Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Twijfel Dell, Lenovo

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een nieuwe laptop om mijn Dell inspiron 1750 te vervangen.
Hij wordt met name met Photoshop, lightroom etc gebruikt. Daarnaast veel surfen en downloaden en af en toe een game.
Mijn huidige laptop heeft veel moeite om meerdere dingen naast elkaar te doen en bijvoorbeeld in lightroom duurt elke foto zo'n 10 seconden om te laden.
Wat mij tegenvalt (buiten de performance) aan mijn huidige Dell is dat het toetsenbord niet recht is en ik inmiddels al twee batterijen in 3 jaar heb versleten. Daarnaast geeft het scherm hele andere kleuren weer dan de realiteit (waardoor mijn fotoboeken niet zijn zoals verwacht ;-(

Ik heb een budget van rond de 1000,-, maar wil daarvoor een razendsnelle computer, veel opslagruimte en een goed scherm.
Ik werk meestal met de laptop op schoot, dus de touchpad moet ook goed werken.

Op dit moment twijfel ik over de Dell n0017s20 en de Lenovo Y580.

Ik heb ook gekeken naar BTO, maar ik lees te vaak dat de bouwkwaliteit slecht is.

Wie kan mij adviseren?

Verwijderd

De dell is de inspiron 17r se, toch? Bedie zijn heel mooi, maar de y580 heeft nog net een wat sneller geklokte grafische kaart. Het is hier vooral de keuze tussen 15 inch en 17 inch. Als je er niet mee gaat slepen is misschien de 17r se een mooie keus. Deze is namelijk wat goedkoper te krijgen dan de y580 met i7 quad core en 8gb ram. Dan kun je binnen je budget van 1000 euro nog een mooie 256gb ssd als primaire harde schijf erin zetten, wat je laptop een stuk sneller maakt.

• Omni
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

Omni

Hoogsensitief autist, ofzo.

Verwijderd schreef op donderdag 06 september 2012 @ 10:59:
Ik heb een budget van rond de 1000,-, maar wil daarvoor een razendsnelle computer, veel opslagruimte en een goed scherm.
Ik werk meestal met de laptop op schoot, dus de touchpad moet ook goed werken.

Op dit moment twijfel ik over de Dell n0017s20 en de Lenovo Y580.

Ik heb ook gekeken naar BTO, maar ik lees te vaak dat de bouwkwaliteit slecht is.

Wie kan mij adviseren?
Ik heb een Y580. De batterij daarvan is héél goed en qua kleurweergave en kijkhoeken is dit het beste scherm van de twee. Daarnaast wordt hij geleverd met een 64GB SSD en 1TB opslag. Ook heeft hij in principe de beste videokaart, maar gezien je maar af en toe een game speelt lijkt mij dit niet bijzonder relevant. Minpunten zijn dat hij aardig warm kan worden onder continue heavy load, wat niet prettig op schoot werkt en het touchpad gewoon matig is. De Y580 is niet echt een schootlaptop. In hoeverre dit opgaat voor de 17R SE weet ik niet.

Voor uitgebreide ervaringen met de Y580 lees je mijn productreview.

Het voornaamste punt is echter: wil je een 17 of een 15 inch laptop? Ga je er veel mee op sleeptouw, dan zou je nog beter naar de Asus N56VZ kunnen kijken. Ga je er niet veel mee op sleeptouw en wil je de beste performance in een relatief compacte behuizing, dan neem je de Y580. Is formaat niet van belang en ben je bereid ietsjes in te leveren op performance en het scherm, neem dan de 17R SE.

Verder ook papa, ondernemer en met mijn vrouw Arenda mede-eigenaar van HardwareParadijs V.O.F.

• gazhims3lv
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08-12-2024
Ik heb ook de Y580, maar dan de versie van 900 euro. Heb er een SSD in zitten en qua snelheden voldoet die prima. Denk dat je enkel qua rendering etc. verschillen zal merken in kracht van de cpu. Wel vind ik de bouwkwaliteit redelijk matig. Over het algemeen is het wel goed maar er komen snel vlekken op en als je even niet oplet heb je een deuk in je behuizing(of dat lag aan de levering van Postnl in mijn geval). In ieder geval terug gestuurd en wacht nu op reparatie/nieuw exemplaar.

