SSD + HDD in 24 inch iMac (begin 2009)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Verwijderd

Topicstarter
Kan iemand me misschien helpen hiermee
Ik zou graag een SSD schijf installeren in mijn 24 inch iMac, nu heb ik al zitten zoeken, maar ik vind niet of dit mogelijk is te combineren met een hdd? dus zowel de SSD als de HDD in de iMac steken

En welke SSD is goed voor mijn iMac? ik heb iets gelezen van crucial m4, maar is dit nog steeds een goede keuze of zijn er tegenwoordig al snellere en betere?
Ik twijfel nog tussen 128 GB en 256 GB, maar dit zal afhangen of er ook nog een extra HDD bijkan
En past de SSD gewoon in de iMac of moet hier een adapter voor gekocht worden?

thx

• Hoite
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13:33

Hoite

Goed verhaal

Ik raad je aan hier te beginnen met zoeken, om daarna direct door te zoeken op deze pagina.
Tevens lijkt Het SSD in je Apple topic ook relevante informatie te bevatten over dit vraagstuk.

Succes!

[ Voor 10% gewijzigd door Hoite op 06-09-2012 01:02 ]

Lekker kort.

Verwijderd

Topicstarter
thx maar ik vind niks over de combinatie van hdd + ssd

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17:50
Jup mogelijk, lever je wel je Optical Bay voor in..
Gewoon voor 256GB Samsung 830 gaan.

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Verwijderd

Topicstarter
ja perfect, dan ga ik het zo laten doen
merci! ;)

• bokkow
Zelf doen denk, zitten we hier op tweakers of zitten we hier op tweakers? Het is dat je in België woont anders had ik het nog wel even voor je willen doen.

Verwijderd

Topicstarter
ik durft daar zelf nie aan beginnen, waar in NL woon je ? ;)

• bokkow
In de buurt van Den Bosch maar rij dagelijks naar Breda, waar woon je in België?

Verwijderd

Topicstarter
*knip*

Dit lijkt me niet zo handig op een publiek forum.

[ Voor 68% gewijzigd door Hoedje op 06-09-2012 19:40 ]

• bokkow
Zet even DM aan Hummel, is makkelijker. However:
Het zou met mijn auto 33,- kosten (heen en weer) en bijna 4 uur reizen maar dat terzijde :p
Ik wil het best een keer voor je doen maar dat moet dan op een zaterdag of zondag.

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:11
Kijk +1 !

Verwijderd

Topicstarter
amai wat een luxe is me dat hier :p
als ik alles binnen heb laat ik zeker iets weten aan je , maar wil je me misschien ook even helpen met wat ik precies allemaal moet bestellen?

SSD schijf (heb ik een bracket nodig? lees erover maar geen id of ik het moet hebben)
als de dvddrive eruit gaat, moet daar dan iets in de plaats komen?
Nog iets anders misschien?
en zou ik genoeg hebben met 128 GB denk je als ik alleen mijn osx en progs erop zou zetten
ik download heel veel series en films, en ik zou graag mijn films uitpakken op die SSD schijf, maar dan dadelijk wegschrijven op de andere HDD. Dus bokkow als je series ofzo nodig hebt neem dan ook een externe hdd mee dan gooien wie die ook gelijk vol ;) (ik heb zowat alles wat je kan inbeelden)

sorry maar wat is DM wat ik moet aanzetten?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2012 14:59 ]

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 15:52
andere optie is om een firewire 800 behuizing te regelen. ik heb ook een 2009 24" imac, maar ik wou mn dvd drive behouden.
firewire 800 is nog best wel snel, zeker tov usb2 (480). Haal nog zo 80mb/s en dat is voor films/series e.d. snel zat.

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Mooi om te zien dat er tweakers zijn die elkaar op die manier helpen! +1 voor bokkow!!

• bokkow
Verwijderd schreef op donderdag 06 september 2012 @ 14:58:
amai wat een luxe is me dat hier :p
als ik alles binnen heb laat ik zeker iets weten aan je , maar wil je me misschien ook even helpen met wat ik precies allemaal moet bestellen?

