• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-04 22:25

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Bij deze een schaamteloze kopie van mijn topic op het Fok! forum bij klussen en wonen:

Ik heb een tijd geleden een shreddertje gekocht voor ons tuin afval en liep later tegen iemand aan die begon over het verstoken van tuin afval.

De machine die ik heb voor het hakselen is deze:
Afbeeldingslocatie: http://193.164.196.40/images/441/4411856888.jpg

Probleem is alleen dat deze een emmer snippers maakt wat niet echt geschikt is qua vorm om in een normale kachel te doen. Hier moet je dus blokken van maken.

Je vindt wel brikettenpersen zoals deze:
Afbeeldingslocatie: http://pan6.fotovista.com/dev/6/0/09246806/l_09246806.jpg

Of wat meer industriele fabrikanten.

Het idee is dat je de briketten maakt uit oud papier en/of tuin afval, deze een paar weken laat drogen en dan later in je kachel gooit. Mij lijkt het wel interessant, wij hebben elk jaar vrachten tuin afval en een kachel in de kamer. Hebben mensen hier ervaring met op deze manier biomassa en oud papier stoken?

Ik heb wel papier in onze kachel gegooid maar als kranten of boek stookt dat echt heel moelijk. Dat het boek zo moeilijk stookte is ongetwijfeld omdat het toch een kutboek was. O-) Je moet haast het papier aan het branden houden met hout in plaats van dat je hout aansteekt met papier. Met rook door papier stook heb ik geen bijzondere ervaring in tegenstelling tot een van de posters in mijn topic op fok.

ieeeepppppp :P

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-05 22:21
Geperst papier weet ik zo niet, los papier is echt een hel. De buitenkant wordt zwart, vormt een vlies en de binnenkant verkleurt misschien maar gaat niet branden... Tuinafval ertussen is denk ik wel een goede oplossing, vraag is wel een beetje hoe je het goed mixt zodat er een mooie mengeling ontstaat :)

Mijn ouders stoken vooral tuinafval in het stookseizoen, buiten, dat gaat vrij aardig zolang je het gras en de aarde op een andere stapel gooit dan de dingen die wel willen branden :P

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Bij ons gaan alleen takken (met blad weliswaar) door de shredder. Al het overige, inclusief wortels gaat de groenbak in.

Zand wil je sowieso niet in de shredder omdat je mes bot wordt. Gedroogd gras tot briketten maken en stoken zou misschien niet eens zo gek zijn.

• TheSiemNL
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 29-04 23:55
op youtube zijn veel filmpjes van mensen die papiersnippers samen met blad en takken tot een pulp maken, deze persen en laten drogen. Brand goed!!! Of het goed is voor het milieu is een derde.

• dollyking
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09-05 16:06

dollyking

duck tape

Wat mij beter lijkt, en ik heb dat wel eens onderzocht, is een pellet kachel, en dan de pellets zelf draaien van allerhande materiaal. waaronder zaagsel, papier en droog groenafval.
Moet goed werken, ik liep alleen tegen de financiën aan van een pelletmachine.

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Tsja...in principe wel beter. Alleen ben ik dan 5000-7000 euro verder voor ik een pellet machine, kachel en aansluiting op het CV net heb.

Nu kan ik vanaf 20 euro klaar zijn met een hand aangedreven briket pers :)

• TheSiemNL
Het probleem is ook dat de meeste pelletmachines te grote pellets maken. Voor een pelletkachel heb je een klein maatje pellets nodig. Voor de optimale verbranding moeten die ook van de juiste samenstelling zijn. Ga je daar zelf mee aan de slag, dan ben ik wel benieuwd naar het resultaat. Het zou mijn voorkeur hebben! Ik heb hier een boom of 10 staan en die geven jaarlijks veel snoeiafval en bladeren. Die gaan nu de stort op, ik zou het graag tot pellets verwerken. Cradle to cradle all the way.