Ook de speakers brengen echt een fantastisch geluid. Het toetsenbord van de Lenovo is btw ook niet recht aangezien er een numeriek eiland bij zit zit het gewone toetsenoppervlak iets meer naar links als dat is wat je bedoeld. Hetzelfde geldt voor de touchpad die sowieso heel matig is. Heb er zelf geen last van omdat ik een muis altijd aangesloten heb maar als je die vergeet is het echt lastig. Toetsenbord typt overigens erg fijn.

• Omni
  • Niet online

Omni

gazhims3lv schreef op donderdag 06 september 2012 @ 14:41:
Ik heb ook de Y580, maar dan de versie van 900 euro. Heb er een SSD in zitten en qua snelheden voldoet die prima. Denk dat je enkel qua rendering etc. verschillen zal merken in kracht van de cpu. Wel vind ik de bouwkwaliteit redelijk matig. Over het algemeen is het wel goed maar er komen snel vlekken op en als je even niet oplet heb je een deuk in je behuizing(of dat lag aan de levering van Postnl in mijn geval). In ieder geval terug gestuurd en wacht nu op reparatie/nieuw exemplaar.

Ook de speakers brengen echt een fantastisch geluid. Het toetsenbord van de Lenovo is btw ook niet recht aangezien er een numeriek eiland bij zit zit het gewone toetsenoppervlak iets meer naar links als dat is wat je bedoeld. Hetzelfde geldt voor de touchpad die sowieso heel matig is. Heb er zelf geen last van omdat ik een muis altijd aangesloten heb maar als je die vergeet is het echt lastig. Toetsenbord typt overigens erg fijn.
De bouwkwaliteit over het algemeen is goed, maar die van het scherm heeft een ietwat fragiel karakter. Een uitspraak als "Als je even niet oplet heb je een deuk" is echter gewoon een apenverhaal. Daar is ofwel de postbode voor verantwoordelijk of je bent zelf onzorgvuldig ermee omgegaan.

Overigens denk ik dat de TS iets anders bedoelt met "recht". Het toetsenbord van de Y580 is ook gewoon recht. Het tegenovergestelde van recht is gekromd/met curves, zoals dit:

Afbeeldingslocatie: http://www.mousearena.com/wp-content/uploads/2011/02/Comfort-for-Your-fingers.jpg

...of dit:

Afbeeldingslocatie: http://static.skattertech.com/files/2009/12/microsoft-wireless-comfort-keyboard-5000.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Omni op 06-09-2012 14:52 ]

Verder ook papa, ondernemer en met mijn vrouw Arenda mede-eigenaar van HardwareParadijs V.O.F.

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12:34

Quad

Doof

Heb de Dell Insprion 17R SE (899,- -> uiteindelijk 723,- betaald) in handen gehad en even gebruikt.
Ik persoonlijk vind deze een erg fijne notebook.

De 2W skullCandy speakers zijn erg goed, geluid kan niet alleen hard :D maar ook helder blijven.
De prestaties zijn erg goed, en voor de rest geen minpunten gezien nog.

Het is ook een stevige notebook. Wel eentje die je niet elke dag in een schoudertas wilt hebben (rugtas kan prima..). Goede multigesture touchpad en toetsenbord wat fijn typt.
Accuduur is inderdaad minder als de Y580.

Alles went behalve een Twent.
🎯Psst.. Kans maken op 12 maanden Tweakers HERO abonnement?
nggyu nglyd

Verwijderd

Omni schreef op donderdag 06 september 2012 @ 14:08:
[...]

Ik heb een Y580. De batterij daarvan is héél goed en qua kleurweergave en kijkhoeken is dit het beste scherm van de twee.
Het scherm van inspiron is toch echt beter dan de Y580. Hogere helderheid, hoger contrast, zelfde gamut. De verschillen zin behoorlijk minimaal imo..

Verder heb je ook nog de asus N56.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties.

