Situatie
Mijn zus is net begonnen aan een studie en ze wil daarom graag een laptop. Ze heeft op het moment geen eigen computer en dit is wel handig om te hebben, nu gebruikt ze namelijk vaak de iPad, met als gevolg dat wij hem niet meer kunnen gebruiken.
Ze is erg gecharmeerd van Apple en ze wil daarom graag een Macbook. Ik heb haar dan ook de Air geadviseerd, maar op het moment heeft ze daar geen geld voor en komen we uit op een laptop in een hele andere categorie: rond een budget van 500 euro.
Formaat en gewicht
Het is van groot belang dat ze de laptop makkelijk mee kan nemen. We hebben samen besloten dat 13,3" het beste formaat is, omdat alles kleiner dan dat vaak erg trage apparaten zijn en alles groter dan dat veel te log en te zwaar is. Gewicht is ook erg belangrijk, vooral omdat ze vaak met de laptop zal moeten reizen. Zelf vind ik 2kg echt de max, dat is namelijk het gewicht van een Macbook Pro 13" en die vind ik zelf eigenlijk al te zwaar.
Gebruik
De laptop zal worden gebruikt voor een aantal zaken:
-Studie: Word, PowerPoint, Excel
-Internetten: Facebook, shoppen, etc
-Skype: Een fatsoenlijke microfoon en webcam zou dus fijn zijn
-Muziek
Accuduur
Het is belangrijk dat de laptop lang mee kan gaan op de accu. Ze zal lange dagen maken en zal de laptop waarschijnlijk veel gebruiken. Het is dus van belang dat ze niet constant op zoek is naar een stopcontact.
Samengevat: de eisen
-Een lichte, compacte laptop (ongeveer 13,3")
-Gebruik voor studie en om te internetten
-Lange accuduur
-Geen lelijke baksteen!
-Budget van ongeveer 500 euro
Wat heb je zelf al gevonden?
Samsung Series 5 NP535U3C-A02NL
Deze zagen we in de winkel staan, zag er wel goed uit.
+Licht (1,5kg) en compact
+Mat scherm(!)
+Ziet er niet slecht uit
-Keyboard is ondiep
-AMD apu: hier las ik in een review niet al te beste verhalen over (ivm i5).
-Duur (590 euro)
Asus X301A-RX079A
+i3?
+Gewicht (1,7kg)
+Niet lelijk
+Prijs (490 euro)
-dik (3cm)
-Vrijwel niks over te vinden?
Er is ook een Dell Vostro V131 die met een flink aantal kortingsbonnen onder de 600 euro uitkomt:
http://configure.euro.del...n09s3105&s=dhs&vw=classic
+i5
+Mat scherm?
-Kan er verder niet zoveel over vinden
Verder zijn er weinig modellen die voor deze prijs aan de eisen voldoen, dus daarom zoek ik een beetje hulp! Zelf heb ik het gevoel dat het makkelijker is om het budget te verhogen, omdat er een stuk meer te vinden is in een wat hoger segment.
Mijn zus is net begonnen aan een studie en ze wil daarom graag een laptop. Ze heeft op het moment geen eigen computer en dit is wel handig om te hebben, nu gebruikt ze namelijk vaak de iPad, met als gevolg dat wij hem niet meer kunnen gebruiken.
Ze is erg gecharmeerd van Apple en ze wil daarom graag een Macbook. Ik heb haar dan ook de Air geadviseerd, maar op het moment heeft ze daar geen geld voor en komen we uit op een laptop in een hele andere categorie: rond een budget van 500 euro.
Formaat en gewicht
Het is van groot belang dat ze de laptop makkelijk mee kan nemen. We hebben samen besloten dat 13,3" het beste formaat is, omdat alles kleiner dan dat vaak erg trage apparaten zijn en alles groter dan dat veel te log en te zwaar is. Gewicht is ook erg belangrijk, vooral omdat ze vaak met de laptop zal moeten reizen. Zelf vind ik 2kg echt de max, dat is namelijk het gewicht van een Macbook Pro 13" en die vind ik zelf eigenlijk al te zwaar.
Gebruik
De laptop zal worden gebruikt voor een aantal zaken:
-Studie: Word, PowerPoint, Excel
-Internetten: Facebook, shoppen, etc
-Skype: Een fatsoenlijke microfoon en webcam zou dus fijn zijn
-Muziek
Accuduur
Het is belangrijk dat de laptop lang mee kan gaan op de accu. Ze zal lange dagen maken en zal de laptop waarschijnlijk veel gebruiken. Het is dus van belang dat ze niet constant op zoek is naar een stopcontact.
Samengevat: de eisen
-Een lichte, compacte laptop (ongeveer 13,3")
-Gebruik voor studie en om te internetten
-Lange accuduur
-Geen lelijke baksteen!
-Budget van ongeveer 500 euro
Wat heb je zelf al gevonden?
Samsung Series 5 NP535U3C-A02NL
Deze zagen we in de winkel staan, zag er wel goed uit.
+Licht (1,5kg) en compact
+Mat scherm(!)
+Ziet er niet slecht uit
-Keyboard is ondiep
-AMD apu: hier las ik in een review niet al te beste verhalen over (ivm i5).
-Duur (590 euro)
Asus X301A-RX079A
+i3?
+Gewicht (1,7kg)
+Niet lelijk
+Prijs (490 euro)
-dik (3cm)
-Vrijwel niks over te vinden?
Er is ook een Dell Vostro V131 die met een flink aantal kortingsbonnen onder de 600 euro uitkomt:
http://configure.euro.del...n09s3105&s=dhs&vw=classic
+i5
+Mat scherm?
-Kan er verder niet zoveel over vinden
Verder zijn er weinig modellen die voor deze prijs aan de eisen voldoen, dus daarom zoek ik een beetje hulp! Zelf heb ik het gevoel dat het makkelijker is om het budget te verhogen, omdat er een stuk meer te vinden is in een wat hoger segment.