[Projectie] Beamer ophangen aan de muur, projectieafstand?

Pagina: 1
Acties:

• Valigarmanda
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-12 13:21
Binnenkort ga ik een beamer aanschaffen, de Epson EH-TW6000 LW http://tweakers.net/price...9/epson-eh-tw6000-lw.html. Deze gaat aan de muur hangen tegenover de wand waarop geprojecteerd wordt op een afstand van maximaal 5.8 meter, afhankelijk van hoe lang de arm is waaraan hij opgehangen word. Het beeld krijgt een breedte van 3m, wat neerkomt op een diagonaal van ongeveer 130 inch.

Volgens de link op een britse webshop http://www.ivojo.co.uk/pr...H-TW6000&sc=300#throwcalc moet voor mijn gewenste schermbreedte de throw distance tussen de 4m en 6.5m liggen. Stel dat de beamer aan een verstelbare arm komt tot 1.5m. Wat geeft dan de mooiste beeldkwaliteit; de beamer zo dicht mogelijk (5.8-1.5=4.3m), of zo ver mogelijk vanaf het scherm (5.8m) laten projecteren? Of maakt dit geen verschil?

Ik ben ook op zoek naar tips m.b.t. de hoogte van de arm. Mijn gevoel zegt dat de beamer zo hoog mogelijk moet komen, en het beeld wat naar beneden mikt, omdat ik dan de minste kans heb om de schaduw van mijn hoofd in het scherm te zien als ik ertussen ga zitten. Is dit een correcte aanname of is het voor de beeldkwaliteit beter dat het beeld zo 'recht mogelijk' geprojecteerd wordt?

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-12 19:39

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Met een klein beetje zoeken bij Epson kom je vanzelf de projectiechart tegen in de handleidingen. Deze klopt op de centimeter (gebruikt in eigen huis) en is ook door andere users op het forum hier gebruikt (search).

Je zult rekening moeten houden met de hoogte vanaf plafond (lengte beugel) en de hoogte waarop je projectiescherm hangt. Als deze niet gelijk hangen, krijg je scheef beeld, wat je weer moet corrigeren met keystone (af te raden) of lens shift (lastig, maar wel alsnog perfect beeld).

De afstand van beamer tot scherm zal wat invloed hebben op de lichtintensiteit, maar dat is afhankelijk van jouw ruimte. Ik heb zelf een Epson LCD beamer draaien op ECO mode en dat draait zeer goed. Bij veel lichtinval moet ìe wel op 'Normal' mode voor betere weergave.

Beamer wat hoger ophangen is inderdaad wel een aanrader als je geen hoofden in de projectie wilt zien. Zal in een huiskamer geen probleem zijn waarschijnlijk. :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A