Het blijft lastig. Ik heb begrepen dat de Asus N56 moeilijk leverbaar is, dus daarom heb ik die nog niet meegenomen in de overweging.
Ik vind de look van de Y580 mooi, maar ben inderdaad bang dat ik mijn 17" scherm ga missen. Weet iemand of je dit erg merkt als je bijvoorbeeld photoshop draait. Ik heb nu ook 17" scherm nl.

Wat in ieder geval voor mij van belang is:
- snelheid van rendering fotos
- Kleurecht scherm
- Snelle laadtijd

Uit het bovenstaande kan ik niet opmaken welke hier het sterkste in is van de 3.

Met "niet recht" bedoel ik trouwens dat mijn toestenbord wobbelt. Slecht design dus. ;-)

• w4v3g0d
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 04-10 09:57
IBM (tegenwoordig Lenovo).........vind ik persoonlijk de beste laptops, en ook nog eens volledig configureerbaar naar jou wensen.

• Omni
  • Niet online

Omni

15.6" vs 17" is natuurlijk erg persoonlijk.

Persoonlijk kan ik wel wat over mijn ervaringen hiermee vertellen. Mijn allereerste laptop was een 17" bakbeest met een 16:10 beeldschermverhouding en dito resolutie. Een zeer groot apparaat, waar de letters en cijfers altijd érg groot op waren. Na die laptop ben ik overgestapt op een 15.6" 16:9 breedbeeld laptop, wat nu nagenoeg de standaard is. De laptop is eigenlijk net zo breed als die 17" die ik ooit had, maar een stukje minder hoog.

Ikzelf heb nooit die extra grootte gemist en heb nu voor mezelf aangehouden dat ik voor mijn main laptop nooit groter dan een 15.6" wil hebben, omdat dit, in ieder geval voor mij, nét de sweetspot is qua prestaties in een relatief compacte behuizing. Voor het incidentele meeneemgebruik is dat écht enorm veel fijner dan een 17"'er, zeker als je bijvoorbeeld op zakenreis bent of voor langere tijd naar het buitenland gaat.

/edit

Verder is out-of-the-box de Lenovo verreweg de snelste qua laadtijden omdat deze geleverd wordt met een SSD. De andere laptops kunnen natuurlijk voorzien worden van SSD's, maar de laptops fabriek-af vergeleken is de Lenovo hier de baas. Snelheid van rendering zal ook hoger zijn door deze SSD. De kleurweergave van het scherm is in principe op gelijke hoogte met de 17R SE. De N56 doet dat wat minder goed.

Zijn echter alle laptops voorzien van SSD's, dan resteert eigenlijk alleen nog maar het verschil qua formaat, uiterlijk, warmte-ontwikkeling en bouwkwaliteit.

De Lenovo is de beste performer in dit segment in het 15.6" formaat. De N56 is net wat steviger. De 17R SE biedt vanwege het formaat nog extra HDD plek en doet niet onder voor de Y580. Hij is echter ook echt een stuk zwaarder.

Uiterlijk is geheel persoonlijk. Ik vind de Y580 het mooist, de N56 wel aardig en de Dell vind ik lelijk. Moet je zelf bepalen natuurlijk!

[ Voor 34% gewijzigd door Omni op 06-09-2012 17:19 ]

• w4v3g0d
Verwijderd schreef op donderdag 06 september 2012 @ 16:43:
[...]

De inspiron is toch echt beter dan de Y580. Hogere helderheid, hoger contrast, zelfde gamut. De verschillen zin behoorlijk minimaal imo..

Verder heb je ook nog de asus N56.
Darkstone, ik heb zeer veel respect voor jou en je kennis, alleen maak je niet een foutje??

De Y580 heeft een i7 met een GTX 660M
De inspiron heeft een i7 met een GTX 650M

Hebben beide een SSD..... of heb IK hier iets niet goed gezien/gelezen? :?

• Omni
  • Niet online

Omni

hardwarejunk schreef op donderdag 06 september 2012 @ 17:17:
[...]

Darkstone, ik heb zeer veel respect voor jou en je kennis, alleen maak je niet een foutje??

De GT650M in de 17R SE is voorzien van GDDR5, waarmee het in principe dezelfde kaart is als de GTX660M. Om dezelfde performance te krijgen moet je hier echter wel voor in het BIOS gaan wroeten, wat voor de ervaren tweaker een peuleschil is, maar voor de gemiddelde consument off-limits is.

