Multimedia laptop voor een student

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marrttijn
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18-06-2024
Ik weet dat meer studenten vragen om dit advies, maar meestal kiezen zij in de topics toch vaak voor de iets zwaardere laptop met een niet al te lange accuduur. Misschien dat ik hier uiteindelijk toch ook voor kies, maar eigenlijk ben ik op zoek naar een ietwat lichtere laptop waarvan de accu vrij lang mee gaat. Na twee keer een foute keuze te hebben gemaakt voor een laptop (tweemaal een compaq die niet langer dan een jaar fatsoenlijk heeft gefunctioneerd) wil ik nu jullie hulp inschakelen. Ik begin dit jaar met studeren en heb dus een nieuwe laptop nodig voor de studie, maar ik wil hier ook gewoon gebruik van maken buiten de studie om. Thuis heb ik nog wel een desktop staan, maar de laptop zal doordeweeks op kamers ook intensief gebruikt worden als desktop vervanger. Ik wil dus een laptop kopen waar ik zeker enkele jaren mee vooruit kan en die ook zijn snelheid behoudt door de jaren heen, in tegenstelling tot mijn vorige laptops die na een jaar al tergend langzaam waren.

Wat ga je met je laptop doen (welke programma's wil je gebruiken)?
Ik ben van plan om de laptop te gebruiken voor de studie, maar ook om er muziek op te luisteren, films op te downloaden en op te kijken. Dus simpele programma's als office, i-tunes, downloadprogramma en iets als bs-player of vlc media player. Op de laptop zullen zal niet ge-gamed worden, maar misschien dat ik er ooit eens een keer een super simpel spel op gooi.
Wat mag je laptop gaan kosten?
Het budget ligt tussen de 500-700 euro. Natuurlijk is een paar euro's meer geen probleem als de laptop dan aan alle eisen voldoet.
Ben je van plan je laptop veel met je mee te slepen? (gewicht, accuduur, grootte etc)
Dit is voor mij wel een heel belangrijk punt, want ik ben van plan om de laptop elke dag op de fiets mee te slepen naar de uni. Gewicht speelt dus wel een belangrijke rol, maar ook de accuduur vind ik zeer belangrijk, aangezien ik wel wil dat de laptop minstens een uurtje of 3,5 mee gaat. Ik zat zelf te denken aan een scherm van 15.6 inch omdat dit qua grootte nog wel mee te slepen valt, maar toch groot genoeg is om fijn op te werken.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Zelf heb ik niet echt merkvoorkeuren, maar ik heb horen vertellen dat de accu van de sony laptops redelijk tegenvalt. Dat de acer laptops in mijn prijsklasse vaak erg tegenvallen en niet naar behoren functioneren. En compaq vind ik al helemaal niks, want met een compaq laptop ben ik al twee keer de mist in gegaan.

Zelf heb ik hier al een beetje rondgekeken en ben ik verschillende laptops tegengekomen, maar het is zeker niet dat ik uit deze laptops wil kiezen, alle ideeën zijn van harte welkom.

De Dell inspiron 15r SE
In hoeverre ik er verstand van heb leek me dit qua specificaties wel een goede laptop die zeker aan al mijn eisen voldoet. Echter een groot nadeel van deze laptop vind ik de accuduur van ongeveer 2 uur en het gewicht van 2.7 kg. En hopelijk valt deze laptop binnen mijn budget als ik gebruik maak van alle kortingen.

HP Pavilion g7 2001sd (pricewatch: HP Pavilion g7 2001sd (B1L40EA))
Qua specificaties voldoet deze laptop naar mijn inzien ook aan mijn eisen, maar het 17.3inch scherm is wel een nadeel lijkt me. Ook is deze laptop niet al te duur, waardoor het me misschien toch een goed alternatief lijkt.

