Motor: Accu overleden of wellicht wat anders

Pagina: 1
Acties:

• Griffin
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23-06 14:57

Griffin

Is mythical

Topicstarter
Ik heb een raar probleem met de motor (ben nog niet naar een motorzaak geweest).
Even allereerst wat extra info over de motor etc:
- Honda Shadow 1100 uit '88 (met een water accu)
- Staat bij mn moeder in de garage (niet meer thuiswonend)
- hangt altijd aan een druppellader
- starten is lastig als deze paar weken niet aan heeft gestaan

Het probleem
Woensdag 29-8 wou ik een stuk gaan rijden met de motor. Echter toen ik bij de motor kwam zag ik dat deze niet aan de lader hing. (dit omdat begin juli ik ga het rijden de druppelaar niet aangesloten had omdat de plek waar deze staat even in gebruik was. Dus ik zal de druppelaar daarna wel aansluiten... vergeten dus).

Mijn eerste gedachte was van... crap de accu zal wel erg leeg zijn. Toen ik de motor probeerde te starten bleek dit ook zo te zijn... accu was niet vol genoeg om de startmotor te laten draaien.
Ik toen gekeken naar de niveau's van de accukamers en hier en daar dit bijgevuld. Daarna de druppelaar aangesloten en zonder gereden te hebben naar huis gegaan.

Zaterdag 1-9 terug want ik wou weten of de motor opgeladen was en ik wou een stukje gaan rijden. Ik aangekomen in de garage zag ik al dat het lampje van de druppelaar groen was ipv rood... goed teken dus. Na een paar keer proberen te starten (en spelen met de Choke) kreeg ik de motor aan de praat en ben ik 1 uur gaan rijden. Toen heb ik de motor heel even stil gezet om wat te gaan drinken en even rustig in het zonnetje te zitten.
Tot zover nog alles perfect en de motor starte weer probleemloos (zonder choke want de motor was immers warm). Ik kwam toen thuis, deed de motor uit, opende de garagedeur en wou toen de motor weer starten om de motor naar binnen te rijden. Resultaat... de motor wou toen opeens niet meer starten :(

De motor hangt nu weer aan de lader maar ik vraag me af of het puur alleen de accu is welke helemaal 'op/dood' is, of dat het wellicht ook meer kan zijn (dynamo die niet meer jofel is oid).

Zijn er dingen waar ik nog naar kan gaan kijken voor ik de motor naar de motorzaak breng en hun dus een volledig rapport geef met mijn bevindingen?
En ook nog de volgende vraag... is een water accu slechter en minder sterk dan een nieuwe 'accuzuur-accu'.

• Youk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-06 20:07

Youk

Volvo For Life

Mijn eerste gedachte bij het zien van Honda: de spanningsregelaar. Als deze defect is zal de accu niet meer bijladen of deze juist teveel stroom geven zodat de accu kapot gaat.

Je zou eens kunnen testen door de accu terug goed op te laden met de lader. Dan meet je de spanning (moet zo'n 12V zijn). Dan motor starten en opnieuw meten, als deze goed bijlaad moet je iets van een 13,5V hebben. Als dit minder is kan de accu niet goed bijladen. Dan zijn er 2 mogelijkheden: spanningsregelaar of dynamo.

Heb hetzelfde meegemaakt op mijn vorige VFR, was ook de spanningsregelaar. Daar hangt die zodanig dat die weinig koeling krijgt en dus gewoon dood gaat aan de warmte. Hoe dit bij een shadow zit, durf ik niet te zeggen.

Volvo Classic Club Belgium

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:10
Met het niet starten bedoel je dat de startmotor niet meer rond draait neem ik aan?

Mij is altijd verteld dat een accu bijvullen met demi-water de zuur/water verhouding veranderd en dit daarom niet onbeperkt kan.

In ieder geval ben ik een voorstander van vloeistof dichte accu's. Na de winter (of ervoor als je 's winters doorrijd) gewoon vervangen IMHO.

[ Voor 4% gewijzigd door My-life op 06-09-2012 15:23 ]

• Youk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-06 20:07

Youk

Volvo For Life

Met dit type accu's is het juist het water dat verdampt en het zuur wat blijft zitten. Dus inderdaad af en toe water bijvullen zodat alles goed op peil is.

De onderhoudsvrije accu's zijn zo ontworpen dat het water binnen de accu blijft en na verdamping terug kan condenseren.

Volvo Classic Club Belgium

• DECOY88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-07-2015
(overleden)
hoe oud is de accu?

contact aan ~ 12V
gestart stationair 13,5V
50% rpm max 14,5V als je over de 15 gaat is je spanningsregelaar niet best meer. een bij de 18V> volledig overleden

• Griffin

Griffin

Is mythical

Topicstarter
Kijk hier heb ik wat aan.

