SSD voor Dell XPS 15 (L502x)

Pagina: 1
Acties:

• Markos
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-09-2024

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Topicstarter
Ik wil een extra hardeschijf in mijn Dell XPS 15 (L502x) plaatsen. Ik heb al een caddy gekocht voor de oude hardeschijf, en de SSD komt dan op de oorspronkelijke plek.

Dit zijn mijn specs:
Dell XPS 15 L502x (Sandy Bridge)
i7-2630QM
2x 2GB PC3-10700 (wil een reep vervangen voor een van 8GB, dus dan wordt het 8+2=10GB)
nVidia GT525M (optimus samen met de intel 3000) [overclockbaar naar een GT540M]
Sata3 aanlsuiting

Mijn budget is tot max ongeveer 100 euro, wat ik begrijp zijn de pricewatch: Samsung 830 series 128GB en de pricewatch: Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB de beste keus. Ik heb echter 0,0 ervaring met SSD en wat ik begrijp is de hardware van belang voor de omgang met de SSD. Wat is met mijn setup de beste keuze voor een schijf? En waarom?
Verder ben ik mij ook nog aan het oriënteren naar de instellingen die ik kan/moet maken die het beste zijn voor een SSD (uiteraard een schone installatie van Windows 7 64bit) Als iemand hier een nuttige link heeft met informatie hierover zou ik die uiteraard ook waarderen.

Als ik informatie vergeten ben dan moet je het even zeggen, dan zet ik die er bij.

Dit is overigens de reep die ik erbij wil steken: pricewatch: Corsair CMSO8GX3M1A1333C9
Is dit een goede keuze? De reden waarom ik een van 8GB wil en niet 2 van 4GB is omdat het verschil in prijs niet zo heel groot is en ik dan in de toekomst nog de mogelijkheid heb om er een 2e 8GB erbij te steken.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Kom je geheugen te kort? Dus dat je computer opeens merkbaar traag wordt omdat het geheugen volzit?
Geheugen werkt normaal in dual-channel, 2 dezelfde reepjes werken dan samen voor optimale prestatie. Als je er nu 2 verschillende reepjes inzet, gaat de computer over op single channel en gaan je prestaties flink achteruit. Niet doen dus.

De SSD kan je gewoon aansluiten (harde schijf eruit), in de bios AHCI aanzetten en win7 installeren. Verder hoef je geen fratsen uit te halen. Daarna de oude HD erbijhangen.

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Topicstarter
Wat ik begreep is het verschil tussen single channel en dual channel minimaal in het dagelijkse gebruik en is het verschil niet merkbaar tussen 2x4GB of 2GB+8GB (ik dacht zelfs dat het laatste waarschijnlijk iets sneller zou zijn, maar nog steeds niet erg merkbaar). Geheugen zit standaard meestal rond de 60% vol (browsen, etc.) als ik spellen speel of grafische programma's gebruik meer. Dus een upgrade op dat vlak lijkt me wel een vooruitgang toch?

Over de SSD, ik las vanalles over o.a. trim en cache instellingen in het SSD topic, maar dat moet ik nog een keer opnieuw nalezen. Ik neem aan dat dat allemaal instellingen zijn die je achteraf kunt aanpassen.
Wat betreft de keuze van de SSD, wat is in mijn geval de betere keuze en waarom?

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Als je geheugen veel vol zit, en je computer dus veel langzamer wordt omdat naar de harde schijf geswapped moet worden, kan je overwegen 2 verschillende modules te draaien. Ik raad het je niet aan.

Verschil tussen de samsung en crucial is er niet echt, neem de goedkoopste.

win7 stelt als het goed is de ssd goed voor je in. Alleen AHCI moet je dus zelf vooraf aanzetten in de bios (als die daar nog niet op staat).

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Topicstarter
Toevallig nog andere die iets over het geheugen en ssd kunnen zeggen? Niet dat ik reepje niet vertrouw :) maar het is altijd fijn om meerdere meningen te horen. Zeker omdat ik nu verschillende verhalen hoor over wel of geen dual channel geheugen (2x4GB of 8GB+2GB). En misschien over de ssd als iemand anders zelf ook voor dezelfde keuze stond bijvoorbeeld, en of zijn keuze dan puur prijs en/of gevoel was. Of misschien toch nog een andere ondersteunende reden had