Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PC doet heel lang over met afsluiten

Pagina: 1
Acties:

• MineTurtle
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18-11 16:39
Beste medetweakers
na hier al langere tijd mee aan het stoeien geweest te zijn, roep ik toch maar wat hulp in.
Ik zit namelijk met het volgende. Mijn pc werkt helemaal goed, opstarten gaat snel, alles in windows werkt zoals het hoort, maar zodra mn pc afgesloten moet worden begint het probleem. afsluiten van programma's ed. gaat gewoon soepel, maar zodra er afsluiten in het scherm komt te staan kan dit wel een kwartier duren. Met een SSD zou je toch wel wat beter verwachten... Hier een kort voorbeeld: http://youtu.be/_JIJVikO974 van gisteren avond, toen sloot mn pc af na 11 minuten. (SDkaart van m'n telefoon was vol dus kon geen langere video maken)

Dit zijn de specs van m'n computer: inventaris: GamePC / gameserver

Zelf de pc al grondig gescanned met o.a. Mbam, MSE, Super AntiSpyware, 4 items gevonden (tussen downloads, niet op de c schijf) deze verwijderd, maar haalt ook niets uit. met HJT ook geen bijzondere dingen tegen gekomen.

Weten jullie misschien een oplossing? Helemaal opnieuw installeren is een no-go :P
alvast bedankt

Overigens, is het harde schijf lampje tijdens het afsluiten continu actief...

[ Voor 13% gewijzigd door MineTurtle op 06-09-2012 09:01 ]

Professioneel veters-strikker / Hardware Prutser / Klusserdeklus zowel thuis als bij een lokale computerboer.- Owner Minecraft-community www.dutchkingcraft.nl - Handig met hardware, onhandig met mensen.

• Bilel
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-11 04:03
http://www.hdtune.com/

Download HDtune en draai eens een S.M.A.R.T test, kan zijn dat de bestanden die Windows nodig heeft om af te sluiten op een slecht blok en kan de drive deze bestanden niet/nauwelijks ontvangen door slechte leesbaarheid.

• MineTurtle
Windows staat op mijn SSD, dus zal HDTune niet veel uithalen. Volgens het tooltje van mn SSD zijn er geen problemen met de SSD. Andere schijven al HDTune laten lopen gisteren, waren allemaal 100% groen, ook geen smart warnings...

Toestraks HDTune laten lopen op SSD voor de zekerheid, 100% groen (ps ik doe NIET de quick scan ;) )

[ Voor 21% gewijzigd door MineTurtle op 06-09-2012 15:55 ]

Professioneel veters-strikker / Hardware Prutser / Klusserdeklus zowel thuis als bij een lokale computerboer.- Owner Minecraft-community www.dutchkingcraft.nl - Handig met hardware, onhandig met mensen.

• danieloc
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-07 13:26
duurt idd veel te lang vooral met het systeem dat je hebt staan, heb je ook tijdens het gebruiken van je computer problemen?

• MineTurtle
Nee, tijdens het opstarten en normaal gebruik draait hij gewoon perfect...
Heel soms sluit hij wel normaal af, maar dat is hooguit 1x per maand...
Ook maakt het niet uit als ik van te voren zelf al mijn programma's een voor een met de hand afsluit.
Edit: hier bedoel ik dus ook de processen in taakbeheer mee

[ Voor 68% gewijzigd door MineTurtle op 07-09-2012 08:50 ]

• xingchen
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-11 09:52
Wanneer is dit probleem ontstaan en heb je ook al een reïnstall van windows geprobeerd?

• MineTurtle
Is ongeveer 3 maanden geleden ontstaan denk ik... re install niet geprobeerd, zo ook niet 1,2,3 een schijf daarvoor beschikbaar. destijds had ik het op kunnen lossen (voor 2 dagen) door de energie-instellingen in de bios te wijzigen, dit nog een aantal keer geprobeerd maar heeft sindsdien ook niets meer uitgehaald. En een her installatie zie ik absoluut niet zitten, omdat er zo gigantisch veel aan programma's op staat (geïnstalleerde programma's: 482) en hij met opstarten en in windows nog wel gewoon razendsnel is. Ook draait het systeem gewoon nog 100% stabiel enzo...

voor het afsluitscherm heb ik overigens zelf de afbeelding er in gezet met de hand, hier dus geen een of ander rotzooi programma gebruikt wat het eventueel negatief zou kunnen beïnvloeden...

