Garantietermijn na vervanging product

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kreutel
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:25
Twee weken geleden is mijn SSD (OCZ vertex 2 120GB) overleden, bij wie niet denk je dan. Nou heb ik mijn SSD terug gestuurd naar 4launch.nl, omdat dit is gebeurd binnen de garantie periode van 3 jaar. Daar is gebleken dat hij inderdaad is overleden en mij werd een OCZ vertex 3, 120 GB aangeboden. Tot zo ver allemaal ok.
Ik had een mailtje gestuurd met de vraag of ik ook nu weer 3 jaar garantie heb op deze nieuwe SSD bij 4launch. Ik kreeg de volgende reactie:

"Indien u dient bij te betalen voor uw SSD, dan heeft u inderdaad een nieuwe garantie daar u een nieuwe factuur heeft. Anders loopt de garantieperiode gewoon door vanaf de initiele factuur."

Nou begrijp ik dat 4launch niet nieuwe SSD's wilt blijven geven, maar heb ik niet 'gewoon' recht op 3 jaar garantie aangezien het een nieuw product is? Het zou betekenen dat ik anders iets meer dan 1 jaar garantie heb op deze SSD, maar op de vorige 3 jaar. Stel deze gaat kapot binnen dat jaar en ik krijg weer een nieuwe. Dan heb ik op die 3e SSD, maar een paar maanden garantie? Dat lijkt me niet juist. Een product moet het naar behoren doen en je mag verwachten dat een SSD niet binnen de garantieperiode van 3 jaar stuk gaat.

Kan iemand mij hier zinnig advies over geven? Wat zijn mijn rechten en wat kan ik voor elkaar krijgen bij 4launch? Garantie bijkopen, daar trappen we niet in namelijk.

4r3 u 1337 3n0ugh 2 r34d 7h15?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psychops
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:44
Nieuw product dus je hebt naar mijn weten 'gewoon' recht op de 3 jaar garantie die OCZ over deze SSD's geeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02-07 16:26
De nieuwe SSD is enkel een vervanging, daar krijg je geen nieuwe garantie op.

Je kan het ook anders zien: Met de aankoop van die vertex2 heb je een aantal jaren recht op een werkend product. Volgens 4launch 3 jaar, volgens de wet zal dat niet veel langer zijn. Dat veranderd met deze vervanging niet. Je houd nog altijd die initiële 3 jaar recht op een werkend product. Niet meer, niet minder.

Vuistregel bij garantie is altijd dat de consument er niet beter op hoeft te worden. Zo ook hier niet.

Overigens kan het wel dat als jij over 2 jaar bij OCZ aanklopt, zij je gewoon garantie geven. Maar garantie van 4launch hoef je tegen die tijd niet meer te verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h2bzeit
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19-09-2021

h2bzeit

np: Ke$ha - Tick Tock

Je kan niet aantonen zonder nieuw factuur dat het product in de 3 jaar garantie valt en het is een vervanger voor een kapot product en geen nieuw product.

I'm late / I'm late / For a very important date. / No time to say "Hello, Goodbye". / I'm late, I'm late, I'm late.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JivZ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:29
Ik denk dat 4lauch gelijk heeft door 3 jaar (winkel-)garantie te bieden na aankoop. Natuurlijk gaan ze niet telkens garantie bieden op elk vervangend product terwijl daarvoor niet betaald is.
Aan de andere kant krijg je waarschijnlijk wel (fabrieks-)garantie van OCZ ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 145013

Dat zou wel zo mooi zijn, als het steeds kapot net voor het einde van het (verlengde) garantietermijn heb je levenslang nieuwe producten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongerenchaos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-06 14:09
Je hebt inderdaad geen recht op extra garantie van nogmaals 3 jaar. Normaal heb je alleen 3 maanden herstelgarantie, ook als net de garantieperiode is verlopen (mocht hetzelfde probleem worden ervaren binnen de 3 maanden krijg je het gratis vergoed).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-07 14:06

Pixeltje

Woo-woohoo!

