Aankoop Gamesysteem

Pagina: 1
Acties:

• Geforce660
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16-09-2024
Dag iedereen,

Ik zou graag binnenkort een nieuwe computer kopen, de mijne is ondertussen al 4 jaar oud en de games kunnen al een tijdje niet meer op de hoogste kwaliteit worden gespeeld.

Mijn systeem nu:

- Intel Q6600 @2,4Ghz
- 4Gb DDR2 ram
- Ati HD4850 512Mb GDDR3
- Asus P5K (Intel P35)

Werk nu ook met Win 7 Ultimate 32 bit.

Met het nieuwe systeem zou ik naar een Win 7 Ultimate 64 bit gaan (om meer ram geheugen te kunnen gebruiken). De hoofdzaak is games, muziek en films. Multimedia met andere woorden :)

Dit is een systeem dat ik nu heb samengesteld, maar ben niet echt zeker of er geen verbeteringen kunnen aangebracht worden aan dit systeem. Budget = liefst minder dan 1000€, moest dit er nu net overgaan is dit ook geen probleem (maar daarrond dus):

-behuizing: HAF 912 Plus
-graka: ATI Radeon HD 7850 OC - > weet niet echt waar op te letten hierbij, ben wat op de benchmarking website's afgegaan en deze kaart kwam er naar mijn mening redelijk uit qua prijs-kwaliteit verhouding. Het ding is wel dat er vrij veel verschillende soorten kaarten van dit type (hd7850) zijn en ik soms niet goed het verschil kan zien buiten de GPU speed en de geheugengrootte. Welke zijn de echt belangrijke punten?
-ram: 8GB DDR3-1600 (Kingston of Corsair)
-cpu: i5-2500K -> al had ik gehoord dat de koeler van deze cpu niet voldoende koelt; zijn er bepaalde cpu's die geschikter zijn voor gaming ?
-mobo: ASRock P67 Extreme GEN3
-voeding: 850W

Harddrives zou ik uit men oude pc nemen en dan gewoon formatteren als deze in de nieuwe gaan. Zoals al gezegd is deze pc voor gaming, muziek en films. Alsook voor schoolwerk, maar dit zal geen probleem zijn met een pc die geschikt is voor gaming :p

Laatste vraag: zou deze nieuwe computer mij aanzienlijk betere prestaties geven dan m'n huidige systeem of niet?

Alvast bedankt voor jullie raad!

[ Voor 3% gewijzigd door Geforce660 op 06-09-2012 22:04 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Waarom nu nog voor een P67 gaan? Heb je dat bord toevallig nog liggen? Anders zou ik zeker voor een Z77 gaan.

Verwijderd

Geforce660 schreef op donderdag 06 september 2012 @ 22:02:
-graka: ATI Radeon HD 7850 OC - > weet niet echt waar op te letten hierbij, ben wat op de benchmarking website's afgegaan en deze kaart kwam er naar mijn mening redelijk uit qua prijs-kwaliteit verhouding. Het ding is wel dat er vrij veel verschillende soorten kaarten van dit type (hd7850) zijn en ik soms niet goed het verschil kan zien buiten de GPU speed en de geheugengrootte. Welke zijn de echt belangrijke punten?
GPU speed is een leuk extraatje, maar meestal clock je dat er zelf redelijk makkelijk bij. Belangrijk is erop te letten dat je geen gekortwiekte versie hebt (even brede bus, geen goedkope componenten), dat je DDR5-geheugen hebt (ik zou inmiddels wel 2GB aanraden) en als je het belangrijk vindt dat je een kaart met (relatief) stille koeler kiest.
-cpu: i5-2500K -> al had ik gehoord dat de koeler van deze cpu niet voldoende koelt; zijn er bepaalde cpu's die geschikter zijn voor gaming ?
Dit klopt niet. De koeler is prima voldoende, *tenzij* je gaat overclocken. De CPU is één van de betere gaming-CPU's, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken, met de kanttekening hieronder.
-mobo: ASRock P67 Extreme GEN3
Je moederbord en processor zijn allebei net van een oudere generatie. Prima spul (ik werk er hier momenteel op ;)), maar als je toch de keuze hebt zou ik eerder voor een 3570K met een Z77-moederbord gaan.
-voeding: 850W
Allemachtig, wat ga je er mee doen dan? Ik zou eerst eens met 430 watt o.i.d.beginnen en dan kijken of je meer nodig hebt, aangezien een HD7850 nog geen 150 watt doet en je CPU nog geen 100 watt.
Harddrives zou ik uit men ouder pc nemen en dan gewoon formatteren als deze in de nieuwe gaan.
Weet je dat wel zeker? Een harddrive is van grote invloed op de performance van je systeem en oudere schijven zijn ook niet altijd even betrouwbaar, terwijl er wel je data op staat.
Laatste vraag: zou deze nieuwe computer mij aanzienlijk betere prestaties geven dan m'n huidige systeem of niet?
Hell yes.