Het liefst vind ik gewoon een oplossing zonder her install van windows, als het niet op te lossen is dan houd ik het maar gewoon zo...

[ Voor 26% gewijzigd door MineTurtle op 06-09-2012 23:11 ]

Verwijderd

Die vele geinstalleerde programma's daar zou best eens je probleem kunnen liggen. Ik denk dat er processen zijn die op een of andere manier heel erg lang de tijd nemen voordat ze worden afgesloten.

Dit lijkt me een goede start: http://www.sevenforums.co...27117-slow-shut-down.html Daar schrijven ze ook dat je eens een clean boot moet uitvoeren (How to troubleshoot a problem by performing a clean boot in Windows Vista or in Windows 7) om te zien of het een Windows probleem is of een probleem met je drivers/ andere processen.

• MineTurtle
Thnx voor de tip, ik had ook al eerder geprobeerd om alle programma's van te voren te sluiten (daar bedoelde ik ook de processen mee, had ik er niet bijgezet inderdaad maar dat bedoelde ik er ook mee) _-SaVaGe-_ in "PC doet heel lang over met afsluiten" heb het ook even aangepast.

ik zal eens kijken naar die linkjes.
Drivers heb ik nog niet geprobeerd, zal ik straks ook eens naar kijken :)
Overigens zijn er meestal "maar" iets van 74-82 processen actief als ik ga afsluiten. Toen ik het onnodige had beeïndigd met de hand waren dit er maar 21 (gewoon bij processen selecteren en dan "killen" met delete)

Alvast bedankt voor het meedenken iedereen :)

Edit: Videokaart drivers geupdated, vanavond maar weer eens testen met het afsluiten. Rest van de drivers waren al up to date. Ook geen bugfixes etc gevonden via windows update enz.

Edit: dit heeft het probleem niet opgelost, afsluiten duurt nog net zo lang. Vandaag er achter gekomen dat m'n 1,5TB en mn 2TB schijf maar 0,7MB/s erdoorheen trekken via de sata controller. Ik heb 6 sata 3 kanalen intern zitten op m'n moederbord, 2 ervan werken om de een of andere reden erg traag... aangesloten op andere aansluitingen, nu +/- 110 mb/s voor die schijven. Eens afwachten wat ie vanavond doet met afsluiten :) (draait gameserver op dus staat heel de dag aan)

Edit: Het lijkt nu weer goed te werken :) bedankt iedereen!!

[ Voor 67% gewijzigd door MineTurtle op 09-09-2012 09:57 ]

• MineTurtle
Dat hij goed werkte heeft maar 2 dagen geduurt, gisteren duurde het opeens weer 20 minuten met afsluiten. Vandaag nog eens de SATA drivers bekijken, missch de default windows driver er in zetten en kijken wat ie dan doet...

Edit: toen ik daarnet mijn pc aanzette, wilde deze niet meer doorstarten. Bleef heel de tijd hangen in de postscreen. Toen zag ik pas dat ik nog de F2 bios had, deze geflashed naar de F8 versie, en nu maar weer afwachten. Hij start in ieder geval weer normaal op... Rare problemen allemaal... SSD loopt overigens gewoon met 400MB/s volgens HDTune, maakt niet uit aan welke SATA poort ik hem hang.

[ Voor 48% gewijzigd door MineTurtle op 10-09-2012 11:10 ]

• Vicros
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02-06-2021
Het kan zijn dat er dus gewoon programma's zijn die niet normaal willen afsluiten , probeer het volgende eens.

1. Open Regedit
2. Ga vervolgens naar KEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control
3. Open de key WaitToKillServiceTimeout en zet die op 1000 i.p.v. 12000 .

Als het goed is wacht Windows nu een stuk minder lang met het geforceerd sluiten van programma´s

Verwijderd

@TS
Heb je nu al die clean boot geprobeerd?

• MineTurtle
@K03N: zie youtube filmpje, hij blijft niet op die time out hangen volgens mij...

@ChicaneBT jep, al meerdere malen geprobeerd maar zonder resultaat

Tot nu toe lijkt het weer redelijk te lopen na bios update, dus weer even wachten. Overigens ben ik door omstandigheden niet zo vaak op tweakers als normaal. (vaker op bed aan pijnstillers dan voor pc)
Zodra ik weer beter ben zal ik er nog eens goed naar kijken. Dan laat ik ook weten of het probleem nog bestaat.
Nogmaals bedankt :)

Inmiddels al weer wa beter aan het worden, vandaar deze korte update.
nu 4x afgesloten in de tussentijd, 2 keer duurde het ontzettend lang, 2 keer was het 8 seconden om af te sluiten... precies dezelfde programma's en processen stonden toen geopend. Heel erg vreemd vind ik...

