• Epep
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:19
Nu vraag ik mij af welke zuiniger is, en welke stock beter presteerd. de I5 heeft 200 mhz meer, maar mist 2MB L3 cache ten opzichte van Xeon.

Volgens spec hebben beide 77 watt TDP, maar in werkelijkheid wil dit nog wel eens afwijken. De Xeon heeft 2 mb meer cache wat natuurlijk ook (extra) energie kost om actief te houden, zowel idle als in full modus.

Architectuur vergelijk.
http://www.cpu-world.com/...ntel_Xeon_E3-1225_v2.html

De processor komt in een mITX moederbord op asrock B75 in een kleine kast (mITX) en zal niet overclocked worden. Beide zijn Ivy brigde processoren met 4 rekenkernen, hebben geen hyper threading en hebben een geintegreede videokaart (HD 4000 en de HD P4000), welke indentiek zijn behalve dat die bij de xeon die op 1250mhz en de i5 op 1100Mhz kan werken. De processoren worden beide ondersteund door het moederbord. De processor zal een aftermarket cooler krijgen (Scythe Kozuti 40mm Super-Low Profile)

Helaas kan ik de informatie van verbruik (Idle en Full) en performance niet online vinden.

[ Voor 52% gewijzigd door Epep op 06-09-2012 18:05 . Reden: Het beter laten lopen van de zinnen. ]

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
tja, de ene cpu is gemaakt voor servers, de andere voor desktop. De vraag is dus, wat ga je bouwen, een desktop of een server.

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-09 09:10
De i5 is zeker sneller, aangezien die 2 cores meer heeft. Als je stroom wilt besparen zou ik zeker naar de T of S serie kijken, waarbij de T-serie duidelijk zuiniger is. Ook heb je het probleem dat de Xeon misschien niet gaat werken op je moederbord omdat het een server chip betreft.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

In principe moeten all 7 series chipsets de xeon v2 herkennen, kan alleen zijn dat een bepaalde bios versie nodig is.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
alex3305 schreef op donderdag 06 september 2012 @ 13:58:
Als je stroom wilt besparen zou ik zeker naar de T of S serie kijken, waarbij de T-serie duidelijk zuiniger is.
De beste marketing truc ooit. Het betreft namelijk precies dezelfde cpu's. Alleen ze zijn standaard ondergeklokt, waardoor ze dus minder verbruiken (en langzamer zijn).

• Epep
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:19
De computer die ik ga bouwen is een Desktop PC, maar ik denk niet dat de Xeon een hele andere processor is dan die voor de consumenten (I7) worden gebruikt, alleen met een andere label, marketing, test procedures en prijs. De Xeon is een i7 zonder hypertreading, met de mogelijkheid om ECC geheugen modules te gebruiken. (Duurder geheugen, wat detecteerd door een checksom of het geheugen. Maar onduidelijk is hoeveel extra presatie de 8mb L3 cache geeft over de 6mb L3 cache van de intel i5. En het daarmee toegenomen verbruik ten opzichte van intel i5 serie.

Ik weet onderhand dat de 2 mb extra cache op de Xeon tot hogere prestaties leidt van de geintegreerde grafische gedeelte ten opzichte van de 3570. Dit scheelt zo'n 10% Wat cpu prestaties maakt het niet uit ondanks dat de 3570 200mhz sneller draait. De Xeon neemt daaren tegen wel iets meer stroom op. Maar het verschil is klein. Dit alles op stock snelheid van beide processoren.

Ik koop de 3570K omdat bij mij configuratie het totale systeem dan 20,- euro goedkoper uitvalt. Dit verschil is 10% en dat is de xeon niet extra waard.

[ Voor 63% gewijzigd door Epep op 23-09-2012 20:13 . Reden: Wat verduidelijkt, beter geformuleerd. ]

Pagina: 1