[XP & Linux] OS zet computer uit

Pagina: 1
Acties:

• we_are_borg
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-09 09:28

we_are_borg

You will Comply

Topicstarter
Ik heb hier op mijn bureau een computer staan van een vriend en die heeft een zeer raar probleem. Ik dacht eerst dat Windows XP niet meer 100% werkte en dacht even snel Windows er op nieuw op te zetten maar dat ging niet door, het probleem is als volgt.

De PC had problemen met Windows XP te starten na dat te hebben verholpen en ik in Windows kwam ging de PC toch weer na een paar minuten uit. Ik heb toen maar besloten om gelijk Windows op nieuw erop te zetten. Ik start de installatie en alles verliep goed tot dat Windows XP de apparaten ging detecteren hier krijg ik weer last dat de computer zich zelf uit zette. Hierna heb ik gewoon de PC aangezet en verder gegaan waar ik gebleven ben weer apparaten gedetecteerd en daar na naam en bedrijf opgeven en licentie code valuta gekozen en weer de PC uit. Na weer een keer proberen en weer de zelfde fout te hebben gehad heb ik Knoppix live cd gedownload en gebrand en ook hier weer het zelfde probleem.

Ik heb de PC ook aangehad en gewoon in de BIOS gekeken en ook aan laten staan totaal geen probleem. Alleen momenteel weet ik niet in welke hoek ik het moet zoeken. Ik ben nog van plan om Netwerk, geluid ed uit te zetten en weer te proberen om toch verder te komen. Voor de rest kan ik niet veel doen aangezien ik geen onderdelen heb die in deze PC passen. Misschien dat iemand hier nog een idee heeft of dat ik gewoon iets simpels vergeet.

Update: Heb net even alles uitgezet van Netwerk tot geluid maar nog steeds het zelfde probleem.

[ Voor 3% gewijzigd door we_are_borg op 06-09-2012 14:11 ]

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Misschien een geval van slechte koeling waardoor de processor te heet wordt en automatisch uitschakelt?

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

• we_are_borg

we_are_borg

You will Comply

Topicstarter
Update toegevoegd.

Heb ik al naar gekeken maar temp kom niet boven de 50 graden als ik gelijk in de BIOS duik voltage e.d. blijft ook gelijk geen enorme afwijking.

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

• gerwim
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11-10 18:15
Klinkt mij als een hardware defect. Kun je niet onderdelen uit de PC halen (videokaart, RAM, netwerkkaart) en kijken of hij dan opstart?

• we_are_borg

we_are_borg

You will Comply

Topicstarter
Het is Moederbord dat alles aan boord heeft het enigste is dat ik de RAM nog na kan kijken ik ga zo even Memtest downloaden misschien dat het dat is maar ik heb weinig hoop. Maar voor de zekerheid toch even nakijken.

Draai nu Memtest en nu blijft de PC gewoon aan hij gaat niet uit zich zelf uit.

Weet iemand nog een live cd die low tech is zonder enige poes pas dus netwerk en klaar meer niet.

[ Voor 29% gewijzigd door we_are_borg op 06-09-2012 14:29 ]

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:48

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Lubuntu of Xubuntu Live CD? Puppy Linux Live? Zoiets?

Commandline FTW | Tweakt met mate

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)
RAM-defect lijkt me inderdaad een goede kanshebber. Hoeveel DIMMs zitten er in de pc? Probeer het eens met bv 1 van de 2 (als het er twee zijn) en probeer je knoppix nog een keer. Dan weet je misschien sneller waar het aan ligt. Memtest moet nl. heel lang draaien.

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

• we_are_borg

we_are_borg

You will Comply

Topicstarter
MaximusTG schreef op donderdag 06 september 2012 @ 14:41:
RAM-defect lijkt me inderdaad een goede kanshebber. Hoeveel DIMMs zitten er in de pc? Probeer het eens met bv 1 van de 2 (als het er twee zijn) en probeer je knoppix nog een keer. Dan weet je misschien sneller waar het aan ligt. Memtest moet nl. heel lang draaien.
Het zijn twee DIMM's maar de test loopt nog steeds en ik laat die toch maar even draaien, de PC is nog niet uitgeslagen dat is weer een plus. Memtest zelf heeft nog niets aangeegeven alles ziet er goed uit.
Hero of Time schreef op donderdag 06 september 2012 @ 14:38:
Lubuntu of Xubuntu Live CD? Puppy Linux Live? Zoiets?
Ik ga dadelijk even kijken of er iets bij zit wat ik kan gebruiken om te testen.

• we_are_borg

we_are_borg

You will Comply

Topicstarter
Een kleine update de Memtest is 100% goed verlopen er zijn geen fouten gevonden. Ook is de PC niet uitgevallen.

