Router crasht op lichtnet

Pagina: 1
Acties:

• moppentappers
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 07-10 00:52
Ik heb verschillende routers geprobeerd aan te sluiten in een huis, maar vrijwel elk model loopt vast, de een eerder dan de ander maar allemaal zeker wel binnen het uur.
Wanneer ik ze in een ander huis aansluit treed dit probleem niet op.
Als poging om het probleem op te lossen heb ik de router op een APC stekkerblok aangesloten, de router loopt dan wel iets minder vaak vast, maar nog steeds ongeveer om het anderhalf.
Nu vermoed ik dat er dus iets op het lichtnet zit wat niet goed is, maar hoe kan ik meten wat dat is en hoe kan ik of een elektricien dat oplossen?

Als ik de router in de meterkast aansluit dan loopt ie zelfs binnen 3 minuten vast, dat is dan ook een andere groep.

Ik hoop dat iemand mij uit de brand kan helpen!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
lopen ze ook vast zonder allerlei apparatuur aan te sluiten?
anders zou het nog kunnen zijn dat een of ander apparaat hem overlaad met requests ofzo.

kan me haast niet voorstellen dat het aan het lichtnet kan liggen. in de adapter (die hij waarschijnlijk wel heeft) wordt alles toch eerst gelijkgericht wat de meeste storingen al redelijk tegenhoudt

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Inderdaad wat hangt er aan apparaten aan? Ik zou dat eerst uitsluiten, of niks eraan hangen, al weet ik niet of je aan de lampjes kan zien dat hij vastloopt, en als je er wel wat moet aanhangen op twee locaties enkel een laptop met dezelfde (korte) netwerkkabel. (Hoeft niet 30cm kabel te zijn, maar ga er niet direct een kabel van 100m aan knuppen).

• moppentappers
Als ie vastloopt hangt er geen netwerkapparatuur aan vast.
Als ie vastloopt stopt het Wi-Fi lampje met knipperen.

• boazkl0p
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21-08 20:30

boazkl0p

Schijnbaar een Fries

Probeer eens een andere adapter. Let even op het voltage en of hij voldoende vermogen heeft. Anders eens bij een vriend vragen of je daar je router mag testen :P
Maar het lijkt me onwaarschijnlijk dat het aan het lichtnet licht...

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
Dat is een aanname die best wel eens verkeerd zou kunnen zijn.
Wanneer je niet genoeg spanning hebt op een stopcontact of een verkeerde dan kan dit best wel eens zorgen voor apparatuur die raar doet.
Als er bijvoorbeeld een te hoge spanning op staat dan kan het best zijn dat een adapter het niet goed doet.

• moppentappers
Diezelfde router werkt in een ander huis uitstekend en met de Apc stekkerdoos valt de router ook veel minder vaak uit

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Een beetje fatsoelijke adapter, en aangezien TS er al meerdere heeft geprobeerd mag ik er vanuit gaan dat hier wel een goed exemplaar tussenzit, werkt al vanaf 100V. Dit is zodat men hetzelfde printje ook kan gebruiken voor een router in andere landen met 110V. Dus dat de spanning te laag zou zijn is onzin.
Zowiezo mag er 5% afgeweken worden van de 230V (is dus 211.5V, dat al extreem laag is), dit geld dus ook voor spanning erboven.
Dus de spanning mag ookOok wat TS zegt over storingen kan ik me echt niet inbeelden. Er zit ten eerste al een trafo in die daarna galvanisch gescheiden is van het uitgaande circuit.
Het ligt mij betreft dus ergens anders aan!

• moppentappers
Ik heb inderdaad al een aantal verschillende routers gebruikt, maar het enige wat ik me dan nog kan voorstellen is dat er iets in de ether zit wat storing oplevert, ik kan me daar weinig bij voorstellen.
Met een multimeter van Fluke zie ik dat ie tussen 219,5 en 220 schommelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-10 19:47

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Het kan zijn dat er rare pieken op de netspanning aanwezig zijn, je meet die niet met je meter, maar je schakelende voeding kan er weldegelijk last van hebben. Je ziet dan dat de uitgangsspanning van de voeding heel even inzakt. Als dat niet genoeg is om je router te laten resetten, maar wel een beetje van de wijs te brengen dan kun je dit gedrag zien.
Dit soort storing wordt overigens meegenomen in de testen voor de CE markering maar het kan zijn dat men genoegen heeft genomen met de uitkomst "ontploft niet" in plaats van "blijft ongestoord doorlopen".

