Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal,

Ik heb deze week een samsung 830 128gb SSD gekocht voor 95 euro bij mycom.
Ik heb deze in mijn pc gestopt (M4N75TD, Amd athlon 620 x4(3,7ghz), 8GB 1500mhz, GTX 460).

Ik las zoveel verhalen over de goede prestaties van een SSD dat ik er toch één heb gekocht.
Ik vind alleen de prestaties erg tegen vallen, ik weet dat er in mijn moederbord geen Sata 600 zit.

In het begin kreeg mijn SSD een 7,4 van de windows 7 prestatie test, een halve dag later (inmiddels 70gb) nog maar een 7,1.
Ik heb geen drivers geinstalleerd geen bios update uitgevoerd of instellingen in de bios aangepast. Wel Windows opnieuw geinstalleerd
De pc start bijna even snel op als vanaf mijn HDD dus ik ben eigenlijk een beetje teleurgesteld.

Iemand tips? Of waren mijn verwachtingen gewoon te hoog:P

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2012 10:16 . Reden: spul toevoegen ]

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-08 21:40

Swordlord

Act first, think never

Windows performance index is geen maatstaaf...

Graag resultaten van een fatsoenlijke benchmark, zoals AS-SSD

• Sayko
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-07 15:34

Sayko

Knowledge Is Power

Heb je je chipset drivers geinstalleerd?

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:55

D4NG3R

kiwi

:)

WPI is onbruikbaar als maatstaaf. Daar is de test veel te inaccuraat voor.

Zoals Swordlord al aangeeft: Draai eens een benchmark met AS-SSD en vergelijk de uitslag met online benchmarks.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Verwijderd

Topicstarter
@swordlord Dat snap ik best maar het is ook niet zo dat die test helemaal nutteloos is lijkt mij.

@Sayko, nee dat is een goeie zal ik als ik thuis ben ff doen. Dan ga ik ook gelijk even die AS SSD test doen.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:55

D4NG3R

kiwi

:)

Verwijderd schreef op donderdag 06 september 2012 @ 11:03:
@swordlord Dat snap ik best maar het is ook niet zo dat die test helemaal nutteloos is lijkt mij.
Dat issie dus wel ;) .

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op donderdag 06 september 2012 @ 11:03:
Eigenlijk is de WEI dat wel, omdat je namelijk totaal geen concrete waardes krijgt. Wil je echt benchen dan moet je een benchmark pakken die wel daadwerkelijke waardes geeft. De WEI is niet meer dan een wassen neus.

Verwijderd

@TERW_DAN: exacte scores zijn irrelevant voor gebruikservaring. Wat WEI heel goed doet is bijvoorbeeld de score cappen als de random IOps te laag is. Zou je namelijk 3000MB/s kunnen doen maar nog steeds vast zit aan 60 IOps omdat je ouderwetse hardeschijven gebruikt, dan gaat je score ook niet verder omhoog is de bedoeling.

Als er één cijfer voor het hele systeem gegeven moet worden, is de methode van WEI nog geeneens zo slecht. Bedenk ook dat vrijwel alle consumenten de scores van AS SSD niet zelf kunnen interpreteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vandaag ff chipset drivers geïnstalleerd bios update gedaan en uiteindelijk een AS SSD benchmark gedaan. Dit is mijn resultaat:

Afbeeldingslocatie: http://s8.postimage.org/ri100ra0z/samsung_1.png

Nou volgens mij valt dit toch behoorlijk tegen als ik het resultaat zo even vergelijk met anderen op tweakers.
Is dit te herleiden aan Sata 300? Anders verkoop ik mijn ssd en stop ik er weer twee snellere hdd's in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je hebt de schijf in IDE modus geïnstalleerd. Je had voor het installeren eerst AHCI aan moeten zetten. Je kunt achteraf nog switchen van modus, al moet je dan wel even wat registerdingen veranderen. Het rode pciide - BAD was een hint :P

Via Microsoft of via Google.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2012 02:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-08 21:40

Swordlord

Act first, think never

Verwijderd schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 02:12:
Ik heb vandaag ff chipset drivers geïnstalleerd bios update gedaan en uiteindelijk een AS SSD benchmark gedaan. Dit is mijn resultaat:

[afbeelding]

Nou volgens mij valt dit toch behoorlijk tegen als ik het resultaat zo even vergelijk met anderen op tweakers.
Is dit te herleiden aan Sata 300? Anders verkoop ik mijn ssd en stop ik er weer twee snellere hdd's in.
Wat me opvalt direct opvalt en wat ik dus ook vreemd vind...
Je draait de SSD niet als bootdisk ofwat? het station letter van de ssd is J: 8)7

Verder,,,
De SSD draait in IDE mode, dit kan impact hebben op de performance. Volg dus stappenplan wat Camacha aangaf.

Maar het grootste probleem is je moederbord... met de nvidia storage controller...

De Nvidia storage drivers zijn ruk, hebben slechte performance en geen ondersteuning voor bepaalde functie's van een SSD.

Als je je moederbord omschakeld naar ACHI mode, raad ik je ten strengste aan om EERST, alle nvidia storage drivers volledig te verwijderen.

Op de plek waar nou PCI-BAD staat, moet MSAHCI - GOOD komen te staan. Dit is voor jouw de ideale situatie.

[ Voor 6% gewijzigd door Swordlord op 07-09-2012 07:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hee,

Thx! Ik dacht ook al zoiets:P noujaa aan die nvidia storage controller ka ik helaas niets doen dan moet ik maar ff sparen voor een nieuw moederbord.

Ik zal de modus veranderen en dan opnieuw installeren en dan kom ik wel weer terug hier :)

ojaaa het is wel mijn windows partitie hoor! Ik heb alleen ook windows op mijn HDD staan. Waardoor de schijfletters al vast staan.
Pagina: 1