Edit: daar moet je echt mee ophouden Terw_dan :(

• Geforce660
Verwijderd schreef op donderdag 06 september 2012 @ 22:11:

GPU speed is een leuk extraatje, maar meestal clock je dat er zelf redelijk makkelijk bij. Belangrijk is erop te letten dat je geen gekortwiekte versie hebt (even brede bus, geen goedkope componenten), dat je DDR5-geheugen hebt (ik zou inmiddels wel 2GB aanraden) en als je het belangrijk vindt dat je een kaart met (relatief) stille koeler kiest.
Die 2GB had ik ook al opgemerkt. Daar zou ik dus wel zeker voor gaan.
Dit klopt niet. De koeler is prima voldoende, *tenzij* je gaat overclocken. De CPU is één van de betere gaming-CPU's, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken.

Je moederbord en processor zijn allebei net van een oudere generatie. Prima spul (ik werk er hier momenteel op ;)), maar als je toch de keuze hebt zou ik eerder voor een 3570K met een Z77-moederbord gaan.
Ja ik heb zeker de keuze :) Dan zal ik voor die cpu gaan en qua mobo, er zijn vele verschillende van het type Z77, enige voorkeur welk ik zou kunnen aanschaffen? Of zou bvb een Gigabyte GA-Z77M-D3H genoeg zijn?
Allemachtig, wat ga je er mee doen dan? Ik zou eerst eens met 430 watt o.i.d.beginnen en dan kijken of je meer nodig hebt, aangezien een HD7850 nog geen 150 watt doet en je CPU nog geen 100 watt.
Ik heb nu een voeding van 700W met men huidige systeem. De mensen van Forcom, waar ik men computer 4 jaar terug had gekocht, zeiden dat ik dit nodig had. Ik veronderstelde dat dit, zwaardere systeem dan dit of meer zou nodig hebben, maar blijkbaar niet :p
Weet je dat wel zeker? Een harddrive is van grote invloed op de performance van je systeem en oudere schijven zijn ook niet altijd even betrouwbaar, terwijl er wel je data op staat.
De data van men systeemschijf (500GB) zou ik er gewoon allemaal afgooien. Men andere schijf (1,5TB) (hier staan films e.d. op) die zou ik gewoon zo oversteken, hier staat geen enkel programma op, enkel bestanden. Als je het over performantie hebt, zou je dan eerder een SSD aanraden als systeemschijf? Maar had ergens gelezen dat deze eigenlijk 'kapot' zouden gaan voor je eigenlijk toe bent aan een nieuw systeem? Omdat je hier maar een beperkt aantal keren kan overschrijven. Deze zijn ook kleiner, zou je hier dan enkel je besturingssysteem op zetten of zou je ook je games bvb hierop installeren?

Of zou je dan gewoon een nieuwe HDD kopen met 7200rpm?
Hell yes.
This I like.

Bedankt voor het snelle antwoord!

edit: heb net even de Best Buy Guide gevonden, dit lijkt op het systeem dat ik wil bouwen, niet? Enkel krachtigere graka en mobo is een Z75 ipv Z77.