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:42
zorg wel dat je goed stookt, geen stank/rookoverlast voor de buurt veroorzaakt.
Dank u!

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Paul schreef op donderdag 06 september 2012 @ 12:45:
Geperst papier weet ik zo niet, los papier is echt een hel. De buitenkant wordt zwart, vormt een vlies en de binnenkant verkleurt misschien maar gaat niet branden...
^^ En ondertussen geeft het een enorme berg as.

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
NielsTn schreef op donderdag 06 september 2012 @ 16:23:
zorg wel dat je goed stookt, geen stank/rookoverlast voor de buurt veroorzaakt.
Dank u!
Tijdens het experimenteren zal ik vast een keer of wat een pluimpje maken vrees ik :')

Maar het doel is uiteraard netjes zonder stank te stoken :) Op gegeven moment krijgen we dat vast in de grip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Veel info op YouTube.

Men gebruikt alleen meestal fijner hout zoals zaagsel. Of je de houtsnippers makkelijk fijner kunt maken (met een soort blender misschien?) moet je nog even induiken. Of misschien als je ze een tijdje laat weken in water dat ze dan ook zacht genoeg worden om goed tot briketten te persen. Met een paar speciekuipen kom je dan een heel eind.

Hier gebruikt men 80% zaagsel en 20% papier. Kom je ook mooi van je oude kranten af. :)

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:40
Het is wat betreft duurzaamheid beter om de "Ladder van Lansink" te hanteren. Dus zoveel mogelijk kiezen voor hergebruik en als dat niet efficient en effectief is dan pas denken aan nuttige toepassing. Dus .... oud papier in de daarvoor bestemde bakken/containers of door de vereniging laten ophalen. Tuinafval in de groene bak.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Laatst online: 21:34

heuveltje

KoelkastFilosoof

hansvk schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 07:52:
Het is wat betreft duurzaamheid beter om de "Ladder van Lansink" te hanteren. Dus zoveel mogelijk kiezen voor hergebruik en als dat niet efficient en effectief is dan pas denken aan nuttige toepassing. Dus .... oud papier in de daarvoor bestemde bakken/containers of door de vereniging laten ophalen. Tuinafval in de groene bak.
Ofwel de ts maakt met de hand briketten en stookt die op in zijn eigen kachel voor warmte

Of het afval hout gaat naar de groene bak, die word met een dieselvretende vuilnis wagen geleegd, vervolgens met een dieselvretende trein naar een bio-centrale gebracht, dan word het daar opgestookt om er stroom van te maken (efficientie 25%), daarna moet dat weer met nodig verlies via tig kabels en trafo's terug naar de ts.

Lijkt me sterk dat optie 2 beter is :)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Nou...een deel van het oud papier wordt hoe dan ook verbrand. Ik heb papierfabrieken onder mijn klanten. Via die mensen kan ik zo uit vinden welk papier zij toch in de fik steken en dat kan bij mij als eerste de kachel in.

Helemaal als het werkt als een soort lijm voor de houtsnippers gaat het er heel snel gewoon bij in hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:40
heuveltje schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 08:24:
[...]

Ofwel de ts maakt met de hand briketten en stookt die op in zijn eigen kachel voor warmte

Of het afval hout gaat naar de groene bak, die word met een dieselvretende vuilnis wagen geleegd, vervolgens met een dieselvretende trein naar een bio-centrale gebracht, dan word het daar opgestookt om er stroom van te maken (efficientie 25%), daarna moet dat weer met nodig verlies via tig kabels en trafo's terug naar de ts.

Lijkt me sterk dat optie 2 beter is :)
Gescheiden ingezameld gft-afval van huishoudens moet (volgens nationaal beleid) worden gecomposteerd of worden vergist. Verbranden is in principe niet toegestaan.
VROEM! schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 08:27:
Nou...een deel van het oud papier wordt hoe dan ook verbrand. Ik heb papierfabrieken onder mijn klanten. Via die mensen kan ik zo uit vinden welk papier zij toch in de fik steken en dat kan bij mij als eerste de kachel in.

