toegang tot draadloze printer achter router

Pagina: 1
Acties:

• YbonG
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20-11 20:55
Beste mede-tweakers,

ik zit hier al een tijdje met een (op zijn minst gezegd) merkwaardige netwerksituatie. Nu wil ik graag toegang krijgen tot mijn printer vanaf mijn hoofdpc, hierbij zal ik meteen even laten zien hoe het er hier uit ziet:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/NyDVy.jpg

Ja, ik weet het, totaal onlogische setup.

Waarom niet gewoon alles achter de router hangen? waarom die switch?
De router trekt de internetsnelheid die uit de muur komt niet, en wordt een behoorlijke snelheidslimiet. Routers die 1gbit doorlaten bestaan wel, maar zitten behoorlijk buiten mijn prijsklasse. Op de laptop/telefoon/etc is dit geen probleem, dus gebruik ik de router om alsnog een wireless privenetwerk te creeëren.

Waarom niet gewoon een kabeltje van de printer naar de Switch?
Omdat alles wat aan de switch hangt gezien wordt op het (behoorlijk grote) netwerk van de universiteit, en iedereen vervolgens toegang zou hebben tot mijn printer. Ik verwacht niet echt dat iemand dit ooit expres zou misbruiken, maar vind het toch niet fijn.

Is er iets te bedenken waarbij mijn PC alsnog bij mijn printer zou kunnen komen, zonder de huidige setup te wijzigen? Want momenteel kan ik alleen printen vanaf mijn laptop. Geen ramp, maar niet ideaal.

Alvast bedankt voor enige geboden hulp!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:46
"die uit de muur komt"... wat zit er bij jou *IN* de muur, behalve spouwmuurisolatie?!?

Ik gok dat er 'in' de muur ergens nog een modem/router-achtig apparaat zit, klopt dat? En dat je dus effectief twee routers in je netwerk hebt zitten?

Zo ja: wireless router herconfigureren dat het een switch/wireless access point wordt.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:12
De afgebeelde opstelling is niet mogelijk, tenzij de router voorziet in VPN of PPTP verbindingen.

Mocht je namelijk met portforward proberen, dan heeft het precies hetzelfde effect als de printer op de Switch aansluiten.

Verwijderd

simpel: wireless router instellen als bridge

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-12 21:33

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Kort antwoord: Uitzoeken over welke poort het printverkeer gaat/moet/kan en dat als port forward instellen in je router. Bij voorkeur met het IP van jouw PC, mits deze vast is, als source om misbruik te voorkomen.

Maar met bovenstaande replies: je tekening is incompleet want een dergelijk model kan niet zomaar werken. Een internetconnectie direct van een ISP zal, op een consumentenlijn, namelijk een enkel IP ter beschikking stellen en de PC en router van je tekening kunnen die niet gelijktijdig gebruiken.
Waarschijnlijk zit er tussen jouw aansluiting in de muur en het daadwerkelijke internet nog een router.

Welk IP krijgt je PC/router toegewezen in deze situatie?
Ik vermoed namelijk dat dat iets is in een private range, net als de apparaten achter jouw eigen router.

Gezien je posthistorie heb ik het vermoeden dat je student bent. Woon je toevallig in een studentenflat?
Want, wederom gokje, waarschijnlijk is jouw wandcontact onderdeel van een groter privaat-/universiteits-netwerk.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
YbonG schreef op woensdag 05 september 2012 @ 21:16:
Routers die 1gbit doorlaten bestaan wel, maar zitten behoorlijk buiten mijn prijsklasse.
Que?? pricewatch: TP-Link TL-WR1043ND

• YbonG
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20-11 20:55
vanaalten schreef op woensdag 05 september 2012 @ 21:49:
"die uit de muur komt"... wat zit er bij jou *IN* de muur, behalve spouwmuurisolatie?!?

Ik gok dat er 'in' de muur ergens nog een modem/router-achtig apparaat zit, klopt dat? En dat je dus effectief twee routers in je netwerk hebt zitten?

Zo ja: wireless router herconfigureren dat het een switch/wireless access point wordt.
geen modems, er zitten verder op in het gebouw een paar flinke switches, ik heb verder geen controle over wat er verder gebeurd: dus nee, geen router/modem. Gewoon een UTP aansluiting in de muur. Het is een studentencampus, dus je moet het meer zien als een soort bedrijfsnetwerk.
Ultraman schreef op woensdag 05 september 2012 @ 23:33:
Kort antwoord: Uitzoeken over welke poort het printverkeer gaat/moet/kan en dat als port forward instellen in je router. Bij voorkeur met het IP van jouw PC, mits deze vast is, als source om misbruik te voorkomen.

Maar met bovenstaande replies: je tekening is incompleet want een dergelijk model kan niet zomaar werken. Een internetconnectie direct van een ISP zal, op een consumentenlijn, namelijk een enkel IP ter beschikking stellen en de PC en router van je tekening kunnen die niet gelijktijdig gebruiken.
Waarschijnlijk zit er tussen jouw aansluiting in de muur en het daadwerkelijke internet nog een router.

Welk IP krijgt je PC/router toegewezen in deze situatie?
Ik vermoed namelijk dat dat iets is in een private range, net als de apparaten achter jouw eigen router.

Gezien je posthistorie heb ik het vermoeden dat je student bent. Woon je toevallig in een studentenflat?
Want, wederom gokje, waarschijnlijk is jouw wandcontact onderdeel van een groter privaat-/universiteits-netwerk.
Het is inderdaad een studentenflat op een studentencampus. De manier waarop het werkt is: je registreert je MAC adres bij de stichting die het internet aanbied, en dan krijg je (naar keuze) een vast of een wisselend IP. momenteel krijgt mijn main PC een eigen IP (statisch), 130.89.167.xxx(dit is ook meteen mijn externe IP, dus geen private range). Dit is ook de reden waarom ik twee IPs heb: alles achter de router krijgt een ander IP(130.89.171.xxx, immers het mac adres van de router apart geregistreerd). PCs op het netwerk zijn ook van achter mijn router te benaderen door het domein aan te geven (bvb: computer1.student.utwente.nl), maar de printer kan ik nog steeds niet vinden vanaf de main PC. Ik ga eens aan de slag met portforwarding, aangezien mijn IP/hostname toch vast is. Bedankt voor het idee!
Die heb ik geprobeerd, gaat ook echt plat als ie daadwerkelijk 1gbit moet routen.
Pagina: 1