[ Voor 6% gewijzigd door Geforce660 op 06-09-2012 22:37 ]

Verwijderd

Geforce660 schreef op donderdag 06 september 2012 @ 22:30:
Ja ik heb zeker de keuze :) Dan zal ik voor die cpu gaan en qua mobo, er zijn vele verschillende van het type Z77, enige voorkeur welk ik zou kunnen aanschaffen? Of zou bvb een Gigabyte GA-Z77M-D3H genoeg zijn?
Heb je de BBG van deze maand al gezien? Daar staat een hoop in waar je wat aan hebt :)
Ik heb nu een voeding van 700W met men huidige systeem. De mensen van Forcom, waar ik men computer 4 jaar terug had gekocht, zeiden dat ik dit nodig had. Ik veronderstelde dat dit, zwaardere systeem dan dit of meer zou nodig hebben, maar blijkbaar niet :p
Mjah, oudere systemen verbruiken al snel iets meer, hè :) Desondanks hebben veel mensen geen benul van het daadwerkelijke verbruik van een systeem en worden vaak veel en veel te zware voedingen aangeraden.
De data van men systeemschijf (500GB) zou ik er gewoon allemaal afgooien. Men andere schijf (1,5TB) (hier staan films e.d. op) die zou ik gewoon zo oversteken, hier staat geen enkel programma op, enkel bestanden.
Data weggooien heeft niet of nauwelijks invloed op je performance :) Het gaat er vooral om dat wat oudere schijven meestal SATA of langzamere SATA2-schijven zijn en dus je hele systeem trager wordt omdat het wacht op data van die relatief trage schijven. Zonde, met zo'n mooie i5.
Als je het over performantie hebt, zou je dan eerder een SSD aanraden als systeemschijf? Maar had ergens gelezen dat deze eigenlijk 'kapot' zouden gaan voor je eigenlijk toe bent aan een nieuw systeem? Omdat je hier maar een beperkt aantal keren kan overschrijven.
Een SSD is, als er budget is, een erg leuke optie. Dat levert toch een behoorlijk verschil op. Data kan op wat langzamer schijven, dus daarvoor kan je eventueel je oude schijven gebruiken, maar let er alsnog op dat die al wat ouder zijn en HDD's op een gegeven moment onbetrouwbaar worden. Zorg, als je dat wil doen, in ieder geval voor goede backups.

Over dat kapotgaan van SSD's kan ik kort zijn; dat is pure onzin. Het speelt in theorie, maar in de praktijk gaan SSD's al ontzettend lang mee en is de kans levensgroot dat jij langer met die SSD doet dan je ooit met die computer wilt doen. Om je gerust te stellen en een voorbeeld te geven; ik heb naar mijn eigen Samsung 830 128 GB de eerste maanden ontzettend veel geschreven. Installeren, foutieve benchmarks, dingen proberen. Ik had veel meer geschreven dan ik normaal gesproken ooit zou doen naar dat ding en alsnog zou de SSD op dat tempo 8 jaar meegaan. Ik kan je vertellen dat jij en ik over 8 jaar echt zo'n tegen die tijd ouderwetse SSD niet meer willen gebruiken hoor ;)

Op een andere manier benaderd; SSD's slijten, inderdaad, maar gaan desondanks langer mee dan veel HDD's. Is dat geen geruststelling?
Deze zijn ook kleiner, zou je hier dan enkel je besturingssysteem op zetten of zou je ook je games bvb hierop installeren?
Dat hangt van de maat af :) Zoals gezegd heb ik een 128GB SSD en daarop kan ik meer kwijt dat gedacht. Ik heb een enorme baal grote programma's staan en een paar spellen. Als je echt veel spellen of vrij grote nieuwere spellen wilt installeren zou ik toch eerder aan een 256GB SSD denken; tegenwoordig zijn die niet zo duur meer. Is er geen budget is dat echter geen vereiste. 128 GB is ook al heel prettig. Aangezien Windows veel meer baat heeft bij een SSD dan spellen kan je die spellen prima alsnog op een traditionele HDD zetten.
Of zou je dan gewoon een nieuwe HDD kopen met 7200rpm?
Persoonlijk zou ik waarschijnlijk en en doen en een nieuwe HDD naast een SSD zetten. HDD voor data en SSD voor Windows, maar goed, ik ben op dat vlak ietwat voorzichtig/hebberig.
Bedankt voor het snelle antwoord!
Geen probleem, iedereen een mooi systeem :p
edit: heb net even de Best Buy Guide gevonden, dit lijkt op het systeem dat ik wil bouwen, niet? Enkel krachtigere graka en mobo is een Z75 ipv Z77.
Ja, qua budget en qua eisen lijkt die PC sterk op wat jij zoekt. Als je die naar wens aanpast/combineert denk ik dat je een erg prettige PC tegemoet kunt zien :Y