Helemaal als het werkt als een soort lijm voor de houtsnippers gaat het er heel snel gewoon bij in hoor :)
Gescheiden ingezameld papier en karton mag alleen worden verbrand als het ongeschikt is voor materiaalhergebruik.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Deze maalmachine is ook fraai bedacht. Kun je ook vast wel houtsnippers mee verkleinen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Laatst online: 21:34

heuveltje

KoelkastFilosoof

hansvk schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 10:59:
[...]

Gescheiden ingezameld gft-afval van huishoudens moet (volgens nationaal beleid) worden gecomposteerd of worden vergist. Verbranden is in principe niet toegestaan.
Ow dat zou kunnen, ik meende gelezen te hebben dat die nieuwe centrale bij amersfoort houtafval ging verbranden.
MAar in dat geval voeg de volgende stappen toe "wat word omgezet tot compost > gebruik dit compost om nieuwe bio brandstof te groeien > gebruik dieselverslindende truck om dat naar de biocentrale te vervoeren "

[ Voor 11% gewijzigd door heuveltje op 07-09-2012 12:14 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Mijn snippers zijn al veel kleiner uit de shredder dan in die filmpjes, dus die stap gaat goed. Snippers die ik heb zijn voor het grootste deel circa 5mm. Qua grootte zit ik dus al goed, ik hoef alleen het verwerken tot briketten onder de knie te krijgen.

Verder zijn er biomassa centrales die speciaal gebouwd zijn om voor een groot deel snoeihout te stoken. Enkele gemeentes hebben die op verschillende schaalgroottes. Essent Cuijk doet dit bijvoorbeeld, BES Sittard en in Ede gaan ze er ook mee aan de slag.

Voordeel van die grote installaties is dat die een degelijke rookgas reiniging hebben en een beter gecontroleerd verbrandingsproces.

[ Voor 8% gewijzigd door VROEM! op 07-09-2012 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

VROEM! schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 12:21:
Mijn snippers zijn al veel kleiner uit de shredder dan in die filmpjes, dus die stap gaat goed. Snippers die ik heb zijn voor het grootste deel circa 5mm. Qua grootte zit ik dus al goed, ik hoef alleen het verwerken tot briketten onder de knie te krijgen.
Da's netjes. Mijn hakselaar produceert veel grotere houtsnippers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
5mm is inderdaad goed! De meeste pellets werken met 6mm pellets. Ik ben benieuwd of er hier op het forum mensen zijn die hun eigen pellets maken. Dat zou pas echt goed voor het milieu zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
jantje.vlaam schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 13:03:
5mm is inderdaad goed! De meeste pellets werken met 6mm pellets. Ik ben benieuwd of er hier op het forum mensen zijn die hun eigen pellets maken. Dat zou pas echt goed voor het milieu zijn.
Dat hangt maar net van af wat je er mee doet...er zijn ook hele groene houtstook installaties waar hele blokken in gaan.

Je moet je verbrandingsproces gewoon goed inrichten op de brandstof die je krijgt en that's it.... Pellets zijn eigenlijk met name handig omdat ze zich goed lenen voor automagische brandstof doseer systemen. Als je een verbrandingsrooster hebt kun je net zo goed grote blokken stoken.

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09-2024
Lid worden van een knotploeg werkt ook goed. Lekker bezig zijn in de natuur en gratis hout op de koop toe.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• TheSiemNL
drielp schreef op woensdag 12 september 2012 @ 01:02:
Lid worden van een knotploeg werkt ook goed. Lekker bezig zijn in de natuur en gratis hout op de koop toe.
Mooi, ik kijk uit naar je fotoreportages! De knotwilg is mijn lievelingsboom. Hoe grilliger des te beter. Vroeger toen ik klein was las ik altijd de stripboeken van "Franka". Daar is de liefde voor de knotwilg begonnen. Een typische Nederlandse boom.
Pagina: 1