@My-life:
Je hoort dat de startmotor wilt omdraaien maar dat er gewoon niet genoeg kracht voor is. Je ziet dan ook dat de lampen minder fel gaan branden.

@Youk:
Ik heb demi-water staan en zorg altijd dat het level in alle kamers voldoende is.

@DECOY88:
De accu is een x aantal jaar oud. Hij is vroeger van mn vader geweest en die heeft een keer een nieuwe erin moeten zetten omdat de accu lek was oid. Wanneer dit was weet ik niet. Na het overlijden van mn vader is de motor verkocht en 3 jaar later (oid) heb ik de motor terug gekocht. Wat er in die 3 jaar gebeurt is weet ik niet.

Wat betreft het meten van de accu, ik kan hier gewoon een meter aansluiten direct op de + en - polen van de accu?

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:03

-tom-562

Oliesjeik

Een accu kan ook gewoon dood zijn. Heb t met mijn motor ook gehad. Altijd goed starten en laden, nooit problemen mee gehad, en na een weekje niet gereden te hebben, wilde ik de motor pakken, ineens gewoon dood. Die accu was overigens 2 jaar oud.

Vaak bu'j te bang!

• DECOY88
(overleden)
Griffin schreef op donderdag 06 september 2012 @ 15:36:
Kijk hier heb ik wat aan.

@My-life:
Je hoort dat de startmotor wilt omdraaien maar dat er gewoon niet genoeg kracht voor is. Je ziet dan ook dat de lampen minder fel gaan branden.

@Youk:
Ik heb demi-water staan en zorg altijd dat het level in alle kamers voldoende is.

@DECOY88:
De accu is een x aantal jaar oud. Hij is vroeger van mn vader geweest en die heeft een keer een nieuwe erin moeten zetten omdat de accu lek was oid. Wanneer dit was weet ik niet. Na het overlijden van mn vader is de motor verkocht en 3 jaar later (oid) heb ik de motor terug gekocht. Wat er in die 3 jaar gebeurt is weet ik niet.

Wat betreft het meten van de accu, ik kan hier gewoon een meter aansluiten direct op de + en - polen van de accu?
multimeter kan gewoon op de accu. rood op de plus en de zwarte op de min.

maar vaak als je accu eenmaal slechter word dan kan je hem beter vervangen.

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:40
Ik denk bij Honda ook aan de spanningsregelaar (6,5 jaar motorfietsmonteur geweest), ik heb er heel wat vervangen. Eerst de accu vervangen (of goed opladen, als dat nog lukt) en dan nameten, zoals ze hierboven al vermelden :)

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

• Griffin

Griffin

Is mythical

Topicstarter
Binnenkort maar eens even de accu meten (hang nu al paar dagen aan de lader).
Maakt het nog uit wat betreft Voltage als de motor stationair loopt of stationair maar met choke vol open (aangezien als de motor koud is de choke echt nodig is)?

• DECOY88
(overleden)
Griffin schreef op donderdag 06 september 2012 @ 16:15:
Binnenkort maar eens even de accu meten (hang nu al paar dagen aan de lader).
Maakt het nog uit wat betreft Voltage als de motor stationair loopt of stationair maar met choke vol open (aangezien als de motor koud is de choke echt nodig is)?
dan meet je hem eerst op 50% rpm zodat hij daarna werkt op stationair

Anoniem: 387913

er zijn ook legio overzichtjes welke waarden gemeten moeten worden bij rust, stationair en bij belasting.
durf alleen niet te zeggen of die ook accu type afhankelijk zijn dus lees voor de zekerheid even je accu type af, en kijk even in je handleiding, mischien staat daar ook een tabel in

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

als je het voor elkaar krijgt om n lege accu te hebben na n half uur of n uur rijden, dan laat ie gewoon niet op, +1 voor spanningsregelaar dus..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

Topicstarter
Heb zelf geen multimeter maar dacht de buurman wel... helaas dus niet. Gister starte de motor wel direct maar daarna gaf de druppelaar gelijk een rood lampje wat betreft de staat van de accu. Not good dus.
Even nagevraagd bij de locale motorzaak wat een accu zou kosten en wellicht een regelaar. Accu en regelaar beide rond de €100. Motor moet sowieso even voor een beurt en aangezien ik niet de tijd en voldoende kennis heb om dit zelf te doen gaat de motor maar voor die beurt naar de motorzaak. Is alles gelijk weer 'OK' voor de aankomende jaren (lees: ik rijd niet veel per jaar :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yonni
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-06 11:58
Motoraccu kost rond de 60/70 euro, gewoon naar een accuboer gaan in de buurt. Neem de oude accu mee (als deze dood blijkt te zijn), dan ben je er meteen vanaf. De code op de accu is trouwens van belang, geeft de maat en uitvoering aan. Ik zou voor een onderhoudsvrije accu gaan als ik jou was. Geen zeur met bijvullen met accuzuur.