• Geforce660
Verwijderd schreef op donderdag 06 september 2012 @ 22:53:

Data weggooien heeft niet of nauwelijks invloed op je performance :) Het gaat er vooral om dat wat oudere schijven meestal SATA of langzamere SATA2-schijven zijn en dus je hele systeem trager wordt omdat het wacht op data van die relatief trage schijven. Zonde, met zo'n mooie i5.
Mmh, heb je wel gelijk in.
Een SSD is, als er budget is, een erg leuke optie. Dat levert toch een behoorlijk verschil op. Data kan op wat langzamer schijven, dus daarvoor kan je eventueel je oude schijven gebruiken, maar let er alsnog op dat die al wat ouder zijn en HDD's op een gegeven moment onbetrouwbaar worden. Zorg, als je dat wil doen, in ieder geval voor goede backups.
Het budget kan ervoor worden vrijgemaakt indien dit belangrijk is. :p Men systeemdrive van 500Gb is nu al wel 4 jaar oud, maar die andere data-drive van 1,5TB is pas later in de computer gestoken. Dus deze zou ik sowieso nog kunnen gebruiken, denk ik.
Dat hangt van de maat af :) Zoals gezegd heb ik een 128GB SSD en daarop kan ik meer kwijt dat gedacht. Ik heb een enorme baal grote programma's staan en een paar spellen. Als je echt veel spellen of vrij grote nieuwere spellen wilt installeren zou ik toch eerder aan een 256GB SSD denken; tegenwoordig zijn die niet zo duur meer. Is er geen budget is dat echter geen vereiste. 128 GB is ook al heel prettig. Aangezien Windows veel meer baat heeft bij een SSD dan spellen kan je die spellen prima alsnog op een traditionele HDD zetten.
Heb naar men systeemdrive gekeken (hierop staat echt alles qua installaties) en momenteel neem ik maar 90GB in beslag (games en al) dus dat valt goed mee, maw ik kan voor die van 128GB gaan. Bij eventueel plaatsgebrek kan ik nog steeds iets installeren op een andere schijf.
Persoonlijk zou ik waarschijnlijk en en doen en een nieuwe HDD naast een SSD zetten. HDD voor data en SSD voor Windows, maar goed, ik ben op dat vlak ietwat voorzichtig/hebberig.
Sounds like a plan! Enkel die nieuwe HDD, vind het wat zonde om die oudere gewoon aan de kant te leggen (of om ze gewoon als externe HDD te gaan gebruiken terwijl ik nog genoeg opslagruimte heb).

Extra vraag: zou de aanschaf van een geluidskaart nog een aanwinst zijn voor mijn systeem? Heb net een Logitech Z623 speakersysteem gekocht. Het knalt wel :D

Verwijderd

Geforce660 schreef op donderdag 06 september 2012 @ 23:13:
Extra vraag: zou de aanschaf van een geluidskaart nog een aanwinst zijn voor mijn systeem? Heb net een Logitech Z623 speakersysteem gekocht. Het knalt wel :D
In mijn persoonlijke ervaring wel, maar de winst is nihil. Het is dat ik het geluidskaartje voor een zacht prijsje ergens anders bij kreeg.

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-04 18:45

Madrox

Oh, Pharaoh!

Volgens mij valt er met jouw cpu nog heel aardig te gamen, vooral als je hem kan opklokken naar 2.8/3Ghz.
Het moederbord kan dat aan, de P5K is een mooi moederbord. Wel heb je een betere koeling nodig, ala Mugen 2/3 ofzo. Je bottleneck is de GPU, heel simpel.

