• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

ZenTex

Doet maar wat.

Topicstarter
Ik ben weer aan het denken om evt in het buitenland te gaan werken, in Belgie om precies te zijn. Ik had eerder al interesse vanuit een bedrijf uit belgie om voor hun te komen werken, maar toen stond mijn hoofd er niet naar.
Maar ik ben me nu een beetje aan het bedenken, maar wil alvast weten of ik me niet al teveel ellende op de hals haal.

Mijn situatie:
Nederlander van geboorte, koophuis in NL.
Ik werk in de zeescheepvaart.
Ik werk nu nog voor een NL bedrijf, straks misschien voor een Belgisch bedrijf (of zelfs een ander land)
Ik woon in Hong Kong. Maar heb daar geen verblijfsvergunning, verblijf er tijdens mijn verlof op een touristenvisum (bij elke entry krijg je 3 maanden verblijfstijd).

Stel, ik ga voor een Belgisch bedrijf werken. Dan betaal ik in B gewoon belasting (veel belasting)
Ik doe aangifte in NL hiervan.
Via de aftrek ter voorkoming dubbele belasting word de NL belasting weer afgetrokken. (vaag)
HRA blijft behouden ?In hoeverre? het Loon genoten in B word hier gewoon voor gebruikt maar dan berekend adh van Nederlandse belastingstarieven?

Waar komt dit op neer? Kan ik gewoon aanhouden dat alles bij het oude blijft en ik gewoon kwijt ben wat de Belgische fiscus van mij inhoudt zonder dat de NL fiscus om de hoek kom kijken?

Kan ik, als ik mijn huis in NL verkoop en samen met mijn vriending in Hong Kong samen een huis koop aldaar (of ergens anders zelfs) ook daarvan de rente aftrekken?

Wat als ik besluit de sprong te wagen en officieel te emigreren naar Hong Kong?

In plaats van alles zelf op te zoeken en te berekenen stel ik eerst hier mijn vraag. Internet aan boord is leuk maar is zeer traag en werkt soms helemaal niet en zodoende helaas geen reele optie.
Bij deze adviezen, pointers e.d zijn welkom.

Bij voorbaat dank...

[ Voor 3% gewijzigd door ZenTex op 06-09-2012 21:51 ]

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-10 16:35
In plaats van alles zelf op te zoeken en te berekenen stel ik eerst hier mijn vraag. Internet aan boord is leuk maar is zeer traag en werkt soms helemaal niet.
Als je geen tijd/mogelijkheid hebt om dit soort zaken op te zoeken dan neem je toch een adviseur aan. Zijn er zat die eerder met dit bijltje gehakt hebben.
https://www.google.nl/sea...lastingadvies+particulier

Zoals je het nu brengt komt het op mij over als 'doe ff al het voorwerk voor me, ik kijk over een maand wel wat er staat'.

Verwijderd

Jep, gewoon een adviseur inschakelen. Leken of jij zelf kunnen nooit zo goed op de hoogte zijn dat dat de investering niet waard is. Wel even informeren wat je kwijt zou zijn, want het kan nogal verschillen.

• ZenTex
  • Nu online

ZenTex

Doet maar wat.

Topicstarter
Vanwege mijn disclaimer hoopte ik dat het over zou komen als
"geef mij a.u.b globaal even aan of mijn stellingen zoals opgesomd ongeveer correct zijn,waar ik op moet letten, etc" omdat de informatie opzoeken veel te lang duurt met het internet zoals het hier aan boord is".

Maja. :/

Post terwijl ik typte...

Adviseur inschakelen doe ik ook wel als ik er serieus op wil ingaan, maar ik ben me nog aan het orienteren.
Dwz: ik ben er
A: (nog) niet100% serieus mee bezig...
B: Gaat een beetje lastig terwijl ik hier aan boord zit, geen tijd heb enz.