[ Voor 24% gewijzigd door MineTurtle op 14-09-2012 22:21 ]

• MineTurtle
Eerst was het afsluitprobleem vaker wel dan niet, nu is het, na o.a. de bios update, vaker niet dan wel, maar het komt nog wel eens af en toe voor. (1 op de 8 keer ongeveer nu)
Ik blijf gewoon een beetje doorzoeken, misschien dat ik het ooit nog vind...

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Kan het niet zijn dat je in de registry de key ingeschakeld hebt staan dat ie na het afsluiten de swapfile overschrijft? Dat kan ook een tijd duren. Daarnaast is dat helemaal niet goed voor je SSD (als deze op je SSD staat).

Link: Microsoft: How to Clear the Windows Paging File at Shutdown

[ Voor 20% gewijzigd door Fairy op 15-09-2012 21:37 ]

• MineTurtle
Swapfile heb ik niet op mijn SSD staan maar op een losse 500GB schijf... Bedankt voor de tip, ik heb even de fix uitgevoerd (normaal doe ik handmatig maar ben ATM niet echt er bij ivm pijnstillers) ik laat het wel weten. Hier had ik inderdaad ook nog niet aan gedacht, bedankt! :)

Edit: fix uitgevoerd, zit nog steeds te wachten op dat mijn systeem een keer sloom afsluit... komt in ieder geval al minder vaak voor dan eerst :)

Nogmaals edit: gister avond weer 20 minuten om af te sluiten...

[ Voor 28% gewijzigd door MineTurtle op 17-09-2012 11:38 ]

• MineTurtle
Nu na een aantal dagen wil hij geen enkele keer meer snel afsluiten... SATA controller staat op AHCI modus, AHCI driver zit er ook in. Met standaard win7 driver ook hetzelfde probleem. Ik denk dat ik nog eens met een los PCI sata kaartje ga kijken wat er dan gebeurt, en anders denk ik dat het toch een RMA wordt, als het probleem in het moederbord lijkt te zitten, wat ik eigenlijk helemaal niet zie zitten want ik dan dat ding niet missen, staat bijna 24/7 aan...

• MineTurtle
Edit: probleem nogsteeds niet opgelost. Dit is overigens de benchmark van een van de storage harde schijven. bij zowel deze 1,5TB schijf als bij mn 2TB schijf dezelfde verschijnselen: grote files gaan nog wel, kleine files niet normaal traag http://i.imgur.com/eNg3k.png

Edit: benchmark van SSD: http://i.imgur.com/Dzj0R.png

[ Voor 26% gewijzigd door MineTurtle op 23-09-2012 12:34 ]

• jvc2001
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16-09 18:22
heb hetzelfde ooit eens meegemaakt bij een collega
toen was het de driver van de geluidskaart die niet up to date was en er voor zorgde dat het systeem tergend langzaam afsloot, na update naar de laatste versie is het probleem niet meer voorgekomen (ondertussen dus al +- 8mnd)

• MineTurtle
Ok, ik zal nog maar eens naar de drivers gaan kijken morgen. Ik twijfel tussen drivers of moederbord, omdat de schijven zo traag zijn...

Edit: drivertjes geupdated, heeft helaas geen zin gehad... Nog eens Driverpacksolution 12 gedraaid (naar mijn mening enigste goede driver installer :P ) die had nog een update gevonden voor de sata driver, maar dit heeft helaas ook niet geholpen :(

[ Voor 48% gewijzigd door MineTurtle op 26-09-2012 08:47 ]

• MineTurtle
Het bleek dat ik toch nog een swapfile van 8MB op een andere schijf had staan (?) nu ik deze heb uitgezet zijn de problemen verdwenen. het afsluitprobleem is dus opgelost, bedankt iedereen :)

[ Voor 4% gewijzigd door MineTurtle op 05-10-2012 10:44 ]

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ah kijk. En mooi dat je nog even van je laat horen :)

• MineTurtle
Inderdaad fijn, maar blijf het toch vreemd vinden dat ie op een swapfile van slechts 8MB kan blijven hangen :? (echt MB, geen GB :X )

[ Voor 4% gewijzigd door MineTurtle op 05-10-2012 23:20 ]

Pagina: 1