SSD schijf (heb ik een bracket nodig? lees erover maar geen id of ik het moet hebben)
als de dvddrive eruit gaat, moet daar dan iets in de plaats komen?
Nog iets anders misschien?
en zou ik genoeg hebben met 128 GB denk je als ik alleen mijn osx en progs erop zou zetten
ik download heel veel series en films, en ik zou graag mijn films uitpakken op die SSD schijf, maar dan dadelijk wegschrijven op de andere HDD. Dus bokkow als je series ofzo nodig hebt neem dan ook een externe hdd mee dan gooien wie die ook gelijk vol ;) (ik heb zowat alles wat je kan inbeelden)

sorry maar wat is DM wat ik moet aanzetten?
Boodschappenlijstje:
Samsung 830 128GB of Samsung 830 256GB
Optical Drive Bay Bracket (SATA variant! Eventueel deze met houder voor je optische drive naar USB
En graag een T8 Torx schroevendraaier (betere bouwmarkt) want mijne heeft zn beste tijd gehad, overige gereedschap heb ik zo liggen.

128GB is in principe voldoende, ik heb net zoveel in mn Air, aan de andere kant is 80,- meer voor 256GB echt een koopje, ik ben voorzien van een 50Mbit verbinding dus die series dat hoeft niet, dankjewel ;) als je mn gas wil betalen zou ik prettig vinden ;)

Afhankelijk van je keuze ben je dus:

100,-/180,- + 40,-/65,- + 8,- + 33,- = 181 tot max 286,- kwijt

DM staat voor direct message, zodat je onderling berichten kunt sturen ipv in het forum
sharkzor schreef op donderdag 06 september 2012 @ 15:10:
andere optie is om een firewire 800 behuizing te regelen. ik heb ook een 2009 24" imac, maar ik wou mn dvd drive behouden.
firewire 800 is nog best wel snel, zeker tov usb2 (480). Haal nog zo 80mb/s en dat is voor films/series e.d. snel zat.
80MB/s is nog geen 500MB/s en ik vraag me af hoe het zit met latency verschil, het kan, maar echt voordeel heeft het niet.

[ Voor 11% gewijzigd door bokkow op 06-09-2012 17:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
die dvd speler maakt mij niet uit dat ik die niet meer kan gebruiken. Heeft in die 3 jaar dat ik m heb alleen de installatie dvd ingestoken denk ik :p

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Graag een topic report aanmaken en niet reageren in het topic zelf :)

[ Voor 91% gewijzigd door Hoedje op 06-09-2012 19:41 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Verwijderd

Topicstarter
@ bokkow
die bracket heb ik niet nodig dan voor de ssd?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2012 23:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
zo mijn dvd bracket is besteld, morgen ga ik naar de winkel om die 256 gb SSD op te halen
spannend ;)

Zou ik er ook profijt bij hebben als ik 4 GB ram extra erin steek?
ik heb op het moment 4 GB erin zitten, dus zou naar 8 GB gaan
en maakt het merk hier veel uit? ik hoor veel van corsair en kingston

en welke passen in een iMac?

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2012 01:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
Hier kun je uit kiezen, er zijn er meer maar Kingston en Corsair werkt altijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
SSD schijf hebben we ook binnen, ram geheugen is in bestelling, dan nog die bracket binnen krijgen en we kunnen eraan beginnen. Kan haast niet wachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu die bracket ook binnen

wat moet ik nu doen als voorbereiding. Mijn os en programmas moeten op de ssd komen te staan, gewoon een timemachine backup maken hiervan? En mijn interne hdd wordt dan geformatteerd veronderstel ik. Die ssd kan gewoon dan de timemachine backup geinstalleerd worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
Nee verder niets meer doen! Heb je een T8 Torx kunnen fixen? Komende zaterdag tijd? Dan kom ik al vroeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
zaterdag heb ik wel tijd, maar niet heel vroeg, ik moet vrijdag nacht werken
kan je tegen 2 uur ofzo komen misschien?

En een vraagje,
als je gewoon die guide volgt die bovenaan staat, moet het dan lukken? ik twijfel om hier een winkel binnen te stappen en het door hun te laten doen.(dan zou ik morgen al kunnen gaan ;)) Ze vroegen er 40 euro voor. Of zijn er nog dingen die je moet doen die niet in de guide staan zodat je osx erop kan installeren. En je 2e hdd wordt die gewoon herkend als HDD als je die met de bracket aansluit

[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2012 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
Wat je het beste kunt doen is een exacte kopie maken van je huidige schijf naar die SSD, meestal gaat dat prima (met bijvoorbeeld Carbon Copy Cloner). Je kunt ook een schone installatie uitvoeren als ie er al in zit en dan tijdens de installatie ervoor kiezen om data over te zetten vanaf de andere (originele) schijf.