[ Voor 32% gewijzigd door ZenTex op 06-09-2012 21:52 ]

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:27
ZenTex schreef op donderdag 06 september 2012 @ 21:33:
Vanwege mijn disclaimer hoopte ik dat het over zou komen als
"geef mij globaal even aan of mijn stellingen zoals opgesomd ongeveer correct zijn,waar ik op moet letten, etc" omdat de informatie opzoeken veel te lang duurt met het internet zoals het hier aan boord is".

Maja. :/
Leuk en aardig, maar je verzoekt het niet eens vriendelijk, je geeft een opdracht ("geef mij globaal..."). Huur mensen in zou ik zeggen, dan mag je opdrachten geven ;)

The devil is in the details.

• ZenTex
  • Nu online

ZenTex

Doet maar wat.

Topicstarter
ZenTex schreef op donderdag 06 september 2012 @ 20:43:

In plaats van alles zelf op te zoeken en te berekenen stel ik eerst hier mijn vraag. Internet aan boord is leuk maar is zeer traag en werkt soms helemaal niet.
Kortom: Ik zie geen "opdracht", ik geef aan dat zelf alles opzoeken geen optie is ivm kwaliteit internet.
Dus ik had geen idee dat het zo over komt. Maar bij deze...

Daarbuiten, omgangsvormen zijn goed, maar je kunt overdrijven en over elke slak een pot zout uitstrooien.

[ Voor 10% gewijzigd door ZenTex op 06-09-2012 22:00 ]

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Daarnaast is jouw geval behoorlijk specifiek (zeker in de scheepvaart kan ik je vertellen). Maar waarom die drang om voor een Belgische reder te gaan varen? Alleen het salaris lijkt me van belang?

• ZenTex
  • Nu online

ZenTex

Doet maar wat.

Topicstarter
Dat klopt.

Redenen zijn dat ik bij mijn huidige werkgever het al jaren prima naar m'n zin heb, maar dat ik het langzaam een beetje gezien heb.
Salaris gaat zo'n beetje verdubbelen.
Specifieke sector.
Ervaring bij de betreffende maatschappij.

De zeescheepvaart is inderdaad een zeer specifiek geval, maar in bijvoorbeeld NL gelden tegenwoordig geen aparte belastingsregels meer voor zover ik weet. Ik meen dat dit in Belgie net zo is en dat ik uit kan gaan van de normale regelgeving met betrekking tot werken in Belgie.

[ Voor 48% gewijzigd door ZenTex op 06-09-2012 21:57 ]

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Maatje van mij zit in soortgelijke situatie maar iets minder complex.
En het is een heel kluwen qua belastingen in BE want je kan je aftrekposten alleen van je loonbelasting aftrekken. En dat is in het land waar je werkgever zit.

Je werkt echter als een soort expat alleen heb je daar niet de verklaring voor.
Hij heeft het op het einde gewoon aan een adviseur voorgelegd en laat hem nu ook alles regelen.

Mijn baas overigens ook. Woont in NL, werkgever in Lux en de klant in DE.
Hij betaalt er jaarlijk 1200 euro aan een kantoor om zijn gezeik op te laten lossen.

En dan was er nog die 183 dagen regel / Limosa wetgeving....
Ga gewoon naar een adviseur :)

[ Voor 22% gewijzigd door Chevy454 op 06-09-2012 23:12 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-08 09:47
Let wel hoe je in HK denkt te kunnen verblijven op een permanente legale wijze. Stel je zou resident willen worden van HK zijn er een aantal opties oa via een Investment Visa wat via aankoop van een woning mogelijk is zij het wel dat je daar 10m HKD voor dient te investeren. Zo zijn er allicht nog wel meer opties maar ik zou dat eerst fatsoenlijk uitzoeken. Het zomaar verblijven in HK is bij mijn weten geen mogelijkheid echter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In Hongkong gewoon af reizen tussen Hongkong en Macau en je kunt daar inderdaad erg lang zonder visum verblijven.

