Toon posts:

Open Source 'slimme thermostaat'

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verschillende energie leveranciers hebben een 'Slimme Thermostaat' aangekondigd en een aantal ervan zijn inmiddels leverbaar bij de energieleverancier om de hoek.
Het idee is natuurlijk goed, want er worden bergen energie verspild alleen al door vergeten dingen uit te doen bijvoorbeeld dus bewustwording is prima.

Kastje kopen bij de energieleverancier is ook beperkt, vooral omdat je er niets aan mag/kan aanpassen, verder moet je natuurlijk je energie daar kopen en ik wil gewoon groene stroom van de goedkoopste aanbieder. (Als je vaste klant bent wordt je vaak redelijk 'in het ootje genomen', ik zal het netjes zeggen :+ )

Nu is mijn idee: zelf een thermostaat maken, met touchscreen en netwerk aansluiting (ethernet/Wifi ?) Tevens kan dit meteen dienst doen als domotica controller, en als domotica server dienst doen voor bijv. IPad / Android app. Sluit ook mooi aan op de bestaande domotica oplossingen.

Het eerste idee was om een A-serie ARM processor te gebruiken, zoals ook de raspberry pi die heeft. (Heb ik inmiddels in huis). Echter het is nogal overkill, android OS e.d. is niet bepaald nodig voor zoiets.

Een beter idee is denk ik een NXP LPC-4350, een zwaar mooie ARM processor van de embedded serie, goedkoop, niet alleen BGA en met 2 cores waarvan er eentje kan zorgen voor het aansturen van het display en de andere voor de I/O. OS is dan een Embbeded OS, zoals FreeRTOS, en de gratis emWin GUI lib van NXP.

Als display een 5 of 6 inch., met res. 800x480, groot genoeg en mooi genoeg voor een fraaie interface.

Het hele project wil ik hier en op www.slimhuis.com plaatsen, zodat ook niet elektronici (hopelijk) geinteresseerd worden. Het idee is dat het een community project is, gewoon om van te leren en om een leuke basis neer te zetten voor open source systeem voor energie en domotica.

Wat denken jullie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-10 13:49
just a thought: het OpenTherm protocol en de varianten (Atag, Nefit, etc.) ... dat gaat aardig debuggen worden om de CV aan te sturen (modulerend etc). Zeker als er nog logica van een zonneboiler in zit.
Goedkopere stroom is zelf geproduceerd.. ik vang dit jaar weer ca 1000 euro retour van het energiebedrijf...;)
maar succes ik volg je poging :)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rusky
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-10 13:37
Ha... hieraan zat ik ook een beetje te denken. Alleen wat simpeler.
Ik heb een tijdje de eneco toon als test gehad. Alleen deze kon me nefit ketel niet modulerend aansturen (geen opentherm).
Deze had twee sensoren (d.m.v. licht een onderbreking op je wiel van de meter registreren) 1 op de elctra en 1 op de gasmeter. Deze stuurde puur de onderbrekingen door naar de Toon. Zo wist deze wat er verbruikt werd.

Nu zat ik te denken om zelf 2 sensoren te maken en deze op een arduino bordje aan te sluiten. Die dit weer doorstuurt (af en toe) naar je pc.

mijn pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Misschien kun je een goedkope tablet als basis gebruiken.

Wil je ook de energiemeters uitlezen of alleen de ketel aansturen?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:04
Juup schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 14:24:
Misschien kun je een goedkope tablet als basis gebruiken.

Wil je ook de energiemeters uitlezen of alleen de ketel aansturen?
Ik ben bang dat een tablet te veel power heeft, en dus ook meer energie zal verbruiken dan een purpose programmed device. Tevens moet er dan alsnog een interface gemaakt worden tussen de input/output en de tablet (en dan kom je weer uit op een apparaat dat via de tablet aangestuurd kan worden, zoals de TS ook voorstelt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:26

franssie

Save the albatross

Zo'n Sony e-reader werkt toch ook op android? Als je die tweedehands kan vinden moet dat dan wel werken.
Maar waar je het op laat draaien (Ik zou ws wel voor een raspberry gaan omdat je dan makkelijk wat taakjes kan combinenen) is denk ik in eerste instantie niet het meest interessante. De protocollen vwb aansturing wel. En last but zeker niet least de slimme alogritmes om te bepalen hoeveel energie je moet toevoegen om de temp constant te houden ipv aan/uit. Dit dan weer met de buientemp (en evt weer/zon) etc ... Zoiets idealiter zelflerend zijn - niet makkelijk.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07:51

houthakker

Poehé

Tja, een embedded platform vinden en wat software kloppen gaat nog wel. Probleem zit hem denk ik in de (electronica) aansturing, nauwkeurige temperatuur meting, evt. voeding en modulatie over 2 draden (er zitten er vaak maar 2), en het moet er een beetje aardig uit zien in de huiskamer toch :P. Hier wat inspiratie:
http://tclcode.com/opentherm/index.html#gateway
http://home.xmsnet.nl/openthermprotocol/

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Temperatuurmeten en twee draadjes aansturen moet nou ook wel weer lukken. En qua platform kan je ook zo ongeveer alles kiezen, zelfs een Arduino kan volgens mij alles wel doen (beetje afhankelijk van het LCD scherm).