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
[...]

Volgens mij refereert Darkstone hier aan de kwaliteit van het Scherm van de laptop. Niet zozeer de grafische kaart. Verder is als je niet gamet het verschil tussen de 2 te verwaarlozen.

Verwijderd

[...]

Ik bedoel 'het scherm van'. En dat de inspiron heter of slechter is heeft niets te maken met de specs. Want de hardware van de dell-GT 650m en GTX 660m zijn gelijk.
Omni schreef op donderdag 06 september 2012 @ 17:20:
Om dezelfde performance te krijgen moet je hier echter wel voor in het BIOS gaan wroeten, wat voor de ervaren tweaker een peuleschil is, maar voor de gemiddelde consument off-limits is.
Een slider in MSI afterburner omhoog gooien is voldoende.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2012 17:28 ]

• w4v3g0d
bouwt Dell zijn videochips om?? (of geeft ze een andere naam) :?

Verwijderd

Nee. Dell gebruikt de GT 650m met GDDR5. Asus gebruikt de GT 650m met GDDR3. Het performanceverschil is te overzien (5-20%). Totdat je gaat overclocken, dan gaat de GDDR5 variant opeens veel harder.

• Omni
  • Niet online

Omni

Verwijderd schreef op donderdag 06 september 2012 @ 17:35:
Totdat je gaat overclocken, dan gaat de GDDR5 variant opeens veel harder.
Dat klopt :D

• w4v3g0d
Verwijderd schreef op donderdag 06 september 2012 @ 17:35:
Nee. Dell gebruikt de GT 650m met GDDR5. Asus gebruikt de GT 650m met GDDR3. Het performanceverschil is te overzien (5-20%). Totdat je gaat overclocken, dan gaat de GDDR5 variant opeens veel harder.
oke... WTF... waarom zou je op zo'n nieuwe chip GDDR3 gebruiken?

Verwijderd

Omdat nvidia een misleidend prutsbedrijf is.

• w4v3g0d
Verwijderd schreef op donderdag 06 september 2012 @ 17:42:
Omdat nvidia een misleidend prutsbedrijf is.
Kijk, daar kan ik mee praten! :> (ookal heb ik tijdelijk een GTX 280 )

Verwijderd

Topicstarter
De versie van de Dell die ik op het oog heb heeft dit scherm:
44 cm (17.3") 3D High Definition+(1920 x 1080) LED met TrueLife (met een GT 650M 2 GB 3D)

De 200,- goedkopere variant heeft dit scherm:
44 cm(17.3") witte led Full HD-breedbeeldscherm (1.920 x 1.080) met antireflectiecoating (GT 650M 2 GB)

Daarnaast heeft de duurdere een bluray, maar die gebruik ik niet, dus mogelijk zou ik die ruilen voor een extra harde schijf (zitten 2 x 750gb in)

Kan iemand mij uitleggen wat precies het verschil is tussen de schermen en wat ik daarvan merk?

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12:34

Quad

Doof

Bovenste is 3D ondersteuning en is glanzend.
Tweede is mat ;-)

Alles went behalve een Twent.
🎯Psst.. Kans maken op 12 maanden Tweakers HERO abonnement?
nggyu nglyd

Verwijderd

Topicstarter
Ok, dat had ik ook gezien. ;-)
Maar merk je iets van dat verschil tussen beide? Welk scherm geeft het meest nauwkeurig kleuren weer? Kun je 3d spellen/films alleen op de 1ste draaien?