Wat betreft de regelaar kan je geluk hebben als die het nog doet, maar het is een Honda kwaaltje. Meten is wat dat betreft echt weten (zoals Decoy88 al aangaf). Heb het zelf ook gehad. Regelaar stuk en daardoor m'n accu met 21 volt+ gefrituurd, mocht dus ook vervangen worden. Kijk voor regelaars bijvoorbeeld bij Roukama (http://www.japparts.nl/in..._page=index&cPath=849_858) of op marktplaats bij een slopert (als je een gokje durft te nemen). Sowieso de oude er eerst afhalen (kan leuk verstopt zitten), de stekker wil nog wel eens verschillen.

Meten is weten, eerst de multimeter er op. Geeft de accu bij contact uit al minder dan 12 volt en daalt dat bij contact aan naar 8 volt dan weet je al genoeg over de accu. De regelaar moet je dan nog wel controleren natuurlijk (zou lullig zijn als je bij de nieuwe accu ook euthanasie pleegt).

D3200 - 35/F1.8G, 60/F2, 70-300/F4-5.6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Als het een beetje standaard accu is, koop je ze voor 30/40 euro bij japparts.nl/roukema incl. accuzuur

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

Topicstarter
Yonni schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 10:24:
Motoraccu kost rond de 60/70 euro, gewoon naar een accuboer gaan in de buurt. Neem de oude accu mee (als deze dood blijkt te zijn), dan ben je er meteen vanaf. De code op de accu is trouwens van belang, geeft de maat en uitvoering aan. Ik zou voor een onderhoudsvrije accu gaan als ik jou was. Geen zeur met bijvullen met accuzuur.
-tom-562 schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 11:36:
Als het een beetje standaard accu is, koop je ze voor 30/40 euro bij japparts.nl/roukema incl. accuzuur
Was het maar zo simpel. De accu in de Honda Shadow VT1100 uit '88 heeft een hele specifieke accu (zogenoemde T accu). Op dit plaatje redelijk te zien.
Afbeeldingslocatie: http://images.cmsnl.com/img/partslists/honda-vt1100c2-shadow-1995-spain-battery-vt1100cvvwv2_mediumecaas41f__3001_079d.jpg

Er zijn wel namaak accu's te vinden maar deze zijn (volgens de verkoper) minder goed en je betaald er niet extreem veel minder voor. En een onderhoudsvrije accu is er dus niet in die maat (volgens de verkoper).

De regelaar gaat sowieso een imitatie gebruikt worden, scheelt een hoop zover ik weet.

Ik ga dr ook mn druppelaar heen brengen zodat deze ook even getest kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

dan neem je n iets minder hoge rechthoekige accu, en laat je t uitstekende pootje van de T lekker zitten? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

IDd, lijkt mij ook wel dat dat kan

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

AlexanderB schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 11:56:
dan neem je n iets minder hoge rechthoekige accu, en laat je t uitstekende pootje van de T lekker zitten? :)
Dit zou inderdaad moeten werken, zolang de cijfers maar kloppen verder :)

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DECOY88
(overleden)
AlexanderB schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 11:56:
als ze hetzelfde vermogen hebben kan het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:10
Bij mijn Aprilia zit ook een ander formaat accu in als origineel. Er wordt geen onderhoudsvrije accu gemaakt van het originele formaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

Topicstarter
Zou inprincipe kunnen, maar volgens mij is de ruimte van de bovenkant van de T erg klein en zijn er niet zulke formaat accus te krijgen.

[ Voor 65% gewijzigd door Griffin op 07-09-2012 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
Het is niet verstandig om de standaardaccu te vervangen door een onderhoudsvrije, omdat die laatste een hogere laadspanning heeft :)

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001

4x2

lộn xộn quá

De voet van de T is niet ondersteund (zo uit het hoofd) dus je zult sowieso een accu moeten zoeken die in de bovenste helft past.
Ik zou gewoon fijn de passende accu pakken van een fatsoenlijk merk, meeste kans dat ie lang mee gaat.
Als je de laadspanning gaat meten zal die sowieso wel vrij laag uitvallen, de meeste VT1100's die ik gemeten heb zaten op maximaal 13,2-13,3V met lichten aan, ook al was alles nieuw.

leeg

• Griffin

Griffin

Is mythical

Topicstarter
Zaterdag 15-9 de motor afgeleverd bij de dealer. Net een belletje... accu is nog goed. De dynamo is echter overleden. Dus eerst moet daar een nieuwe van in en dan kunnen ze pas goed de spanningsregelaar testen. Ik ben benieuwd.

• Griffin

Griffin

Is mythical

Topicstarter
Vandaag de motor opgehaald, regelaar was ook nog stuk helaas. Hij kan er nu gelukkig weer tegen aan.
Pagina: 1