Wordt gelijk herkend als schijf maar wel alleen nog in Schijfhulpprorgamma, daar moet je m dan eerst formateren naar een OSX leesbare filesystem. Ja voor 40,- kun je het in de winkel laten doen, ik ben alleen al 35 kwijt aan gas. Zodra de schijf er maar in zit dan zit het lastigste er al op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ok
ik heb nu een bootable usb drive gemaakt met osx ML op.
als nu die nieuwe ssd erin zit wil ik met die usb stick opstarten en een restore doen op mijn ssd met mijn time machine backup. Maar nu wil ik het volgende weten...OSX staat dan toch ook nog altijd geinstalleerd op de gewone HDD? of kan je die vanaf de installatie ergens wissen? want anders heb je toch 2 keer osx erop staan, gaat dit niet vechten met mekaar ? ;)

[ Voor 146% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2012 03:40 ]

• bokkow
Juist, na de installatie kun je die wissen, de iMac start op vanaf de schijf waar hij het laatst vandaan heeft opgestart, dit kun je uitkiezen door tijdens de bong de "Option/Alt" toets in te drukken, zelfde geldt voor het opstarten vanaf de ML stick ;) Laat het weten, kom je er niet uit kun je me whatsappen, als ik tijd heb zal ik direct kunnen reageren. (zie DM voor nummer)

Verwijderd

Topicstarter
kheb mijn iMac binnen gebracht in pc winkel ...
had gevraagd of hij al het materiaal had om het ding open te draaien... jaja natuurlijk meneer.. ben ondertussen mijn iMac al 2 weken kwijt omdat ze zijn aan het wachten op "materiaal" om mijn iMac open te draaien. Wat die mensen besteld hebben weet ik niet, maar dit is te belachelijk voor woorden. 2 weken zonder pc is een hel ;)
Kzit op het moment op een *kots* windows XP laptop. Lijkt wel alsof ik 10 jaar terug in de tijd ben gegaan

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2012 21:27 ]

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:21

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Materiaal? Twee torx schroevendraaiers en een pinpas :)

• Stef42
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:04
Verwijderd schreef op zaterdag 22 september 2012 @ 21:26:
kheb mijn iMac binnen gebracht in pc winkel ...
had gevraagd of hij al het materiaal had om het ding open te draaien... jaja natuurlijk meneer.. ben ondertussen mijn iMac al 2 weken kwijt omdat ze zijn aan het wachten op "materiaal" om mijn iMac open te draaien. Wat die mensen besteld hebben weet ik niet, maar dit is te belachelijk voor woorden. 2 weken zonder pc is een hel ;)
Kzit op het moment op een *kots* Windows XP laptop. Lijkt wel alsof ik 10 jaar terug in de tijd ben gegaan
Wat zij waarschijnlijk in bestelling hebben staan zijn de zuignappen waarmee het glas uit het scherm kan worden gekanteld. Maar ik zou redelijk huiverig staan tegenover deze situatie. Aangezien zij speciaal onderdelen moeten bestellen om de handeling bij jouw iMac uit te voeren wilt in wezen zeggen dat zij het in het verleden niet hebben uitgevoerd voor een klant, anders hadden zij de 'benodigdheden' gewoon. Er bestaat een reële kans dat zij totaal geen ervaring hebben met het demonteren van een iMac en wellicht bij de handeling iets beschadigen/stof achterlaten/etc. Mocht je hier nog mee door willen gaan zou ik navragen bij de winkel wie er aan zal werken en hoe veel ervaring hij/zij heeft.

Ik klink misschien een beetje sceptisch, uit ervaring weet ik dat wij als winkel (in Nederland) dit soort handelingen aan een iMac niet uitvoeren vanwege het risico. Ik zou me daar als medewerker niet aan durven wagen vanwege de vele kansen op fouten.

Verwijderd

Topicstarter
het is iemand die ooit in een apple store gewerkt heeft, en die zag het toch volledig zitten om dat te doen. Ik heb m ook de tutorial gegeven die jullie mij hier voorzien hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
pf wat e gedoe met mijn iMac. Ben m terug gaan ophalen in de winkel en heb m nu naar de apple store gebracht. Maar die mannen zeiden me dat ze de SSD inbouwen in de plaats van de optical drive en de HDD gewoon laten zitten waar ze zit en dat ze dan een andere kabel naar de ssd zouden leggen. Is dit ook goed denken jullie ?
Pagina: 1