Verwijderd

Topicstarter
Wat ik nu op het oog heb is de volgende:

Dell Inspiron 17R SE

Windows® 7 Home Premium, 64-bits, Nederlands
3e génératie Processor Intel® Core™ i7-3610QM (6M Cache, up to 3.30 GHz)
Internal US/International Qwerty Backlit Keyboard
SWITCH van Design Studio, Aluminium 3D
Inspiron 7720 Base
2 GB nVidia GeForce GT 650M (3D)
6-cel lithium-ion hoofdbatterij (48 Wh)
750 GB (7.200 rpm) Seriële ATA-harde schijf
32GB mSATA SSD
Blu-Ray Disc-rom-station (cd/dvd lezen/schrijven en Blu-ray Disc lezen)
44 cm (17.3") 3D High Definition+(1920 x 1080) LED met TrueLife
8.192 MB 1.600 MHz Dual Channel DDR3 SDRAM [2 x 4.096]
Intel® Centrino® minikaart-N 2230,(802.11n + BT 4.0)— Europees

Kosten zijn 1339,- (Na EPP + Shopkorting komt het op: 1178,-)
Volgens mij een mooi systeem waar ik de komende jaren mee vooruit kan, maar ik sta open voor op- en aanmerkingen.

• regmaster
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 06 september 2012 @ 21:34:
Wat ik nu op het oog heb is de volgende:

Dell Inspiron 17R SE

Windows® 7 Home Premium, 64-bits, Nederlands
3e génératie Processor Intel® Core™ i7-3610QM (6M Cache, up to 3.30 GHz)
Internal US/International Qwerty Backlit Keyboard
SWITCH van Design Studio, Aluminium 3D
Inspiron 7720 Base
2 GB nVidia GeForce GT 650M (3D)
6-cel lithium-ion hoofdbatterij (48 Wh)
32GB mSATA SSD
Blu-Ray Disc-rom-station (cd/dvd lezen/schrijven en Blu-ray Disc lezen)
44 cm (17.3") 3D High Definition+(1920 x 1080) LED met TrueLife
8.192 MB 1.600 MHz Dual Channel DDR3 SDRAM \[2 x 4.096]
Intel® Centrino® minikaart-N 2230,(802.11n + BT 4.0)— Europees

Kosten zijn 1339,- (Na EPP + Shopkorting komt het op: 1178,-)
Volgens mij een mooi systeem waar ik de komende jaren mee vooruit kan, maar ik sta open voor op- en aanmerkingen.
Hoe krijg je een 2e hard disk voor elkaar, incl. ssd? Ik kom deze opties niet tegen voor de door jou genoemde prijs.

Verwijderd

Topicstarter
Het is bij de duurste standaard versie van de inspiron 17r se
Ik heb er alleen het verlichtte toetsenbord bij gedaan.
Als je kijkt op de laatste pagina (summary) van je bestelling zie je 2x 750gb + 1 keer 32gb ssd. 1 hdd staat bovenaan, de andere 2 staan onderaan.

Ik zag dit eigenlijk bij toeval en volgens mij maakt dit het een mooie machine, hoewel ik toch nog een lichte twijfel houdt over de bouwkwaliteit en accu. Ik ga dit weekend waarschijnlijk beslissen.

Verwijderd

Als je de sheet pakt kun je een stuk sneller zien of er 1 of 2 harde schijven in zit. De view van dell is gewoon gruwelijk onduidelijk.
Verwijderd schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 14:23:
Ik zag dit eigenlijk bij toeval en volgens mij maakt dit het een mooie machine, hoewel ik toch nog een lichte twijfel houdt over de bouwkwaliteit en accu. Ik ga dit weekend waarschijnlijk beslissen.
Dat klopt. De constructie van de inspiron is niet de beste. Helaas heb je in het 17" segment niet veel alternatieven. In het 15.6" segment heb je wel de Y580, maar die is (met i7) meteen ~€250 duurder, al krijg je er dan ook meteen een SSD bij.

• jj71
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-11 11:35
Verwijderd schreef op donderdag 06 september 2012 @ 10:59:
Daarnaast geeft het scherm hele andere kleuren weer dan de realiteit (waardoor mijn fotoboeken niet zijn zoals verwacht ;-(
Om dat goed te krijgen is het niet alleen een kwestie van een laptop met een goed beeldscherm nemen; als je het echt serieus wilt aanpakken zul je je beeldscherm moeten kalibreren, het liefst met een apparaat met bijbehorende software wat je hiervoor kunt kopen. Ik ben tegenwoordig niet meer zo op de hoogte van wat voor apparaat daarvoor goed is, maar stel die vraag eens in een forum over fotografie.
Pagina: 1