal de USB op je front panel doorgelust moeten worden op de USB connector op je backpanel.
Klopt ja, maar ik wist dat de kast geen interene USB 3.0 connector had dus dat maakt dan niet uit.
Bij de MS140 wordt deze "doorluskabel" genoemd in de manual (p6). Bij de T9 Value niet. Uit deze review blijkt de kabel mogelijk wel standaard geleverd te worden.
De kabel zit vast aan het front I/O paneel dat is te zien in deze en deze review. Als het goed is zou deze dus gewoon meegeleverd moeten worden. Wel vreemd waarom het dan niet bij de handleiding staat.
Kanttekening bij je mobo. Hoewel in de PW vermeld staat dat je 10x USB 2.0 hebt, betekent dit niet dat deze allemaal op de backpanel zitten. Uit het plaatje blijkt dat je daar in totaal 4x USB 2.0 en 2x USB 3.0 hebt. Mocht je meer nodig hebben (geen idee waarvoor), dan zou je de Asrock 870 Extreme3 R2.0 (bp: 6 x USB 2.0 + 2 x USB 3.0 | iets goedkoper | moeilijker verkrijgbaar | AMD 870 ipv 970 chipset) of de MSI 970A-G46 (bp: 6 x USB 2.0 + 2 x USB 3.0 | iets duurder | moeilijker verkrijgbaar | AMD 970 chipset) kunnen overwegen.
Goede opmerking. Wat ik momenteel in de backpanel steek is: muis, toetsenbord, printer en een gamepad. En een USB 3.0 wordt gebruikt voor de frontpanel, dus blijft er nog een USB 3.0 poort over. Dat moet dus wel voldoende zijn.
Heb je geen DVD brander in je oude PC?
Ja, hier had ik ook aan gedacht, maar de PC is zo'n 6 jaar oud en ik weet eigenlijk ook niet zeker welke connector deze heeft. Verder zullen de nieuwe sneller en stiller zijn en de drivers goed te vinden. Voor minder dan 20 euro koop ik dan liever gewoon een nieuwe.

Bedankt voor het meedenken. :)
Pagina: 1