Mijn tip:

-Betere koeler
-overklok cpu
- Goede videokaart (wellicht zelfs sneller dan de HD7850 (hd7950?)
-64bit windows
-eventueel 4GB extra ram erbij plaatsen.
-128/64GB SSD om je systeem "los te trekken".

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• Geforce660
Madrox schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 06:50:
Volgens mij valt er met jouw cpu nog heel aardig te gamen, vooral als je hem kan opklokken naar 2.8/3Ghz.
Het moederbord kan dat aan, de P5K is een mooi moederbord. Wel heb je een betere koeling nodig, ala Mugen 2/3 ofzo. Je bottleneck is de GPU, heel simpel.

Mijn tip:

-Betere koeler
-overklok cpu
- Goede videokaart (wellicht zelfs sneller dan de HD7850 (hd7950?)
-64bit windows
-eventueel 4GB extra ram erbij plaatsen.
-128/64GB SSD om je systeem "los te trekken".
Zijn idd goede voorstellen en had die graka al in gedachte voor het nieuwe systeem. Hier is het trouwens: wenslijst: PC

• Geforce660
Heb nog een laatste vraag. Met deze case kan je nog enkele fans bijsteken. Zou ik bovenop nog een 2e fan bijsteken? En ook nog een extra fan in de case zelf om voor extra luchtverplaatsing naar de graka te zorgen?

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-02 22:33
Jezelf Geforce660 noemen en dan een ATI kaart nemen, hihi...

Voor de rest ziet het er een mooi systeem uit. Het mobo kan wel wat goedkoper en ik zou persoonlijk zo geen beest van een case nemen als je er geen massaal aantal HDDs of Waterkoeling in gaat stoppen, genoeg compacte cases met mooie looks die goed koelen en ook nog eens stil zijn maar dat is persoonlijke smaak natuurlijk.

• Geforce660
Inrage schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 12:59:
Jezelf Geforce660 noemen en dan een ATI kaart nemen, hihi...
ja die naam was nog van een paar jaar terug ^^
Voor de rest ziet het er een mooi systeem uit. Het mobo kan wel wat goedkoper en ik zou persoonlijk zo geen beest van een case nemen als je er geen massaal aantal HDDs of Waterkoeling in gaat stoppen, genoeg compacte cases met mooie looks die goed koelen en ook nog eens stil zijn maar dat is persoonlijke smaak natuurlijk.
Het is eig een grote mid tower dus.. Ik heb hierthuis nog enkele hdd's die ik er ga insteken dus :) wel geen waterkoeling. Welk mobo zou jij dan verkiezen?

[ Voor 4% gewijzigd door Geforce660 op 11-09-2012 14:40 ]

• Shamalamadindon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-03-2024
Ik zou als ik jou was toch eens kijken voor een 2de hands waterkoeling setje zoals een H100, doet wonderen wat betreft lawaai productie

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

Verwijderd

Luchtkoelers kunnen soms stiller zijn dan water :) Bij waterkoeling is het vaak de pomp die roet in het eten gooit.

• Geforce660
Ik ben in principe niet van plan een waterkoeling aan te schaffen. Wel hebben jullie me doen twijfelen aan het mobo ^^ Wat denk je van de Asrock Z77 PRO4 i.p.v. de Asrock Z77 Extreme4?

Ook ivm de voeding, 550W zou genoeg zijn met deze opstelling? Er komt nog een HDD bij en ook een Dvd-rw drive. Alsook ga ik normaal extra fans installeren (2-3). Had alles ingegeven op eXtreme en hier kwam op dat ik een 570W nodig zou hebben (heb wel alles wat groter genomen, een kaart extra etc). Heb nu een voeding van Coolermaster gekozen met 600W, zou normaal voldoende moeten zijn.

Ook is er een verandering aan de hand ivm levertermijn van de grafische kaart die ik wil. Deze staat nu op onbekend ^^ (Winkel in Belgie). Daarom zou ik een andere grafische kaart aankopen, namelijk: Sapphire Radeon HD 7950 OC

[ Voor 95% gewijzigd door Geforce660 op 11-09-2012 21:31 ]

Pagina: 1