Neemt natuurlijk niet weg dat je op basis van het serienummer bij OCZ wellicht garantie krijgt. Die kunnen niet controleren waar jou SSD vandaan komt en waarom je er eentje hebt. 4Launch staat imo hier overigens gewoon in zijn recht en doet niets verkeerd.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

Kleine titelchange zodat de titel de inhoud nog iets beter dekt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:08
Pixeltje schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 09:42:
Neemt natuurlijk niet weg dat je op basis van het serienummer bij OCZ wellicht garantie krijgt. Die kunnen niet controleren waar jou SSD vandaan komt en waarom je er eentje hebt. 4Launch staat imo hier overigens gewoon in zijn recht en doet niets verkeerd.
OCZ wil echter wel weten wanneer je het hebt gekocht en een eventuele factuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Hangt een beetje van de zaak af, sommige zaken draaien rustig een nieuwe nota voor je uit, anderen doen het niet. Ze hoeven het, uiteraard, niet te doen.

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
De IANAL'ers mogen op zoek naar 'deugdelijk product'. Je kunt je afvragen of een vervanging die na een of twee jaar kapot gaat, deugdelijk is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus0013
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01-07 18:09

Paulus0013

pom pom

GlowMouse schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 10:07:
De IANAL'ers mogen op zoek naar 'deugdelijk product'. Je kunt je afvragen of een vervanging die na een of twee jaar kapot gaat, deugdelijk is geweest.
Die vervanging moeten we dan wel spiegelen aan de originele aankoop.
Als die na 2 jaar stuk gaat en er 3 had mee moeten gaan, dan is de vervanger dus wel degelijk een deugdelijke vervanger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

Paulus0013 schreef op zaterdag 08 september 2012 @ 02:26:
Als die na 2 jaar stuk gaat en er 3 had mee moeten gaan, dan is de vervanger dus wel degelijk een deugdelijke vervanger.
Dit is raar. Moet 3 jaar meegaan, gaat twee jaar mee, alles in orde? Dat klopt natuurlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus0013
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01-07 18:09

Paulus0013

pom pom

Dat klopt prima. Originele aankoop gaat na 2 jaar stuk en had 3 jaar garantie.
Nieuwe vervanger is compleet nieuw en gaat ook na 2 jaar gewerkt te hebben stuk, dan dekt dat toch prima het gat wat het had moeten dekken? Ook al zou het nieuwe product technisch misschien 3 jaar mee hebben moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

Ah, nu snap ik wat je bedoelde te zeggen, zoals het er staat kan je het op verschillende manieren interpreteren :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:26

Mx. Alba

hen/die/zij

In de tijd dat ik bij een bekende monitorfabrikant onder andere garantie-afhandelingen deed zat het daar zo: De fabrikant geeft 3 jaar garantie op de monitor vanaf de aankoopdatum. Als de monitor stuk gaat en onder garantie vervangen wordt loopt de originele garantietermijn gewoon verder, met een minimum van 1 jaar garantie op de vervangende monitor. Oftewel, als je monitor na 1 jaar stuk gaat heb je nog 2 jaar garantie op de vervangende monitor (tot 3 jaar na aankoop van de originele monitor), maar als hij na 2 1/2 jaar stuk gaat krijg je niet nog maar een half jaar garantie op de vervangende monitor, maar een jaar.

Zo heb ik het bij een klant meegemaakt die een 14" LCD-monitor had gekocht toen er nog maar 1 jaar garantie op werd gegeven. Ondertussen had de fabrikant met terugwerkende kracht de garantie verhoogd tot 3 jaar. Na 2 1/2 jaar ging die 14" LCD stuk en de klant dacht, nooit geschoten is altijd mis, en belde de fabrikant. Inderdaad, de garantie was nu 3 jaar geworden dus ook die monitor was onder garantie. Alleen waren 14"-LCD's niet meer leverbaar dus kreeg hij een refurbished 15" met een jaar garantie. Die ging vervolgens na 9 maanden stuk, er waren toen geen refurbs beschikbaar, dus kreeg hij toen een nieuwe 15" LCD met wederom een jaar garantie. Uiteindelijk gaat het allemaal om klanttevredenheid, toch?

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nny
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 04-04 21:18

Nny

Mx. Alba schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 14:41:
Uiteindelijk gaat het allemaal om klanttevredenheid, toch?
En zo zou het inderdaad moeten! Tevreden klanten zijn een groot goed, die raden je producten/diensten aan bij anderen. En nog belangrijker ontevreden klanten raden een product/dienst vooral af en zullen dat ook ongevraagd doen.

Aan deze fabrikant zouden vele een voorbeeld mogen nemen. _/-\o_

PSN, Twitter: NNY1980

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Als winkel ligt het er ook aan hoe je er mee om gaat. Ik ken zat winkel die gewoon de bon opnieuw uitdraaien voor een paar jaar extra garantie.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Pagina: 1