Update: Pupy Linux gebruikt en deze start normaal op zie een desktop en PC valt niet uit. Toch niet na een paar minuten schakelde de PC zich zelf uit.

[ Voor 42% gewijzigd door we_are_borg op 06-09-2012 17:58 ]

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Live CD booten in CLI, of schakel naar CLI net op 't moment dat je de GUI krijgt, en houd het scherm in de gaten. Wie weet heb je een power button die sporadisch contact maakt en 't systeem daardoor uitschakeld, maar bij memtest bijvoorbeeld weer niet vanwege een BIOS instelling dat 't een paar seconde moet zijn.

• we_are_borg

we_are_borg

You will Comply

Topicstarter
De power button en de reset schakelaar heb ik alle twee los gemaakt van het moederbord en getest of dat het was helaas weer het zelfde als daarvoor.

Het enigste wat tot nu toe een beetje werkte was Puppy Linux die kwam tenminste nog in de desktop, Knoppix en Windows komen eigenlijk niet zover het vreemde is dat het er gewoon op lijk dat het systeem uitgezet wordt door middel van de powerknop maar als die knop niet vast zit kan dat in ze geheel niet.

Ik heb ook de fail save instellingen van de bios gebruikt in hoop dat dit het was maar helaas.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je wilt dus zeggen dat het systeem gewoon uit gaat, niet een shutdown krijgt van 't OS? Dus met Windows krijg je niet "bezig met afsluiten", maar gewoon in 1x, poef, uit?

Dan zou ik toch eens kijken of je het een en ander schoon kan maken binnenin. Check ook de voltages van je voeding, wellicht wordt er teveel gevraagd en valt 't uit en doet puppy 't rustiger aan. Ook memtest zuipt niet zo veel.

• we_are_borg

we_are_borg

You will Comply

Topicstarter
Het lijkt idd gewoon dat iemand de powerknop inhoud maar op zo manier dat ik niets te zien krijg. Binnen in de computer is het erg netjes moet ik zeggen zelfs de cooler is bijna geheel schoon en stof wel als ik me vinger over de bodem van de kast haal dan heb ik een beetje stof aan mijn vinger maar niet veel.

Ik heb in de BIOS naar de voeding gekeken en die is volgens de BIOS stabiel er zit 0.2 a 0.3 afwijking in maar dat heb ik op mijn PC ook, maar zal wel even voor de zekerheid me tester opzoeken en toch even na kijken voor de zekerheid de BIOS kan het fout hebben en het is ook maar een paar tellen werk.

Puppy Linux is uit gegaan maar dit duurde even ongeveer 2 a 3 minuten nadat het systeem was opgestart. Ik heb Puppy Linux op het begin scherm laten staan waar je kan kiezen tussen resolutie e.d..

Ik ga morgen vroeg verder met dit probleem ga nu slapen en morgen weer een frisse kijk op het probleem.

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-10 22:55
Staat er in het bios iets van Thermal Shutdown en een temperatuur?

Temperatuur meten vanuit het bios heeft niet zo veel zin omdat de pc dan niets te doen heeft.
Bij installeren bijv moet ie harder werken. Denk dat ie daarom tegen een thermische beveiliging aanloopt.

Wat voor specs heeft de machine?

[ Voor 6% gewijzigd door aZuL2001 op 06-09-2012 23:32 . Reden: aanvulling ]

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-10 23:12
Bios resetten, zie je handleiding.

In de bios kun je de start knop van je pc 2 functies geven, indrukken en pc gaat direct uit of pc gaat na 5 seconde uit, test beide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
Wat voor pc is het , dus welke hardware?
Is er iets hardwarematig veranderd?
Is de pc net in elkaar gezet?

In bios zoveel mogelijk hardware uitzetten, en testen(extra controllers, netwerkkaart etc,).
Voltage al gemeten?
Wat doen andere booable cd's, ubuntu livecd, hirens bootcd, ubcd,.
Zoveel mogelijk hardware loskoppelen, en testen
Bouw de pc met zo min mogelijk hardware op, op een stuk karton, wat doet hij dan?

[ Voor 12% gewijzigd door jan99999 op 07-09-2012 02:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• we_are_borg

we_are_borg

You will Comply

Topicstarter
De Thermal Shutdown staat op 75 graden waarschuwing geven en 80 graden shutdown. Zal deze zo even uitzetten om te kijken wat er gebeurd De tempratuur nadat de PC is uitgeschakeld in tussen de 45 en 50 graden de tijd tussen kijken en wanneer de PC uit gaat is ongeveer 5 tot 8 seconden maximaal.

BIOS resetten is een goeie dat ga ik zo meteen even proberen misschien dat er iets mis is gegaan.

