Nieuwe PC gekocht, Windows van vorige PC overzetten naar HDD

Pagina: 1
Acties:

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Hoi,

M'n zusje heeft een nieuwe laptop gekocht. Nu zou het makkelijk zijn als ik de Windows (7) installatie van haar oude laptop op de een of andere manier kon overzetten. Scheelt mij weer een hoop programma's installeren en drivers installeren.

Nu had ik zelf in gedachten om dat via Acronis Universal Restore te doen, zij claimen dat je de image daardoor op een willekeurige PC kunt terugzetten:
Acronis Universal Restore lets you restore an image of Windows operating system to different hardware environment; Acronis Universal Restore allows to change Windows Hardware Abstraction Layer and install HDD controller and NIC drivers
Ik heb ook wel eens gelezen dat mensen dit oplossen door van de huidige install een virtuele machine te maken, en die virtuele machine-image weer plaatsen op de nieuwe hardware.

Bij dezelfde hardware is het een eitje natuurlijk, maar hoe pakken jullie dit aan met verschillende hardware? Volgens mij moet dit anno 2012 namelijk makkelijk kunnen zonder een complete reinstall.

Edit: Daarna waarschijnlijk nog wel even de SID vernieuwen met dit: http://www.techrepublic.c...loned-virtual-machine/736

[ Voor 26% gewijzigd door ThinkPad op 06-09-2012 08:53 . Reden: SID stukje toegevoegd ]

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Wat heb je zelf gevonden? Houd je ook rekening met activatie en licentiecode? Overigens is SID een leugen, het is niet meer relevant. Vroegâh was het vanwege domein members, maar is allang achterhaald.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• ThinkPad
  • Nu online
Ik heb gevonden dat het met Acronis kan, en wellicht via een omweg door de fysieke machine om te zetten naar een VM.

Maar ik kan wel vanalles gaan proberen, maar misschien is er iemand die zegt: Ik doe het altijd op manier XYZ en dat werkt uitstekend.

Hoe zit het met de SID dan als ik bijvoorbeeld de installatie naar de nieuwe PC kopieer, maar dan ondertussen de oude PC ook nog blijf gebruiken (met dus dezelfde installatie, en SID?) ? Krijg je dan geen problemen? Niet dat ik het van plan was, maar meer een what-if ;)

[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 06-09-2012 09:58 ]

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je moet je meer zorgen maken over de computernaam, dan het SID. Google er maar eens op, dan krijg je een mooi blog van MS over waarom SID onzin is.

Heb je ook al geprobeerd om gewoon de HDD over te zetten? Vroeger kreeg je gelijk een BSOD, nu misschien niet meer. Niet geschoten is altijd mis.

• ThinkPad
  • Nu online
Oke. Computernaam komt goed, die wijzig ik sowieso altijd.

HDD overzetten heb ik wel eens geprobeerd, met Windows 7 gaat dat vaak wel goed, maar ik dacht, misschien is er een "officiële" manier voor om zoiets op te lossen ;)

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dan zou 't sysprep naar USB zijn oid. Je hebt dan wel gelijk een nieuw account, de oude is niet meer beschikbaar (en onbruikbaar als naam iirc), dus instellingen moet je weer opnieuw maken. Dat is de officiële methode.

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Hero of Time schreef op donderdag 06 september 2012 @ 10:19:
Heb je ook al geprobeerd om gewoon de HDD over te zetten? Vroeger kreeg je gelijk een BSOD, nu misschien niet meer. Niet geschoten is altijd mis.
Ik heb het zo wel eens gedaan, werkt prima. Oudste OS (jaaaaaaaaaren terug) was Windows 2000 Pro. Geen BSOD, maar wel drivers e.d. opnieuw installeren. Zelfde voor alles wat daarna kwam. Vanaf XP moest je dan ook opnieuw activeren omdat je hardware te veel was veranderd.

Als je wilt klonen, kan tussen conventionele HDD's. Als je van een HDD naar een SSD gaat zou ik het niet doen. Tijdens het installatieproces past Windows 7 zich aan om beter om te gaan met de SSD. Als je kloont gaat Windows 7 met de SSD om als een HDD. Dat komt de levensduur van je SSD niet ten goede.

Toch is zo'n overgang ook een mooi moment om eens je PC op te ruimen. Zo doe ik het tenminste, anders zou ik zo'n berg aan overbodige programma's meenemen elke keer.
Pagina: 1