De oorzaak van dit soort storing kun je zoeken in andere apparatuur die daar gebruikt wordt. Als je het niet kunt vinden zou je een kleine UPS kunnen plaatsen, die zou in staat moeten zijn dit soort dingen op te vangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moppentappers
Zou zoiets als dit; pricewatch: APC Back-UPS BE325GR
Dat dan dus moeten kunnen oplossen?
Dan haal ik dat en kijk ik of dat het oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:39

Sprite_tm

Semi-Chinees

Hmm, ik ben d'r niet zo zeker van. Een UPS is vaak een offline ups, dwz dat als er geen storing is hij de inkomende 230V gewoon doorhoekt naar de uitgang. Pas als er een redelijk lange brown- of blackout is grijpt 'ie in en krijg je 'betere' spanning van de accu. De meeste UPSsen hebben daarnaast ook wat filtering erinzitten, maar die kan je vaak ook wel loskopen; vraag 2 is of dat je probleem wel oplost.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moppentappers
Nouja, een pricewatch: APC Essential SurgeArrest (5x) heb ik er tussen gedaan, dat hielp wel wat, maar het valt nog steeds ongeveer rond de 3 uur uit, en dan heb ik het al over de plek boven waar ie sowieso al om iets van het uur vastliep, dus dan zou ik hem lijkt me nog steeds niet in de meterkast kunnen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitshape
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

moppentappers schreef op donderdag 06 september 2012 @ 16:08:
Als ie vastloopt hangt er geen netwerkapparatuur aan vast.
Als ie vastloopt stopt het Wi-Fi lampje met knipperen.
Weet je zeker dat er niet iets draadloos connect met jouw WiFi als de router aangezet wordt?
Iemand die dus meelift via je WiFi en automatisch connect als je router weer up is.
Mogelijk een illegale Torrent/p2p-uploader die je router, door de hoeveelheid requests, na een bepaalde tijd laat vastlopen?
Als dit zo is, dan klopt het dat de router in een ander huis het wel blijft doen, immers ben je qua locatie uit de buurt van degene die via WiFi mogelijk meelift op je internetconnectie.

- Probeer eens een ander wifi id met ook een aangepast wachtwoord om dit uit te sluiten. En beveilig de boel correct! Want als dit de oorzaak van het crashen is, dan heb je je (WiFi-) beveiliging niet goed voor elkaar!

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moppentappers
Er hing een sitecom router met WPA2 wachtwoord, echter was dit wel zo'n standaard wachtwoord, al kan ik me dan weer niet voorstellen dat het apparaat verder van de meterkast eerder uitvalt dan wanneer ie in de meterkast staat, waar alles bij elkaar komt. Zodra ik gelegenheid heb zal ik in ieder geval wel de gegevens even wijzigen.
De gegevens van die sitecom had ik toen overigens overgenomen, zodat niet alle apparaten weer opnieuw ingesteld hoefden te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitshape
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

moppentappers schreef op zaterdag 08 september 2012 @ 00:19:
Er hing een sitecom router met WPA2 wachtwoord, echter was dit wel zo'n standaard wachtwoord, al kan ik me dan weer niet voorstellen dat het apparaat verder van de meterkast eerder uitvalt dan wanneer ie in de meterkast staat, waar alles bij elkaar komt. Zodra ik gelegenheid heb zal ik in ieder geval wel de gegevens even wijzigen.
De gegevens van die sitecom had ik toen overigens overgenomen, zodat niet alle apparaten weer opnieuw ingesteld hoefden te worden.
Een standaard wachtwoord gebruiken is niet zo een succes. Probeer nou eens alles opnieuw in te stellen met een nieuw random-gekozen wifi-id en een sterk! & random wachtwoord. Noteer deze zodat je deze niet kwijtraakt!

Ben benieuwd naar het resultaat! :)

ps. je profiel hier op Tweakers doet me wel schrikken! Je bent Systeem & Netwerkbeheerder en tevens ben je opgenomen in diverse onderdelen van het Expert-panel hier op Tweakers.net. :o
Dat je dan een standaard cq. sitecom-default wachtwoord gebruikt voor je eigen draadloze WiFi is wel errug beschamend, maar goed, weer wat geleerd zeg ik dan maar. ;)

[ Voor 17% gewijzigd door bitshape op 08-09-2012 00:51 ]

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moppentappers
Het is niet mijn eigen draadloze netwerk, en ik heb wel gekeken in de lijst van apparaten, en daar stond gedurende het uitvallen niets opvallends bij of iets veel verkeer veroorzaakte. Alleen zegt dat natuurlijk niet bijzonder veel qua connecties, zeker omdat je op die consumenten dingen maar beperkt kan uitlezen.
Maar goed, ik ben met je eens dat dit zeker bij nader inzien een vrij luie benadering is, bij nieuwe omgevingen heb ik ook nog nooit een standaard wachtwoord gebruikt, maar dit had ik dan ook niet zelf neergezet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-10 10:27
Loopt alleen de wifi vast?

• bitshape
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

moppentappers schreef op zaterdag 08 september 2012 @ 01:26:
Het is niet mijn eigen draadloze netwerk, en ik heb wel gekeken in de lijst van apparaten, en daar stond gedurende het uitvallen niets opvallends bij of iets veel verkeer veroorzaakte. Alleen zegt dat natuurlijk niet bijzonder veel qua connecties, zeker omdat je op die consumenten dingen maar beperkt kan uitlezen.
Maar goed, ik ben met je eens dat dit zeker bij nader inzien een vrij luie benadering is, bij nieuwe omgevingen heb ik ook nog nooit een standaard wachtwoord gebruikt, maar dit had ik dan ook niet zelf neergezet :+
OK, maar is het probleem van vastlopen nu opgelost door een ander SSID en/of wachtwoord in te stellen?

Pagina: 1