De PC is een Abit NF-M2SV met 2Gb geheugen, CPU AMD Athlon 64 X2 5000+, 1 Samsung HD200HJ, Sony DVD-ROM DDU1, Optiarc DVD RW AD-72. De pc is ongeveer 3 en een half jaar oud en er is nog nooit wat mee geweest, pc is in elkaar gezet bij Alternate. Sinds deze week eigenlijk is geprobeerd om Windows XP erop nieuw erop te zetten de oude installatie van Windows XP heeft al die tijd gewoon netjes gewerkt. De PC is van een vriend en collega van mij deze mensen zitten achter een PC om email te kijken wat internet en branden heel af en toe een DVD of CD. Ze zijn ook erg zuinig op hun spullen de PC kast zelf heeft niet eens een kras erop zitten binnen is het schoner dan bij mij in de PC kast.

De hardware zit allemaal aan het moederbord vast heb ik via de BIOS al uitgezet maar dat werkte ook niet. Andere Bootable CD's/DVD's hebben de zelfde effect als ze bij de Boot aankomen van Linux gaat het binnen 10 seconden fout met de image Puppy is de enigste die op desktop is gekomen maar daat was het ook zo mee over.

Update 1: Heb de BIOS gereset geen effect
Update 2: Heb HD en DVD om en om los gehaald en geprobeerd Puppy Linux op te starten in BIOS zoveel mogelijk uit gezet etc etc. geen effect

[ Voor 7% gewijzigd door we_are_borg op 07-09-2012 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
Bij meerdere geheugen reepjes steeds 1 proberen.

Andere voeding proberen.

Ook muis en toetsenbord uitwisselen, dus alle hardware gaan uitwisselen, 1 voor 1 dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)
Ik zou het moederbord maar eens uit de kast schroeven. Alles eraf. Alleen 1 RAM module. Dan linux distro op usb-stick. Videokaart (als je ook interne graphics hebt ook die eraf). Muis, toetsenbord en scherm aansluiten.
En dan testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• we_are_borg

we_are_borg

You will Comply

Topicstarter
MaximusTG schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 12:06:
Ik zou het moederbord maar eens uit de kast schroeven. Alles eraf. Alleen 1 RAM module. Dan linux distro op usb-stick. Videokaart (als je ook interne graphics hebt ook die eraf). Muis, toetsenbord en scherm aansluiten.
En dan testen.
Helaas heb ik geen videokaart die past in het moederbord alleen even een USB-stick opzoeken voor het tweede gedeelte. De DVD speler heb ik al 1 voor 1 getest één is IDE ander is SATA zonder of met HD maakt niet uit.
jan99999 schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 12:03:
Bij meerdere geheugen reepjes steeds 1 proberen.

Andere voeding proberen.

Ook muis en toetsenbord uitwisselen, dus alle hardware gaan uitwisselen, 1 voor 1 dus.
Geheugen is al getest en geen fouten gevonden, maar kan idd nog 1 voor 1 proberen.

Er hangt niets aan de computer behalve toetsenbord en die is van mijn eigen.

Ik ga zo eerst me voeding tester opzoeken of een andere voeding even kijken wat ik eerder vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Helaas heb ik geen videokaart die past in het moederbord
Het gaat erom dat je, indien je onboard video hebt, de losse videokaart er ook uit haalt. Als je geen losse kaart hebt, kan je verders niets meer strippen. Zonder videokaart zal de PC niet starten en je wilt geen extra variabele toevoegen door een losse videokaart er aan te hangen als dat niet nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• we_are_borg

we_are_borg

You will Comply

Topicstarter
Hero of Time schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 13:51:
[...]

Het gaat erom dat je, indien je onboard video hebt, de losse videokaart er ook uit haalt. Als je geen losse kaart hebt, kan je verders niets meer strippen. Zonder videokaart zal de PC niet starten en je wilt geen extra variabele toevoegen door een losse videokaart er aan te hangen als dat niet nodig is.
Op zo manier ik dacht interne uitzetten en externe videokaart proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• we_are_borg

we_are_borg

You will Comply

Topicstarter
Even een grote update:

Wat ik tot nu toe heb gedaan:

1. Alles uit elkaar en getest.
2. Geheugen 1 voor 1 getest.
3. Andere voeding.
4. Alles los HD/DVD etc getest met IDE en SATA met linux live cd.
5. Toetsenbord en Muis vervangen en los gehad.
6. BIOS naar BASIC alles wat uit kon uitgezet.

Met dit alles heb ik nog steeds het zelfde probleem en ik weet het niet meer ik vermoed dat het moederbord een probleem heeft of de CPU. Ik denk dat ik het maar even opgeef en de raad geeft om een andere CPU, Moederbord en geheugen te kopen de huidige PC is al bijna 4 jaar oud.

Pagina: 1