Asus K55VD-SX016V
Persoonlijk vind ik het design van deze laptop erg mooi, daarnaast valt hij met 620 euro binnen mijn budget. Ook heet deze laptop backlit, wat me wel aanspreekt

http://www.mediamarkt.nl/...,10259,371070,442209.html
Dit is een aanbieding van de mediamarkt. Naar mijn idee best een goede aanbieding, maar vreemd genoeg kan ik de laptop op het internet verder nergens vinden. (waarschijnlijk zoek ik verkeerd)

Misschien zijn het allemaal vrij slechte laptops die ik hier zojuist heb vermeld, ik heb er zelf namelijk zeer weinig verstand van. Ik hoop dat jullie nog met goede adviezen kunnen komen en/of betere alternatieven.

Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omni
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

Omni

Waf.

Ik denk dat het hier even stil is geweest omdat er eigenlijk weinig is dat voldoet aan je eisen. Genoeg krachtige 15" laptops voor een schappelijke prijs, maar geen van allen heeft een uitzonderlijk goede accuduur. Althans niet binnen het budget tot max 700 EUR.

Het lijkt erop dat de Asus K55 het nog aardig doet qua batterij.

Veel keuze heb je niet echt, dus ik zou je deze aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hiekikowan
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07-09 17:37
Voordeel van de 15R SE is het Full-HD beeldscherm. Voor documentbewerking is dit erg handig, twee documenten naast elkaar open hebben staan, een pdf en een document naast elkaar draaien of een browser en een Word-document... De accuduur is inderdaad wat minder (vooral wanneer de grafische kaart gebruikt wordt, anders zal het best te doen zijn) en later zou je deze voor een 9cell kunnen vervangen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marrttijn
Oke bedankt voor de informatie. Wat raden jullie mij aan als ik een slechtere accuduur voorlief neem? Is het dan toch verstandiger om de dell inspirion 15R SE te kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Marrttijn schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 11:36:
in tegenstelling tot mijn vorige laptops die na een jaar al tergend langzaam waren.
Klassiek gevalletje PEBKAC.

Volgens notebookcheck doet de inspiron overigens 3 uur op de accu. Nog steeds slecht, maar niet dramatisch. Toch kan ik de inspiron niet anders bestempelen als de enige keus: om de simpele reden dat er een 1080p scherm op zit.

De HP G7 valt imo meteen af omdat het een HP is, die een erg slechte reputatie heeft in dit segment (en HP = compaq :P ). En de K55 is een goede laptop, maar dan wel pricewatch: Asus K55A-SX007V zonder trage nvidia kaart. Die raad ik altijd aan als de inspiron te duur is. Maar het prijsverschil is sinds deze week heel erg klein: de inspiron is als ik goed reken €599 met i5 en 1080p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marrttijn
Oke, het wordt waarschijnlijk vandaag nog de dell inspiron 15r se.
Ik heb even zitten rekenen en kom zelf op 670 voor de dell met i7. Hoe groot is het verschil tussen i7 en i5. Voor 70 euro meer kan ik beter toch gewoon de i7 nemen ofniet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat hangt ervanaf wat je ermee wil gaan doen. Wil je bakken software compileren, videobewerken of met blender aan de gang? Dan zou ik investeren in een i7. Komen er vraagtekens voor je ogen als je dit leest, investeer dan in een i5 met een SSD erbij. pricewatch: Samsung 830 series 128GB is het meest populair op dit moment.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2012 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marrttijn
Die dingen zeggen me inderdaad niet veel, maar ik weet niet of ik op de lange termijn meer profijt ga hebben van een i7. Het verschil in kosten is ook niet erg hoog, vandaar. Een ssd in je laptop monteren, is dat niet moeilijk voor iemand zoals ik, die er dus totaal geen verstand van heeft?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een SSD monteren is niet moeilijk bij de inspiron. Je verliest alleen wel de harde schijf, tenzij je de DVD drive wilt opofferen. Die kan je ook vervangen door een extra HDD/SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marrttijn
Bedankt iedereen. Ik heb gekozen voor de dell inpsiron 15R SE (7520 base). Ik heb toch gekozen voor de i7 versie, omdat ik het verschil in kosten niet zo heel groot vond. Uiteindelijk heb ik 'm bestelt met een sleeve voor €695,-, op zich een best goede deal lijkt mij zo! Ik zal binnenkort mijn ervaringen omtrent deze laptop nog ergens delen!
Pagina: 1