Zowel in Hongkong als Macau kun je drie maanden verblijven en de boot naar Macau is niet duur, maja je hebt zo wel geen vaste verblijf vergunning en bent steeds op en neer het reizen, maar je bent wel legaal in HongKong.

Maar je mag niet werken in Hongkong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenTex
  • Nu online

ZenTex

Doet maar wat.

Topicstarter
Verblijven in HK is een makkie met elke keer een tourist entry, geldig voor 3 maanden, helemal legaal en als zeeman hoef ik ook niet de boot naar Macau te nemen, ik ben toch nooit langer dan 3 maanden thuis.
Resident worden is inderdaad niet makkelijk, een investeerders permit is een optie. 10M HKD is niet eens nodig als je maar kunt aantonen dat je nuttig werk verricht en locals aan het werk helpt, maar voorlopig wil ik niet stoppen met varen.
M'n vriendin is trouwens geen local...
Echter zit ik voorlopig niet te denken aan emigreren op korte termijn.

Verder hoop ik eignelijk dat zich hier een tweaker meldt die in NL woont maar in B werkt voor een B werkgever, en aan kan geven waar ik op moet letten ivm evt valkuilen, die zullen hier allicht ergens rondhangen. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
ZenTex schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 20:56:
Verblijven in HK is een makkie met elke keer een tourist entry, geldig voor 3 maanden, helemal legaal en als zeeman hoef ik ook niet de boot naar Macau te nemen, ik ben toch nooit langer dan 3 maanden thuis.
Resident worden is inderdaad niet makkelijk, een investeerders permit is een optie. 10M HKD is niet eens nodig als je maar kunt aantonen dat je nuttig werk verricht en locals aan het werk helpt, maar voorlopig wil ik niet stoppen met varen.
M'n vriendin is trouwens geen local...
Echter zit ik voorlopig niet te denken aan emigreren op korte termijn.

Verder hoop ik eignelijk dat zich hier een tweaker meldt die in NL woont maar in B werkt voor een B werkgever, en aan kan geven waar ik op moet letten ivm evt valkuilen, die zullen hier allicht ergens rondhangen. :p
Mijn vriendin werkt in BE en woont in NL, én komt nog eens uit SI. Alleen heeft het bedrijf waar ze voor werkt een adviseur hiervoor want die maakt er zelfs af en toe nog een potje van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03-10 13:35
ZenTex schreef op donderdag 06 september 2012 @ 20:43:
[...]
Mijn situatie:
Nederlander van geboorte, koophuis in NL.
[...]
Stel, ik ga voor een Belgisch bedrijf werken. Dan betaal ik in B gewoon belasting (veel belasting)
Ik doe aangifte in NL hiervan.
Via de aftrek ter voorkoming dubbele belasting word de NL belasting weer afgetrokken. (vaag)
HRA blijft behouden ?In hoeverre? het Loon genoten in B word hier gewoon voor gebruikt maar dan berekend adh van Nederlandse belastingstarieven?
Je bent Nederlander, woont in NL en werkt in BE. Dat is twee van de drie NL en een van de drie BE. Je zou dus als binnenlands belastingplichtige in NL gezien kunnen worden.
Dat werkt als volgt: je inkomen uit je Belgische baan geef je op bij de NL inkomstenbelasting. Voor je in Belgie betaalde belasting (ingehouden op je loon) gebruik je de aftrek ter voorkoming dubbele belasting. Nederlandse bijtellingen tel je bij (leaseauto conform NL cataloguswaarde bijvoorbeeld) en Nederlandse aftrekposten trek je af (hypotheekrente, giften etc).

De enige onduidelijkheid is wat er gebeurt als je in NL minder belasting zou moeten betalen dan er in BE is ingehouden. Dan zou je NL aanslag negatief worden, hoe je dat moet verrekenen is me onduidelijk.
Pagina: 1