Ik zou me meer druk maken over software, betrouwbaarheid en dat het er een beetje uitziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ierlandfan
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-09 00:08
Z-wave ( of meerdere protocollen in verwerken) z-wave doet Toon (Eneco) ook, Nuon dacht ik ook (maar Nuon kan ook X10 gebruiken), verder draait Toon op een embedded versie van Linux. 7 inch. touchscreen. Qua idee (en vormgeving) precies wat je zoekt.
(Meer het idee wat je wil, niet de Toon zelf, die is nogal gesloten..(jtag (populated) en spi interface,(not-poulated maar alles is netjes aangegeven) heb ik nog niet geprobeerd Er zit een Freescale MX27 in. Goede Linux ondersteuning.

Wil je dat vrij eenvoudig nabouwen kun je denken aan een tablet met wm8650 proc (2011) en resistief scherm. Mod er een z-wave adapter in en/of nog wat andere protocollen en een mooie interface en evt een browser voor afstand en je bent klaar. Tablet kosten..25? euro...distro met Debian of wat je wil (kant en klare firmware)
Hoef je alleen nog de comm. met je kachel en elektra te regelen. Daar bestaan al kant en klare kitjes voor dus je bent zo klaar. Z-wave plaatsen in je huis en voila! (Mijn idee was dit ook namelijk)

Het is eigenlijk alleen maar blokjes samenvoegen en je bent klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rusky
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-10 13:37
Ierlandfan schreef op maandag 10 september 2012 @ 22:33:
Wil je dat vrij eenvoudig nabouwen kun je denken aan een tablet met wm8650 proc (2011) en resistief scherm. Tablet kosten..25? euro...
Waar haal jij die tablet dan vandaan? of bedoel je tweedehands?

mijn pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
NielsTn schreef op woensdag 05 september 2012 @ 21:11:
just a thought: het OpenTherm protocol en de varianten (Atag, Nefit, etc.) ... dat gaat aardig debuggen worden om de CV aan te sturen (modulerend etc).
Bedankt voor alle reacties !

Gaaf systeem heb je.. zelf nog maar 8 m2 want nu ligt mijn (platte) dak al vol.. Wel een warmtepomp als verwarming.
Jullie hebben gelijk, wordt aardig debuggen. Zelf heb ik een Daalderop Combinair, deze heeft 2 aansluitingen waaronder OpenTherm. Over opentherm is wel e.e.a. te vinden, dus ik ga mijn best doen...
Het mooie van Open Source is dan wel dat het opbouwen is wat je mooi met z'n allen kunt doen. :)

Verder: 2 draadjes klopt, bestaande installatie vaak niet meer mogelijk.
Oplossing: een kastje bij de ketel plaatsen dat over die 2 draadjes een 24VDC voeding en een halfduplex RS485 verbinding plaatst. Dat kastje praat dus met thermostaat en praat dan op zijn beurt weer OpenTherm of relaiscontact naar de ketel.

Wat betreft protocollen, ik zou 'm zo willen maken dat in de thermostaat (en/of het kastje bij de ketel) een header komt met pinnetjes voor:
- I2C
- UART
- Ethernet
- Voeding
- SPI

Zodat iedereen zelf een miniprintje kan maken met de uitbreiding naar keuze, hiermee wordt vanalles mogelijk van Zigbee tot Wifi en 433 Mhz radio.... Het idee is natuurlijk dat het voor zoveel mogelijk mensen interessant wordt.

Verder is er een startje gemaakt met de site: www.slimhuis.com, content volgt nog als ik weer tijd heb, t'is verdelen tussen ontwikkelen en site bijwerken.... en eerlijk gezegd vind ik het leuker om aan het project te werken 8)

PS: Ik heb ook aan een tablet gedacht, maar toch vind ik die dingen niet zo mooi aan de muur.. Zelf ontwikkelen dan wordt het een stuk kleiner en platter; de behuizing is wel 3D te printen en PCB's van Eurocircuits... Ik denk dat het mogelijk moet kunnen zijn voor een hobbyist :)

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2012 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
is dit topic al gestopt voor het begonnen is...

eigenlijk best jammer, want het idee om een pi hier voor in te zetten lijkt me helemaal niet zo slecht
zeker als je dan ook overige zaken kunt toevoegen als licht schakelaars etc...

over dat de rpi overkill zou zijn ik denk van niet een b versie is perfect heeft wifi (om met je tablet te praten)
en genoeg poorten om tem en vochtigheids censors toe te voegen... ik ben dus wel behoorlijk nieuwsgierig of dit nog een keer gaat komen
Pagina: 1